جاباما
۵۵۱۵۷۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

جنگ پنهان در شورا برای انتخاب شهردار تهران

ترکیب جدید شورای شهر تهران در دوره پنجم که جلسات غیررسمی خود را طی روز‌های اخیر برگزار کرده در مراحل اولیه مهم‌ترین آزمون خود یعنی «انتخاب شهردار پایتخت» کارنامه قابل دفاعی نداشته است.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: ترکیب جدید شورای شهر تهران در دوره پنجم که جلسات غیررسمی خود را طی روز‌های اخیر برگزار کرده در مراحل اولیه مهم‌ترین آزمون خود یعنی «انتخاب شهردار پایتخت» کارنامه قابل دفاعی نداشته است.

این در حالی است که کارشناسان، صاحب‌نظران و پایتخت‌نشینان توقع دارند فرآیند انتخاب شهردار فارغ از لابی‌های سیاسی در چارچوب منطبق با اصول کارشناسی و در عین حال به‌صورت شفاف انجام شود. طی هفته‌های اخیر کارشناسان یکسری معیار برای انتخاب شهردار همراه با شناسایی بیماری‌های مزمن پایتخت معرفی کرده‌اند که ماموریت‌های اولیه مدیریت شهری جدید برای ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی در شهر تهران را مشخص می‌کند از این رو انتظار می‌رفت ترکیب جدید شورای شهر در هر مرحله از جمع‌بندی خود از جلسات غیررسمی برای فرآیند نحوه انتخاب شهردار اولا معیارهای عمومی برای این انتخاب نامزدها را تعیین و ثانیا این نتایج را برای اظهار نظر کارشناسی اعلام عمومی کنند.

اما آنچه به‌صورت جسته و گریخته در روزهای اخیر از طریق برخی اعضای شورای شهر پنجم در مورد تصویب نحوه معرفی نامزدهای اولیه شهرداری تهران به شورا برای انتخاب نامزد نهایی منتشر شده حکایت از نوعی مناقشه پنهان در پارلمان بر سر یک موضوع مرتبط با انتخاب شهردار دارد.

محتوای خبرهایی که در روزهای اخیر در جمع‌بندی‌های اولیه شورای شهر برای نحوه انتخاب شهردار منتشر شده نشان می‌دهد برخی اعضای شورا قصد دارند در یک اتاق دودی برای انتخاب شهردار به جمع‌بندی برسند که این موضوع کاملا با وعده‌های انتخاباتی ترکیب فعلی شورای شهر که براساس آن قرار بود فعالیت مدیریت شهری در اتاق شیشه‌ای انجام شود، منافات دارد. روز گذشته خبری منتشر شد که در جریان یکی از جلسات غیرعلنی شورای پنجم فرآیند انتخاب شهردار تصویب شده که بر مبنای آن مقرر شد هر عضو شورا سه نفر را به‌عنوان داوطلب برای شهرداری تهران معرفی و پیشنهاد کند.

از میان کاندیداها هر کسی که حداقل ۵ رای کسب کند، وارد لیست اولیه کاندیداهای شهردار تهران خواهد شد. به این ترتیب پروسه انتخاب نامزد‌های اولیه برای انتخاب نامزد نهایی مشخص شده‌ است. اما در لابه‌لای این خبر، طی روزهای اخیر یک خبر قابل تامل از جلسات غیررسمی پارلمان پنجم منتشر شد که محتوای آن خبر منعکس‌کننده مناقشه پنهان در پارلمان محلی است و نشان می‌دهد: مجموعه شورای پنجم بر سر اعلام پایبندی پارلمان پنجم به میثاق‌نامه قبل از انتخابات به نوعی رودربایستی برخورد کرده‌است.

در قالب این میثاق‌نامه اعضای لیست ۲۱ نفره راه‌یافته به شورا قول داده بودند هر فردی که از این لیست با رای مردم انتخاب شود برای در اختیار گرفتن سمت در شهرداری یا دولت از شورا خارج نشود. برخی اعضای شورای پنجم می‌گویند: باوجود اینکه برخی شایعاتی درخصوص شهردار شدن محسن هاشمی در فضای مجازی پیچیده است اما شهردار تهران از میان اعضای شورای شهر انتخاب نخواهد شد. البته برخی از اعضای شورای پنجم معتقدند با فرض اینکه این فرد میثاق‌نامه را امضا نکرده باشد، مجموعه جریانی که ترکیب فعلی از آن انتخاب شده نوعی تعهد اخلاقی به مردم برای باقی‌ماندن در شورا را دارند و بنابراین با تکیه به این تعهد اخلاقی نباید اعضا برای قرارگرفتن در پست‌های دیگر از شورا خارج شود. این تاکید بنا بود در جلسات روزهای اخیر در قالب یک نظام‌نامه به صراحت به تصویب برسد اما هنوز به دلیل اختلاف نظر در شورای پنجم این بخش از نظام‌نامه هنوز به تصویب نرسیده‌است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج