۵۴۴۱۹۲
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

دلایل افزایش اختلاف میان عربستان و قطر

«صباح زنگنه» سفیر و نماینده سابق ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در تشریح ریشه‌های اختلاف عربستان و قطر از گذشته تاکنون بیان کرد: عربستان در چند سال اخیر و به صورت دقیق‌تر در دو سال گذشته، تلاش داشته است که حداقل در سه پرونده عراق، سوریه و مصر سناریوهای مختلفی را طراحی کرده و به اجرا بگذارد تا بتواند چالش‌های مختلف را در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بر اساس اهداف خود عملیاتی کند.

خبرگزاری ایلنا: «صباح زنگنه» سفیر و نماینده سابق ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در تشریح ریشه‌های اختلاف عربستان و قطر از گذشته تاکنون بیان کرد: عربستان در چند سال اخیر و به صورت دقیق‌تر در دو سال گذشته، تلاش داشته است که حداقل در سه پرونده عراق، سوریه و مصر سناریوهای مختلفی را طراحی کرده و به اجرا بگذارد تا بتواند چالش‌های مختلف را در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بر اساس اهداف خود عملیاتی کند.
یکی از اهداف اصلی‌ که باید آن را به عنوان استراتژی آل‌سعود در دهه اخیر دانست، بحث برجسته کردن و افزایش هژمونی ریاض در سه جغرافیای آسیای میانه، شمال آفریقا و خاورمیانه است. به صورت مشخص باید بگوییم که عربستان خواستار افزایش نقش خود در جهان عرب بوده و در صدد است تا با اجرای تمامی برنامه‌های مخرب خود این پیام را در سطح منطقه و فرامنطقه به گوش جهانیان برساند که ریاض هدایت کننده و پدر معنوی دنیای عرب است.

وی ادامه داد: مدل‌های متفاوتی از عملکردهای عربستان در منطقه و فرامنطقه را به چشم دیده‌ایم که به عنوان مثال فروش سلاح، افزایش اختلاف و درگیری، بسیج کردن کردها علیه اهل تسنن و همچنین تحریک سنی‌ها علیه شیعیان از جمله این سناریوها هستند. در زمان حکومت حسنی مبارک در قاهره نظاره‌گر حمایت تمام‌عیار ریاض از مصر بودیم و پس از آن حمایت نصف و نیمه عربستان از مرسی را شاهد بودیم اما نهایتاً ارتش مصر علیه مرسی تحریک شد که تمامی این سناریو توسط سعودی‌ها رقم خورد.

در کویت شاهد بودیم که سعودی‌ها با سلفی‌های این کشور وارد مذاکره شده بودند و حتی طیف عظیمی از اتباع خارجی این کشور را به سوریه اعزام کرده بودند که تا حدودی اعتراض‌های دولت کویت را به دنبال داشت. حتی نظاره‌گر این مساله بودیم که سلفی‌های کویت توسط عربستان تحریک شدند تا علیه دولت این کشور قیام کردند. این وضعیت در مورد قطر هم صادق است؛ تا جایی که درگیری میان دوحه و ریاض منجر به آن شد که عربستان مرزهای زمینی با قطر را مسدود کند تا به این کشور بفهماند که کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج فارس تحت فرمان عربستان اقدام خواهند کرد.

این کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به سفر اخیر ترامپ به عربستان گفت: سعودی‌ها سعی داشتند در اجلاس اخیری که با حضور رئیس‌جمهوری آمریکا در ریاض برگزار شده بود، تا حدودی قطر را وادار به حاشیه‌نشینی کنند اما شاهد بودیم که تنها چند روز پس از خروج ترامپ از خاک عربستان سخنانی از سوی امیر قطر علیه عربستان نمایان شد و این موجب شد تا جو رسانه‌ای که توسط سعودی‌ها مبنی بر همراهی کشورهای عضو شورای همکاری با آنها در سطح دنیا مطرح شده بود، به یکباره با بن‌بست مواجه شده و مسیر دیگری خلق شود.

زنگنه در پایان عنوان کرد: از این منظر باید بگوییم که تمامی سخنان عربستان و برخی از نیت‌های قطر و کشورهای منطقه در هفته‌های گذشته واقعیت ندارد و هدف ریاض تنها جلوگیری از نزدیک شدن کشورهای اسلامی به صورت مطلق به سوی یکدیگر است.
در پروژه‌های بعدی، عربستان قصد دارد تا پای عمان را به عنوان یک کشور بی‌طرف در پرونده‌های منطقه‌ای باز کند و حتی احتمال دارد بحث عادی‌سازی روابط عربستان و قطر توسط سعودی‌ها به عمان تحمیل شود. یعنی عمان به عنوان یک واسطه از سوی عربستان مجبور به کنشگری میان ریاض و دوحه بشود تا هژمونی مورد نظر سعودی‌ها در بین کشورهای جهان عرب از بین نرود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سرنوشت جالب سلطان نشین عمان .بیطرفی واستقلال هزینه های سنگینی دارد. به پاس حمایت ارتش قدرتمند ونیروی هوایی ایران درجنگ ظفار دهه پنجاه شمسی سلطان قابوس حق نان ونمک ایرانیان را ضایع نکرده تا چه پیش آید وچه در نظر افتد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج