جاباما
۵۹۲۶۲۶
۵۹ نظر
۵۴۸۵
۵۹ نظر
۵۴۸۵
پ

ولادیمیر کلیچکو؛ قهرمان یک دهه بوکس

ولادیمیر کلیچکو، نه قدرت ضربات خردکننده مایک تایسون را داشت، نه سرعت محمدعلی کلی. اتفاقا برعکس بیشتر بوکسورها بود که از خانواده های سطح پایین می آیند و تحصیلات بالایی ندارند.

هفته نامه همشهری جوان - محمد امیرپور: برادران کلیچکو قاعده نانوشته بین کشورهای بلوک غرب و بلوک شرق را بر هم زده بودند؛ قاعده ای که می گفت، در رشته هایی مثل کشتی، وزنه برداری و هاکی، شرقی ها حاکم مطلق هستند و ورزش هایی مثل بوکس و فوتبال در اختیار غربی هاست اما برادران کلیچکو با نگه داشتن عنوان قهرمانی بوکس سنگین وزن دنیا در خانواده شان به مدت ۱۵ سال به این قاعده دهن کجی کردند این وسط هر قدر ویتالی- برادربزرگ تر- عاشق تجربه های سیاسی بود و با بیل کلینتون و یوشکا فیشر معاشرت می کرد و درگیر کارهای حزبی شد، ولادیمیر روی رینگ درخشید و برای ۱۰ سال، تمام عنوان های دنیای بوکس متعلق به او بود.

ولادیمیر کلیچکو، نه قدرت ضربات خردکننده مایک تایسون را داشت، نه سرعت محمدعلی کلی. اتفاقا برعکس بیشتر بوکسورها بود که از خانواده های سطح پایین می آیند و تحصیلات بالایی ندارند. خانواده ولادیمیر متمول بودند و دکترای ورزش و فلسفه ای که گرفت، ثابت کرد او سلاح پنهانی دارد: ضریب هوشی بالا؛ هوشی که در 69 مسابقه بوکس حرفه 65 برد برایش آورد و تنها چهار بار شکست خورد تا در اوکراین صدایش کنند: «دکتر چکش آهنین.»

دکتر چکش آهنین هفته پیش اعلام کرد برای همیشه از رینگ خداحافظی می کند تا اسطوره بوکس دنیا، ادامه عمرش را به تدریس دانشگاهی در سوییس بگذراند.
ولادیمیر کلیچکو؛ قهرمان یک دهه بوکس

آگوست ۱۹۹۲
در اتحاد جماهیر شوروی چیزی به نام ورزش حرفه ای وجود نداشت و اگر می خواستید ورزش کنید، باید آن را به عنوان شغل انتخاب می کردید. ولادیمیر به دانشگاه پرایلاسلاف کی یف رفت و چهار سال در رشته ورزش و فلسفه تحصیل کرد. بعد از پایان دانشگاه، از طرف دولت اوکراین به منطقه فلنسبورگ اعزام شد؛ جزیره ای که به آکادمی های بوکس حرفه ای اش در اروپا معروف است.

آوریل 1986
ولادیمیر یک روز همراه ویتالی- برادر بزرگ تر- تصمیم می گیرد سراغ بزرگ ترین دسته اوباش مدرسه بروند و آن ها را کتک بزنند تا برای خودشان اسمی دست و پا کنند. برادر کوچک تر شاهد این بود که ویتالی چطور با مشت هایش امپراتوری برادران کلیچکو را در مدرسه شان ساخت؛ امپراتوری ای به وسعت چند کلاس یک مدرسه که البته دوام چندانی نداشت، چون فاجعه چرنوبیل اتفاق افتاد.

پدر جزء کماندوهایی بود که به منطقه اعزام شد و خانواده، همراه هلی کوپترهای ارتش و به صورت اضطراری پایگاه هوایی را ترک کردند.

25 مارس 1946
قزاقستان یکی از دورترین بخش های اتحاد جماهیر شوروی نسبت به اروپا بود. منطقه ای که تبعیدی های شوروی با یک درجه تخفیف به آن جا فرستاده می شدند. البته اگر آن قادر بخت و اقبالشان بلند بود که از کار در سیبری نجات پیدا کنند. ماجرا برای خانواده کلیچکو اما متفاوت بود. ولادیمیر رادونکوویچ کلیچکو، یکی از اوکراینی های ارتش و ژنرالی بانفوذ در نیروی هوایی شوروی بود. ولادیمیر دقیقا در روزهای ماموریت ژنرال کلیچکو، در قزاقستان به دنیا آمد.
ولادیمیر کلیچکو؛ قهرمان یک دهه بوکس

آگوست ۱۹۹۶
اولین حضور ولادیمیر کلیچکو در المپیک، برای کاروان اوکراین یک مدال طلا دربر دارد. بزرگ ترین پیروزی یک بوکسور آماتور در بیست سالگی. کلیچکو بعد از این مدال طلا، ورودش به دنیای حرفه ای بوکس را اعلام کرد و بعد از بازگشت به اوکراین، نماینده افتخاری رییس جمهور اوکراین در وزارت ورزش شد.

14 فوریه 1998
در روزهایی که اوکراین بعد از جدایی از شوروی به افول ورزشی رسیده بود، ولادیمیر کلیچکو به اولین قهرمانی در بوکس حرفه ای دنیا دست پیدا کرد. بوکسور اوکراینی برای حضور در مسابقه فینال ۱۲ کیلو وزن کم کرد اما کاهش وزن هم نتوانست مانعی برای شکست دادن «مک لانتیر» آمریکایی ایجاد کند. فینال سال ۹۸ به فینال «۵۶» معروف شد؛ ۵۶ ضربه هوگ برای ناک اوت کردن حریف آمریکایی روی رینگ.

اکتبر ۱۹۹۹
برادران کلیچکو به عنوان قهرمانان بوکس اروپا به یکی از پرتماشاگرترین برنامه های تلویزیونی اروپا می روند. برنامه «رابیگرا» که حدود 13 میلیون مخاطب ثابت در هفته دارد. مجری تلویزیونی برنامه در حالی که بین برادران کلیچکو نشسته بود، اعلام کرد: «هر کسی مسابقات بوکس این دو نفر را ببیند، از آن ها متنفر خواهدشد که این قدر بی رحمانه صورت رقبایشان را پیاده می کنند. بینندگان عزیز من الان در تنفرانگیزترین نقطه دنیا ایستاده ام.»

ژانویه 2001
ولادیمیر کلیچکو، تبدیل به اولین بوکسور حرفه ای دنیا شد که دکترا می گیرد اما موقع دفاع از تز دکترایش به شوخی گفته بود: «همین الان حاضرم مدرک دکترایم را پاره کنم و به جایش کریس برد را روی رینگ بوکس بکشم. چند هفته بعد در یک مسابقه نمایشی شرطنج، برادران کلیچکو رو به روی کاسپاروف قرار گرفتند.

دسامبر ۲۰۰۶
به عنوان مرد سال دنیا از نگاه مجله «جی کیو» انتخاب شد؛ مجله ای انگلیسی که هر سال از نگاه منتقدان و داورانی که بر می گزیند، بهترین مرد سال دنیا را انتخاب می کند.
ولادیمیر جایزه ای را برد که در سال های قبل به آدم های معروفی مثل پوتین، زیدان و مایکل جردن رسیده بود؛ جایزه ای که دلیلش انتخاب او به عنوان مرد سال یونسکو و کمک ۳۰۰ هزار دلاری اش به این نهاد بود.
ولادیمیر کلیچکو؛ قهرمان یک دهه بوکس

آوریل ۲۰۰۶
یک سال پیش با شکست برابر ساندرز آفریقایی بین کلیچکو و عناوین قهرمانی بوکس فاصله ای چندماهه افتاده بود اما کلیچکو اجازه ندارد این فراق طولانی شود و «کریس برد» را شکست داد. بعد از مسابقه فینال کریس برد با تعجب به دوربین ها گفت: «هر راهی را برای شکست دادن او امتحان کردم، انگار به صورت زئوس مشت می زدم.» از قهرمانی در سال 2006 تا سال 2015، ولادیمیر کلیچکو در هیچ مسابقه بوکسی شکست نخورد و 10 سال کمربند قهرمانی بوکس را روی کمرش بست.

سپتامبر 2002
از طرف یونسکو به درجه «قهرمان کودکان» رسید. ولادیمیر طرح آموزشی بیست و پنج میلیون دلاری ای را در رابطه با ارتقای فضای آموزشی و ورزشی برای کودکان یونیسف انجام داد. طرحی که تمام هزینه هایش را از جیب خودش داد و به شوخی گفته بود؛ «برای این که ۱۰۰ هزار کودک در آفریقا صاحب امکانات ورزشی شوند، لازم بود که صورت «راب کلیگان» را از روی رینگ بوکس خرد کنم و جایزه بیست و پنج میلیون دلاری اش را به این کار اختصاص بدهم.»

۱۳ جولای ۲۰۱۳
ژنرال کلیچکو، پدر ولادیمیر در شصت و چهارسالگی بر اثر سرطان درگذشت. پدر ولادیمیر که در حادثه چرنوبیل جزء تکاوران ارتش شوروی در منطقه بود، به خاطر اثرات مواد رادیواکتیو دچار سرطان شد و فوت کرد.

دسامبر 2014
سریع ترین ناک اوت تاریخ بوکس تنها دو دقیقه و ۱۱ ثانیه طول کشید. کلیچکو برای نابود کردن «کوبرات پولف» بلغار به کمتر از سه دقیقه زمان نیاز داشت تا همه کسانی که بلیت ۵۰۰ دلاری مسابقه را خریده بودند، با غرولند سالن را ترک کنند. ۵۰۰ دلار پول فقط برای تماشای دو دقیقه بوکس.
ولادیمیر کلیچکو؛ قهرمان یک دهه بوکس

جولای ۲۰۱۵
پایان یک دهه قدرتنمایی چکش اوکراینی در دنیا. از سال 2014 کلیچکو در 22 مسابقه روی رینگ رفت و در تمام آن ها به پیروزی رسید. کمربندها و نشان های معتبر دنیای بوکس را در تملک خودش داشت. اما هر امپراتوری ای بالاخره فرو می ریزد و زمان شکست او هم فرا رسید. کلیچکو در سی و نه سالگی مقابل «تایسون فیوری» زانو زد.

آگوست 2016
قهمران بوکس سنگین وزن دنیا ترجیح می دهد بین مست زدن به صورت خشن ترین مردان روی زمین، یک کرسی در دانشگاه لوزان سوییس را برای تدریس به دست آورد؛ تدریس راه های کنترل احساسات و خشم در بدترین زمان های ممکن. کسی بهتر از کلیچکو را برای تدریس این واحد می شاسند؟!

آگوست ۲۰۱۷
90 هزار نفر به ورزشگاه ویمبلی انگلستان آمده بودند تا از نزدیک شاهد آخرین مسابقه اسطوره بوکس دنیا باشند. دلادیمیر کلیچکو برابر «آنتونی جاشوا» بوکسور بیست و هفت ساله انگلیسی چند بار کلیچکو را روی زمین انداخت و در نهایت ولادیمیر راند هفتم برای آخرین بار روی رینگ به زمین افتاد و دیگر بلندنشد. این پایان بزرگ ترین بوکسور هزاره جدید دنیا بود. شکست برای مقابل چشم هایی که به محض زمین خوردن کلیچکو، جاشوا را از تشویق کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهیار

      بهترین بوکسور بود و واقعا مرد بزرگی بود

      پاسخ ها

      • عارف آواره

        بوکسورها افرادی ضعیفن و ورزش بوکسم خیلی مسخرس

      • سینا

        عارف اواره تو اگر ورزش بهتر از بوکس دیدی به من بگو،بوکس بهترین و قوی ترین ورزش دنیاست ،این ثابت شده

      • کارن

        این رو همه میدونن که بوکس خیلی پراسیب،کن طرفدار و پراسیبه و من با این ورزش مسخره مخالفم

    • مانی

      عاشق کلیچکو هستم،بهترین بوکسوره.،ولی چرا گفتید بیشتر بوکسورها تحصیلات پایینی دارند!؟الان کلیچکو سیاست مداره،تازه من بوکسور دیدم که دکتره.

      پاسخ ها

      • ساجد

        خب راست میگه دیگه الان همه بوکسورها بیسوادن و اگر داشتن ورزش مدرن تری میرفتن که بدنشان قوی شه نه اینکه برن بوکس و مغزشون بپوکه.

      • اذربایجان

        اتفاقا بوکس از همه ورزشها باکلاس تره و درضمن هیچ گونه مشکل مغزی پیش نمیاره

      • ترک

        بوکس بهترین و مدرن ترین ورزش رزمیه

      • جمال

        بوکس مسخره است و خیلی بیکلاسه

    • روزبه

      شما خجالت نمی کشید به بوکسورها ها میگید تحصیلات پایین دارند؟هرچی باشه بدتر فوتبالیستها نیستیم که با دمپایی بیان فوتبال و با کفش برن.
      این همه بوکسور جوانمرد مثل کلی هستن که برای جهان خدمت کردند بعد شما میگید بی سواد!!؟اون از احسان روزبهانی که فکر کنم فوق لیسانس حقوق داره بعد میشه بهش گفت بیسواد!؟قطعا خبره.

    • میلاد

      انصافا کلیچکو بوکسور خفنی بود مثل مایک تایسون.

      پاسخ ها

      • .....

        اخه این بوکسورها کجاشون خفنه؟یه مغز و صورت سالم ندارن

      • بهتاش

        بوکسورها واقعا افرادی خفن هستند ،درضمن کی گفته صورت بوکسورها داغونه!؟؟؟الان کلیچکو بوکسوره و صورتش خیلی زیباست

      • هومن

        مغز بوکسور ها از مغز انیشتین هم قوتره و معمولا بوکسورها ضریب هوشی بالایی دارند

      • ماهور

        اتفاقا خنگ ترین ادم ها بوکسور ها هستند چون تو سر مشت میزنن

    • امیر

      عاشقتم کلیچکو بخدا خیلی بوکسور اسمیی

    • امیر

      عاشقتم کلیچکو بخدا خیلی بوکسور اسمیی

    • امیر

      عاشقتم کلیچکو بخدا خیلی بوکسور اسمیی

    • نامی

      کاش از دنیای ورزش خداحافظی نمیکرد،خیلی خوب مبارزه میکرد

    • شایان

      جالبه هم بوکسور بود،هم دکتر و هم سیاست مدار.

    • ولی

      قطعا چون بوکسور بود ادمی خشن و قاتی بود.

      پاسخ ها

      • نوکر امام زمان

        نه بابا اتفاقا وقتی باهاش مصاحبه میکردند با احترام و همربونی جواب میداد.
        کلیچکو بهترین بوکسور بود

    • جایر

      ورزشه خطرناکی رفت.

      پاسخ ها

      • ووود

        نه بابا بوکس کجاش خطرناکه!؟؟؟تازه فوتبال و کشتی که ازبوکس خطرناک ترند

      • فرهاد

        اتفاقا کشتی یک ورزش بسیار کم اسیبه ولی بوکس حتی کشته هم داده!!! من با ورزش خطرناک بوکس مخالفم.

    • جایر

      ورزشه خطرناکی رفت.

      پاسخ ها

      • امید

        بوکس خطرناکه!؟؟؟؟اگر بوکس خطرناکه کشتی،فوتبال و ام ام ای چین؟

      • سیگار رو عشقه

        اتفاقا کشتی خیلی کم اسیبه

    • جایر

      ورزشه خطرناکی رفت.

      پاسخ ها

      • طالبی

        بوکس یکی از کم اسیب ترین ورزشهای رزمی شناخته شده است.

    • جایر

      ورزشه خطرناکی رفت.

      پاسخ ها

      • سهیل

        ورزش خطرناکی نرفت،ورزش حرفه ایی و سختی بود که رفت.
        ورزش خطرناک به فوتبال میگن.

      • بنیامین

        اتفاقا بوکس اصلا سخت و حرفه ایی نیست و یک ورزش مسخره و پر اسیب است

    • / عع

      ورزش قعطی بود رفت بوکس؟؟؟یه مشت میخوره تو سرت خنگ میشی

      پاسخ ها

      • محمد

        وقتی از ورزشی خبر ندارید الکی نظر ندید و قضاوت نکنید
        ما که کسی رو ندیدیم بوکسور باشه و خنگ اتفاقا بوکسورها باهوش تر و تیزتر از بقیه هستن از نظر آسیب هم فوتبال خیلیییی بیشتر از بوکس اسیب رسون هست به امار مراجعه کنین قبل از نظر دادن

      • تبریز

        خودت خنگی که اینجوری نظر میدی اخه این چه طرز صحبت کردنه!؟؟ اگر خنگ شدن به این چیزا بود الان تمام مردم خنگ بودند چون همه مردم به سرشون ضربه خورده.

      • س

        خودت خنگی و هفت جد ابادت،برای به بوکسورها توهین میکنی بی شخصیت؟؟؟!!اتفاقا بوکسورها باهوش ترین ورزشکارانند

      • یاشار

        ورزش بوکس خیلی بی کلاسه و خیلی پراسیبه

    • ایران

      ورزشی که صورت همدیگه رو خونی میکنن ورزش نیست که

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معمولا همه ورزشها اسیب و خونریزی دارند ،درضمن ورزش هرچقدر خشن تر باشه قوی تر و حرفه ایی تره

      • طاهر

        اتفاقا ورزش باید خونریزی و شکستگی داشته باشه تا قوی شی و ورزشی که خشن نباشه ورزش نیست که،سوسول بازیه

      • ماهور

        طاهر جان چی میگی برا خودت!؟ورزش باید برای بدن مفید باشه نه اینکه همدیگرو داغون کنن

    • انقلاب اسلامی

      من با ورزش خشن و پر اسیب بوکس مخالفم و از بوکسورها خوشم نمیاد.

      پاسخ ها

      • یونس

        خب خوشت نیاد چکارت کنیم!؟؟؟الان بیشتر از نود درصد مردم عاشق ورزش بوکس هستند درضمن بوکس که خشن و خطرناک نیست

      • ...

        اوناهم از تو خوششون نمیاد.
        ولی من به شخصه عاشق ورزش های خشن و بزن بزنم ولی بنظرم بوکس زیاد خشن نیست و ام ام ای خشن تره بوکسه.

      • ارمین

        اتفاقا بوکس مسحره تربن و پراسیب ترین ورزشه

    • کوشا

      من با دیدن مسابقات کلیچکو به بوکس علاقه مند شدم

      پاسخ ها

      • هانی

        یعنی اگر بوکس بری بدبخت میشی چون نه حمایت میشه و نه پول توشه و خیلی هم پراسیبه

    • سارا

      کلیچکو عاشقتم من همیشه عاشق خودت و بوکس بودم

    • ودا

      اون مسابقش با جاشوا خیلی باحال بود،ول متاسفانه اخر باخت

      پاسخ ها

      • اسنایدر

        مسابقات بوکس خیلی مسخره و بی هیجانن

    • ونوس

      خدا وکیلیرتایسون هم بوکسور خوبی بود

    • هومن

      بوکس بهترین ورزش جهانه و مبارزاتش یکی از پرهیجان ترین مبارزات جهانه حتی اگر در حد استانی باشه.

      پاسخ ها

      • هانی

        اتفاقا بوکس حیلی مسحره و پراسیبه

    • بسیج

      کشتی بهترین ورزش است

    • یاور

      بوکس خیلی مسخره و پر اسیبه

    • بدون نام

      بوکس یعنی عشق باید عاشق باشی تا بدونی عشق چی بوکسور ها مهربان ترین ورزشکار هستند چه آماتور چه حرفه ای

      پاسخ ها

      • کارن

        اتفاقا بوکس یک ورزش بسیار بیکلاسه و خیلی خطرناکه

    • فرهاد

      متاسفانه بعضیها هنوز ورزشهای خطرناک و ناجوانمردانه ایی مانند بوکس،ام ام ای و کیو کوشین میروند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج