۵۷۳۰۵
۲ نظر
۵۰۸۶
۲ نظر
۵۰۸۶
پ

مروري بر دكلمه‌خواني بازيگران زن

ديگر بازيگران تنها در عرصه سينما فعاليت نمي‌كنند، تعداد زيادي از آنها در عرصه‌هاي مختلف فعاليت دارند؛ ‌مثلا مهناز افشار دستي در طراحي جواهر دارد، لاله اسكندري كاشي‌كاري‌هاي حاشيه اتوبان را انجام مي‌دهد.

مروري بر دكلمه‌خواني بازيگران زن

مجله زندگی ایده آل: ديگر بازيگران تنها در عرصه سينما فعاليت نمي‌كنند، تعداد زيادي از آنها در عرصه‌هاي مختلف فعاليت دارند؛ ‌مثلا مهناز افشار دستي در طراحي جواهر دارد، لاله اسكندري كاشي‌كاري‌هاي حاشيه اتوبان را انجام مي‌دهد. تعدادي از آنها طراحي لباس و پارچه و عده‌اي هم در عرصه موسيقي فعاليت دارند. نزديك به 2 هفته پيش آلبوم «مسافر سهراب» توسط موسسه گلچين آواي شرق در بازار موسيقي كشور منتشر شد.اين آلبوم به خوانندگي بهمن سلحشور و دكلمه فاطمه معتمدآرياست. همين خبر بهانه‌اي شد براي تهيه يك فهرست از بازيگران زن كه دكلمه‌خواني را هم در كارنامه كاري‌شان دارند.

محصول 20 سال پیش!

«مسافر سهراب» به خوانندگي بهمن سلحشور و دكلمه فاطمه معتمد آريا به تازگي در بازار موسيقي منتشر شده است. اشعار اين آلبوم همه از شعرهاي سهراب سپهري انتخاب شده‌اند و ريما نوزاد و نسرين عمران به عنوان همسرا در كنار بهمن سلحشور اين آلبوم را توليد كرده‌اند. فاطمه معتمدآريا صداي گرمي دارد؛ در كنار فعاليت‌هاي سينمايي او، دكلمه كردن يك تجربه جديد است اما آنطور كه خودش مي‌گويد اين تجربه خيلي هم جديد نيست. زماني كه خواستيم با او يك گپ كوتاه بزنيم گفت:«هيچ حرف تازه‌اي در مورد اين آلبوم ندارم كه بگويم. اين آلبوم 20 سال پيش ضبط شده است و هيچ نكته تازه‌اي براي اضافه كردن وجود ندارد.» به این ترتیب این محصول نوعی «زیرخالی» محسوب می‌شود! تهيه كننده آلبوم غلامرضا ترابي از شركت «پيام» مي‌گويد:«اين كار همان حدود 20 سال پيش ضبط شد و تعداد خيلي كمي از آن در بازار منتشر شد. در اين چند ساله كارهاي زيادي از بازيگران به انتشار درآمد كه «مسافر سهراب» هم يكي ديگر از آنهاست.»

مروري بر دكلمه‌خواني بازيگران زن


حافظ‌خوانی‌های زنگنه

لعيا زنگنه اين روزها در سريال «مادرانه» به كارگرداني جواد افشار بازي مي‌كند و فيلم «خودزني» هم به كارگرداني احمد كاوري را به روي پرده سينما‌ها دارد. يكي ديگر از كساني كه صدايش را به عرصه موسيقي قرض داده، لعيا زنگنه است كه براي مخاطبان حافظ مي‌خواند. صداي ضبط شده او را مي‌توان از طريق يكي از شركت‌هايي كه در زمينه تفسير اشعار حافظ فعال است، شنيد. شماره را مي‌گيريد، ابتدا يك مرد حافظ مي‌خواند و بعد از آن لعيا زنگنه تفسير شعر را توضيح مي‌دهد.

مروري بر دكلمه‌خواني بازيگران زن


خانم شاعر

انديشه فولادوند هم يكي ديگر از بازيگراني است كه در زمينه شعر و دكلمه فعاليت دارد. يكي از تازه‌ترين كارهاي او آماده كردن آلبومي با آهنگسازي كارن همايونفر و شعر و دكلمه از خود اوست. به گفته علي اوجي، تهيه كننده و ومدير توليد، اين آلبوم در حوزه جنگ كار شده است اما يكي از متفاوت‌ترين آلبوم‌هاي جنگ و دفاع مقدس است: «تا كنون چنين نگاهي به جنگ وجود نداشته است.» اين آلبوم 9 قطعه دارد كه 2 قطعه از آن خواننده دارد اما هنوز براي خوانندگي به هيچ انتخاب قطعي نرسيده‌اند.

مروري بر دكلمه‌خواني بازيگران زن


فروغ کریمی!

نيكي كريمي اين روزها در تماشاخانه ايرانشهر براي اولين بار روي صحنه تئاتر رفته است. «شام با دوستان» به كارگرداني آيدا كيخاني، نمايشي است كه او به همراه بهناز جعفري آن را اجرا مي‌كند. نيكي كريمي هم از بازيگران ديگري است كه يك تجربه در زمينه دكلمه‌خواني داشته است. در سال 28 كاستي از اشعار برگزيده فروغ فرخزاد را منتشر كرد. اين تنها تجربه نيكي كريمي در زمينه دكلمه‌گويي بود و كار جدي ديگري از او ديده نشد و همان‌طور كه خودش مي‌گويد دكلمه اين اشعار يك كار ذوقي براي او بوده است. در اين آلبوم محمدرضا مهديزاده انتخاب برخي از شعرهاي مجموعه را بر عهده داشت. شعرهايي چون «تنها صداست كه مي‌ماند»، «عاشقانه» و «باد ما را خواهد برد» براي اين آلبوم در نظر گرفته شد. موسيقي آن از كيوان كيارس بود، عباس كيارستمي هم عكس روي آلبوم را طراحي كرده بود.

مروري بر دكلمه‌خواني بازيگران زن


اسکندری و اجرای زنده

لاله اسكندري علاوه بر اينكه در فيلم‌هاي سينمايي و سريال‌هاي تلويزيوني بازي مي‌كند، دستي هم در نقاشي ديواري‌هاي كنار اتوبان‌ها دارد. نقاشي‌هاي ديواري كه تركيبي از نقاشي و كاشي‌كاري است اما علاوه بر آن يكي، دو تجربه دكلمه‌خواني هم دارد. او در كنسرت گروه «هوران» كه در تالار وحدت اجرا شد، دكلمه‌خواني كرده است. اين كنسرت كه «كهن بوم و بر» نام داشت، با لحنی حماسي كار شده بود و تماما در مورد ايران باستان بود اما كاري كه لاله اسكندري اجرا کرد 3 قطعه از اخوان ثالث و توران شهرياري بود.

مروري بر دكلمه‌خواني بازيگران زن


صدای قاضیانی

هنگامه قاضياني از كودكي با كتاب و صداي آواز بزرگ شده، خانه‌شان هميشه پر از صداي آواز بوده است و خودش مي‌گويد اين صداي دلنشين ژني است. تا به حال زير نظر هيچ استادي نبوده. وقتي براي اولين‌بار تصنيف قديمي«ساري گليم» را با صداي خودش در فيلم «به همين سادگي» شنيديم هيچ فكر نمي‌كرديم كه يكي از همخوان‌هاي گروه «دنگ شو» شود. گروه دنگ شو در سال 87 از او به عنوان يك همخوان دعوت كرد و او براي كمك به بچه‌هاي سرطاني در كنسرت دنگ شو شركت كرد. او در مورد تجربه همسرايي‌اش مي‌گويد:« من آوازخواندن را دوست دارم اصلا با صداي آوار بزرگ شده‌ام، خواندن در من يك چيز غريزي است كه از خيلي قبل وجود داشته. ادامه بدهم ولي به شكلي كه ترجيح مي‌دهم خانم‌ها باشند يا اگر نيستند به صورت خيلي جدي‌تر باشد. اما در حال حاضر من اصلا به‌طور جدي به آواز فكر نمي‌كنم، كار من آواز نيست، كار من بازيگري است و به‌طور كل آدمي نيستم كه خيلي از اين شاخه به اون شاخه بپرم!»

مروري بر دكلمه‌خواني بازيگران زن


آوای بختیاری!

بهنوش بختياري يكي ديگر از بازيگراني است كه در اين زمينه با تجربه است. او كه اين روزها جلوي دوربين فیلم سینمایی «گاهی تلخ گاهی شیرین» است هم یک تجربه مشترک با مجید اخشابی در زمینه دکلمه‌خوانی دارد. او در مورد این تجربه‌اش می‌گوید:«من از كودكي عاشق دكلمه كردن و گويندگي بودم اما هيچ وقت قصد انجام دادنش را نداشتم. اين كار پيشنهاد شد و ديدم كه كار جالبي است و قبول كردم‌. به خاطر مي‌آورم زماني كه كاست «صداي پاي آب» خسرو شكيبايي را شنيدم، حس خيلي خوبي به من دست داد. البته بايد بگويم كه هيچ كس نمي‌تواند صداي خسرو شكيبايي را بشنود و تاثير نگيرد. اين اتفاق در مورد صداي احمدرضا احمدي يا احمد شاملو هم افتاد. زماني كه آنها شعر مي‌خوانند من به عنوان يك مخاطب تاثير بيشتري مي‌گرفتم. به دليل همين تاثيرگذاري اين كار را قبول كردم. نمي‌دانم نتيجه كار چطور مي‌شود اما اين كار براي من تجربه خوبي بود. اگر استقبال از كار خوب باشد و مردم هم آن را دوست داشته باشند،‌حتما اين كار را ادامه مي‌دهم اما اگر اينطور نشود، به عنوان يك تجربه به آن نگاه مي‌كنم. البته بايد بگويم كه هنوز 6 یا 7جلسه از كار باقي مانده است. به نظر خودم كار دلنشين و متفاوتي شده است. بيشتر شعرها را طوري انتخاب كرديم كه به خود من نزديك باشد.»

مروري بر دكلمه‌خواني بازيگران زن


صداهای دیگر

رويا نونهالي در كنسرت دنگ شو روي صحنه رفته است و يكي، دو قطعه را دكلمه كرده است. مريلا زارعي در پانزدهمين جشن خانه سينما با رهبري شهداد روحاني به همراه هنگامه قاضياني، مهران مديري، مسعود رايگان و .. قطعه «وطنم» را اجرا كردند. پرديس افكاري آلبوم «رايكا» را به زودي با تهيه‌كنندگي شركت «پيام» در بازار موسيقي منتشر مي‌كند. شعر‌هاي اين آلبوم را هاتف عليمرداني گفته است.

مروري بر دكلمه‌خواني بازيگران زن
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به سلامتي!!!!!!!!
      حالا بايد چه كاركنيم؟اين همه
      ايراني كارهاي مختلف انجام ميدهند اين افراد هم به همچنين ؛مثلا كه چي؟حرفهاو مطالب بهترومهمترنداريد؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • عسل

        هرچی دیگه ای مبذاشتن بازم هم همینو میگفتید.خب قسمتهای دیگه مجله رو بخون طبق سلایق مختلف بخشهای مختلفی داره این مجله. فرهنگی هنری آشپزی ورزشی و....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج