جاباما
۶۰۴۶۷۰
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

همه‌ پرسی اقلیم کردستان عراق در بن‌ بست

حسن هانی‌ زاده در روزنامه آرمان نوشت: همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق که منجر به جدایی این اقلیم از پیکره عراق خواهد شد، چالش جدیدی است که امنیت عراق و منطقه را تهدید خواهد کرد.

حسن هانی‌ زاده در روزنامه آرمان نوشت: همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق که منجر به جدایی این اقلیم از پیکره عراق خواهد شد، چالش جدیدی است که امنیت عراق و منطقه را تهدید خواهد کرد.
این همه‌پرسی با مخالفت جامعه جهانی از جمله کشورهای بزرگ جهان، سازمان ملل، اتحادیه عرب و کشورهای منطقه مواجه شد، اما از آنجایی که آقای مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، درصدد تحقق و اجرایی کردن رویای پدر خود، مرحوم مصطفی بارزانی است، لذا این همه‌پرسی از روز جمعه آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد یافت، اما بسیاری از شخصیت‌ها و احزاب سیاسی اقلیم کردستان مخالفت خودشان را با این همه‌پرسی اعلام کرده‌اند.
به نظر می‌رسد آقای مسعود بارزانی در این شرایط حساس و با توجه به اینکه دولت مرکزی عراق درصدد پاکسازی کامل این کشور از وجود گروهک‌های تروریستی است، درصدد گرفتن امتیازات بیشتر از دولت مرکزی عراق است. مسعود بارزانی شرط‌هایی برای لغو همه‌پرسی قرار داده است؛ دریافت ۳۰درصد از بودجه کل عراق برای اقلیم کردستان و همچنین پیوستن کرکوک به اقلیم کردستان و فروش نفت کرکوک به خارج جزئی از شرایط مسعود بارزانی است، اما دولت عراق با این شرایط مخالفت کرده است.

لذا از آنجا که ایران، ترکیه، عراق و سوریه با این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند به نظر می‌رسد که نتایج و برون داد این همه‌پرسی صفر خواهد بود و یک ابزار اجرایی نخواهد داشت. به این مفهوم که حتی اگر مردم اقلیم کردستان رای مثبت به جدایی اقلیم کردستان بدهند، در عمل رهبران اقلیم کردستان با مشکل مواجه خواهند شد و تنها رژیم صهیونیستی است که درصدد تجزیه عراق و جدایی اقلیم کردستان است.
زیرا این رژیم قصد دارد پایگاه‌هایی در اقلیم کردستان برای ضربه زدن به امنیت ملی کشورهای محور مقاومت ایجاد کند و تنها اسرائیل است که از جدایی اقلیم کردستان حمایت می‌کند. درواقع اکثریت ساکنان کرکوک از اعراب سنی، شیعه و ترکمن‌ها هستند و اینها خواهان همراهی با دولت مرکزی عراق و مخالف جدایی کرکوک و انضمام آن به اقلیم کردستان هستند.

به نظر می‌رسد اگر اقلیم کردستان جدا شود، کرکوک به عنوان یک بمب ساعتی باقی خواهد ماند، درگیری‌ها بین اقلیم کردستان و ساکنان کرکوک ادامه خواهد یافت و این چالش جدیدی برای منطقه و کشورهای اطراف عراق و دولت مرکزی عراق خواهد بود. به نظر می‌رسد که شرایط در عراق با توجه به اعلام همه‌پرسی در اقلیم کردستان بسیار دشوار و شکننده است و در عین حال اگر آقای بازرانی به جدایی اقلیم کردستان اصرار بورزد، عراق شاهد یک جنگ داخلی جدید خواهد بود.

آقای بارزانی در چند محور سعی می‌کند که جایگاه خودش را تثبیت کند. اولا با توجه به مخالفت‌هایی که بین اتحادیه کردستان و حزب دموکرات وجود دارد و چالش‌هایی که بین بارزانی و احزاب اسلامی وجود دارد، مخالفت یک و نیم میلیون نفر از کردهای شیعه با همه‌پرسی اقلیم کردستان، همه این مسائل نشان می‌دهد که آقای مسعود بارزانی یک شیوه دیکتاتورمآبانه‌ای را در اقلیم کردستان ایجاد کرده و سعی می‌کند مخالفان خودش را منزوی و از صحنه عملیاتی و تصمیم‌گیری حذف کند. درواقع آقای بارزانی اقلیم کردستان را به سمت دیکتاتوری سوق می‌دهد و سعی می‌کند در قالب یک صدام جدید در اقلیم کردستان ظاهر شود. موضع ایران، ترکیه، سوریه و عراق کاملا واضح است و مخالف کلی برگزاری این همه‌پرسی هستند.

در خصوص این همه‌پرسی ممکن است که رای «آری» به جدایی کردستان داده شود و نتایج همه‌پرسی منجر به جدایی اقلیم کردستان شود اما این همه‌پرسی عملیاتی نخواهد شد، زیرا اقلیم کردستان مانند یک جزیره است که راه به خارج ندارد و نمی‌تواند بدون همکاری با کشورهای اطراف عراق به حیات خود ادامه دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اسراییل وانگلیس به این جریان کمک میکنند

    • علی

      این بارزانی خودش هر تشریف داره چطور سی درصد بوجه عراق و صادرات مستقل نفت مگه امکان داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج