جاباما
۵۳۰۳۴۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بمب افکن بدون دُم و بدنه!

نورثروپ وای بی- ۳۵ و ایکس بی- ۳۵، بمب افکن های آزمایشی سنگینی بودند که توسط کمپانی نورثروپ آمریکا در خلال جنگ جهانی دوم و تا مدت کوتاهی پس از آن برای نیروی هوایی ارتش این کشور تولید شدند.

مجله تصویری سلاح: نورثروپ وای بی- ۳۵ و ایکس بی- ۳۵، بمب افکن های آزمایشی سنگینی بودند که توسط کمپانی نورثروپ آمریکا در خلال جنگ جهانی دوم و تا مدت کوتاهی پس از آن برای نیروی هوایی ارتش این کشور تولید شدند. نورثروپ وای بی- ۳۵ از طراحی کاملا متمایزی برخوردار است. بخش دم و بدنه حذف و تمام ظرفیت ترابری هواپیما به بال ضخیم آن منتقل شده است. با وجود آن که فقط نمونه ی اولیه و پیش ساخته از این هواپیما وارد خط تولید شد، اما استقبال مهندسان از طراحی کم نظیر وای بی- ۳۵ به عنوان بمب افکن جت، مسیر توسعه را به سوی وای بی- ۴۹ به پیش برد.

نورثروپ وای بی- 35

بمب افکن بدون دُم و بدنه!

ایکس بی- ۳۵

بمب افکن بدون دُم و بدنه!

طراحی و توسعه

وای بی- ۳۵ را می توان زاییده ی افکار جک نورثروپ به شمار آورد. فردی که ایده ی بال پرنده، شالوده ی اصلی طراح های وی در دهه ی ۱۹۳۰ را به خود اختصاص می داد. در طول جنگ جهانی دوم، به کمپانی نورثروپ ماموریتی با هدف طراحی یک بمب افکن دور برد با بال بزرگ تحت عنوان ایکس بی- ۳۵ داده شد. به دنبال این ماموریت، کمپانی از طرح خلاقانه خود؛ "بال پرنده" پرده برداری کرد. این طرح به معنای کاهش کشش پارازیتی و حذف بخش مهمی از وزن هواپیما بود. از نظر تئوری بی- ۳۵ می توانست محموله ای سنگین تر را در زمان کوتاه تر، مسافت بیشتر و همچنین با هزینه ی کمتر نسبت به بمب افکن های معمولی حمل کند! بدین ترتیب در ۱۱ آوریل سال ۱۹۴۱، تفنگداران هوایی ارتش آمریکا درخواست خود مبنی بر ساخت بمب افکن با ظرفیت حمل بمب به وزن ۴،۵۰۰ کیلوگرم و قابلیت طی مسافت رفت و برگشتی ۱۶،۰۰۰ کیلومتر را ثبت کرد. از جمله دیگر عملکرد های درخواست شده می توان به حداکثر سرعت ۷۲۰ کیلومتر در ساعت، سرعت کروز ۴۴۳ کیلومتر در ساعت و سقف پرواز ۱۴،۰۰۰ متر اشاره کرد. لازم به ذکر است که اصل درخواست تفنگداران هوایی ارتش آمریکا، در آوریل سال ۱۹۴۱ ابتدا به کمپانی بوئینگ برای ساخت بمب افکن استراتژیک کانویر بی- ۳۶ ارائه شد، اما در ماه مه همین سال قرارداد مذکور با افزوده شدن نورثروپ به مجموعه گسترش یافت. در نتیجه در سال ۱۹۴۲، کار طراحی ایکس بی- ۳۵ به طور جدی آغاز شد. این هوایپما به راستی فاقد دم و بدنه بود و به جای آن ها بالی وسیع دیده می شد. زمانی که واحد کنترل قسمت متحرک بال هواپیما کار گذاشته شد، بال ها به صورت یک واحد قابلیت انحراف به سمت بالا و یا پایین را به دست آوردند.

وای بی- 35

بمب افکن بدون دُم و بدنه!

بمب افکن بدون دُم و بدنه!

بمب افکن بدون دُم و بدنه!

ایکس بی- ۳۵

بمب افکن بدون دُم و بدنه!

بمب افکن بدون دُم و بدنه!

انواع

ایکس بی- ۳۵: در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۴۱، تفنگداران هوایی ارتش آمریکا، قرار توسعه ایکس بی- ۳۵ را امضا کرد. نخستین فروند در نوامبر سال ۱۹۴۳ تحویل داده شد و موعد فروند دوم به آوریل سال بعد موکول شد.

از نظر طراحی داخلی، بخشی مشابه بدنه برای قرار گیری خدمه در قسمت بال بزرگ تعبیه شده است. بار بمب هواپیما در 6 محفظه کوچک تر جا سازی شده که در هر بخش از بال بزرگ، سه محفظه جای می گیرد. علاوه بر این، هواپیما شامل تسلیحات دیگری همچون تیربار های 12.7 میلی متری و یا توپ 20 میلی متری نیز می شود. نخستین پرواز آزمایشی این مدل در سال 1946 و به مدت 45 دقیقه انجام شد.

وای بی- ۳۵: در ۳۰ ام سپتامبر سال ۱۹۴۳، ۱۳ فروند پیش سفارش از وای بی- ۳۵ توسط نیروی هوایی ارتش ثبت شد اما اولین فروند تا ۱۵ مه سال ۱۹۴۸ پرواز آزمایشی خود را انجام نداد. از طرفی تنها اولین وای بی- ۳۵ ساخته شده، پرواز را تجربه کرد و سپس برای مدت بیش از یکسال بی مصرف بود تا آن که در سال ۱۹۴۹ اوراق شد.

وای بی- 49: در این مدل 8 موتور الیسون جی 35 ساخت کارخانه جی ئی اوییشن استفاده شده است. برنامه ریزی ها برای تبدیل 7 اسکلت ناقص به وای بی- 49 انجام شده بود اما این پروژه هیچ گاه به اتمام نرسید.

بمب افکن بدون دُم و بدنه!

وای آر بی- ۴۹ ای: در مدل دیگری از وای بی- ۳۵ با نام وای آر بی- ۴۹ ای، از شش موتور جت استفاده شده تا بتوان از آن به عنوان یک پرنده شناساگر دور برد بهره برداری کرد. تنها پس از چند ماه، سفارش ۳۰ فروندی نیروی هوایی آمریکا از این هواپیما، به طور ناگهانی و بدون هیچ گونه توضیحی لغو شد.

بمب افکن بدون دُم و بدنه!

ئی بی- 35 بی: به منظور بررسی موتور پیشرفته T37 Turbodyne که توسط یکی از شرکت های تابعه نورثروپ تولید شده بود، نمونه آزمایشی ئی بی- 35 بی ساخته شد. در این هواپیما از دو موتور مذکور بهره برداری شده است. پس از توقف تولید پروژه ئی بی- 35 بی، تمام داده های فنی و ثبت اختراع موتور T37 به کمپانی جنرال الکتریک واگذار شد.

بی ۲ تی: این مدل از طرح های پیشنهادی نیروی دریایی آمریکا بر پایه اسکلت بی- ۳۵ بود که به منظور استفاده برای آزمایش های تکاملی ارائه شد. در نهایت این پروژه در مراحل اولیه برنامه ریزی لغو شد.

مشخصات وای بی- 35

+ مشخصات عمومی

- خدمه: 9

- طول: ۱۶.۲ متر

- پهنای بال: 52.2 متر

- ارتفاع: ۶.۲ متر

- مساحت سطح بال: 371.6 متر مربع

- نسبت منظری: ۷.۴

- قطر بدنه: 2.9 متر

- وزن خالی: ۴۰،۵۹۰ کیلوگرم

- وزن بارگیری شده: 81،647 کیلوگرم

- بیشینه وزن برخاست: ۹۴،۸۰۲ کیلوگرم

- موتور هواگرد: 2 موتور پرت اند ویتنی آر- 4360 واسپ میجور و 2 موتور ستاره ای

+ عملکرد

- حداکثر سرعت: 632 کیلومتر بر ساعت

- برد: ۱۳،۱۰۰ کیلومتر

- سقف پرواز: 12،100 متر

- بارگیری بال: ۲۲۰ کیلوگرم بر متر مربع

+ جنگ افزار ها

- سلاح: ۲۰ تیربار ام ۳ برونینگ

- بمب: حداکثر وزن 23،210 کیلوگرم
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج