جاباما
۵۷۶۱۳۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

هدیه رهبر انقلاب به مردم سیستان و بلوچستان

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستای تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت اجتماعی تفاهم‌نامه ۶۱۰ میلیارد تومانی با استانداری سیستان و بلوچستان امضا کرد.

خبرگزاری تسنیم:، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تاکنون در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب جهت رفع چهره محرومیت و توسعه عدالت اجتماعی اقدامات زیادی در استان سیستان و بلوچستان انجام داده و پیش از این بالغ بر ۱۸۳۳ میلیارد ریال برای محرومیت‌زدایی، توانمندسازی اقتصادی و توسعه مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری کرده است.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) روز گذشته نیز در راستای تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، محرومیت‌زدایی و توسعه عدالت اجتماعی با استانداری سیستان و بلوچستان تفاهم‌نامه ۶۱۰ میلیارد تومانی امضا کرد.

براساس این تفاهم‌نامه ستاد اجرایی به ویژه بنیاد برکت مسئول تامین این هزینه هستند و استانداری سیستان و بلوچستان هم مسئول فراهم‌سازی مقدمات و حضور فعال در پروژه‌ها است. تعهدات طرفین باید تا پایان سال ۱۳۹۸ انجام شود.

افتتاح ۸۸ پروژه بنیاد برکت در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان

همچنین روز گذشته ۸۸ پروژه به اتمام رسیده بنیاد برکت در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان با مجموع اعتبار ۶۴ میلیارد تومان از جمله ۱۶ طرح بهداشتی و درمانی با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حاشیه افتتاح این پروژه‌ها در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تاکنون نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) جهت محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان صرف شده است.

وی ادامه داد: در این سفر نیز تصمیم داریم بخش قابل توجهی سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش اشتغال‌زایی به عنوان هدیه رهبر معظم انقلاب به مردم در این استان انجام دهیم که امیدواریم در زمینه رفع بیکاری مردم منطقه و ارتقای معیشت آنها اثر جدی داشته باشد.

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیاردی در زمینه اشتغال‌زایی سیستان و بلوچستان

محمد مخبر روز گذشته در جریان سفر به زاهدان در دیدار با آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان به دلیل محرومیت‌های این استان توجه ویژه‌ای دارند و به مردم این منطقه علاقمند هستند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی در زمینه اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان در دستور کار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است و علاوه بر آن ۱۱۵ میلیارد تومان برای ادامه اجرای پروژه‌های زیربنایی این استان مانند ساخت مساجد و مدارس اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: تاکنون ۲۰ خانه عالم، ۱۰۸ مدرسه، ۵۰ مسجد و ۸۸ مرکز جامع سلامت با مشارکت وزارت بهداشت با صرف اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان با مشارکت بنیاد برکت در سیستان و بلوچستان احداث شده و که پروژه اجرایی برخی از آنها همچنان ادامه دارد و امروز ۱۶ باب از آنها افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

مخبر ادامه داد: تاکنون ۶۳ میلیارد تومان به صورت مشترک توسط بنیاد برکت و وزارت بهداشت برای ساخت این مراکز بهداشتی هزینه شده و ۳۵ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این مراکز نیاز داریم تا در ۳ ماه آینده به بهره‌برداری برسند.

احداث ۱۰۰۰ واحد مسکن ویژه محرومان/ برای ارائه خدمات تفاوتی میان شیعه و سنی قائل نیستیم

مخبر با تاکید بر اینکه جهت ارائه خدمات بنیاد برکت هیچ تفاوتی میان مردم شیعه و سنی قائل نیستیم، افزود: در حال حاضر احداث ۱۰۰۰ واحد مسکن محرومین در سیستان و بلوچستان در حال انجام است و علاوه بر آن ۳ شهر کشور را به عنوان پایلوت برای ارائه خدمات الکترونیکی سلامت انتخاب کرده‌ایم که یکی از آنها شهر زهک واقع در منطقه سیستان است و ۲ شهر دیگر در مناطق سنی‌نشین کشور است که وحدت اقشار و اقوام را نشان می‌دهد.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نیز در این دیدار اظهار داشت: حضور مسئولان ارشد بنیاد برکت در سیستان و بلوچستان نشان دهنده توجه ویژه آنها با محرومیت‌زدایی است که جای تقدیر دارد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان دارند و پیش از این در مسائلی از جمله چاه نیمه چهارم و آب شیرین کن چابهار پیگیر بوده‌اند و در حال حاضر در راستای توسعه سواحل مکران و رفع چهره محرومیت از استان سیستان و بلوچستان شخصاً پیگیر هستند و این نشان می‌دهد که ایشان با شناختی که از این استان دارند، ضرورت‌های منطقه را به خوبی تشخیص داده و جزو دستورات کاری روزانه خود قرار می‌دهند.

رهبری توجه ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان دارند

وی با اشاره به اینکه در این استان مشکل بیکاری گسترده است و طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت می‌تواند بسیار موثر باشد، افزود: مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان پشتیبان نظام هستند و دلبستگی ویژه‌ای به رهبر معظم انقلاب دارند.

آیت‌الله سلیمانی اظهار اشت: اندیشه رهبری را نمی‌توان منحصر به بنیاد برکت دانست زیرا ایشان توجه ویژه‌ای نسبت به تمام مسائل کشور دارند. رهبر معظم انقلاب توجه ویژه‌ای به اشتغال جوانان و توسعه زیرساخت‌های کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان دارند. وقتی مردم این استان با رهبر معظم انقلاب آشنا شدند که در زمان تبعیدشان در حال امدادرسانی به سیل زدگان در ایرانشهر بودند.

امام جمعه زاهدان گفت: بنیاد برکت از جمله خیرات وجود مبارک رهبر معظم انقلاب و تاسیس کمیته امداد از برکات امام راحل(ره) است. طرح‌های اجرایی از سوی بنیاد برکت در کل کشور به ویژه این استان قابل تقدیر است. اجرای طرح های اشتغالزایی در سیستان و بلوچستان از سوی بنیاد برکت برای جوانان، وحدت عملی میان شیعه و سنی است.

اختصاص ۵۶ میلیارد تومان جهت ایجاد اشتغال و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در ادامه سفر یک روزه خود نشست مشترکی جهت امضای تفاهمنامه توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و کمک به محرومیت‌زدایی با استاندار سیستان و بلوچستان داشت. محمد مخبر در این نشست اظهار داشت: علاوه بر تفاهم‌نامه ۶۱۰۰ میلیارد ریالی با استاندار سیستان و بلوچستان، ۵۶۰ میلیارد ریال به منظور ایجاد اشتغال، واحدهای تولیدی و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل به این استان اختصاص یافت.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: ساخت کارخانه فرآوری خرما در سراوان، کارخانه فرآوری پسته در بخش کورین زاهدان، اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی و اختصاص اعتبار برای کودکان بازمانده از تحصیل از جمله طرح‌های بنیاد برکت در این استان است که مورد موافقت قرار گرفت.

وی بیان کرد: کارخانه فرآوری خرما در سراوان با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد ریالی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ساخته می‌شود. همچنین کارخانه فرآوری پسته در بخش "کورین" شهرستان زاهدان با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیارد ریال توسط این ستاد ساخته می‌شود.

اعطای ۲۰۰۰ تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون ریالی اشتغال‌زایی

مخبر تصریح کرد: بنیاد برکت به ۲۰۰۰ نفر در سیستان و بلوچستان تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون ریالی برای ایجاد طرح‌های اشتغال‌زایی از جمله خرید شتر اعطا می‌کند. ۱۵۰ میلیارد ریال نیز برای جذب ۷۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان اختصاص می‌یابد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ادامه داد: با اختصاص این میزان اعتبار تمام ۷۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان مهرماه امسال سر کلاس درس حاضر خواهند شد. مهارت‌آموزی نیروی انسانی برای توسعه کشور و سیستان و بلوچستان از اهمیت خاصی برخوردار است که بنیاد برکت در این زمینه نیز فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: بنیاد برکت در سیستان و بلوچستان ۵ هنرستان کار و دانش به منظور مهارت‌آموزی دانش‌آموزان این استان می‌سازد و این آمادگی را دارد تا به واحدهای تولیدی غیرفعال در سیستان و بلوچستان که می‌توانند به چرخه تولید بازگردند، تسهیلات ارائه کند.

مخبر گفت: بنیاد برکت با توجه به گستردگی سیستان و بلوچستان و نیاز مردم به امکانات بهداشتی ۶ دستگاه اتوبوس را برای انجام معاینات غربال‌گری و درمانی به این استان اختصاص می‌دهد و همچنین ۲۵ درصد هزینه ساخت بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی در حاشیه زاهدان را نیز تقبل می‌کند.

وجود علاقه متقابل بین رهبری و مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افزود: سیستان و بلوچستان با وجود قومیت‌ها و مذاهب مختلف مظهر وحدت بین شیعه و سنی در جهان است. علاقه و محبت متقابلی بین رهبر معظم انقلاب و مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان وجود دارد. این استان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان از این پتانسیل‌ها برای تامین نیاز سایر استان‌های کشور نیز بهره برد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در این نشست اظهار داشت: گرایش مذهب و قومیت در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) جایگاهی ندارد و این نهاد ارزشی به سراسر کشور به طور یکسان خدمات‌رسانی می‌کند.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی خاطرنشان کرد: بنیاد برکت برای اجرای طرح‌های خود در سیستان و بلوچستان هیچگاه نگاه مذهبی و قومی نداشته و این از افتخارات این نهاد ارزشی است. نظام جمهوری اسلامی برای ارائه خدمات بی‌نظیر خود از هیچ تلاشی فروگذار نبوده، بنابراین قدردانی نکردن از خدمات نظام به مثابه کفران نعمت است.

حضور بنیاد برکت در سیستان و بلوچستان یک پشتوانه و امید است

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: مردم استان با همه کاستی‌ها و سختی‌هایی که با آن مواجه هستند در شمال استان با طوفان و گرد و غبار و در جنوب نیز با کاهش شاخص‌ها و کمبودها دست و پنجه نرم می‌کنند ولی اولین استان از نظر میزان مشارکت در انتخابات است آن هم در شرایطی که بحران و ناامنی در کشورهای اطراف ما موج می‌زند.

علی‌اوسط هاشمی با اشاره به نگاه بلند رهبر معظم انقلاب و نگاه برنامه‌ای دولت به سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: توانستیم تغییر نگاهی را در سطح کشور نسبت به استان شکل دهیم و خوشحالیم بگوییم که امروز در استان به اندازه ظرفیت و پتانسل آن حرکت و جریان ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه حضور بنیاد برکت در سیستان و بلوچستان یک پشتوانه و امید است، گفت: امروز روز اوج گرفتن استان است بنابراین از مسئولان بنیاد برکت انتظار جبران و حضور جهشی را در استان داریم. من با شما به اعتبار ۶۰۰ میلیارد قانع نمی‌شوم و برای کارهای بزرگ در سطح منطقه باید یک قرار داد ۲ تا ۳ هزار میلیاردی را با مدت ۳ ساله منعقد کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان خواستار اختصاص سرمایه در گردش برای واحدهای نیمه تعطیل در استان شد و افزود: تیم فنی بنیاد برکت در استان مستقر شود تا کارهایی را که می‌تواند به ثمر بنشیند را با هم احصاء کنیم و با استفاده از زیرساخت‌ها و پتانسیل‌هایی که در استان وجود دارد برنامه میان مدت اجرا نماییم.

ضرورت توجه بنیاد برکت به اشتغال پایدار در روستا

هاشمی خاطرنشان کرد: شاخص کشور در بخش جمعیت روستایی ۲۶ و در این استان ۵۱.۵ است و این نگرانی جدی وجود دارد که با یک مهاجرت روبرو شویم و افزایش جمعیت ۴۷۰ هزار نفری حاشیه‌نشینی به ۹۰۰ هزار نفر برسد، بنابراین رویکرد جدی در برنامه شما باید توجه به اشتغال پایدار در روستا باشد.

وی ادامه داد: با میراث فرهنگی و صنایع دستی برنامه‌ریزی شود که تمام صنایع دستی تولید روستا را بخرید که این موضوع موجب پایداری مشاغل خانگی خواهد شد. تکامل و نوآوری و بازاریابی برای این صنایع نیز باید در برنامه‌های بنیاد برکت مورد توجه قرار گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۷۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد که برای جذب این بازماندگان ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. با توجه به جمعیت ۲۷۰ هزار نفری حاشیه‌نشین در زاهدان و عدم دسترسی به مراکز درمانی تقاضای اختصاص ۱۰ اتوبوس مجهز به تجهیزات پزشکی ماموگرافی و سونوگرافی و حضور پزشک متخصص در مناطق حاشیه‌نشین و روستاهای استان را داریم تا ساکنین این مناطق را مورد معاینه قرار دهند و در روند درمان بیماران تسریع ایجاد شود.

هاشمی اضافه کرد: همچنین قرار است یک بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی در منطقه حاشیه اجرا شود که به کمک شما می‌توانیم این پروژه بزرگ را اجرا کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان خواستار عنایت رهبر معظم انقلاب برای تصویب منطقه آزاد سیستان شد و افزود: اگر این موضوع محقق شود منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد سیستان ۲ بال توسعه استان خواهند شد و ۲ کشور پای کار خواهند آمد، چون امروز هر هیئت خارجی که وارد کشور می‌شود اولین مقصد آن مناطق آزاد است.

جزئیات سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)

به گزارش تسنیم، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که روز گذشته به امضای رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و استاندار سیستان و بلوچستان رسید، ۵۰۰۰ میلیارد ریال از سوی ستاد برای اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی در مناطق محروم استان اختصاص یافت.

۱۲۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی و مشارکت بنیاد برکت با کارآفرینان با اولویت کسب‌وکارهای متوسط، ۱۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی و مشارکت اقتصادی اجتماع‌محور در قالب الگوهای آسمان و آفتاب با اولویت کسب‌وکارهای خرد، متوسط و مشاغل خانگی، ۱۸۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌‌های اقتصادی توسط گروه توسعه‌ی اقتصادی تدبیر با اولویت کسب‌وکارهای بزرگ و تأکید بر مزیت‌های اقتصادی استان سیستان و بلوچستان، ۲۰۰ میلیارد ریال برای حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان از طریق مؤسسه‌ی دانش‌بنیان برکت، ۵۰۰ میلیارد ریال برای اعطای تسهیلات مالی ارزان‌قیمت جهت حمایت، راه‌اندازی و فعال‌سازی واحدهای تولیدی خرد و متوسط و ۵۰ میلیارد ریال نیز برای اعطای ۱۰۰۰ فقره وام قرض‌الحسنه‌ به مردم مناطق محروم استان جهت حمایت از مشاغل خرد و خانگی، سرمایه‌گذاری خواهد شد.

در این تفاهم‌نامه همچنین ۱۰۲۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عمرانی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی و رفع محرومیت و پشتیبانی همه‌جانبه از توسعه‌ی پایدار مناطق محروم استان، ۶۰ میلیارد ریال برای کمک به ساخت و تکمیل ۱۰۰۰ باب مسکن محرومین در قالب تفاهم‌نامه‌ی مشترک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۵ میلیارد ریال برای اجرای طرح برکت خانواده به منظور درمان زوج‌های نابارور در مناطق محروم استان و ۱۵ میلیارد ریال جهت تأمین ۵۰۰ دست جهیزیه برای زوج‌های نیازمند استان اختصاص می‌یابد.

حضور فعال و مشارکت راهبردی در اجرای پروژه‌ها، معرفی مزیت‌های نسبی شهرستان‌ها، تأمین و تخصیص نیازهای زیرساختی، تأمین و ارایه‌ی مجوزهای مورد نیاز در اجرا و بهره‌برداری پروژه‌ها، رفع موانع اجرایی و فراهم ساختن مقدمات، پیش‌نیازها و الزامات مطالعاتی، تسهیل‌گری، استفاده از امکانات و ظرفیت‌های انسانی و فنی استان و فراهم‌سازی مشارکت مردم محلی نیز از جمله تعهدات استانداری در این تفاهم‌نامه است.

براساس این تفاهم‌نامه، تعهدات طرفین باید تا پایان سال ۱۳۹۸ انجام شود و کارگروه مشترکی متشکل از زیرمجموعه‌های دو طرف تفاهم‌نامه، پی‌گیری اجرای آن را بر عهده خواهند داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج