جاباما
۵۹۲۶۴۷
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

معادلات صعود؛ سرنوشت در دست ایران و ژاپن

فرمول صعود به جام جهانی در منطقه آسیا همان فرمول همیشگی است؛ تیم های اول و دوم هر گروه مستقیما صعود می کنند. به این ترتیب ۴ سهمیه آسیا در جام جهانی مشخص می‌شود.

آی‌اسپورت: فرمول صعود به جام جهانی در منطقه آسیا همان فرمول همیشگی است؛ تیم های اول و دوم هر گروه مستقیما صعود می کنند. به این ترتیب ۴ سهمیه آسیا در جام جهانی مشخص می‌شود. آسیا دارای ۴،۵ سهمیه است. تیم های سوم دو گروه باهم بازی خواهند کرد، برنده این بازی هم در دیدار پلی‌آف به مصاف تیم چهارم منطقه کونکاکاف خواهد رفت. جدول بازیها و برنامه بازیهای روز آخر در هر دو گروه آسیا به نحوی است که سه شنبه در روز آخر مسابقات نبردهای مرگ و زندگی برای صعود به جام جهانی رخ خواهد داد.
گروه A
معادلات صعود؛ سرنوشت در دست ایران و ژاپن
در گروه A ایران تیم آسوده خاطری بود و دو بازی مانده به پایان رقابتها صعود کرد. در جدول، ایران با ۲۱ امتیاز در صدر قرار دارد و سه تیم کره جنوبی، سوریه و ازبکستان هم برای صعود مستقیم شانس دارند. کره جنوبی با ۱۴ امتیاز دوم است و سوریه و ازبکستان با ۱۲ امتیاز در رده سوم و چهارم قرار دارند؛ تفاضل گل سوریه بهتر است. در روز آخر در یک دوئل مرگ و زندگی کره جنوبی و ازبکستان در تاشکند به مصاف هم می روند، ایران هم میزبان سوریه است.

حال شانس صعود هر یک از تیم‌های گروه را مرور می کنیم؛

کره‌جنوبی: این تیم سرنوشتش کاملا در دست خودش است. کره اگر ازبکستان را ببرد صعودی بدون تردید خواهد داشت. کره‌جنوبی با تساوی هم شانس صعود خواهد داشت آن هم در صورتی است که سوریه در تهران برنده نشود. اگر بازی تاشکند مساوی شود و سوریه در تهران پیروز شود کره جنوبی راهی پلی‌آف خواهد شد. کره‌جنوبی اگر در تاشکند شکست بخورد یا سوم می شود یا چهارم. شکست این تیم اگر با برد سوریه همراه شود این تیم به رده چهارم سقوط خواهد کرد و پلی‌آف را هم از دست می دهد.

ازبکستان: ازبکستان می‌تواند برای اولین بار صعود به جام جهانی را تجربه کند؛ این تیم اگر در خانه کره‌جنوبی را ببرد و سوریه هم نتواند ایران را ببرد ازبک‌ها مستقیما راهی روسیه می شوند. ازبک‌ها می توانند یک کار دیگر هم انجام دهند که دیگر دغدغه بازی تهران را نداشته باشند آن هم اینکه با تفاضل گل بالا کره‌جنوبی را ببرند تا برد یک- صفر سوریه در تهران هم مانع صعودشان نشود. ازبکستان کاملا به صعود مستقیم امیدوار است، این تیم مطمئن است سوریه در تهران برنده نمی‌شود و می خواهد با یک برد خانگی جشن صعود برپا کند. ازبکستان در صورت تساوی قطعا دوم نمی‌شود و اگر سوریه در تهران شکست بخورد سوم خواهد شد، در غیر این صورت در همین پله چهارم باقی می ماند. ازبکستان با باخت هم می‌تواند سوم شود؛ فرضا اگر یک- صفر ببازد و سوریه در تهران سه -صفر ببازد. این معادلات نشان می دهد که سرنوشت ازبکستان کاملا در دستان ایران است. ایران اگر یک برد خوب مقابل سوریه بیاورد ازبکستان حداقل سوم شدن را در مشتش می‌بیند.

سوریه: این تیم برای صعود مستقیم دو راه دارد؛ ایران را ببرد و بازی کره جنوبی- ازبکستان مساوی شود؛ راه دوم این است؛ ایران را ببرد و ازبکستان بردی پرگل را مقابل کره جنوبی کسب نکند. برد سوریه در تهران شانس بسیار خوبی برای صعود این تیم به جام جهانی ایجاد می کند اما سرنوشت سوری‌ها به بازی تاشکند بستگی دارد. اگر کره جنوبی ازبکستان را ببرد سوریه با یک باخت خفیف هم می‌تواند در رده سوم قرار بگیرد و راهی پلی‌آف شود. سوریه اگر در تهران ببازد و ازبکستان در تاشکند امتیاز بگیرد رویای سوریه از بین می‌رود و این تیم چهارم خواهد شد. سوریه سه‌شنبه قطعا به آب و آتش خواهد زد، این تیم می‌داند با یک تساوی و حتی با یک باخت یک-صفر می تواند برای سوم شدن شانس داشته باشد. در بین سه تیم کره جنوبی، سوریه و ازبکستان تنها تیمی که مطمئن است با یک برد قطعا صعود می کند کره‌جنوبی است. دو تیم دیگر باید ببرند و به بازی همزمان امید ببندند.

حال فرض کنیم شگفتی رخ ندهد و سوریه در تهران برنده نشود آن موقع در بازی همزمان، کره‌جنوبی با یک تساوی راهی جام جهانی می شود.

چین: این تیم هیچ شانسی برای دوم شدن و صعود مستقیم ندارد اما یک معجزه می تواند مارچلو لیپی را به پلی‌آف برساند. اگر در روز آخر چین یک برد خوب در خانه قطر کسب کند و هر دو تیم ازبکستان و سوریه هم ببازند چین می تواند سوم شود. چینی ها ناامید نیستند و برای برد راهی دوحه می‌شوند.
گروه B
معادلات صعود؛ سرنوشت در دست ایران و ژاپن

در گروه دوم هم معادلات چند مجهولی است. در این گروه ژاپن پنجشنبه ۲۰ امتیازی شد و صعود کرد. دو تیم عربستان و استرالیا ۱۶ امتیازی‌اند و تفاضل گل عربستان بهتر است. حال شانس صعود هر یک از تیم‌های گروه را مرور می کنیم؛

عربستان: در روز آخرعربستان میزبان ژاپن است و استرالیا پذیرای تایلند خواهد بود. فرض کنیم یک شگفتی بزرگ خلق نمی‌شود و استرالیا مقابل تایلند ته جدولی در ملبورن متوقف نخواهد شد، آن موقع برد عربستان مقابل ژاپن هم تضمین کننده صعود این تیم نیست. اگر هر دو تیم عربستان و تایلند برنده شوند کار به تفاضل گل می کشد. عربستان در حال حاضر تفاضل گل بهتری دارد اما این تیم واقعا نگران باخت سنگین تایلند است. عربستان خودش چنین بلایی سر خودش آورد اگر به امارات نمی باخت حالا با یک برد خانگی مقابل ژاپنِ کم انگیزه صعود می‌کرد. عربستان اگر پیروز شود و استرالیا نهایتا با دو، سه گل تایلند را ببرد عربستان مستقیما صعود می کند در غیر این صورت باید به فکر بازی پلی‌آف باشد. نکته مضحک ماجرا این است که بازیهای روز آخر در این گروه همزمان نیست. ابتدا بازی ملبورن انجام می شود و سپس ساعاتی بعد عربستان در جده به مصاف ژاپن می‌رود. عربستان می داند چه نتیجه ای می خواهد و همین موضوع به سود این تیم خواهد بود.

استرالیا: سرنوشت این تیم در دست ژاپن است. ژاپن اگر عربستان را در خانه متوقف کند استرالیا با برد خانگی مقابل تایلند صعود می کند. البته ابتدا استرالیا به میدان می رود، این تیم باید ماموریت خود را به خوبی انجام بدهد و بعد پای تلویزیون بنشیند و به بازی جوانمردانه ژاپن دل ببندد. عربستان اصلا کار آسانی مقابل ژاپن نخواهد داشت و همین موضوع برای استرالیا امیدوار کننده است.

امارات: این تیم با برد هفته قبلش مقابل عربستان امیدهایش را زنده نگه داشت. امارات شانس صعود مستقیم ندارد اما با یک معجزه می تواند سوم شود، برای ایجاد این معجزه امارات باید بردی با اختلاف سه، چهار گل مقابل عراق کسب کند و منتظر نتیایج دیگر باشد.اگر استرالیا وعربستان امتیاز بگیرند برد ۱۰-صفر امارات هم بی ثمر خواهد بود. به هر حال بعید است استرالیا در ملبورن سه-صفر به تایلند ببازد. امارات برای سوم شدن و رسیدن به پلی آف تنها یک راه دارد؛ یک برد پر گل مقابل عراق و شکست سنگین عربستان در جده دربرابر ژاپن.

به‌هرحال منطق فوتبال می‌گوید یکی از دو تیم عربستان مستقیما صعود می کند و دیگری هم راهی پلی‌آف می شود. از آنجا که بازی استرالیا ساده‌تر است شانس صعود این تیم را باید بیشتر دانست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سید

      استرالیا مستقیم وعربستان راهی پلی آف میشود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج