۵۸۵۴۱۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

راه‌حلی برای ساماندهی دستفروشان شهرستانی

روشن است که همپای رشد بیکاری در شهرستان‌های کوچک، دستفروشی افزایش یابد. باز هم بدیهی است افزایش دستفروشی با تنش‌های اجتماعی – چه میان خود دستفروشان و چه صاحبان واحدهای صنفی با آنها – همراه باشد.

سیدعلی دوستی‌موسوی در جام جم نوشت: روشن است که همپای رشد بیکاری در شهرستان‌های کوچک، دستفروشی افزایش یابد. باز هم بدیهی است افزایش دستفروشی با تنش‌های اجتماعی - چه میان خود دستفروشان و چه صاحبان واحدهای صنفی با آنها - همراه باشد.

لذا باید پرسید راه‌حل ساماندهی دستفروشان در شهرهای کوچک چیست؟ با کمی جست‌و‌جو می‌توان به الگویی در این خصوص دست یافت که دهه‌هاست اجرا می‌شود و مشکل را تا حد زیادی حل کرده است. حتما هنگام تردد در شهرهای کوچک شمال به بازار روزهای متعددی برخورده‌اید که گاه حتی کنار جاده‌ها وجود دارد. مردم محلی در این بازارها به فروش محصولات تولیدی خود می‌پردازند و کسب و کار در آن با رونق و کمترین تنشی انجام می‌شود.

در این بازارروزها رسم بر این است که یک معتمد یا ریش‌سفید محلی، کار تقسیم عادلانه فضا در بازارها را برعهده داشته و قوانین لازم دیگر را وضع یا بر اجرای قوانین نانوشته موجود نظارت می‌کند. در سایر شهرستان‌های کشور نیز می‌توان از همین الگو استفاده کرد. کافی است فرمانداران، کار را به معتمدان محلی بسپارند و از آنان بخواهند با شناسایی فضاهای مناسب، دستفروشان سطح این شهرها را به تجمع در آن مکان‌ها فرابخوانند و خود نیز بر آنان نظارت کنند.
روشن است که نظارت محلی توسط ریش‌سفیدان بسیار موثرتر از نظارت دولتی یا شهرداری‌هاست و معمولا نیز باعث بروز درگیری یا زد و خورد، مانند آنچه دیروز در بندر ماهشهر خوزستان رخ داد، نخواهد شد.
لذا به نظر می‌رسد دولت اگر می‌خواهد همزمان با یک تیر چند نشان بزند، یعنی هم پدیده دستفروشی و تبعات اقتصادی، اجتماعی‌اش در شهرهای کوچک را جمع کرده و هم از ظرفیت اشتغالزایی این پدیده استفاده کند، شاه‌کلیدش استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان محلی، شوراهای محل و معتمدان است. آنانند که با برانگیختن حس تعاون، گره‌هایی را که شاید سال‌ها به دست دولتی‌ها باز نشده، به اشاره‌ای باز می‌کنند و از یک نابسامانی اجتماعی چون دستفروشی، ظرفیتی به نام «شغل» می‌سازند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج