۵۴۵۸۸۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

این بار «لابی» گری، تاثیر کمی در انتخاب شهردار دارد

اعضای پارلمان محلی پنجم پیش از آغاز رسمی دوره جدید شورای شهر تهران با برگزاری جلسات غیررسمی در حال تدوین نظام‌نامه انتخاب شهردار شانزدهم پایتخت هستند.

روزنامه دنیای اقتصاد: اعضای پارلمان محلی پنجم پیش از آغاز رسمی دوره جدید شورای شهر تهران با برگزاری جلسات غیررسمی در حال تدوین نظام‌نامه انتخاب شهردار شانزدهم پایتخت هستند.
۲۱عضو دوره پنجم شورای شهر تهران بنا دارند برای انتخاب شهردار تهران به عنوان اولین ماموریت کلیدی شورا از طریق تدوین یک نظام‌نامه برنامه‌محور امکان سنجش و نظارت بر عملکرد مجموعه شهردار تهران را که مهم‌ترین وظیفه شورای شهر است عملی کنند.

اعضای شورای شهر پنجم تهران اولین نتیجه استفاده از فرمول جدید برای انتخاب شهردار را تعدیل قدرت لابی‌ها و افزایش شفافیت فرآیند انتخاب شهردار عنوان می‌کنند. بهاره آروین یکی از اعضای شورای شهر پنجم با انتشار متنی در کانال تلگرامی خود با اشاره به وجوه مهم ارزیابی کاندیداها برای جایگاه شهردار تهران نوشته است: «مدیر استراتژیست، پاکدستی، سوابق اجرایی قابل اعتنا از جمله ویژگی‌های لازم برای یک شهردار است، اما یکی دیگر از وجوه مهم ارزیابی کاندیداها برای جایگاه شهردار، ارائه برنامه‌هایی با اهداف و تعهدات سنجش‌پذیر است. مهم است کاندیداها نه فقط بر اساس سوابق‌شان، بلکه از همان ابتدا بر اساس برنامه‌های‌شان طرح شوند. نه اینکه یکسری اسم طرح شود و بعد برنامه‌ها تبدیل به کلی‌گویی‌هایی صوری در روز آخر و در زمان رای‌گیری شود.
ارائه برنامه‌های سنجش‌پذیر در چند حوزه محدود اما دارای اولویت در مسائل شهر تهران، نه فقط یکی از معیار‌های ضروری برای انتخاب شهردار است، بلکه مهم‌ترین ابزار شورای شهر برای تحقق کارکردش یعنی نظارت است. تنها زمانی که برنامه‌ها دارای اهدافی زمان‌مند و سنجش‌پذیر باشند، شورای شهر می‌تواند در بازه‌های زمانی تعیین شده میزان پیشرفت برنامه و دستیابی به اهداف را ارزیابی کند.» او در ادامه نوشته است: « کاندیداها باید اولویت‌بندی خود از مهم‌ترین مسائل شهر تهران را طرح کنند، وضع موجود در هر حوزه را با اعداد و ارقام مستند شرح دهند و سپس هدفی سنجش‌پذیر و عملی را نسبت به وضع موجود ارائه دهند.
همچنین مهم است که راهکار کلی دستیابی به اهداف ارائه شده نیز شرح داده شود. البته منظور از برنامه، برنامه‌های جامع چندصد صفحه‌ای از کلی‌ترین تا جزئی‌ترین مسائل نیست، بلکه صرفا ارائه یک یا چند هدف و تعهد شفاف، سنجش‌پذیر و قابل فهم برای عامه مردم است.»

عضو جدید شورای شهر تهران با ذکر دو مثال منظور از ارائه برنامه سنجش پذیر را ارائه کرد. به گفته وی برای مثال زمانی تاچر در انگلستان گفت «تورم انگلستان را از طریق کنترل چاپ پول، به زیر ۵ درصد می‌رسانم (زمانی که تورم انگلستان ۱۲ درصد بود)» یا در آمریکا اوباما گفت «با استفاده از افزایش مالیات بر درآمد خانوارهای پردرآمد، تک‌تک آمریکاییان را از حداقل بیمه درمانی برخوردار می‌کنم.»
او به اولین دستاورد فرمول جدید انتخاب شهردار در شورای شهر پنجم و تعدیل آسیب‌های روش فعلی انتخاب شهردار اشاره کرد و این‌طور نوشته است: «تاکید بر برنامه‌های سنجش‌پذیر می‌تواند یک آسیب معمول در فرآیندهای انتخاب شهردار را هم تعدیل کند و آن‌هم لابی‌گری‌ها و بده بستان‌های پنهانی است که شفافیت فرآیند انتخاب را خدشه‌دار می‌کند، ارائه برنامه‌ها از سوی کاندیداها و در دسترس قرار دادن آنها برای عموم شهروندان، به ۲۱ نفر اعضای شورا کمک می‌کند تا هزینه انتخاب‌شان را در نهایت نه بر اساس رای و نظری شخصی، بلکه بر اساس برنامه‌ای عینی و سنجش‌پذیر پرداخت کنند و از این طریق همراهی شهروندان حساس به فرآیند انتخاب را تاحد زیادی از آن خود کنند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج