۵۶۶۱۳۴
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

گلایه از تبلیغ کلاس‌ های کنکور در صدا و سیما

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از برنامه‌های تبلیغ کنکور صدا و سیما گفت: رسانه ملی تا کنون چند برنامه برای تبیین و تبلیغ رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ساخته است؟

خبرگزاری فارس: عظیم محبی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه اگر هدایت تحصیلی را در پایه نهم منحصر کنیم، یک اشتباه استراتژیک مرتکب شده‌ایم، اظهار داشت: هدایت تحصیلی یک فرآیند جامع است که از پایه اول ابتدایی آغاز می‌شود و با کل برنامه آموزشی در هم تنیده است.

وی افزود: درس کار و فناوری در پایه ششم، هفتم، هشتم و نهم برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است و دانش‌آموزان با گذراندن این درس با انتخاب رشته و شغل آشنا می‌شوند.

محبی با بیان اینکه در برخی نقاط که مشاور کمتر حضور دارد، معلم کار و فناوری می‌تواند وظیفه مشاور را انجام دهد، گفت:‌ ما به تمام استان‌ها سرکشی کردیم و اطلاعات لازم برای امر هدایت دانش‌آموزان را در اختیار آنها قرار دادیم.

* جای خالی اطلس مشاغل به شدت احساس می‌شود

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش به ۴ ملاک برای انتخاب رشته اشاره کرد و گفت: اولین ملاک نیازهای شغلی کشور است که بر اساس سیاست‌های توسعه تعیین می‌شود و دومین ملاک استعداد دانش‌آموز، سپس رغبت و چهارم امکانات مناطق است.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک مقوله چندوجهی است، عنوان کرد:‌ تلاش داریم که این فرآیند را مدیریت کنیم و شورای اشتغال هم باید نیازهای کشور را تدوین و به آموزش و پرورش ابلاغ کند و جای خالی اطلس مشاغل به شدت احساس می‌شود.

محبی تصریح کرد: آنچه برای هدایت تحصیلی مهم است این است که مخاطبان آن، که والدین دانش‌آموزان هستند توجیه شوند و به آینده مشاغل کشور آگاه باشند و تا ماهیت رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای آنها مشخص نشود، برای تحصیل در آن رغبتی پیدا نمی‌کنند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد:‌ ۱۲ درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی، ۳۰ درصد در رشته تجربی، ۲۱ درصد در رشته انسانی و ۳۷ درصد در رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند و ما مشکل تورم دانش‌آموز در بخش تجربی را داریم.

وی ادامه داد: برای حل مسئله گرایش به رشته تجربی، رسانه، آموزش و پرورش و دولت تکالیفی دارند برای مثال اگر دولت تصویب کند که تجهیزات فنی و حرفه‌ای و کاردانش نوسازی شود و صنعت، افراد فارغ‌التحصیل این رشته‌ها را جذب کند، تعداد افراد بیشتری به این رشته‌ها مایل خواهند شد.

* آموزش و پرورش با بودجه فعلی توان نوسازی هنرستان‌ها را ندارد

محبی با بیان اینکه آموزش و پرورش با بودجه‌ای که در اختیار دارد توان نوسازی هنرستان‌ها را ندارد، خاطرنشان کرد: اگر قرار است تورم دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی کاسته شود باید هنرستان‌ها نوسازی و تجهیز شوند و رابطه بین اشتغال و تحصیل ایجاد شود.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش گفت: به سازمان سما پیشنهاد دادیم مراکز فنی و حرفه‌ای خود را که با کاهش دانشجو روبه‌روست، تبدیل به هنرستان کند.

وی عنوان کرد: رسانه ملی به جای تبلیغ کنکور و کلاس‌های رنگارنگ آن، چند برنامه برای تبیین و تبلیغ رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ساخته است؟ در حالی که یکی از ارکان تربیت، صدا و سیما است.

محبی با انتقاد از قانون برنامه ششم گفت: کاش در این برنامه استلزامات رسیدن آموزش و پرورش به رقم ۴۸ درصد حضور دانش‌آموز در رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش را مشخص می‌کرد.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هدایت تحصیلی جدید ۳۵ درصد بر اساس سوابق تحصیلی، ۳۰ درصد دو آزمون رغبت دانش‌آموزان، ۱۰ درصد نظر دبیران، ۱۰ درصد نظر مشاور، ۱۰ درصد نظر دانش‌آموز و ۵ درصد نظر خانواده‌ها تنظیم شده است و از سال گذشته پس از ۲۲ سال به متوسطه اول بازگشت.

وی بیان داشت: نقطه ایده‌آل، آن است که دانش‌آموزان بر اساس توصیه‌نامه ثبت‌نام کنند اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا عالم چقدر میلیاردی پول میدن به اینا، برای کلاس های کنکور که اجرا میکنند،تو این باند سیاه مافیای کنکور

    • بدون نام

      کلاس های کلاهبرداری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج