در این شماره از خواندنی ها با زندگی و زمانه «علی اصغر حکمت»، نمایشنامه ی مشهور هنریک ایبسن «اردک وحشی» رمانی طنز از ادبیات انگلیس و... آشنا شوید.
برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با زندگی و زمانه «علی اصغر حکمت»، نمایشنامه ی مشهور هنریک ایبسن «اردک وحشی» رمانی طنز از ادبیات انگلیس و... آشنا شوید.
حکایت حکمت (زندگی و زمانه علی اصغر حکمت شیرازی)
رضا مختاری اصفهانی
نشر نی
چاپ اول: ۹۶
حکایت حکمت حکایت یک نسل است، نسلی که از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 را تجربه کرد. حوادثی که در این دوره 75 ساله طی شد فراز و نشیت بسیار داشت، فراز و نشیبی که با جنگ، اشغال کشور، هرج و مرج، کودتا، دیکتاتوری، فضای باز سیاسی، نوسازی فرهنگی و اجتماعی و... همراه بود. این اتفاقات هراز چندی نخبگان ایرانی را به بازنگری مشروطه واداشت. گویی در هر برهه ای تجربه ای نو لازم بود.
بعضی از این تجربه ها پرداخته می شد بسیار بود، چنان که آزادی احزاب سیاسی و مطبوعات هزینه نوسازی فرهنگی و اجتماعی شد. همین تجربه ها و هزینه ها بود که نسل برآمده از مشروطه یا فعال در این دوره را پخته ساخت این نسل چون به پختگی رسید، کشتیبان را سیاستی دیگر شد و اینان را به گوشه ی انزوا راند...
انقلاب 57 اما تکمیل کننده ی ناکامی این نسل بود، نسلی که در پایان عمر خود با انقلابی مواجه شد که تمامی میراث مشروطه را به عنوان مرده ریگ سلطنت تقبیح و مذمت می کرد و مردان آن روزگار را بدون سنجش نیک و بد اعمال شان به باد دشنام می گرفت. شاید اگر علی اصغر حکمت هم در طلیعه انقلاب در غروب زندگانی نبود، سرکارش به دادگاه انقلاب و قضات انقلابی می افتاد.
روزنامه خاطرات یک آدم ناقابل
جرج و ویدون گروسمیت
ترجمه ی شهلا طهماسبی
نشرنو
چاپ اول:96
آقای پوتر آدم «ناقابل» حساسی است که می کوشد اصالتش با مراوده های بی حاصل با امثال نقاش های ساختمان و شاگرد مغازه ها، مستخدم ها و دکان دار ها و خلاصه آدم هایی که همه چیز را به دل می گیرند، خدشه دار نشود همه فکر و ذکرش هم این است که جوک های خوب تعریف کند. و چون به هر قیمت و هر بدبختی دلش می خواهد تحولیش بگیرند، رفته تو کله اش «تنها چیزی که مرد را می سازد، نوشتن یادداشت روزانه یا روزنامه خاطرات است.
اولین و پپنز خاطرات روزانه نوشتند که برای خودشان کسی شدند.» شخصیت آقای پوتر در عهدی شکل می گیرد که کارمندها با قلم پر می نوشتند و روی چهارپایه بلند می نشستند و سلسله مراتب اجتماعی به شدت رعایت می شد. اما تغییرات اجتماعی در شرف وقوع است، کارمندهای دون پایه شرکت نه برای کارمندهای قدیم، مثل پوتر احترام قائل می شوند،...
روزنامه خاطرات یک آدم ناقابل، بلافاصله پس از انتشار مورد توجه واقع شد و محبوبیتش کماکان پابرجاست و قطعاً آقای پوتر آخرین کسی است که به جاودانگی یادداشت های خود می خندد.
در سال ۱۹۶۴، بی بی سی از آن یک فیلم کوتاه ۴۰ دقیقه ای به سکب فیلم های صامت باستر کیتون و چارلی چاپلین با صدای یک روایتگر تهیه کرد و در سال ۱۹۷۹ و ۲۰۰۷ از آن سریال تلویزیونی ساخت.
علم و ایدئولوژی
لویی آلتوسر
ترجمه ی مجید مددی
انتشارات نیلوفر
چاپ اول: ۹۶
به گفته آلتوسر با کشف «قاره تاریخ» علم تاریخ پدید آمد که چون بر علم دیگری فلسفه خود را بنیان می نهد، بنابراین، می توان «ماتریالیسم تاریخی» را علم تاریخ و «ماتریالیسم دیالکتیک» را فلسفه مارکسیستی دانست که توضیح دهنده و تبیین کننده علم تاریخ است که در مجموعه جهان بینی مارکسیستی را پدید می آورند.
آلتوسر با بیان این که آثار دوره جوانی مارکس دارای ارزش علمی نیست، نمی تواند به عنوان نظریه ی لمی مارکسیستی به مثابه سلاحی در خدمت «عمل درست سیاسی» برای تغییر قرار گیرد، چرا که، «تنها نظریه علمی مارکسیستی» است که می تواند عمل دولت سیاسی را تضمین کند و آلتوسر برای نشان دادن «نظریه علمی مارکسیستی» اقدام به دوره بندی آثار مارکش کرد و با این عمل نشان داد که تنها آثار دوره بلوغ و پختگی مارکس دارای ارزش علمی و سلاح برنده و کارایی در مبارزه طبقه کارگر برای براندازی نظام سرمایه داری است وی آثار مارکس را بدین گونه: نوشته های اولیه، دوره گسست، دوره گذار و بالاخره دوره بلوغ طبقه بندی کرد. خواننده در این کتاب می تواند همه این مطالب و تحولات فکری مارکس را دنبال کند.
اردک وحشی (نمایشنامه)
هنریک ایبسن
ترجمه ی منوچهر انور
نشر کارنامه
چاپ اول: 96
اردک وحشی را ایبسن وقتی نوشت که در مقام درام نویس اعتقاداتش عمیقاً در حال تحول بود. حرف ایبسن، از آن به بعد، حکایت از این داشت که راهیابی های کلی اجتماعی را کنار گذاشته و رسیده به اینجا که اگر اجتماع بناست، در واقع تکانی بخورد و به خود بیاید، آدم ها باید تک تک تکان بخورند و به خود بیایند و قدر خود را جدا جدا بشناسند کاری که در اصل اگر شدنی باشد نسل ها طول خواهد کشید.
در اردک وحشی ایبسن با دیگر، با نگاهی تازه، در خودش به تماشا رفته، در ظلمات همچنان چراغ می گرداند و دنبال خصایص پنهان آدم ها می گردد، اما دیگر در پی توضیح یافته هایش نیست و اصراری به ثبت «واقعیت» ندارد. سربسته سراغ قضایا می رود، اشاره می کند، کنایه می زند. در اردک وحشی، بسیاری نکته های اساسی، واقعیت شان احراز نمی شود.
فلسفه فیزیک (فضا و زمان)
تیم مادلین
ترجمه ی رعنا سلیمی
انتشارات ققنوس
چاپ اول: 96
فلسفه و فيزيك هر دو ميخواهند به دركي روشن از جهاني برسند كه هر آينه در آن زندگي ميكنيم. پرسش از ماهيت بنيادي واقعيتهاي فيزيكي، همزمان، پرسشي فلسفي و فيزيكي است. فيزيك به بررسي سرگذشت جهان فيزيكي در فضا و زمان (يا فضا - زمان) مينشيند، اما خود فضا و زمان وجودهايي مبهماند كه بر حواس نيز پديدار نميشوند؛ آنها نه هيچ رنگي دارند و نه هيچ طعم، صدا، بو يا شكلي عيني، بلكه ظاهرا ساختاري هندسي دارند.
كتاب پيش رو، در پي واكاوي ماهيت اين ساختار، نخست نظريه نسبيت را به مثابه نظريهاي در باب هندسه فضا و زمان بررسي ميكند و در گام بعد به سراغ نسبيت خاص و نسبيت عام ميرود.
«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:
Bartarinha.editorial@gmail.com
همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
عالی بود