۵۵۶۷۸۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

رهاورد سفر ظريف به برلين چه بود؟

فر محمدجواد ظريف به آلمان نتايجي محسوس دربر داشت؛ «اعلام آمادگي بانک‌هاي آلماني براي همكاري با ايران» و ابراز علاقه «بيمه هرمس» براي تضمين پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش‌ انرژي ايران».

روزنامه شرق: سفر محمدجواد ظريف به آلمان نتايجي محسوس دربر داشت؛ «اعلام آمادگي بانک‌هاي آلماني براي همكاري با ايران» و ابراز علاقه «بيمه هرمس» براي تضمين پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش‌ انرژي ايران».
محمدجواد ظريف در آلمان علاوه بر حضور و سخنراني در شوراي اروپايي روابط خارجي، در حوزه روابط دوجانبه نيز ملاقات‌هايي داشت. ظريف در ادامه سفر اروپايي‌اش به ايتاليا سفر كرد. ظريف در برلين با فرانك اشتاين‌ماير، رئيس‌جمهوري آلمان، نيز ملاقات كرد. اشتاين‌ماير كه اكنون در مقام رياست‌جمهوري آلمان قرار گرفته، در زمان مذاكرات هسته‌اي وزير خارجه آلمان و نماينده اين كشور در مذاكره با ايران بود. آلمان يكي از شركاي قديمي اروپايي ايران است و بيشترين حجم تجارت در سال‌هاي قبل از تحريم با ايران را داشته‌ است. وزير اقتصاد اين كشور اولين مسافر اروپايي ايران بعد از برجام بود. از زماني كه از اجرائي‌شدن برجام مي‌گذرد، آلمان بيشترين هيئت سياسي و اقتصادي را به ايران راهي كرده و تقويت همكاري بانكي ايران و آلمان نيز از نتايج اين مذاكرات است.
ملاقات با وزير دارايي آلمان
به گزارش مرکز ديپلماسي رسانه‌اي وزارت امور خارجه، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و وزير دارايي آلمان روز دوشنبه ديدار و گفت‌وگو کردند و راه‌هاي تقويت همکاري‌هاي بانکي ايران و آلمان را مورد بررسي قرار دادند. در اين ديدار شويبله، وزير دارايي آلمان، بر اجراي برجام تأکيد کرد و از همکاري‌هاي بانکي با کشورمان استقبال کرد. همچنين تلاش بانک‌هاي آلمان به منظور راه‌هاي تقويت همکاري‌هاي بانکي مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و بر آمادگي بانک‌هاي آن کشور به منظور تأمين اعتبار پروژه‌هاي اقتصادي کشورمان تأکيد شد.
روابط ٣ ميليارددلاري بين ايران و آلمان
محمدجواد ظريف صبح سه‌شنبه به وقت محلي با بريگيت زيپرايس، وزير اقتصاد آلمان، ديدار و گفت‌وگو کرد. وي در اين ديدار با اشاره به روابط ديرينه و تاريخي دو كشور گفت: ميان تجار ايراني و جامعه بازرگاني آلمان اعتماد متقابل وجود دارد. ظريف با اشاره به وجود ظرفيت‌هاي فراوان در کشورمان اظهار كرد: اکنون وقت آن است که ايران و آلمان همکاري‌هاي اقتصادي خود را ارتقا دهند و به طور طبيعي همکاري‌هاي بانکي يکي از راه‌ها و زمينه‌ساز گسترش روابط اقتصادي و تجاري ميان دو کشور است. ايران مي‌تواند يک شريک قابل اعتماد براي توليد مشترک کالا و صادرات آن به کشورهاي منطقه به‌ويژه آسياي ميانه باشد.
در اين ديدار «بريگيت زيپرايس»، وزير اقتصاد آلمان، نيز با اشاره به مناسبات ديرينه دو کشور، درباره حجم روابط سه ميليارددلاري بين ايران و آلمان اظهار كرد: روابط دو کشور در سطح کاملا خوبي قرار دارد و آلماني‌هاي زيادي سالانه از ايران بازديد مي‌کنند و هنگامي که تبادلات مردمي زياد و روابط ملت‌ها به‌خوبي برقرار باشد، به طور طبيعي روابط اقتصادي هم بهتر خواهد بود.
زيپرايس همچنين خواستار توسعه هرچه بيشتر روابط اقتصادي بين دو کشور شد و افزود: بيمه صادرات آلمان موسوم به «هرمس» علاقه‌مند به تضمين پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران و به‌ويژه در بخش‌هايي همچون انرژي و برق است. او در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نقش بانک‌ها در تأمين پروژه‌هاي اقتصادي نيز گفت: آلمان درصدد تقويت روابط بانکي با ايران است. وي همچنين اظهار كرد: آلمان علاقه‌مند به افزايش روابط خود با ايران در تمامي سطوح سياسي و اقتصادي است.
پيروزي به بهاي شكست ديگران شدني نيست

ظريف روز دوشنبه در نشست سالانه «شوراي روابط خارجي اروپا» (ECFR) در برلين، با يادآوري تجربه «برجام» به عنوان يک راه‌حل برد - برد، بر ضرورت وجود يک مجمع امنيتي منطقه‌اي در خليج‌فارس براي ترويج گفت‌وگو تأکيد کرد. به گزارش ايرنا، ظريف گفت: توافق هسته‌اي ايران به اين علت موفق شد که براي همه يک پيروزي بود و ما بايد اهميت طرز تفکر مبني بر حاصل جمع مثبت را به ياد داشته باشيم. در مسئله هسته‌اي ما درگير يک بازي باخت -باخت با آمريکا بوديم تا اينکه با مشارکت فعال اروپا توانستيم مشکل را بازتعريف کنيم.

وزير امور خارجه کشورمان بر اهميت نقش‌آفريني اروپا در ترويج گفت‌وگو در خاورميانه تأکيد کرد و گفت: اتحاديه اروپا نمي‌تواند به بهاي شکست ديگران به فکر پيروزي باشد و اين مسئله‌اي است که ايران به‌خوبي از آن آگاه است. وي افزود: اتحاديه اروپا از قابليت‌ها و ارزش‌هاي لازم براي کمک به مناقشه‌هاي منطقه خليج‌فارس برخوردار است.
ظريف در بخش ديگري از سخنان خود در نشست شوراي روابط خارجي اروپا به بررسي ريشه‌هاي مشکلات و ناامني در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا پرداخت و خاطرنشان کرد: اين منطقه گرفتار مشکلات ساختاري؛ عدم تقارن در اندازه، ثروت و جمعيت است و عدم توانايي کشورهاي منطقه در پرداختن به نياز مردم براي مشارکت در زندگي ملي منجر به واکنش‌هاي خشونت‌آميز جوانان مي‌شود.
وي افزود: اميدواري شخصي يکي از اجزاي مهم ثبات اجتماعي و بين‌المللي است و نااميدي منجر به نفرت مي‌شود.
گفتمان نفرت و حذف مي‌تواند از منطقه صادر شود
ظريف با بيان اينکه امنيت قابل خريدن نيست و سياست خارجي يک کالا نيست، يادآورشد: قراردادهاي تسليحاتي به معناي مشارکت نيست. او همچنين با رد گفتمان ترويج‌شده از سوي عربستان سعودي مبني بر مقصر جلوه‌دادن ديگران، گفت: اين نوع برخورد شبيه گفتمان داعش است. گفتمان نفرت و حذف در منطقه ما مي‌تواند به سراسر جهان صادر شود و فجايعي فراتر از تصورات شما ايجاد کند. ظريف در اجتماع بزرگ ايرانيان مقيم آلمان در برلين، نيز حاضر شد و سخنراني كرد. او گفت: مردم برجام را به نتيجه رسانده و شش کشور قدرتمند را به پاي ميز مذاکره کشاندند... اگر ما به روزمرگي بگذرانيم، طرف مقابل بي‌کار نمي‌نشيند. فرصت روابط پايدار با اروپا و به‌ویژه روابط عميق اقتصادي با آلمان پديد آمده است. اگر فرصت‌ها را از دست بدهيم کساني آنها را به تهديد براي ما تبدیل مي‌کنند.
سفر به رم

ظريف عصر ديروز به دعوت دولت ايتاليا برلين را به مقصد رم ترک كرد. قرار است وزير امور خارجه در اين سفر با نخست‌وزير و وزير خارجه و ساير مقامات ايتاليايي ديدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کند. سخنگوي وزارت خارجه درباره اين سفر گفت: ايتاليا از شرکاي اصلي تجاري و اقتصادي ايران در چند دهه اخير محسوب مي‌شود و دو طرف همکاري‌هاي گسترده‌اي در زمينه مسائل اقتصادي و بازرگاني دارند. وي رايزني درباره توسعه مناسبات اقتصادي را از محورهاي مذاکراتي رئيس دستگاه ديپلماسي در رم عنوان کرد و افزود: با توجه به حضور ايتاليا در حوزه مديترانه و علاقه آن به تحولات غرب آسيا و خاورميانه در اين سفر درباره آخرين تحولات منطقه به‌ویژه تحولات سوريه با مقامات اين کشور بحث و تبادل‌نظر خواهد شد. بهمن‌ماه سال ٩٤ حسن روحاني در سفري اروپايي به رم رفت. علاوه بر آن چندين سفر بين وزیران خارجه ايران و ايتاليا در طول سال‌هاي دولت يازدهم انجام شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج