۵۹۱۷۲۵
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

سپرده‌گذاران مقابل برخي بانك‌ها براي سودهاي ۲۳ درصدي صف کشيدند

بهره کلان بانک‌هاي خصوصی‌ از کاهش نرخ بهره!

در حالي كه تنها يک روز كاري تا اعمال نرخ سود‌هاي ۱۵ درصدي براي يك‌ساله و صندوق‌هاي ويژه و ۱۰ درصدي براي سپرده‌هاي روزشمار مانده، اين مصوبه باعث ايجاد صف‌هاي طولاني مقابل برخي بانك‌ها شده است.

مهران ابراهیمیان در روزنامه جوان نوشت: در حالي كه تنها يک روز كاري تا اعمال نرخ سود‌هاي ۱۵ درصدي براي يك‌ساله و صندوق‌هاي ويژه و ۱۰ درصدي براي سپرده‌هاي روزشمار مانده، اين مصوبه باعث ايجاد صف‌هاي طولاني مقابل برخي بانك‌ها شده است.

برخي بانك‌ها كه به لحاظ نسبت تسهيلات به سپرده‌ها دچار مشكل هستند، اين روزها با پيامك گسترده، مردم را ترغيب به جابه‌جايي سپرده‌هاي خود كرده‌اند.
بانك آينده در اقدامي غيرقانوني در مدت باقي مانده نرخ سود خود را 23 درصد و حتي يك درصد بالاتر از نرخ‌هاي غيرقانوني در صندوق‌هاي ويژه ديگر بانك‌ها كرده و باعث شده هجوم سپرده‌گذاران در تمام شعب اين بانك مشهود باشد.

مشاهدات ميداني خبرنگار«جوان» نشان مي‌دهد تعداد معدودي نيز به دليل توصيه‌هاي سيف با نگراني و به سختي در ميان ازدحام مردم در شعب اين بانك خواستار ابطال سپرده خود هستند تا گرفتار سرنوشت بانك‌هاي مشكل‌دار نشوند. ولي‌‌الله سيف در يك گفت‌وگوي كوتاه خبري با تأكيد بر اينكه مردم فريب نرخ‌هاي بالاي سود برخي بانك‌ها و مؤسسات اعتباري را نخورند، عنوان كرده‌ بود: «بانك‌ها و مؤسساتي كه سود بالاتري مي‌دهند، نهادهاي در حال ورشكستگي هستند كه سود بيشتر مي‌دهند تا زمان بخرند.»

گروكشي سپرده‌گذاري در بانك‌ها
با اين حال مشاهدات ميداني خبرنگار «جوان» حاكي از آن است كه نوعي گروكشي و رقابت سخت غيرقانوني ميان بانك‌ها در روز‌هاي باقي‌مانده تا اجراي بخشنامه 8 ماده‌اي نرخ سود بانكي در جريان است.
در حالي كه شعبات برخي بانك‌ها مانند بانك كارآفرين به سپرده‌گذاراني كه خواهان ابطال سپرده‌هاي خود بودند، خدمات مي‌دادند، بانك آينده با صف‌هاي طولاني به شدت در حال سپرده‌گيري با نرخ‌هاي 23 درصدي بود، البته بانك‌هاي ديگر نيز براي حفظ سپرده‌هاي ويژه خود با نرخ‌هاي 22 درصد با مشتريان تماس گرفته و خواستار تمديد سپرده‌هاي يك‌ساله شده بودند.
رئيس يكي از شعب يك بانك خصوصي در واكنش به ميزان سود پرداختي به سپرده بالاي 50ميليون تومان، پيشنهاد كرده بود براي دريافت سود بالاتر از نرخ مصوب، تا پيش از اتمام فرصت بانك مركزي، حساب جديد يك‌ساله با نرخ سود 20درصد افتتاح شود، به‌شرط اينكه حداقل يك‌ميليون تومان هميشه در حساب باقي بماند.
روزنامه جوان در مطلبي با انتقاد از زمان‌دهي به بانك‌ها در اجراي مصوبه پيش‌بيني كرده بود كه بانك‌هاي مشكل‌دار براي جذب سپرده‌ها در مدت‌زمان اجراي نرخ‌هاي جديد سود و تسهيلات قوانين و مصوبات را دور بزنند.
براساس آخرين آمار منتشره، بانك آينده به لحاظ نسبت غيرمجاز سپرده به تسهيلات اعطايي جزو شش بانك اول است. بانك‌هاي ملت، تجارت، قوامين، پارسيان و صادرات نيز وضعيت مناسبي ندارند.
اين مطلب كه با عنوان «10 روز فرصت بانك‌ها براي دورزدن سود 15درصدي!» در 31 مرداد ماه چاپ شده بود اين مصوبه را آزمون سخت بانك مركزي در تمكين بانك‌ها از نرخ‌هاي سود جديد ارزيابي كرده بود، اما اين روزها به نوعي دهن‌كجي بانك‌ها به بانك مركزي را در شعب مختلف بانكي شاهد هستيم.

رفتار غيراخلاقي و غيرحرفه‌اي
در همين حال رئيس شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي اقدام برخي بانك‌ها در انتشار فراخوان براي جذب سپرده با نرخ‌هاي بالاتر از رقم مصوب را غيراخلاقي و غيرحرفه‌اي دانسته و در حاشيه بيست و هشتمين همايش بانكداري اسلامي در جمع خبرنگاران گفته بود: براساس مصوبه پارسال شوراي پول و اعتبار، نرخ سود يك‌ساله ۱۵ درصد تعيين شده بود اما شرايطي پيش آمد كه بانك‌ها رعايت نمي‌كردند ولي با سياستگذاري‌هاي انجام شده و شرايط جديدي كه كشور در حمايت از توليد دارد، لازم شده است بانك‌ها از ۱۱ شهريور اين نرخ را اجرا كنند.
رئيس شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي گفته است: به طور قطع بانك‌هاي دولتي اهتمام بيشتري نسبت به اين امر خواهند داشت، البته شنيده‌ايم در برخي بانك‌ها در روزهاي اخير غيراخلاقي و غيرحرفه‌اي رفتار كرده‌اند و اطلاعيه‌ها و فراخوان‌هايي داده‌اند كه قبل از ۱۱ شهريور با نرخ‌هاي بالا سپرده‌گذاري كنند. به طور قطع اين كار در زيان‌دهي اين بانك‌ها اثر بسزايي خواهد داشت.

حسين‌زاده گفت: از قبل هم مسئولان اقتصادي كشور بارها گفته‌اند بانكي كه نرخ بالا و غيرمتعارف مي‌دهد به طور قطع با مشكلاتي مواجه خواهد بود، هرچند ما آرزو نمي‌كنيم چنين اتفاقي بيفتد، بايد همه بانك‌ها به نرخ متعادل و متعارف تن دهند.
رئيس شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي تصريح كرد: اكنون بر اساس هر نرخي كه سپرده‌گذاري انجام شود، نرخ سود 3 تا 4 درصد بالاتر است، اكنون مصوبه شوراي پول اعتبار براي تسهيلات ۱۸ درصد است كه بايد بانك‌ها رعايت كنند. اگر بانكي در اين زمينه تخلف مي‌كند، قابل رسيدگي است اما آنچه اعلام شده، نرخ ۱۸ درصدي است.
وي ادامه داد: اين 3 درصد فاصله بين نرخ سود سپرده و نرخ تسهيلات براي پوشش‌دهي هزينه‌هاي بانك‌هاست كه اين رويه در همه دنيا انجام مي‌شود.
حسين‌زاده گفته است: بانك مركزي تخلفات بانك‌ها را رصد مي‌كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلا این 11 روز فرجه کمکی برای این تخلف بود وگرنه همانند سابق زمان اجرا را از اول شهریور تعیین میکردند

    • رضا

      سلام سود بالا دادن به سپرده نتیجه ورشکستگیه
      کلاه به کلاه میکنند تابا مصیبت زنده بمونند
      مراقب سودهای بی حساب کتاب باشید تا مثل موسساتی چند وقت پیش ورشکسته شدن پولهاتون به باد فنا نره

    • بیچاره

      ما هر موقع پیام دادیم نمایش داده نشد لطفا جمع کنید کاسه و کوزه هایتان را لطفا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج