جاباما
۵۴۹۱۱۴
۴ نظر
۵۰۵۵
۴ نظر
۵۰۵۵
پ

وحشت در میدان نبرد با تانک پیشرفته «آبرامز»

ایالات متحده دارای بزرگترین ارتش جهان از نظر کمی و کیفی است؛ اما شاید عجیب به نظر برسد که ستون فقرات زرهی آن را تنها تانک اصلی میدان نبرد با نام آبرامز (M۱A۲ Abrams) تشکیل می دهد.

وب‌سایت سخت افزار - امیرحسین آریایی: دوستان و همراهان سخت افزار، پس از گذراندن نمایشگاه هایی همچون کامپیوتکس ۲۰۱۷ و E۳ حال حاضر، بد نیست تا کمی از دنیای دیجیتال و سخت افزار دور شده و یک زنگ تفریح نظامی را تقدیم شما سروران نمائیم. با ما همراه بایشد.

ایالات متحده دارای بزرگترین ارتش جهان از نظر کمی و کیفی است؛ اما شاید عجیب به نظر برسد که ستون فقرات زرهی آن را تنها تانک اصلی میدان نبرد با نام آبرامز (M۱A۲ Abrams) تشکیل می دهد. این تانک یک تانک اصلی میدان نبرد طراحی و ساخت ایالات متحده آمریکا است که ستون فقرات نیروهای زرهی ارتش آمریکا و تعدادی از متحدان آن را تشکیل می‌دهد. این تانک به نام ژنرال کریتون آبرامز، رییس ستاد مشترک و فرمانده نیروهای آمریکا در جنگ ویتنام نامگذاری شده است.
ام۱ برای جنگ‌های زرهی طراحی شده و به خوبی تجهیز و زره‌پوش شده است. از مشخصات منحصربه‌فرد آن می‌توان به موتور توربین گاز قوی چندگانه‌سوز به قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار و زره کامپوزیت پیچیده اشاره کرد.
وحشت در میدان نبرد با تانک پیشرفته «آبرامز»
این تانک با حدود ۶۹ تن وزن یکی از سنگین‌ترین تانک‌هایی است که در حال حاضر به کار گرفته می‌شوند. تولید این تانک از سال ۱۹۷۹ آغاز شده و یک سال بعد وارد خدمت رسمی نیروهای مسلح آمریکا شد و به تدریج جایگزین تانک ام۶۰ گشت. این تانک برای نیروهای مسلح کشورهای مصر، عربستان، کویت، عراق و استرالیا نیز تولید شده است. آبرامز در سه مدل ام۱، ام۱آ۱ و ام۱آ۲ تولید شده است.
ام۱آ۱ از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۳ تولید شد و در آن توپ ۱۰۵ میلی‌متری خان‌دار با توپ بدون خان ۱۲۰ میلی‌متری جایگزین شده و بهینه‌سازی‌های دیگری از جمله سیستم تعلیق پیشرفته‌تر، برجک جدید، حفاظت زرهی بیشتر و سیستم جدید حفاظت اتمی-شیمیایی-میکروبی در آن به کار رفته بود. مدل ام۱آ۲ هم ویژگی‌های ام۱آ۱ را به همراه یک سیستم دید گرمایاب مخصوص فرمانده تانک، و سیستم‌های ناوبری، و رادیویی جدید را در خود دارد. ضمن اینکه برخی از مدل‌های قدیمی نیز با بهینه‌سازی‌های دوره‌ای به سطح مدل ام۱آ۲ ارتقا داده شده‌اند.
وحشت در میدان نبرد با تانک پیشرفته «آبرامز»

آبرامز هر چند در سال ۱۹۸۰ وارد خدمت نظامی شد اما تا زمان حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ در هیچ جنگ واقعی شرکت نکرده بود. در جنگ خلیج فارس نگرانی‌های زیادی در مورد توانایی آبرامز در زمین‌های شنی منطقه و تحمل ماه‌ها قرار گرفتن در شرایط جنگی مطرح شده بود. در مورد قدرت بقای سیستم الکترونیکی پیچیده برجک تانک در شرایط جنگی هم ابهاماتی وجود داشت. آتش جنگ شعله ور گشته و تانک های پیشرفته آبرامز با عراق وارد جنگ شدند. در آن زمان عراق دارای دست کم ۵۰۰ عراده تانک پیشرفته T-۷۲ بود.
این تانک مدرن ساخت شوروی از توپ ۱۲۵ میلی متری استفاده می‌کرد و بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته آبرامز را در خود داشت. اما تی-۷۲ با وجود طرح پیشرفته‌اش در مقابل آبرامز ناتوان بود. تانک های عراقی از نظر شلیک ۱۰۰۰ متر پایین تر از تانک های M۱A۲ Abrams بودند و علاوه بر آن سیستم دید در شب و هدایت اپتیکی و یا گرما یاب تانک های آّبرامز بر تانک های ساخت شوری و روسیه برتری داشت. به عنوان مثال در برخی از نبردها، به دلیل سوختن چاه های نفت کویت دید بسیار کاهش یافته بود و در این زمان بود که آمریکایی ها از سامانه های حرارت یاب و درد در شب استفاده می کردند که نتیجه شکار تانک های عراقی به سادگی بود!
وحشت در میدان نبرد با تانک پیشرفته «آبرامز»

همچنین آبرامز با دقت بیشتری در حین حرکت در زمین های ناهموار عراق به شلیک می پرداخت. هیچ یک از خدمه تانک های آبرامز در این جنگ کشته نشدند و تنها 18 عراده آبرامز در این نبرد آسیب دید که 9 دستگاه از خدمت خارج شدند. بیشترین ضربه را نه تانک های عراقی، بلکه مین های کنار جاده ای به آبرامز وارد کردند. در مجموع 1848 دستگاه آبرامز به این جنگ اعزام شد و نقص فنی آنها نیز بسیار پایین بوده و فرماندهان زرهی آمریکا در هر زمان ۹۰ درصد آبرامزهای خود را آماده عملیات داشتند که نرخ آمادگی بی‌سابقه‌ای بود. براى براى افزايش توان رزمى و قدرت زره آبرامز نسل اول زره هاى "اورانيومى" در مدل M1A1HA به كار رفت بعضى از M1A1HA ها بعدا مجهز به نسل دوم زره اورانيومى شدن كه M1A1HA+ نام گرفتند . آپگريد بعدى M1A1HC بود كه به نسل دوم زره هاى اورانيومى و كنترل ديجيتال موتور و آپگريد هاى كوچك ديگر مجهز شد .
در سال ١٩٨٦ توليد مدل جديد آبرامز يعنى مدل اوليه ى M1A2 شروع شد و در سال ١٩٩٢ اين تانك توانا وارد خدمت شد . در مجموع ٧٧ عراده M1A2 توليد شد و نزديك به ٦٠٠ عراده M1 به استانداردهاى M1A2 ارتقا پيدا كردند . اين مدل تنها به كويت و عربستان سعودى صادر شد. مدل M1A2 داراى يك ديد حرارتى مستقل براى فرمانده بود و توانايى اين رو داشت كه به دو هدف پى در پى شليك كند بدون اينكه نياز داشته باشد هر يك را يك بار تعيين كند و به عبارتى ميتوانست دو هدف را هم زمان در نظر داشته باشد و پشت سر هم شليك كند كه اين سرعت عمل خيلى زيادى به تانك مخصوصا در نبردهاى زرهى ميداد . ارتقايى هم براى M1A2 در نظر گرفته شد كه عبارت بود از مجهز شدن به نسل سوم زره هاى اورانيومى با پوشش لايه اى گرافيت كه M1A2SEP نام گرفت .
در مجموع ٢٤٠ عراده M1A2SEP جديد توليد شد و ٣٠٠ M1A2 نيز به استاندارد SEP ارتقا يافتند ، هم چنين تعدادى M1 و M1IP ها و M1A1 ها نيز به اين استاندارد رسيدند . خب این تفاسیر برای این منظور بود که توانایی های این تانک را به شما عزیزان ثابت کنیم. و اما تصور کنید تانکی که در سخت ترین نبردهای جهان همواره برنده بوده است، با یک نسخه ی جدید و سفارشی وارد میدان نبرد خواهد شد!

هیولایی آهنین به نام M۱A۲ Abrams SEP V۳

و اما این داستان با ورود یک تانک جدید از خانواده آبرامز پیگیری شد؛ تانک M۱A۲ Abrams SEP V۳ یا SEPv۳ جدید ترین تانک اصلی میدان نبرد است که نمونه آن در جهان وجود ندارد! این تانک یک هیولای بی نظیر و خطرناک است و برای اولین بار در اکتبر سال ۲۰۱۵ و در جریان نمایشگاه AUSA در آمریکا به نمایش درآمد. نسخه سوم این تانک در زمینه های بقا در شرایط خطرناک و سخت، بهره وری، اسلحه، الکترونیک و کامپیوتر، رادار، هدف یابی و... بهبود های بسیاری را دریافت کرده است. سرعت شلیک در آبرامز نسخه سوم افزایش یافته است و به همین علت آبرامز اینک می تواند به صورت ترکیبی از تیربار، توپ و راکت های اختصاصی به سرعت و با فاصله کم زمانی استفاده نماید.
و اما در بخش کامپیوتر و دیجیتال نیز آبرامز نسخه سوم دارای بهبود هایی است. به عنوان مثال از فناوری درگیری غیر خطی و تصویر برداری ۳۶۰ درجه ای استفاده می کند. فناوری های پیشرفته ی Ammunition DataLink (ADL)، Improved Forward-Looking Infrared (IFLIR)، کنترل اتوماتیک زیر سطحی low-profile (LP)، Common Remotely Operated Weapon System (CROWS) و در نهایت کنترل تسلیهات با کنترل از راه دور و حتی GPS از جمله تغییرات مهم این تانک پیشرفته است.
وحشت در میدان نبرد با تانک پیشرفته «آبرامز»

M1A2 Abrams SEP V3 در بخش جنگ افزار به یک توپ 120 میلی متر مجهز است که قادر به پرتاب برخی موشک ها نیز خواهد بود. دوربین دیجیتالی FOV می تواند یک صحنه را تا 340 برابر بزرگ نمایی کند! دومین سلاح اصلی آن یک تیربار اتوماتیک 7.62 مدل M240 است که در سمت راست توپ قرار گرفته است. این تیربار با سامانه دیجیتالی توسط توپچی از داخل کنترل می گردد. بخشی که توپ و افسر فرمانده می نشیند، به صورت 360 درجه باز زره اورانیومی محافظت می گردد.
سومین سلاح این تانک یک تیربار بسیار پیشرفته نوع 12.5 میلی متری است که بر روی دوربین CROWS II سوار می گردد. در نهایت یک مسلسل دیگر مدل M240 هم بخش های کناری تانک را پوشش می دهد. شش مخزن جهت پرتاب نارنجک های دود زا مدل L8A1 نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
در بخش تحرک، آبرامز جدید به یک موتور Honeywell AGT1500 نیز مجهز شده است. یک ژنراتور کوچک نیز مجاز از موتور اصلی، برای کاهش مصرف سوخت نصب شده است. M1A2 Abrams SEP V3 در بخش جنگ الکترونیک به سامانه IED تجهیز گشته و یک سامانه مادون قرمز IFLIR با طول موج بالا نیز برای هدف گیری در شرایط سخت به آن اضافه شده است. حداکثر سرعت این تانک 68 کیلومتر در ساعت است اما تا کنون اطلاعات دقیق از وزن آن ارائه نشده است.
وحشت در میدان نبرد با تانک پیشرفته «آبرامز»

یک سامانه کنترل الکترونیکی آتش در این تانک وجود دارد؛ این سامانه به صورت هوشمند مهمات موجود در تانک را محاسبه کرده، سپس هدف و دشمن را شناسایی می کند. در قدم بعدی، این تانک بر اساس مهمات و با در نظر گرفتن وضعیت دشمن به صورت خودکار با آن درگیر می شود. این تانک از نسل پنجم زره های انرژی جنبشی (Kinetic-Energy) برخوردار است و این زره به فناوری AERA (Advanced Explosive Reactive Armor) نیز مجهز است. از آنجایی که این روزها نبردهای شهری و ترویستی بسیار رواج یافته است، زره این تانک در برابر پرتاب موشک های دوش پرتاب در محدوده ۵۰ الی ۲۰۰ متر نیز کاملا مقاوم است.
یک سامانه AMP نیز در این تانک به خدمت گرفته شده است که کاربرد آن درگیری با موشک های پرتاب شده است. این سامانه راکت های شلیک شده به سوی تانک را رهگیری و پیش از برخورد به آبرامز منهدم می سازد. تانک M۱A۲ Abrams SEP V۳ را می توان سهمگین و پیشرفته ترین تانک جهان دانست با فناوری های مدرن و تماما دیجیتالی و کامپیوتری، همواره پیروز میدان است. شایان ذکر است که این اطلاعات تنها موارد مشخص شده از این تانک است. M۱A۲ Abrams SEP V۳ در سال جاری (۲۰۱۷) به ارتش آمریکا تحویل داده می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رحمان

      در برابر تانک فوق مدرن ذوالفقار هیچی نیست

    • traveler

      در برابر موشک های توفان و دهلاویه عددی نیست.

    • حسن

      الفاتحه کلکمون کندست

    • سروش

      هر دم از این باغ وری میرسد. تازه تر از تازه تری میرسد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج