۵۵۷۷۳۹
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

اتاق اصناف: پلاسکو تخلفات زیادی داشت

رئیس اتاق اصناف با تاکید بر این‌که مستاجران پلاسکو هم مانند صاحبان سرقفلی مشمول دریافت وام شده‌اند بر این واقعیت صحه گذاشت که مقصران اصلی این ماجرا شاید بیش از ۱۵ درصد هم خسارت پرداخت نکنند.

خبرگزاری ایسنا: رئیس اتاق اصناف با تاکید بر این‌که مستاجران پلاسکو هم مانند صاحبان سرقفلی مشمول دریافت وام شده‌اند بر این واقعیت صحه گذاشت که مقصران اصلی این ماجرا شاید بیش از ۱۵ درصد هم خسارت پرداخت نکنند.

علی فاضلی اظهار کرد: بهتر بود به صاحبان واحدهای حادثه دیده پلاسکو وامی کم‌بهره‌تر از ۱۸ درصد تعلق گیرد اما به هر حال بر اساس شرایط موجود آنچه به کسبه پلاسکو تعلق گرفته، بهترین تسهیلات ممکن است؛ هر چند که مقصران اصلی این حادثه شاید ۱۵ درصد بیشتر خسارت پرداخت نکرده باشند.
سود دو رقمی برای پلاسکو منطقی نیست

وی در عین حال به ارائه توضیحاتی درباره تصویب وام‌هایی با سود ۱۸ درصد برای کسبه پلاسکو پرداخت و گفت: در جلساتی که در این خصوص برگزار شد، به عنوان یکی از اعضای کارگروه حضور داشتم و همیشه اصرار داشته و داریم که نرخ سود دو رقمی برای حادثه دیدگان پلاسکو منطقی نیست وباید در صورت مهیا شدن شرایط نرخ آن تک رقمی شود.

فاضلی ادامه داد: اکنون اگر عده‌ای صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند باید به نمایندگان صنفی بگوییم حق نداریم تشویش اذهان عمومی کرده و به مردم موضوعی خلاف واقع بگوییم. من این کار را نمی‌کنم و دوستان در اتحادیه‌های مربوطه نیز این اجازه را ندارند.

رئیس اتاق اصناف تاکید کرد: طبق اعلام قرار بر آن بود که به این کسبه وامی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان داده شود که باید در این عبارت به کلمه «تا» دقت شود؛ یعنی بر اساس نوع کار، فضا، سرمایه و مسائلی از این دست به هر واحد وامی بین یک تا ۳۰۰ میلیون تومان تعلق گیرد. بحث تعیین خسارت نیز بر عهده اتحادیه‌های صنفی مربوطه گذاشته شد اما به هر حال هیچ گاه و در هیچ مصوبه‌ای از وامی با بهره تک رقمی یاد نشده است و از روز اول بحث بر سر وام‌های ۱۸ درصدی بود.

وی ادامه داد: البته در کنار این درصد سود برخی معافیت‌ها نیز دیده شد. به عنوان مثال قرار بر آن شد که افراد وام‌گیرنده به مدت یک سال از بازپرداخت معاف شده و برای آنها بخشودگی جرایم مالیاتی بیمه‌ای در دستور کار قرار گیرد، یا کارگرانی که در آن مجموعه فعالیت داشتند و بیمه نبودند مشمول دریافت حقوق شوند. این موارد همه از تسهیلاتی بوده که برای اهالی پلاسکو در نظر گرفته شده است.

رئیس اتاق اصناف افزود: آنچه بنیاد مستضعفان و دولت قبول کرده بودند، اکنون اجرا می‌شود اما به هر حال شروطی برای اعطای این وام در نظر گرفته شده است، از جمله آنکه از کسبه خواسته شده در محلی که برای آنها در نظر گرفته شده، مستقر شوند و اجاره‌نامه مربوطه را ارائه کنند. حال اگر فردی هنوز در این مرکز مستقر نشده و هویت او مورد تایید قرار نگرفته است، چگونه می‌توان از بانک‌ها انتظار داشت که برای او وامی در نظر بگیرند!؟ با این وجود همچنان برای این افراد نیز مهلتی سه هفته‌ای در نظر گرفته شده تا در این محل مستقر شده و مدارک مربوطه را تهیه و به بانک ارائه کنند.

حتی برای مستاجران پلاسکو هم وام بانکی در نظر گرفته‌ شد

فاضلی همچنین اظهار کرد: نکته دیگر آنکه از ابتدا قرار بر آن بود که به مستاجران پلاسکو وامی تعلق نگیرد اما بر اساس اصرار اتاق اصناف ایران این موضوع به تصویب رسید که حتی مستاجران پلاسکو هم مشمول وام شوند و تنها این وام به صاحبان سرقفلی تعلق نگیرد.

وی در عین حال گفت: اکنون تسهیلات متعددی برای پلاسکونشینان در نظر گرفته شده است. این‌که در چینن شرایطی عده ای بخواهند با طرح مسایل انحرافی آب را گل آلوده کنند اقدام درستی نیست و من فکر می‌کنم این گونه برخوردها در راستای تضعیف برخی نهادها حالت سوء استفاده دارد. ما از این همه تسهیلات نام بردیم و آنچه باید تعلق می‌گرفته اکنون به کسبه این واحدها تعلق گرفته است.

رئیس اتاق اصناف در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا بهتر نبود در چنین شرایطی تسهیلات بهتری برای کسبه مهیا می‌شد؟ گفت: در جایگاهی نیستم که بخواهم بگویم بنیاد مستضعفان مقصر ماجرای پلاسکو بوده یا خیر اما مستاجری که بر خلاف قانون عقد قرارداد عمل کرده و واحد خود را به مستاجر دیگری اجاره داده آیا باید از تسهیلات بهره‌مند شود!؟ طبق قانون، سپردن ملک به موجر سوم خلاف محسوب می‌شود. ما حتی از دولت خواسته‌ایم که این موارد را هم نادیده بگیرد و برای افرادی که عمده سرمایه‌شان در این پاساژ از بین رفته تسهیلاتی در حد توان قائل شود.

فاضلی ادامه داد: اکنون ۷۵۰ هزار بنگاه غیرمجاز در ایران کار صنفی انجام می‌دهند و اگر ما بخواهیم همواره به حمایت از این واحدها بپردازیم آیا خود شما به عنوان مصرف‌کننده نمی‌گویید که چرا جلوی ارائه این خدمات مناسب گرفته نشده و حقوق مصرف‌کنندگان مورد توجه قرار نمی‌گیرد!؟

هرچه تلاش کردیم نشد وامی با سود کمتر بگیریم

رئیس اتاق اصناف در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که آیا فکر نمی‌کنید به عنوان رئیس اتاق اصناف و یک فعال صنفی نیاز به آن است که دفاع بیشتری از حقوق هم‌صنفان خود که بخش عظیمی از سرمایه‌شان را در این شرایط از دست داده‌اند، داشته باشید گفت: تا جایی که قدرت داشتم از حقوق اهالی صنف دفاع کرده‌ام تا بتوانم بیشترین تسهیلات را برای آنها دریافت کنم اما در خصوص وام کم بهره هر چه اصرار کردم موفق نشدم و آنچه هم در بخش بانکی و دولتی صورت گرفت، تماما بر اساس قوانین موجود کشور بود.

وی ادامه داد: نزدیک به ۷۰۰ کارگر پلاسکو بیمه نبودند. آیا چنین رویه‌ای خلاف قانون نبوده است!؟ آیا افرادی که در اصناف کار می‌کنند، این اجازه را دارند که کارگران را به استثمار بکشند!؟ با این وجود در پرداخت تسهیلات هیچ یک از این موارد دیده نشد و ما خواستیم که دولت تمام این موارد را به نوعی نادیده بگیرد.

تسهیلات فعلی پلاسکو قطعا بهترین تسهیلات ممکن است

فاضلی تاکید کرد: آنچه اکنون به عنوان تسهیلات به اهالی پلاسکو واگذار شده، قطعا ایده‌آل‌ترین شکل تسهیلات نخواهد بود اما با توجه به شرایط موجود بهترین تسهیلات برای این افراد در نظر گرفته شده است. من هم قبول دارم که باید از حقوق اصناف دفاع کنم، اما بهتر آن است که موضوعات را یک‌سویه نبینیم. تا جایی که امکان دریافت تسهیلات وجود داشت، این تسهیلات در اختیار پلاسکونشینان قرار گرفته است. البته من هم به طور صد در صدی موافقم که باید وام‌های کم‌بهره‌تری به آنها تعلق می‌گرفت، کما اینکه امروز هم با قاطعیت می‌گویم که در حوزه دفاع از تولید بهره ۱۸ درصدی بانکی جای حرفی باقی نمی‌گذارد و با این بهره ما در توسعه صادرات غیرنفتی قابلیت رقابت با بنگاه‌های بزرگ دنیا را نخواهیم داشت، اما واقعیت‌ چیز دیگری است.

وی در پایان گفت: متاسفانه شرایط آن گونه که باید و شاید مهیا نیست و ما در چنین شرایطی این گونه تصمیم گرفتیم که واحدها از همین تسهیلات موجود استفاده کنند، وگرنه چه کسی است که نداند بخش عمده‌ای از زندگی برخی افراد در پلاسکو سوخته و مقصران این ماجرا شاید بیش از ۱۵ درصد خسارت پرداخت نکنند.

ساختمان پلاسکو که بخش اعظم آن را واحدهای تولیدی و توزیعی البسه و پوشاک تشکیل می‌دادند، پیش از ظهر ۳۰ دی‌ماه سال گذشته به دلیل آتش‌سوزی فرو ریخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      آقای فاضلی متاسفم که تو قرن شکافت اتم و فضا هستیم ولی مسولین کشور ما قوانین کارگری و صنف و سندیکا و اتحادیه قرون وسطایی خود را حفظ و اجرا می کنند واقعا برای تمامی کاسبان پلاسکو صبر از خدا می طلبم که مسئولین چنین حقوقشان را ضایع کردند یعنی این ساختمان یک هیت مدیره ندارد چرا وکیل نمی گیرند و علیه وزارت نیرو طرح دعوی اقامه نمی کنند خودشان گفتند اتصالی برق و وزارت نیرو موظف به پرداخت غرامت هستش چون از قبوض مقداری جهت بیمه دریافت می کند و صرف نظر از این پرداخت خسارت حوادث غیر مترقبه به عهده دولت هست کوتاه نیاید که دولت و وزارت کشور عادت کند به چنین رفتار زشت که فقط تو کشور ما حاکم هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج