۵۹۹۵۹۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

غش رئیس‌ جمهور آمریکا به سمت دموکرات‌ ها

دیدار غیرمنتظره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با چهره‌های برجسته دموکرات در روز پنجشنبه را شاید بتوان اولین نشانه‌های فاصله‌گرفتن ترامپ از اردوگاه جمهوری‌خواهان و چرخش به سمت دموکرات‌ها دانست.

روزنامه شرق: دیدار غیرمنتظره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با چهره‌های برجسته دموکرات در روز پنجشنبه را شاید بتوان اولین نشانه‌های فاصله‌گرفتن ترامپ از اردوگاه جمهوری‌خواهان و چرخش به سمت دموکرات‌ها دانست.
آنچه از این دیدار به بیرون از دیوارهای کاخ سفید درز کرده است، حاکی از توافق بر سر قضیه دیوارکشی در مرز مکزیک در قبال حمایت رئیس‌جمهور از مهاجران جوانی است که با‌ هزار امید و آرزو به آمریکا آمده‌اند؛ همان‌هایی که در آمریکا از آنها تحت عنوان «رؤیاپردازان» یاد می‌شود.
یک روز بعد از آنکه ترامپ در کاخ سفید، میزبان سناتور چاک شومر و نانسی پلوسی از مجلس نمایندگان بود، اعلام کرد که از لایحه حمایت از مهاجران جوان حمایت خواهد کرد؛ لایحه‌ای که مانع اخراج صدها‌ هزار مهاجر جوان غیرقانونی از خاک آمریکا خواهد شد؛ البته به شرطی که با یک دستورالعمل مشخص و گسترده درباره امنیت مرزهای این کشور همراه باشد. بدون تردید منظور ترامپ از این دستورالعمل مشخص و گسترده، همان دیواری است که وعده ساختش را در دوران فعالیت انتخاباتی‌اش داده بود.
دموکرات‌ها از همان ابتدا هم به دلایل سیاسی-اجتماعی و همچنين به دلایل اقتصادی، مخالف سرسخت دیوارکشی در مرز مكزیک بوده‌اند. حال به نظر نرمش ترامپ درباره «رؤیاپردازان» با نرمش دموکرات‌ها در قبال دیوار همراه شده است. البته طبق گفته یکی از دموکرات‌های رده‌بالا، ترامپ اعلام کرده است که نیازی به گنجاندن بحث تأمین مالی دیوار مرزی در این لایحه پیشنهادی نیست. فشار افکار عمومی در کنار ریزش حلقه نزدیکان او بدون تردید در چرخش ترامپ به سمت دموکرات‌ها بی‌تأثير نبوده است.
این دومین باری است که در ماه جاری یک توافق میان دموکرات‌ها و کاخ سفید باعث می‌شود رهبران جمهوری‌خواه در کنگره دست و پای خود را گم کنند. در واقع به نظر می‌رسد ابتکار عمل در کنگره از دست آنها خارج شده و به دست دموکرات‌هایی می‌افتد که از قضا اقلیت را در اختیار دارند. به عبارت دیگر، به نظر کاخ سفید بیشتر از آنکه در هماهنگی با جمهوری‌خواهان عمل کند، به ساز دموکرات‌ها می‌رقصد. ترامپ در حالی به سوی دموکرات‌ها چرخش پیدا کرده است که جمهوری‌خواهان سعی می‌کنند پالس‌های مثبتی برای او بفرستند. در همین رابطه پل رایان گفته است جمهوری‌خواهان دوست ندارند لایحه‌ای را ارائه کنند که فاقد حمایت رئیس‌جمهور باشد.
توپ در زمین ترامپ
اظهارات ترامپ در شرایطی از یک اتحاد جدید با دموکرات‌ها خبر می‌دهد که جمهوری‌خواهان امید داشتند بتوانند روی بازنویسی قانون مالیات تمرکز کنند. امری که به نظر باعث ایجاد یک سردرگمی در میان جمهوری‌خواهان شده است. سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت در اظهارنظری کوتاه با اعلام اینکه منتظر لایحه قانونی دولت است، توپ را عملا به زمین ترامپ انداخته است. البته اینکه توپ در نهایت در زمین ترامپ افتاده، شاید چندان هم برای جمهوری‌خواهان بد نباشد زیرا این حزب در دولت‌های گذشته به علت فقدان انسجام بر سر مسئله مهاجرت، ناتوان از ارائه برنامه مشخصی در این رابطه بوده است.
برخی جمهوری‌خواهان همین حالا هم از تغییرات کاخ سفید در سیاست مهاجرتی برای «رؤیاپردازان» استقبال کرده‌اند. با‌این‌حال، برخی جمهوری‌خواهان از این بیمناک‌اند که بی‌تجربگی ترامپ در نگارش لوایح قانونی در نهایت منجر به تصویب قانونی شود که به وسيله دموکرات‌ها نوشته شده باشد. امری که می‌تواند با ریزش آرای محافظه‌کاران از سبد جمهوری‌خواهان همراه شود. عده‌ای هم مانند دیو برت، نماینده جمهوری‌خواه ویرجینیا، بر این باور‌ند که هرگونه امتیازدهی به مهاجران غیرقانونی، موجب سلب اعتماد طرفداران حزب جمهوری‌خواه و متعاقبا دونالد ترامپ می‌شود. از نظر او نکته اصلی و کلیدی در انتخابات گذشته که به پیروزی دونالد ترامپ انجامید، همین مسئله برخورد قاطعانه با بحران مهاجرت در مرزهای جنوبی این کشور است.

محکومیت مصلحتی
ترامپ در حالی روز پنجشنبه وعده حمایت از «رؤیاپردازان» را داد که مدتی پیش اعلام کرده بود برنامه ویژه پناه‌جویان را لغو خواهد کرد. این برنامه که در دولت باراک اوباما شروع شد، حدود ٨٠٠‌ هزار پناه‌جوی جوان را تحت پوشش قرار می‌دهد. از دیگر سو، ترامپ در ماه‌ها و هفته‌های اخیر از سوی اقلیت‌های سیاه‌پوست، اسپانیایی‌تبار و مسلمان به خاطر مواضعش درباره مسئله مهاجرت و همچنین تردیدش در محکوم‌کردن اقدامات و رفتارهای نژادپرستانه مورد انتقاد قرار گرفته است؛ امری که با توجه به فشارهای داخلی و ریزش نیروهای معتمد و حلقه نزدیکانش، می‌تواند تردیدهایی جدی درباره دور دوم ریاست‌جمهوری او ایجاد کند. شاید ترامپ در تلاش است با اتخاذ موضعی آسان‌گیرتر درباره مهاجران جوان، اندکی از فشارها روی خود بکاهد و هم‌زمان متحدانی نیز در میان دموکرات‌ها برای خود دست و پا کند.
شاید به ‌همین ‌دلیل بود که او روز پنجشنبه و البته با تأخیری سه‌روزه اقدام به امضاي قطع‌نامه محکومیت نژادپرستی و نفرت‌پراکنی کرد. ترامپ از چند هفته پیش به خاطر عدم محکومیت قاطع حوادث شارلوتزویل که به کشته‌شدن یک فعال مدنی زن انجامید، با انتقادات تندی از سوی نهادهای مدنی و همچنین چهره‌های برجسته دموکرات و جمهوری‌خواه مواجه بوده است.
قطع‌نامه محکومیت نژادپرستی و نفرت‌پراکنی که محصول همراهی هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است، روز دوشنبه هفته گذشته از سوي مجلس نمایندگان تصویب شد و در ادامه به تأیید مجلس سنای این کشور رسید. در این قطع‌نامه که برای اجرائی‌شدن نیاز به امضای رئیس‌جمهور داشت، از مقامات قضائی آمریکا خواسته شده پیرامون فعالیت‌ها و اقدامات گروه‌های راست‌گرا و افراطی از جمله برتری‌طلب‌های سفیدپوست و نئونازی‌ها دست به تحقیقات بزنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج