جاباما
۵۹۵۳۸۱
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

حال و هوای این روزهای دریاچه ارومیه

حجم بارش‌های سال جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۰۸ میلی‌متر تخمین زده شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد و نسبت به دوره متوسط بلندمدت ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

خبرگزاری ایسنا: حجم بارش‌های سال جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۰۸ میلی‌متر تخمین زده شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد و نسبت به دوره متوسط بلندمدت ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

به دلیل کاهش چشمگیر حجم بارش‌ها تراز دریاچه از ۱۲۷۰.۶۳ در سال گذشته به ۱۲۷۰.۳۵ رسیده است که کاهش ۲۸ سانتیمتری تراز دریاچه را نشان می‌دهد.

همچنین حجم مخزن دریاچه نسبت به سال گذشته ۵۰۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده ‌ و وسعت پوشش آب دریاچه نیز از ۲۱۵۰.۷ کیلومتر مربع سال گذشته به ۱۸۱۹.۸ کیلومترمربع در سال جاری رسیده است.

کاهش محسوس حجم بارش‌ها برنامه‌های احیا همچون افزایش جریان‌های ورودی به دریاچه ارومیه از سدها را دچار اختلال کرده است. در همین راستا، موسوی - مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه - گفت: براساس برنامه احیای دریاچه ارومیه بایستی هر ساله با تمهیداتی که از سوی جهاد کشاورزی در راستای اجرای طرح‌های اصلاح کشت و شیوه‌های نوین آبیاری صورت می‌گیرد رقمی ۸ درصدی در مصرف آب بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه صرفه‌جویی داشته باشیم تا بتوانیم آب بیشتری را از سدها روانه دریاچه کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ در سال جاری به دلیل کاهش حجم بارش‌ها میزان برداشت از سدها نیز برای آبیاری مزارع کشاورزی افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل به خوبی نتوانسته‌ایم برنامه کاهش هشت درصدی مصرف در بخش کشاورزی را اجرایی کنیم، چرا که اگر آب مورد نیاز کشاورزان را تأمین نکنیم، تنش‌های اجتماعی فراوانی در منطقه به وجود می‌آید.

به گفته موسوی به هر حال بخشی از منابع مورد استفاده از سوی کشاورزان مربوط به بارش‌های مستقیمی است که بر روی مزارع آن‌ها سرریز می‌شود. بخشی از این منابع نیز مربوط به ذخایر پشت سدها و بخشی هم مربوط به آب رودخانه‌های طبیعی است که زمانی که وضعیت بارش‌ها و رودخانه‌ها در شرایطی مناسبی نباشد باید به سمت استفاده هر چه بیشتر از سدها برویم.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه درصدد بازنگری برنامه احیای دریاچه ارومیه هستیم، ادامه داد:‌ کاهش محسوس حجم بارش حوضه آبریز دریاچه برنامه‌های احیای دریاچه همچون افزایش جریان‌های ورودی به دریاچه از سدها را دچار اختلال کرده است بنابراین این برنامه باید براساس شرایط و امکانات فعلی کشور و دولت بازنگری و سنجیده شود.

وی بر لزوم شتاب دهی تخصیص اعتبارات طرح‌های انتقال آب تاکید کرد و گفت:‌ با بهبود شرایط نقدینگی در کشور بایستی روند تکمیلی طرح‌های انتقال آب، نصب کنتورهای هوشمند، مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز، تملک اراضی در مسیر طرح‌های انتقال آب و لایروبی رودخانه‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود.

موسوی عنوان:‌ جهاد کشاورزی نیز تا مدت زمان باقیمانده برای شروع سال آبی جدید همچنان پیش زمینه‌های لازم برای رها کردن آب سدها به سمت دریاچه ارومیه و اصلاح الگوهای کشت فراهم کند، چرا که در غیر این صورت با چالش‌های اجتماعی فراوانی در این بخش مواجه خواهیم شد.

شرایط دریاچه ارومیه مطلوب ارزیابی نمی‌شود اما دولت برنامه های متعددی را برای بهبود وضعیت این دریاچه درنظر گرفته که در این راستا انتظار می رود رویکرد دولت دوازدهم به احیای این دریاچه جدی تر شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگردریاچه ابش کم می شوددرعوض صفرهای حسابهای بعضی هااضافه می شود چندهزارمیلیاردهزینه چی کردید بخداظلمی اشکار به ملت ایران رواداشته ایدهرپولی خوردن ندارد

    • بدون نام

      اگر برای دریاچه آب نداشت برای خیلی ها نون داشت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج