۵۴۸۲۹۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

همکاری AMD و Intel واقعی شد!؟

یکی از کارمندان شرکت اینتل، توافق این کمپانی با AMD را بر سر استفاده از معماری Radeon شایعه خوانده بود. دست کم در ۶ ماه گذشته خبر این توافق فراز و نشیب های فراوانی را به همراه داشته است و این برای نخستین بار است که دو شرکت رقیب و هم میهن با یکدیگر به همکاری می پردازند.

مجله سخت افزار: چندی پیش خبری در رسانه های دیجیتالی منتشر شده بود که به نقل از یکی از کارمندان شرکت اینتل، توافق این کمپانی با AMD را بر سر استفاده از معماری Radeon شایعه خوانده بود. دست کم در ۶ ماه گذشته خبر این توافق فراز و نشیب های فراوانی را به همراه داشته است و این برای نخستین بار است که دو شرکت رقیب و هم میهن با یکدیگر به همکاری می پردازند. اینتل در گذشته و در نتیجه یک درگیری حقوقی با NVIDIA، قراردادی را با آن به امضا رساند که طی آن تا چند سال از معماری گرافیکی آن در پردازنده های گرافیکی مجتمع (IGPU) استفاده نماید.
همکاری AMD و Intel واقعی شد!؟
هم اینک به پایان این قرارداد رسیده ایم و شاید بخشی از این شایعات نیز به همین علت باشد. با این وجود ظاهرا انکار یکی از کارمندان اینتل چندان مورد توجه قرار نگرفته و اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر شده است که مصمم تر از گذشته، به اثبات این همکاری می پردازد.
برای دیدن تصویر در سایز بزرگ تر بر روی آن کلیک کنید:
همکاری AMD و Intel واقعی شد!؟

چند مجموعه سخت افزاری اطلاعاتی را منتشر کرده و مدعی هستند که این همکاری کاملا واقعی است؛ بنابر آخرین اطلاعاتی که ساعاتی پیش در اختیار ما قرار گرفت، پایگاه داده Sisoft Sandra نتایج بدست آمده از آزمون های نوعی تراشه ی MCM را ثبت کرده است. تراشه یا پردازنده های MCM به واقع چند مدار مجتمع (IC یا سیلیکون) بر روی یک برد هستند. این مدارها هر یک وظایفی خاص دارند اما ابعاد آنها مانند یک برد نبوده و بسیار کوچک هستند.
طبق این اخبار، کمپانی Intel که سازنده انواع تراشه های MCM برای کاربردهای خاص است، یک خانواده ی جدید از پردازنده های MCM را تولید کرده است که در بخش CPU از معماری نسل هفتم، KabyLake، استفاده می کنند. اینتل و یا AMD هیچ یک به طور مستقل این همکاری را تائید نکرده اند؛ با وجود اطلاعات Sisoft Sandra درصدد ثابت کردن این مسئله است. در این پردازنده گرافیکی مجتمع از نسل نهم معماری گرافیکی AMD استفاده شده است؛ این پردازنده گرافیکی دارای 1720 واحد SP است و این در حالی است که اینتل از بلوک های SP استفاده نکرده و EU را برای این منظور به خدمت می گیرد. همچنین فرکانس هسته (GPU) در آن 1 گیگاهرتز است. با محاسبه فرمول Core Count * 2 * Clock Speed به این نتیجه می رسیم که توان عملیاتی این پردازنده گرافیکی به 3.4 ترافلاپ می رسد.
برای دیدن تصویر در سایز بزرگ تر بر روی آن کلیک کنید:
همکاری AMD و Intel واقعی شد!؟

برای مقایسه به پردازنده گرافیکی PS۴ اشاره می کنیم که در یک SOC نیمه سفارشی برای این کنسول تعبیه شده است؛ این تراشه در بخش گرافیکی خود دارای توان پردازشی ۴.۲ ترافلاپ است. در نتیجه توان آن برای یک پردازنده گرافیکی مجتمع بسیار مناسب است. این پردازنده گرافیکی در مقابل Intel Iris Pro ۵۸۰ مورد ارزیابی قرار گرفته است، اما چگونه؟ می دانیم که اگر یک پردازنده (CPU یا GPU) در پایگاه داده Sisoft Sandra ثبت شده باشد، به طور حتم سر و کله آن در پایگاه های داده GFXBench و Compubench نیز پیدا می شود.
اسلاید های داخل متن نشانگر همین مقایسه (بین پردازنده گرافیکی مجتمع AMD و Intel Iris Pro ۵۸۰) هستند. برخی حدس می زنند که این تراشه به سفارش Apple تولید شده است و برای یک مصرف خاص طراحی گشته. آیا این تراشه MCM یک مشتری خاص دارد که نیازمند توان پردازشی بالا در GPU و CPU بدون اضافه شدن یک کارت گرافیک مجزا است؟ شایان ذکر است که هیچ از شرکت های Intel و AMD تا کنون این مسئله را تائید نکرده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج