جاباما
۵۸۳۷۲۸
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

موضع دوپهلوی ریاض برای برقراری رابطه با ایران

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود نوشت: روز گذشته هرچند یک مقام مسئول در عربستان اعلام کرد کشورش هیچ گاه در سفر وزیر کشور عراق به ریاض از بغداد نخواسته است میان ایران و عربستان میانجی گری کند اما یک مقام مسئول در عراق این حرف را رد و دوباره موضوع درخواست عربستان از عراق برای وساطت با ایران را تکرار و تایید کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود نوشت: روز گذشته هرچند یک مقام مسئول در عربستان اعلام کرد کشورش هیچ گاه در سفر وزیر کشور عراق به ریاض از بغداد نخواسته است میان ایران و عربستان میانجی گری کند اما یک مقام مسئول در عراق این حرف را رد و دوباره موضوع درخواست عربستان از عراق برای وساطت با ایران را تکرار و تایید کرد.

درعین حال سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید می کند: «ایران نشانه واضحی از تمایل سعودی ها برای بهبود روابط دریافت نکرده است.» گزارش خبری خراسان را در این باره می خوانید.

ادعای «واس» به نقل از یک منبع سعودی
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از یک مقام مسئول که نامش را منتشر نکرد گزارش داد: «موضع عربستان ثابت است و هرگونه نزدیک شدن به نظام ایران را رد می‌کند» و نمی‌تواند با نظام کنونی ایران مذاکره کند. در همین حال «وهاب الطائی» مشاور وزیر کشور عراق بر صحت درخواست عربستان از مقامات عراق برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض تأکید کرد. وی در گفت و گو با المیادین گفت: وزارت کشور عراق هرگز سخنان وزیر کشور خود را درباره درخواست عربستان برای میانجی گری بین تهران و ریاض تکذیب نکرده است.
مشاور وزیر کشور عراق با رد موضع منتشر شده از عربستان ادامه داد: «ریاض به صورت رسمی از عراق خواسته بین تهران و ریاض وساطت کند؛ حتی در سفری که به همراه جناب وزیر کشور به عربستان داشتیم محمد بن‌ سلمان، ولیعهد سعودی در آغاز دیدار با ما، درخواست وساطت را مطرح کرد». الطائی تأکید کرد: «پادشاه عربستان پیش از این نیز به هنگام سفر [حیدر العبادی] نخست وزیر عراق به عربستان از وی درخواست وساطت کرده بود».جعفر قنادباشی تحلیل گر مسائل منطقه نیز درباره تلاش های عربستان برای بهبود روابط با ایران به میزان گفت: سعودی ها برای این که آبرومندانه از یمن خارج شوند بحث روابط با ایران را مطرح می‌کنند تا این تصور را ایجاد کنند که دوستی با ایران باعث خروج آن ها از یمن شده است و وانمود کنند جنگی که هست به خاطر اختلاف با ایران است.
وی افزود: عربستان می‌خواهد از انزوای منطقه ای خارج شود و با حرکت به سوی برقراری روابط با ایران و دیگر کشورها قصد دارد روی شکست‌هایش سرپوش بگذارد. قناد باشی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل عربستان برای برقراری ارتباط با ایران به خاطر پنهان کردن ضدیتشان با شیعه در منطقه و همچنین العوامیه است.به گزارش باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری الجزیره هم در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: کارشناسان معتقدند بهبود روابط میان عربستان با ایران -رقیب دیرینه این کشور- باعث کاهش فشارهای سیاسی و اقتصادی بر دو کشور خواهد شد. در ادامه گزارش ادعا شده است از آن جایی که توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی نتوانسته است آن طور که انتظار می‌رفت به طور معجزه‌آسا به بهبود شرایط اقتصادی این کشور بینجامد، عادی‌سازی روابط تهران-ریاض می‌تواند فشارهای داخلی را بر دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، کاهش دهد.

قاسمی: ایران نشانه واضحی از تمایل سعودی ها برای بهبود روابط دریافت نکرده است
در همین حال، قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره با اشاره به این که درخواست عربستان از عراق «اقدامی مثبت» است، تأکید کرد: «ایران نشانه‌های واضحی از تمایل سعودی‌ها برای بهبود روابط دریافت نکرده است» وی در همین حال تصریح کرد: ایران از هرگونه میانجی‌گری میان کشورهای منطقه از جمله عربستان استقبال می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عبدالحسین فلاح

      درخواست عربستان برای ایجاد رابطه با ایران صورت گرفته است زیرا عربستان نمیتواند با اعتماد به آمریکا روابط خود با یک کشور اسلامی وقدرتمند در منطقه بمدت طولانی قطع نموده باشد

    • نادر

      فقط باید مسئولین محترم وزارت خارجه کشورمان به درخواست دولت عربستان سعودی و پادرمیانی بعضی کشورها بی محلی کنند آنموقع خواهند دید چطور سعودی های تکفیری به پامون می‌افتند تا آلان هم مسئولین دولت در برابر سعودی ها زیادی کوتاه آمده اند کمی هم بفکر غرورشان باشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج