جاباما
۵۴۲۹۰۹
۵ نظر
۵۰۲۷
۵ نظر
۵۰۲۷
پ

هشدار: تنباکوی میوه ای، شیشه دارد

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: برخی قهوه خانه دارها برای جذب مشتری در تنباکو میوه ای، ماده مخدر شیشه مخلوط می کنند.

خبرگزاری میزان: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: برخی قهوه خانه دارها برای جذب مشتری در تنباکو میوه ای، ماده مخدر شیشه مخلوط می کنند.
استفاده از تنباکوهای میوه ای کپک زده در قهوه خانه ها/ تنباکو میوه ای شیشه داردبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،خسرو صادق نیت،گفت: در ۱۰ سال گذشته مصرف قلیان رشد زیادی داشته است. اما استفاده از تنباکوهای معطر نیز از نگرانی‌های ما است که باید نگاه ویژه‌ای به آن داشت.

وی گفت: روند رو به رشد سیگار در کشور متوقف و کمی کاهش داشته، اما شاهد افزایش مصرف قلیان در بین زنان و نوجوانان هستیم.

صادق‌نیت تاکید کرد: تنباکوهای معطر فریبنده است و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این تنباکو‌ها برای فریب مردم به نام معطر با نام میوه‌ها عرضه می‌شود و به هیچ وجه حاوی مواد طبیعی و میوه‌ها نیست. ۷۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها را نیز مواد شیمیایی صنعتی تشکیل می‌دهند که حاوی بنزن هستند.

وی توضیح داد: بنزن از سمی‌ترین موادی است که سرطان زا بوده و طی سه تا ۱۰ سال می‌تواند روند ابتلا به سرطان را جلو بیندازد. مهم‌ترین سرطان ناشی از مصرف این ماده خطرناک نیز سرطان خون است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: حلال‌ها و سرب نیز از جمله مواد دیگری هستند که در تنباکوهای معطر وجود دارند. میزان سرب موجود در این تنباکو‌ها ۵۰ درصد بیشتر از حد استاندارد است. همچنین قارچ‌های مختلفی نیز در آن‌ها کشف شده است. این تنباکو‌ها کپک‌زده هستند و در کشورهای عربی با مواد معطر مخلوط شده و به فروش می‌رسند.

وی با بیان اینکه مردم تصور می‌کنند عبور دود از آب قلیان می‌تواند آن را تصفیه کند، توضیح داد: آب موجود در قلیان فقط نقش خنک کننده را دارد. علاوه بر آن باعث می‌شود فرد پک‌های عمیق‌تری به قلیان بزند.

صادق نیت گفت: برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد در برخی از مراکز عرضه قلیان، بدون اینکه مشتری متوجه شود، شیشه و مواد روانگردان به تنباکو اضافه شده است تا مشتری جلب شود.

وی تصریح کرد: طی بررسی‌های علمی، یک بار مصرف قلیان معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار سم وارد بدن می‌کند و اطرافیان فرد نیز درصورت عدم استعمال، معادل مصرف نصف پاکت سیگار دود مصرف می‌کنند. زیرا دود در فضاهای بسته نیز روی دیوار‌ها می‌نشیند و باعث تماس پوستی مردم با آن می‌شود.

صادق نیت با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مساله تولید تنباکوهای معطر ممنوع شد، گفت: وزارت بهداشت برای جلوگیری از عرضه تنباکوهای معطر به اصناف تذکر جدی داده و نظارت را افزایش داده است، دو سال پیش نیز ممنوعیت عرصه تنباکوی معطر ابلاغ شده است، اما بعد از آن با حکم دیوان عدالت اداری این ممنوعیت و برخورد جدی متوقف شده است. اما با شکایت برخی از اصناف فعلا برخورد جدی با این موضوع متوقف شده است.

وی گفت: در زمینه کاهش عرضه قلیان توانستیم تا حدودی موفق عمل کنیم. عرضه قلیان در ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی که تقریبا ۱۵ استان و نیمی از کشور را شامل می‌شود، ممنوع و به طور کلی حذف شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بذار بکشن به فنا برن

    • دکتر

      این مساله رو من و همکارانم در سال 90 رسانه ای کردیم ولی کو گوش شنوا

    • بدون نام

      کجاست گوش شنوا

    • بدون نام

      بکشن بمیرن
      والا

    • بدون نام

      لعنت به کسانی که نونشون رو تو خون مردم میزنن میخورن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج