جاباما
۵۸۲۸۷۷
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

گری لوییس: تالاب هامون را می توان احیا کرد

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران با تاکید بر انجام مطالعات برای زنده نگه داشتن دریاچه و تالاب «هامون» گفت: هامون را می توان با کمک کشور همسایه و مدیریت جامع منابع آب دوباره احیا کرد.

خبرگزاری ایرنا: هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در تهران با تاکید بر انجام مطالعات برای زنده نگه داشتن دریاچه و تالاب «هامون» گفت: هامون را می توان با کمک کشور همسایه و مدیریت جامع منابع آب دوباره احیا کرد.

«گری لوییس» در دیدار با قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق جمهوری اسلامی ایرانن گفت: با تجربه ۲۰ ساله ای که از ایران دارم، قادر به درک وخامت دریاچه و تالاب هامون و مشکلات آن هستم.

وی گفت: باید تلاش کرد در نتیجه کم آبی هامون و ایجاد ریزگردها، معیشت و سلامت مردم منطقه سیستان به خطر نیفتد.

بازسازی ۴۶ هزار هکتار از زمین‌های دشت سیستان

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق در این نشست اعلام کرد: مشکل تالاب‌های هامون دارای چند مولفه است که از ۲۰ سال قبل به رصد آن مشغولیم.

«علیرضا دایمی» افزود: دولت برای اینکه معیشت مردم منطقه دچار مشکل نشود، اعتبار لازم را در نظر گرفته است و در قالب آن ۴۶ هزار هکتار از زمین‌های دشت سیستان و قسمت‌هایی از هامون بازسازی و شبکه آن‌ها نیز تکمیل می شود.

وی بر تکمیل زیرساخت چاه نیمه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: مولفه سوم مربوط به مطالعاتی است که در مرحله نخست با کمک موسسه های بین المللی آغاز شده است و نتایج اولیه آن دریافت شد تا با همکاری کشورهای همسایه بتوان هامون را احیا کرد.

تالاب بین المللی هامون از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک(میانی)، هامون صابوری(شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده است که بخش وسیعی از هامون پوزک و صابوری در خاک افغانستان و بقیه آن در خاک ایران قرار دارد که در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشکیل می دهند.

هامون از تالاب های بی نظیر ایران است که در سال ۱۳۵۱ به عنوان هفتمین تالاب بین المللی ایران در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۶ از منطقه حفاظت شده به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.

این تالاب همچنین در سال ۲۰۱۶ میلادی در چهارمین کنگره ذخیره گاه زیست کره در لیما- پایتخت پرو- به عنوان دوازدهمین ذخیرگاه زیست کره کشور به ثبت رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      خدا پدرو مادر این خارجیهارو بیامرزه..داخلی که کسی به فکر این چیزا نیست...

    • بدون نام

      دریاچه ارومیه چی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج