جاباما
۵۹۱۳۵۷
۲ نظر
۵۲۷۷
۲ نظر
۵۲۷۷
پ

ظاهر جدید یوتیوب و تغییر لوگو برای نخستین بار

از ۱۲ سال پیش که برای اولین بار با YouTube آشنا شدیم تا امروز لوگو آن ثابت بود، ترکیبی از واژه You و Tube در قابی قرمز رنگ. ظاهر و طراحی کلی سایت و اپ یوتوب اما در طی سال‌ها تغییرات بسیاری داشته.

وب سایت جی اس ام - رامین صفایی: از ۱۲ سال پیش که برای اولین بار با YouTube آشنا شدیم تا امروز لوگو آن ثابت بود، ترکیبی از واژه You و Tube در قابی قرمز رنگ. ظاهر و طراحی کلی سایت و اپ یوتوب اما در طی سال‌ها تغییرات بسیاری داشته.
ظاهر جدید یوتیوب و تغییر لوگو برای نخستین بار

کریستوفر بتیگ رییس بخش هنری یوتوب می‌گوید: «ما واژه Tube (به معنای لوله یا محفظه) را در Tube دیگری گذاشتیم! عجیب است هیچ‌کس نمی‌داند این لوگو نماد چیست.»

محفظه یا قاب قرمز رنگی که کلمه Tube را در لوگو پیشین احاطه می‌کرد تصویر یک تلویزیون را در ذهن تدایی می‌کند، اما لویزیون‌ها هم مغلوب یوتوب شدند، بزگترین سرویس ویدیویی جهان با بیش از 1.5 میلیارد مخاطب ماهانه که هر روز در حال افزایش است.

روز گذشته برای یوتوب با تغییرات عمیق زیبایی‌شناسی همراه بود. از تغییر لوگو و تغییر تمرکز از کلمه Tube به آیکون شناخته شده پخش گرفته تا تغییر فونت نوشتار، رنگ‌بندی و تغییرات بسیار دیگر در ظاهر و شیوه کار سایت و اپ YouTube.
ظاهر جدید یوتیوب و تغییر لوگو برای نخستین بار

هرچند تغییر لوگو بزرگترین تغییر در تاریخ شرکت است، اما یک تغییر کلی و انقلابی نیست و در این زمینه بیشتر به تغییر رویکرد در طراحی اپ و لوگو اوبر شباهت دارد که لوگو از Uber به یک C برعکس تغییر کرد. کریستوفر بتیگ در این‌باره می‌گوید: "این یک تکامل است و نه یک انقلاب." در کنار طراحی جدید مجموعه‌ای از ویژگی‌های نو هم به یوتیوب اضافه شده و نشان از تغییر استراتژی شرکت از یک وبسایت به مجموعه‌ای از اپ‌ها در پلتفرم‌های مختلف است.

چالشی که تیم طراحی یوتوب ۲ سال پیش با آن دست و پنجه نرم کرد، چگونگی میزبانی سرویسی با کاربرد و مخاطبین متفاوت بود. چیزی که در سال ۲۰۰۵ با پوشش اینترنت دسکتاپ به پخش ویدیو با رزولوشن ۲۴۰*۳۲۰ می‌پرداخت حالا تمام پلتفرم‌ها از موبایل و تبلت گرفته تا کنسول‌های بازی و تلویزیون‌ها را فتح کرده و از بالاترین کیفیت‌ها پشتیبانی می‌کند. یوتوب دیگر یک برند یکه و تنها نیست و طی سال‌های گذشته به مجموعه‌ای از اپ‌ها و سرویس مختلف شامل YouTube Kids, Gaming, Red, Tv و Music تبدیل شده.
بتیگ در این‌باره می‌گوید: «ما احساس کردیم با رشد و گسترش سرویس در حال از دست دادن نشان هستیم و می‌خواستیم چیزی یکپارچه و منسجم بسازیم که نشان‌دهنده YouTube باشد. امیدوار بودیم زبانی تصویری خلق کنیم که تشخیصش برای مردم راحت باشد.»

کریستوفر بتیگ مردی فرانسوی است که شش سال پیش به گوگل پیوست و سه سال گذشته را در یوتوب کار کرده و رهبری این تغییر لوگو را بر عهده داشته. از آنجا که یوتوب هر روز در حال گسترش و تبدیل شدن به مجموعه‌ای از سرویس‌ها بود و باید با اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش و فرمت‌های مختلف ویدیو سازگار باشد بتیگ و تیمش می‌خواستند برندی پویا خلق کنند. او در این‌باره می‌گوید: «ما یک سمبل داشتیم که به سادگی یادآور حرف Y بود اما می‌خواستیم لوگو جدید دایما در حال تغییر باشد و با انیمیشن رنگ قالب را از ویدیویی که در حال تماشا هستید استخراج کند. با وجود این عناصر پویا لوگو جذاب‌تر می‌شد.»

این رویکرد تا زمانی که طراحان نمونه اولیه آن‌را روی دیوار سفید استودیو و یا نمونه‌های اولیه اپ‌ها پیاده کنند به‌خوبی کار می‌کرد. بتیگ می‌گوید: "درست بعد از این‌که تغییرات را در سطح بالاتری تست کردیم متوجه شدیم کار نخواهد کرد. هرج و مرج محض بود."
ظاهر جدید یوتیوب و تغییر لوگو برای نخستین بار

در نهایت بخش طراحی تصمیم گرفت همه چیز را ساده نگه دارد، لوگو را تغییر می‌دادند اما تا جای ممکن به آیکون‌گرافی همیشگی آن وفادار ماندند. بتیگ می‌گوید: "طی سال‌‌ها و به‌طور طبیعی آن آیکون پخش و طراحی رابط کاربری به سفیری برای برند یوتوب تبدیل شده". در تحقیقات مصرف کنندگان هم نتیجه جالب بود و تفاوت بین لوگو و نام YouTube در تشخیص برند اندک بود که خود به‌تنهایی برای شکل‌گیری به مدت‌ها زمان نیاز دارد.

زمانی که تصمیم بر حفظ دکمه پخش و تایپ لوگو گرفته شد تنها راه مدرن کردنشان بود. بتیگ در این‌باره می‌گوید: «لوگو قدیمی از فونت گوتیک سال ۱۹۰۳ استفاده می‌کرد که کمی اصلاح شده بود و نکات عجیبی داشت مثلا حرف U در Tube با حرف U در You متفاوت بود و اگر آنها را در یک خط بگذارید ظاهر بدی دارد.»

همین نکته در مرود دکمه Play هم صادق است و چهار گوشه آن انحنا یکسان ندارند. هرچند این ایرادات تنها برای چشمان ریزبین قابل تشخیص است. یوتوب تا پیش از ورود بتینگ در سه سال پیش بخش هنری نداشت و حال به لطف او و تیمش همه‌چیز درحال بهبود است.
ظاهر جدید یوتیوب و تغییر لوگو برای نخستین بار

تصمیم گرفتند فونت پیشین را رها کنند و یک تایپ فیس جدید طراحی کنند. فونت‌های بسیاری از دوران تلویزیون و VHS گرفته تا فونت‌های مدرن‌تر را امتحان کردند و در نهایت تصمیم بر حفظ تاریخ و حس نوستالژی فونت‌های قدیمی شد. در مورد دکمه پخش هم تیم به‌دنبال کد رنگی بود که بهترین حس را به مخاطب القا کند و در نهایت #FF۰۰۰۰ انتخاب شد، یک قرمز خالص!

اپ موبایل و سایت یوتوب هم جهت هماهنگی هرچه بیشتر با متریال دیزاین گوگل به‌روز شدند. قابلیت‌های جدیدی مثل تنظیم سرعت پخش ویدیو هم به تازگی به یوتوب اضافه شده و این سرویس هر روز در حال پیشرفت است.
ظاهر جدید یوتیوب و تغییر لوگو برای نخستین بار
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد عینی زاده

      عالی هستش واقعا بهترین سایت ویدیویی هستش و قسمت پخش زنده اش یه چیز دیگه ست ولی متأسفانه تو ایران قطع شده نمیدونم چرا لطفا درستش کنید تا استفاده کنیم واقعا این سایت دری به سوی جهان مجازی مدرن هستش ولی چی بگم که تو کشورمون قطعش کردن ☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹☹

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چیز های خوب واسه مردم ضرر دارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج