جاباما
۵۴۲۹۲۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نمایش بزرگترین قرآن طلقی جهان در نمایشگاه قرآن

بزرگ‌ترین قرآن طلقی روی چوب در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

خبرگزاری تسنیم: بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از روز دوشنبه ۸ خردادماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد. نمایشگاهی که با بخش‌های متفاوت و متنوع خود، فضای قرآنی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

یکی از بخش‌های پرمخاطب نمایشگاه، بخش هنرهای دستی و خصوصاً بخش تولیدات و محصولات سازمان زندان‌های کل کشور است که بیشترین مخاطب را نیز اثر فاخر مددجویان ندامتگاه مرکزی اصفهان به خود اختصاص داده است.

۱۴ نفر از زندانیان ندامتگاه مرکزی اصفهان، در اقدامی خداپسندانه تصمیم‌ می‌گیرند، بزرگ‌ترین قرآن طلقی روی چوب را بسازند. ساخت این اثر در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۰ با هزینه شخصی مددجویان و زندانیان با مبلغی حدود ۳۰ میلیون تومان، آغاز می‌شود و به تدریج، زندانیان دیگر نیز برای انجام این کار خیر، مشارکت می‌کنند تا جایی که مجموعاً ۴۰ نفر در ساخت و تهیه آن سهیم می‌شوند . تلاش شبانه‌روزی و بی وقفه آنها در مدت سه سال متوالی به سرانجام می‌رسد و نهایتاً این مصحف شریف در تاریخ ۲۰ فروردین‌‌ماه ۹۳ آماده می‌شود.
نمایش بزرگترین قرآن طلقی جهان در نمایشگاه قرآن

به گفته حجت‌الاسلام مجید فاتحی دبیر ستاد اقامه نماز ندامتگاه‌های استان اصفهان، پیشنهادات زیادی خصوصاً از کشورهای عربی برای خرید این اثر بعمل آمده است امّا به پیشنهاد زندانیان، این اثر پس از نمایش در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به موزه آستان قدس رضوی اهدا خواهد شد.

ویژگی‌های این اثر:

اولین قرآن (۳۰جزء) کامل نوشته شده با طلق فشرده (آکرولیک) بر روی تخته چوب فشرده ۶۰ میلیمتری در دنیا که کامل‌شده آن، به صورت کعبه معظمه است.

آیاتی که به روی درب خانه خدا به صورت برجسته نوشته شده است، بر روی درب این مصحف به صورت منبّت، مشبّک و معرّق‌کاری شده نوشته شده است. نمای خارجی این مصحف مانند خانه خدابه صورت نمای آجری بوده و پرده نصب شده بر آن نیز مانند پرده کعبه مکرمه است.
نمایش بزرگترین قرآن طلقی جهان در نمایشگاه قرآن

بر روی درب آن، مانند درب کعبه دو عدد دستگیره و یک عدد قفل نصب شده و وزن کامل شده آن بیش از هزارو ۴۰۰ کیلو گرم است. برای ساخت این اثر فاخر، از چوب های عناب، توسکا، راش، گردو و روسی استفاده شده است.

تعداد ۱۹ گل آبی به نیت ۱۹ حرف بسم الله الرحمن الرحیم روی جلد آن بکار گرفته شده و تعداد ۱۴ عدد گل زرد به نیت ۱۴ معصوم(ع) و همچنین تعداد ۱۲ گل کم‌رنگ به نیت ۱۲ امام معصوم(ع)، تعداد ۸ گل سبز به نیت امام هشتم(ع) و تعداد ۳۰ گل آبی کم رنگ به با طرح معرق به نیت ۳۰ جزء قرآن کریم بر روی جلد این مصحف طراحی شده است.
نمایش بزرگترین قرآن طلقی جهان در نمایشگاه قرآن

تعداد ۴ گل معرّق و مشبّک بزرگ به نیت چهار سوره سجده‌دار در قرآن کریم بر چهار گوشه جلد مصحف، تعداد ۱۲۰ گل طرح چوب به نیت ۱۲۰ حزب قرآن در حاشیه‌ها، تعداد ۱۱۴ ستاره قرمز رنگ به نیت تعداد سوره‌های قرآن، تعداد ۶ هزارو ۲۳۶ گل با طرح چوب که به صورت «یا حمید» خوانده می‌شود به نیت تعداد آیات قرآنی در این مصحف نصب شده است.

این مصحف شریف دارای ۴۰ برگ بوده که یادآور سن پیامبر گرامی اسلام(ص) در زمان بعثت است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج