جاباما
۵۷۳۸۳۲
۴ نظر
۵۷۲۶
۴ نظر
۵۷۲۶
پ

با ۱۵ سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (۲)

دو کشوری که از سالیان بعد از جنگ جهانی دوم همواره رقابت نظامی سختی با هم داشته و تاکنون بارها و بخصوص در زمان جنگ سرد تا مرز درگیری نظامی پیش رفته اند کشورهای ایالات متحده و روسیه هستند که بدون شک در عرصه ی نظامی در رتبه های اول دنیا قرار دارند.

وب‌سایت روزیاتو - حسین علی پناهی: همانطور که می دانید امروزه رقابت های شدیدی میان کشورهای پیشرفته ی جهان وجود دارد که سعی می کنند از رقبای سیاسی، اقتصادی و نظامی خود عقب نمانده و بتوانند نفوذ و قدرت خود را حفظ کنند.
در این میان به نظر می رسد که رقابت نظامی شدیدتر بوده و در سال های آینده نیز همچنان تشدید خواهد شد. دو کشوری که از سالیان بعد از جنگ جهانی دوم همواره رقابت نظامی سختی با هم داشته و تاکنون بارها و بخصوص در زمان جنگ سرد تا مرز درگیری نظامی پیش رفته اند کشورهای ایالات متحده و روسیه هستند که بدون شک در عرصه ی نظامی در رتبه های اول دنیا قرار دارند.

اگر چه این دو کشور در عرصه ی نظامی هر روز محصولات پیشرفته ی جدیدی را آزمایش و معرفی می کنند اما برنامه های سری نیز در زمینه های نظامی در این کشورها در حال انجام است که به ندرت اخباری در مورد آن ها در رسانه ها شنیده می شود.
روسیه بدون شک یکی از سه قدرت نظامی برتر جهان بوده و در برخی تکنولوژی های نظامی نیز گوی سبقت را از کشور پیشرفته ای مانند ایالات متحده ربوده است.
در قسمت اول این مطلب شما را با ۸ مورد از جدیدترین، پیشرفته ترین و مخوف ترین سلاح های ساخت روسیه آشنا کردیم. اکنون سعی داریم در بخش دوم این مطلب اطلاعاتی در مورد ۷ سلاح جدیدی که توسط ارتش روسیه ساخته شده است را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

۷- سیستم دفاع موشکی هوایی اس-۵۰۰

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

روسیه روش جالبی برای مقابله با تهدیدات بالقوه نظامی ایالات متحده دارد، کشوری که چندین برابر بیشتر از روسیه در زمینه ی تسلیحات نظامی سرمایه گذاری می کند. به همین دلیل روس ها روش های ارزان و ساده ای را برای ناتوان کردن سلاح های گران قیمت ایالات متحده برمی گزینند. بهترین نمونه از این سیستم های دفاعی اس-۳۰۰ و اس-۵۰۰ هستند. ایالات متحده میلیاردها دلار خرج کرده تا نسل چهارم جنگنده های خود مانند اف-۳۵ را توسعه دهد. از آن جایی که روسیه نمی تواند مانند ایالات متحده در این زمینه ولخرجی کند، تصمیم گرفته که با تولید یک سیستم دفاع موشکی زمین به هوا اما کم هزینه این هواپیماها را ساقط کند.

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

شاید بتوان ادعا کرد که سیستم اس-۳۰۰ پیشرفته ترین سیستم موشکی زمین به هوا در حال حاضر است. اما ساخت چنین سیستمی با توجه به سابقه ی تاریخی نظامی روسیه در زمینه ی ساخت موشک جای تعجب ندارد. با این وجود اخیراً مشخص شده که یک سیستم جدیدتر،پیشرفته تر و کارآمدتر نیز به نام سیستم اس-۵۰۰ در راه است. مدل اس-۵۰۰ چنان پیشرفته و کارآمد عنوان شده که کارشناسان نظامی و دفاعی ایالات متحده اعلام کرده اند که چنین سیستم دفاعی توانایی هدف قرار دادن و ساقط کردن هواپیماهای اف-۳۵ و بمب افکن های پنهان کار بی-۲ را نیز دارد.

۶- سلاح های مایکروویو

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

در زرادخانه های تسلیحاتی روسیه سلاح هایی دیده می شوند که حقیقتاً باید آن ها را سلاح های آینده نامید که یکی از جاه طلبانه ترین و دیوانه وارترین نمونه های آن ها بدون شک سلاح های مایکروویو است. جنگ افزارهای مایکروویو در از کار انداختن اجزای الکترونیکی سیستم های نظامی دشمن کاربرد دارند و ساخت این چنین تسلیحاتی توسط روسیه جنگ الکترونیکی را وارد بعد تازه ای کرده است.
این جنگ افزار که «تفنگ مایکروویو» (microwave gun) لقب گرفته را می توان روی سیستم های موشکلی بوک (BUK) نیز نصب کرد و بر اساس گزارش ها توانایی ساقط کردن موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین دشمن را دارد.

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

در واقع در این سلاح هیچگونه گلوله ای پرتاب نمی شود، بلکه تنها این سیستم پیشرفته امواجی را از خود بیرون می دهد که باعث می شود موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین ناگهان از حرکت باز ایستاده و سقوط کنند و سیستم های الکترونیکی ناوبری دشمن دیگر کنترلی روی آن ها نداشته باشند.
قدرت برد این سلاح حدود ۱۰ کیلومتر عنوان شده و برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ رونمایی شده است. هدف اصلی از ساخت این سلاح ایجاد یک محیط دفاعی و امن در محوطه ای خاص بوده و توانایی هدف قرار دادن اهداف پروازی به طور کامل و در ۳۶۰ درجه را دارد. اطلاعات زیادی در مورد این سلاح پیشرفته وجود ندارد و این سلاح را باید یکی از سری ترین برنامه های تسلیحاتی روسیه دانست.

۵- بمب افکن استراتژیک مافوق صوت تی بو-۱۶۰ ام تو

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

بمب افکن تی یو- ۱۶۰ (Tu-۱۶۰ bomber) موسوم به «بلک جک» (Blackjack) در واکنش به بمب افکن های بی-۱ (B-۱) ایالات متحده طراحی و ساخته شد اما تاکنون اصلاحاتی در آن انجام گرفته و به یکی از مدرن ترین و بهترین بمب افکن های با سرعت مافوق صوت در جهان تبدیل شده است. نسخه ی جدید این بمب افکن با نام «Tu-۱۶۰M۲» در سال ۲۰۱۹ اولین پروازهای آزمایشی خود را انجام خواهند داد. اگر چه بمب افکن بی-۲ می تواند بمب های بیشتری نسبت به این بمب افکن روسی با خود حمل کند اما تی یو-۱۶۰ بزرگ تر و سریع تر بوده و مسافت بیشتری را می توانند در میدان جنگ طی کنند.

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

برنامه های تقویت، بهینه سازی و توسعه ی این هواپیماها در سال ۲۰۱۵ رسانه ای شد و بر اساس این برنامه قرار است این هواپیماهای بمب افکن به موتورهای قدرتمند جدیدتر و رادارها و سیستم های اتوماتیک پروازی جدید مجهز شوند. به نظر می رسد سیستم های الکترونیکی جدید شامل همان سیستم هایی باشد که ناوشکن یو اس اس کوک ایالات متحده را برای مدتی زمینگیر کرد. به طور کلی تنها بدنه ی خارجی بمب افکن تغییر نخواهد کرد و تمامی تجهیزات آن ارتقا داده شده و تغییر خواهد نمود.

سرعت کنونی این بمب افکن در بیشترین حالت به بالای دو ماخ در ساعت خواهد رسید که به نظر می رسد در نسخه های جدید این سرعت به مقدار بسیار زیادی افزایش پیدا کند. نیروی هوایی روسیه قصد دارد که دستکم ۵۰ فروند از این بمب افکن ها را در آینده ی نزدیک تولید کند و مراحل ساخت آن ها از قبل آغاز شده است.

۴- سیستم های جنگ سایبری

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

همه ی ما در مورد هکرهای روسی در رسانه ها بسیار شنیده ایم. حتی دخالت هکرهای روسی را در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایالات متحده را محتمل دانسته و می توان گفت که جنگ سایبری می تواند نقش مهمی در رویارویی های آینده ی دو کشور داشته باشد. هکرهای روسی در جهان بسیار شناخته شده و مشهور هستند و ارتش این کشور نیز در زمینه ی جنگ سایبری سرمایه گذاری های عظیمی کرده است.
سرویس امنیتی فدرال (FSB) که جانشین سرویس امنیتی کا گ ب در دوران شوروی سابق شده مسئول جذب هکرهای ماهر به منظور حمله به سیستم های نظامی و به دست آوردن اطلاعات نظامی و دیگر فعالیت های جاسوسی سایبری است.

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

آن ها در گذشته سابقه ی حمله به سیستم های کامپیوتری ناتو و اتحادیه اروپا را در چند مورد داشته اند. اما از آن جایی که هکرهای زبده ی روسی ردپایی از خود به جای نمی گذارند بسیاری از این حملات سایبری بدون مدرک به هکرهای روسی نسبت داده می شود.
به ادعای دولت ایالات متحده هکرهای دولتی روسیه مسئول قطعی گسترده برق در سال ۲۰۱۵ بودند. هکرهای روسی قدرت چنین کارهایی را دارند و قادرند جریان برق را به مکان های نظامی خاصی قطع کرده یا حتی باعث شوند که رآکتورهای هسته ای ذوب شوند.

۳- سوخوی PAK FA T-50

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

جنگنده «Sukhoi PAK FA T-۵۰» از نوع جت های جنگنده ی نسل پنجم روسیه است و مانند جنگنده ی اف-۳۵ ایالات متحده هنوز به مرحله ی تولید انبوه نرسیده و تقریباً یک دهه دیگر طول خواهد کشید تا طراحی و ساخت آن کامل شده و به خدمت نیروهای نظامی درآید.
موانع معدودی بر سر راه ساخت این جنگنده وجود دارد اما نباید اشتباه کرد زیرا این جنگنده ی فوق العاده پیشرفته و قدرتمند به زودی تکمیل خواهد شد. هدف از ساخت این جنگنده برتری هوایی بر جنگنده های دشمن و ساقط کردن آن ها بوده است. این جنگنده خاصیت پنهانکاری خارق العاده ای داشته و توانایی هدف قرار دادن اهداف زمینی با دقت بسیار بالایی را نیز دارد.

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

یکی از نقاط قوت این جنگنده قدرت مانور فوق العاده و منحصر به فرد آن است که به شکل باور نکردنی می تواند در آسمان به یکباره از حرکت باز ایستاده و مانند یک سفینه ی فضایی شناور باقی بماند. این ویژگی پیشرفته در جنگ های هوایی تن به تن بسیار موثر و کارآمد خواهد بود و به جنگنده ی روسی این امکان را می دهد که به موشک های دشمن جاخالی داده و به راحتی خود را در موقعیت حمله و شلیک کردن به هواپیماهای دشمن قرار دهد. در سال ۲۰۲۰ موتورهای قبلی با موتورهای جدیدتر و پیشرفته تری جایگزین خواهد شد و به نظر می رسد که در همین سال شاهد رونمایی نهایی از این جنگنده باشیم.

۲- موشک ماوراء صوت زیرکون

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

روسیه در زمینه ی موشک های با سرعت فراصوت در حدود ۴ نسل از ایالات متحده جلوتر است. جدیدترین موشک روسیه به نام «زیرکون» (Zircon) در سال کنونی وارد خدمت خواهد شد. سرعت این موشک به بالاتر از ۶ ماخ خواهد رسید که در مقایسه با موشک های متعارف بیش از دو برابر است.
شاید با خود فکر کنید که اهمیت این موشک ها در چیست؟ نکته ی مهم در این مورد موشک های مافوق صوت این است که متوقف کردن آن ها تقریباً غیرممکن خواهد بود. در واقع ردیابی و ساقط کردن موشک هایی که با چنین سرعت سرسام آوری حرکت می کنند بسیار مشکل و تقریباً غیر عملی است.

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)
همچنین از این موشک ها برای متوقف کردن موشک های با کلاهک هسته ای نیز استفاده می شود. خود آن ها نیز می توانند کلاهک های هسته ای حمل کنند. روسیه در حال آماده شدن برای مجهز کردن کشتی ها، بمب افکن ها و زیردریایی های خود به این موشک مخرب است در حالی که ایالات متحده در زمینه ی طراحی و ساخت این موشک های مافوق صوت بسیار عقب مانده و بزودی به تکنولوژی برتر روسیه در این زمینه نخواهد رسید.
تنها موفقیتی که متخصصان موشکی ایالات متحده در این زمینه داشته اند ساخت موشکی است که تنها به مدت ۶ ثانیه می تواند با چنین سرعت مافوق صوتی حرکت کند.

علاوه بر این روسیه در حال کار بر روی یک برنامه ی موشکی بسیار سری به نام «Yu-74» است که در زمینه ی ساخت هواپیماهایی با سرعت مافوق صوت در مقیاس بسیار پیشرفته تر از هواپیماهای کنونی است.

۱- بمب افکن فضایی PAK-DA

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

امروزه برنامه ی فضایی روسیه نیز از ایالات متحده پیشی گرفته است و این کشور قصد دارد که تسلیحات نظامی پیشرفته ای را در فضا مستقر کند و جدیدترین پیشرفت آن ها در این زمینه طراحی یک بمب افکن است که توانایی پرواز در فضا و در جایی که دسترسی به آن ممکن نیست را نیز دارد.
این هواپیما یا بهتر است بگوییم فضاپیما با نام بمب افکن فضایی PAK-DA شناخته می شود. بمب افکن PAK-DA در سرعت های بالا پرواز کرده و رادارهای دشمن توانایی شناسایی آن را ندارند و البته هیچ موشکی نیز توان رهگیری و انهدام آن را نخواهد داشت.

با 15 سلاح مخوف و پیشرفته روسیه آشنا شوید (2)

این بمب افکن به موتورهای هیبریدی مجهز شده و زمانی که به فضا برسد از سوخت متان و اکسیژن استفاده خواهد کرد. بمب افکن PAK-DA توانایی حمل موشک های مافوق صوت و در صورت لزوم بمب های هسته ای را نیز خواهد داشت.
شایعات بسیاری در مورد این بمب افکن فضایی وجود دارد و با توجه به سری بودن پروژه نمی توان گفت که کدام یک از ادعاها درست و کدام یک نادرست و اغراق است. برخی گفته اند که این بمب افکن تا سال ۲۰۲۰ آماده خواهد شد و برخی دیگر سال ۲۰۲۳ را برای تکمیل آن عنوان کرده اند. دولت روسیه ادعا کرده که این بمب افکن پروازهای آزمایشی خود را با موفقیت به پایان رسانده است.

در صورتی که این بمب افکن فضایی آماده ی پرواز و عملیات باشد بدون شک برتری را در جنگ هسته ای به این کشور خواهد داد و فعلاً هیچ راهی برای مقابله با یک حمله ی اتمی از فضا وجود ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما هم که همش قربون روسیه کثیف میروید

    • بدون نام

      خوب به ما چه ربطی داره ..طوری این اخبا رو با ذوق منتشر می کنیم که انگاری ما درست می کنیم این چیزا رو ...

    • بدون نام

      چرا برای بضی ها روسیه این همه درد داره تو این ۴۰ سال کدوم کشوارا زخم خودیم از کدوم کشورار کمک گرفتیم مثل روسیه بما موشک داد هواپیما داد تانک داد توفنگ داده . ی توپ فوتبال امریکاه ان یا ذفیقاش به ایران داده بجز درد سر جنگ کلف کردن عراق و پاکستان و عربستان ان چه خدمتی این ...... کردن برای ما روسیه اگه خوبه بخاطر اینه. که گیر ایرانه اما سیاست یعنر این . پس باید استفاده کرد . اما این سگا که بعضی از ایرانیها دوستشون دارن مثل انگلستان اشغال اسراعیل ..... زاده چرا یکبار بخاطر وطن . کروش کبیر . واقعا چرا ؟ از بدیشون حرفی نمیزنید چرا

    • بدون نام

      چرا برای بضی ها روسیه این همه درد داره تو این ۴۰ سال کدوم کشوارا زخم خودیم از کدوم کشورار کمک گرفتیم مثل روسیه بما موشک داد هواپیما داد تانک داد توفنگ داده . ی توپ فوتبال امریکاه ان یا ذفیقاش به ایران داده بجز درد سر جنگ کلف کردن عراق و پاکستان و عربستان ان چه خدمتی این ...... کردن برای ما روسیه اگه خوبه بخاطر اینه. که گیر ایرانه اما سیاست یعنر این . پس باید استفاده کرد . اما این سگا که بعضی از ایرانیها دوستشون دارن مثل انگلستان اشغال اسراعیل ..... زاده چرا یکبار بخاطر وطن . کروش کبیر . واقعا چرا ؟ از بدیشون حرفی نمیزنید چرا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج