۵۶۹۶۸۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

نود دقیقه بدون دود

سیگارکشیدن در ورزشگاه ممنوع! اگر این جمله پیش از این برای تماشاگران یک شعار بود،‌ از این پس به یک قانون رسمی تبدیل شده است.

شهروند: سیگار کشیدن در ورزشگاه ممنوع! اگر این جمله پیش از این برای تماشاگران یک شعار بود،‌ از این پس به یک قانون رسمی تبدیل شده است. به مصوبه رسمی سازمان لیگ،‌ هیچ‌کسی اجازه ندارد با سیگار وارد ورزشگاه شود و در مرحله بعد استعمال سیگار هم روی سکوها ممنوع شده است. این قانون جدید پس از کارشناسی‌های متعدد ابلاغ شد و حالا فوتبال ایران را با یک تغییر بزرگ مواجه خواهند کرد. تغییری که باید دید مردم چگونه خودشان را با آن وفق خواهند داد. آن هم در شرایطی که معمولا بیش از ٥٠‌درصد افراد حاضر در سکوها سیگاری هستند!

قانونی که از‌ سال گذشته مصوب شد

مصوبات قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و آیین‌نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی که حدود ١٠‌سال پیش به تصویب رسیده، از اول مهرماه ‌سال گذشته و همزمان با شروع ‌سال تحصیلی به صورت کامل و رسمی اجرایی شد. به این ترتیب هر فردی در هر جایی به منظور حقوق شهروندی و تأمین سلامت آنها نمی‌توانست به راحتی سیگار مصرف کند. نکته قابل تأمل این‌جا بود که قانون ممنوعیت استعمال دخانیات براساس دستورالعمل‌های رسمی شامل کارخانجات، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب پزشکان، سالن‌های نمایش، سینماها، سالن هتل‌ها، مهمانسراها و میهمان‌پذیرها، رستوران‌ها، موزه‌ها، پایانه‌های مسافربری، فروشگاه‌های بزرگ، اماکن فرهنگی و فرهنگسراها، کتابخانه‌های عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، اماکن متبرکه و مقدسه، مساجد، مصلاها، وسایل نقلیه عمومی، موسسات و سازمان‌های دولتی و عمومی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها می‌شد. یکی دیگر از اماکن مهم و مورد توجه مسئولان هم ورزشگاه‌های مختلف ورزشی بود که رسما استعمال سیگار در محیط‌های عمومی ورزشی هم ممنوع شده بود، اما تا به امروز این قانون در ورزش و فوتبال ایران اجرایی نشده بود.

مقایسه با خارج از کشور

اتفاق قابل تأمل در فوتبال ایران اما این بود که در ماه‌های گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا هم باشگاه‌های ایرانی را به خاطر استعمال سیگار در ورزشگاه‌های خانگی نه‌تنها با جرایم سنگین مالی مواجه کرد،‌ بلکه رسما به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اخطار داد که در صورت تکرار این اتفاقات، جرایم سنگین‌تری هم به خاطر استعمال سیگار در نظر گرفته خواهد شد. این احکام بسیار محکم کنفدراسیون فوتبال آسیا به خوبی نشان می‌دهد که در کشورهای پیشرفته هم مسئولان رده بالای فوتبال ممنوعیت استعمال سیگار و موادمخدر در ورزشگاه‌ها را بسیار جدی گرفته‌اند. به‌طور مثال، در مسابقات یورو ٢٠١٦ و لیگ قهرمانان اروپا نه‌تنها استعمال سیگار توسط تماشاگران طبق قوانین رسمی ممنوع شده بود، بلکه استفاده از سیگارهای الکترونیکی هم رسما ممنوع اعلام شده بود. این ماده قانونی ممنوعیت سیگارکشیدن حتی در آیین‌‌نامه‌های اجرایی رسمی مسابقات هم درج شده بود و به همین ترتیب یوفا به صورتی کاملا جدی برای جلوگیری از مصرف سیگار در ورزشگاه‌ها اقدامات موثری انجام داد. علاوه بر یوفا،‌ فدراسیون جهانی فوتبال هم این قانون را به سختی اجرا می‌کند و بسیاری از کشورها هم استعمال دخانیات در ورزشگاه‌های خود را ممنوع کرده‌اند. به‌طور مثال، در قطر این قانون اجرا می‌شود و در همین بازی برگشت تیم‌ملی مقابل قطر در مقدمات جام‌جهانی هم هیچ فردی حتی اجازه نداشت در محیط ورزشگاه (حتی راهروهای خروجی) سیگار بکشد.

سیگار جزو اقلام ممنوعه!

ممنوعیت استعمال دخانیات در ورزشگاه‌ها بیشتر از این‌که یک قانون باشد، باید به یک فرهنگ رسمی تبدیل شود. با توجه به قوانین سفت و سخت فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و خطراتی که مصرف سیگار در ورزشگاه‌ها برای فوتبال ایران ایجاد کرده است،‌ همچنین قوانین وضع‌شده داخلی به منظور سلامتی جامعه و حقوق شهروندی مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به صورت رسمی مصوبه‌ای را ابلاغ کردند که به دنبال آن، از این پس ورود و استعمال دخانیات در تمامی ورزشگاه‌های کشور ممنوع است و به این ترتیب سیگار هم جزو اقلام ممنوعه‌ به حساب می‌آید و تماشاگران نباید با سیکار وارد ورزشگاه شوند. با هماهنگی‌های انجام‌شده ماموران یگان ویژه جلوی تماشاگرانی که در ورزشگاه به صورت پنهان با سیگار وارد و از آن استفاده کنند را خواهند گرفت و بازرسی از تماشاگران برای جلوگیری از ورود سیگار به ورزشگاه در گیت‌های ورودی هم بیشتر خواهد شد.

گزارش تکان‌دهنده

براساس پیگیری‌های خبرنگار روزنامه شهروند، ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا هم که در ماه‌های اخیر برای نظارت بر مسابقات رسمی برگزار شده، در ایران به کشورمان سفر کرده‌اند، هم گزارش‌های تندی درباره مصرف بی‌رویه سیگار در ورزشگاه‌های ایران به نهادهای حاکم در فوتبال ارایه داده‌اند و همین مسأله باعث جریمه فدراسیون و باشگاه‌های ایرانی هم شد. اتفاقی که مسئولان فوتبال ایران را به این فکر انداخت که ممنوعیت استفاده از دخانیات در ورزشگاه را تبدیل به یک قانون کنند. طبق اخبار موثق دریافتی مدیران فوتبال ایران در ماه‌های اخیر جلسات مشاوره‌ای متعددی را با کارشناسان پزشکی برگزار کرده‌اند و بعضا در چند مسابقه، این کارشناسان در سکوها برای بررسی وضع استعمال دخانیات مستقر هم شده‌اند.
گزارش‌های ارایه‌شده توسط این کارشناسان و بررسی مدیران فوتبال ایران اما به قدری نگران‌کننده بود که آنها را مجاب کرد در آستانه شروع مسابقات لیگ برتر هفدهم،‌ رسما ممنوعیت استفاده از دخانیات در ورزشگاه‌های مختلف را به یک قانون تبدیل کنند. متاسفانه طبق گزارش‌های ارایه‌شده،‌ آمار مصرف موادمخدر گل و حشیش هم در ورزشگاه‌ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است که بیشتر استعمال‌کننده‌‌ها هم جوان بوده‌اند! این واقعیت‌های تلخ رایج در ورزشگاه‌های ایران بود که کم‌کم داشت برای فوتبال ایران و تماشاگران تبدیل به یک خطر جدی می‌شد!

بهاروند: گفتند فضای ورزشگاه‌ها جزو آلوده‌ترین نواحی است

حیدر بهاروند نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ درباره مصوبه ممنوعیت سیگار در ورزشگاه‌ها در گفت‌وگو با «شهروند» می‌‌گوید: «طبق قوانین داخلی و بین‌المللی ما باید برای این موضوع یا بهتر است بگویم معضل بزرگ فکری می‌کردیم. ورزشگاه یک مکان عمومی است و محلی است برای ورزش نه استعمال سیگار! ما با کارشناسان پزشکی جلساتی را برگزار کردیم و از مدت‌ها قبل وضع استفاده سیگار در استادیوم‌ها را زیر نظر داشتیم. شما فکرش را بکنید در یک بازی ٣٠‌هزار نفر به صورت همزمان با هم سیگار روشن و دود می‌کنند. این محیط آلوده مضرات بسیار زیادی برای تمامی افرادی که در ورزشگاه حضور دارند، ایجاد می‌‌کند.
حتی یکی از کارشناسان به ما اعلام کرد، هوای داخل ورزشگاه آزادی بعضی مواقع جزو آلوده‌ترین نواحی تهران به خاطر استعمال بی‌رویه سیگار به حساب می‌آید. این اتفاق مهم روی سلامتی بازیکنان و حتی مردم حاضر در ورزشگاه تأثیر منفی می‌‌گذارد و ما مسئول حفظ سلامت مردم و ورزشکاران هستیم». بهاروند در ادامه درباره احتمال کم‌شدن تعداد کاهش تماشاگران برای ورود به ورزشگاه به خاطر قانون ممنوعیت سیگار می‌‌گوید: «سلامتی مهمترین مسأله است. ورزشگاه محل دودکردن سیگار و بعضا موادمخدر دیگر نیست. مردم عزیز ما چطور وقتی وارد سینما می‌شوند، می‌دانند که نباید سیگار بکشند؟ از این پس در ورزشگاه‌ها هم حق سیگارکشیدن و حتی ورود سیگار به ورزشگاه وجود ندارد. ناظران خارجی گزارش‌های مختلفی را درباره مصرف سیگار به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ارایه داده‌اند و ما باید این قانون را به صورتی جدی اجرا کنیم. از همه رسانه‌ها و همکاران عزیز هم می‌خواهم که برای این فرهنگ‌سازی کمک کنند تا مسابقات فوتبال ایران در محیط‌هایی سالم‌تر برگزار شود. خدا شاهد است بعضا خیلی از آدم‌ها به خاطر هوای آلوده و بوی بد سیگار حاضر نمی‌شوند به ورزشگاه بروند. بعد از بازی ایران و کره‌جنوبی یکی از بازیکنان کره هم در مصاحبه‌ها به بوی بد سیگار رایج در ورزشگاه آزادی اشاره کرده بود که این برای کشور ما با این فرهنگ کهن و غنی و اسلامی خوب نبود».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج