۵۵۱۵۱۶
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

مهاجرانی: در جمهوری اسلامی تقابلی وجود ندارد

مهاجرانی در برنامه صفحه آخر بی بی سی گفت: «شاید کسانی برای دفاع و یا حمایت از رهبری با زبان تند یا ناسزا نسبت به رییس جمهور سخن بگویند اما اگر به موضع آیت‌الله‌خامنه‌ای برگردیم، اولاً آقای خامنه‌ای مشکلی با رییس جمهور ندارد که بخواهد با رییس جمهور چالش کند، گمان نکنیم که گرفتار شده است و چگونه می‌خواهد این مشکل را حل کند، از ابتدای انقلاب من شاهد بودم نماینده‌ای که نزدیک‌ترین رابطه را با آیت الله خامنه‌ای داشت، آقای روحانی بود.»

صبح نو نوشت: مهاجرانی در برنامه صفحه آخر بی بی سی فارسی گفت: « در انقلاب اسلامی همواره شاهد اختلاف نظرها در نهادهای مختلف کشور از جمله پارلمان بوده‌ایم؛ اما بستگی دارد از چه دیدگاهی بخواهیم به سخنان اخیر آیت الله خامنه‌ای نگاه کنیم. تعبیر آتش به اختیار را می‌توان از دیدگاه علی مطهری هم نگاه کرد، از سویی اگر دیدیم آزادی در خطر است می‌توانیم آتش به اختیار باشیم، از سوی دیگر اگر دیدیم هویت انقلابی تهدید می‌شود، می‌توانیم آتش به اختیار باشیم.»

وی همچنین درباره کاربرد واژه نظامی آتش به اختیار درباره مسائل فرهنگی افزود: «آیت الله خامنه‌ای به‌خاطر رویکردهایی که دارند، طبیعی است از این واژه‌ها استفاده می‌کنند، اما ما با یک ماجرای بغرنج و تقابل جدی‌ای روبه‌رو نیستیم و نباید فراموش کرد که مطابق اصل 157 قانون اساسی هرکسی که رئیس جمهور می‌شود، می‌داند که نظارت بر رئیس جمهور و تعیین خط و مشی وسیاست های کلی نظام با رهبری است که ولایت مطلقه دارد و رئیس جمهور باید تبعیت کند. رئیس جمهور سوگند می‌خورد که وقتی می‌بیند رهبری نسبت به موضوعی دغدغه‌ای جدی دارد، می‌پذیرد کما اینکه همین سند 2030 یونسکو را شاهد بودیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفت و به اتفاق آرا بر رد آن موافقت کردند.
ماجرای روابط نزدیک رهبری و روحانی
مهاجرانی همچنین ایجاد تنش از سوی رهبری را نادرست دانست و افزود: «شاید کسانی برای دفاع و یا حمایت از رهبری با زبان تند یا ناسزا نسبت به رییس جمهور سخن بگویند اما اگر به موضع آیت‌الله‌خامنه‌ای برگردیم، اولاً آقای خامنه‌ای مشکلی با رییس جمهور ندارد که بخواهد با رییس جمهور چالش کند، گمان نکنیم که گرفتار شده است و چگونه می‌خواهد این مشکل را حل کند، از ابتدای انقلاب من شاهد بودم نماینده‌ای که نزدیک‌ترین رابطه را با آیت الله خامنه‌ای داشت، آقای روحانی بود.»

وی تاکید کرد: « رییس جمهور هم در موضعی نیست که در چالش با رهبری قرار بگیرد. تعیین سیاست‌های کلی نظام بر اساس اصل 110 قانون اساسی با رهبری است. وقتی سیاست‌های کلی نظام را ایشان باید تعیین کنند، این سیاست‌ها یعنی دولت سازی، ساختار دولت و حوزه دولت در آن قرار می‌گیرد. چرا ما این را انکار کنیم، ما خودمان را به لحاظ نظری در چارچوب قانون اساسی قرار دهیم. رهبری مسوول تعیین سیاست‌های کلی نظام‌اند. ایشان پس از مشورت بانهادهای مختلف، تصمیم گیری می‌کنند. باشناختی که من از آیت‌الله خامنه‌ای دارم، ایشان مدام اهل جستجو، مطالعه وفکر و مشورت‌اند.»


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینها که شد گفته های مزروعی و مهاجرانی و نه مجری بی بی سی !
      عجب تیتری زدین ها !!

    • مهمان

      چقدر از حرفات پیداست که دوست داری به خیر و خوشی برگردی به مملکت خودمون دکتر !!! چرا که نه . ایران برای همه ایرانیان است.... البته کاش بی حاشیه بودی .. به درد می خوردی . به درد می خوری !!

    • کامران زاده

      اگر تقابلی نیست،جنابعالی در حوالی کاخ باکینگهام چه می کنید؟مگه سعدآباد خودمون چش بود؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج