جاباما
۵۸۳۳۷۵
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

آقای شهردار! نورپردازی درختان را متوقف کنید

درباره آسیب‌های غیرقابل جبران نورپردازی غیراصولی بر تنه و شاخ و برگ درختان بارها هشدار داده شده است. قد و قواره‌ این درختان بزرگی که در خیابان ولیعصر سر به فلک می‌سایند را نگاه نکنید؛ آنها زبان ندارند بگویند ما موجودات زنده‌ای هستیم که شب به آرامش نیاز داریم.

کاظم کوکرم در جام جم نوشت: درباره آسیب‌های غیرقابل جبران نورپردازی غیراصولی بر تنه و شاخ و برگ درختان بارها هشدار داده شده است. قد و قواره‌ این درختان بزرگی که در خیابان ولیعصر سر به فلک می‌سایند را نگاه نکنید؛ آنها زبان ندارند بگویند ما موجودات زنده‌ای هستیم که شب به آرامش نیاز داریم.
آنها نمی‌توانند به ما که از ظرایف زندگی آنها خبر نداریم بگویند ما در تمام طول روز مشغول فتوسنتز هستیم و شب نباید نوری به شاخ و برگ ما بتابانید.

آقای شهردار! من به نمایندگی از درختان شهرم هشدار می‌دهم، آب دستتان هست به زمین بگذارید و به مهندسانتان دستور دهید این لامپ‌هایی که در شب‌های زیادی از سال زیر تنه درختان در خیابان‌های تهران روشن می‌کنند را برای همیشه خاموش کنند. بگذارید شب‌ها درختان چرخه زندگی عادی خود را سپری کنند. اگر چنین لامپ‌هایی شب بالای سرتان روشن باشد آن وقت ببینند آیا خواب به چشمشان می‌آید؟! آنها چنین بلایی سر درختان آورده‌اند.

آقای شهردار! کدام مشاور گفته است که زیبایی خدادادی درختان کافی نیست و باید هر شب‌ صدها لامپ ال‌ای‌دی زیرشان روشن کنند و نورهای رنگی قرمز و بنفش و سبز به آنها بتابانند؟ ما در کشوری زندگی می‌کنیم که برای تأمین برق در تابستان گاهی دچار مشکل می‌شود. نورپردازی غیرضروری درختان با صرف انرژی برق و هزینه تعمیر و نگهداری بالایی که این سیستم مضر به شهرداری تحمیل می‌کند چه نسبتی با اقتصاد مقاومتی دارد؟

آقای شهردار! این درختان با این نورهایی که هر شب از پایین روشن‌شان می‌کنند دارند خشک می‌شوند. ما با کارشناسان دانشگاهی وکاربلد زیادی در سال‌های اخیر صحبت و گزارش‌هایش را بارها در همین صفحه دانش روزنامه جام‌جم منتشر کرده‌ایم. گیاه‌شناسان متفق‌القولند که مهندسان دارند این درخت‌ها را می‌خشکانند و مستندات علمی‌اش موجود است.

من بعید نمی‌دانم مدیران روابط عمومی شهرداری، گزارش‌های منفی روزنامه‌ها نسبت به کارهای شهرداری را روی میز کارشان نمی‌گذاشتند. وگرنه ایشان حتما به فکر حفظ درختان شهر بودند و تا الان بساط این لامپ‌ها را جمع کرده بودند.

مدیران عوض می‌شوند اما مشکلات شهری همیشه هست، بنابراین به شهردار جدید هم توصیه می‌کنیم حالا هم هنوز وقت هست... شما به‌زودی به مسند شهرداری تهران تکیه خواهید زد. بیایید به‌عنوان اولین اقدام موثر و غیرتبلیغاتی، دستور دهید این بساط نورپردازی غیراصولی را که اتفاقا در شهرستان‌ها هم در حال مدشدن است از تهران جمع کنند.
در این صورت مطمئن باشید 20 سال دیگر خواهند گفت «این محمدعلی نجفی، شهردار تهران بود که جان درختان این شهر را نجات داد.» مطمئن باشید دعای این درختان بیگناه پشت سرتان خواهد بود، هرچند زبانشان بسته است... .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عزيز ناراحت نشو..کار ديگه بلد نيستن...برق هم زياده نميدونن چکار کنن

    • بدون نام

      نور واسه چیه خیابون درست کن

    • بدون نام

      بنظر من علاوه بر موارد ذکر شده که به درختان آسیب میزند .تغییر نور رنگی پشت سرهم برای رانندگان وعابرین شوک عصبی وارد میکند. عامل دیگری که باعث خشک شدن بیشتر درختان خیابان ولیعصر وسایر خیابانها در شمال شهر شده است از ندانم کاریهای شهرداری مناطق یک وسه است که کف جویهای پای درختان را با بتن ویا سنگ فرش پوشانده اند ومانع از جذب آب کافی برای درختان شده اند.مضافا باینکه آب در اکثر این خیابانها سرازیری بوده وفرصت جذب آب به درختان داده نمیشود.بهتر است شهرداریها دراینمورد تجدید نظرکرده وپای درختان را برای جذب آب بیشتر باز بگذارند تامانع از خشکیدن بیشتر درختان شوند
      . وحال که اکثر درختان تنومند درشمال شهر خشک شده بیش از این درمعرض دید مردم قرار ندهندواقدام به جمع آوری درختان خشک وشاخه های خشک درختان بنمایند.از شهردار جدید تهران عاجزانه خواهش میکنم سروسامانی بوضع درختان شمال شهر بدهند باتشکر

    • ارش

      کاملا مستدل و علمی .. هرطرفش رو نگاه‌کنی کاری بد و پراسراف و مضر بحال درختان که زیر بار الودگی شهر بسختی نقس میکشند (فتوسنتز)

    • بدون نام

      انتقادات از حالا شروع شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج