۵۲۹۶۰۴
۴ نظر
۵۰۸۵
۴ نظر
۵۰۸۵
پ

باب مارلی، اسطوره موسیقی رِگِی

باب مارلی، خواننده‌ی سرشناس جامائیکایی و اسطوره موسیقی رگی اگر چه در سن ۳۶ سالگی از دنیا رفت، اما رد پایی عمیق از خود در عالم موسیقی به جای گذاشت.

برترین ها: باب مارلی، خواننده‌ی سرشناس جامائیکایی و اسطوره موسیقی رگی اگر چه در سن ۳۶ سالگی از دنیا رفت، اما رد پایی عمیق از خود در عالم موسیقی به جای گذاشت.
باب مارلی، اسطوره موسیقی رِگِی

باب مارلی در روز ششم فوریه ۱۹۴۵ در جامائیکا به دنیا آمد. پدرش افسر نیروی دریایی بود و مادرش خواننده.
او در محلات فقیرنشین پایتخت این کشور رشد کرد؛ محلاتی که در آن از چشم‌اندازی خوش و روشن خبری نبود، اما باب مارلی در نهایت توانست به یکی از برجسته‌ترین چهره‌های دنیای موسیقی در دهه هفتاد میلادی بدل شود و سبک رگی را جهانی کند.

در سال ۱۹۶۱ بود که باب مارلی ۱۶ ساله نخستین نقشه‌های خود را برای تهیه یک آلبوم موسیقی کشید. او سه سال بعد گروه وایلرز را تشکیل داد و به تدریج توانست جایی برای خود در عرصه موسیقی باز کند.
باب مارلی، اسطوره موسیقی رِگِی

باب مارلی و گروهش در تابستان ۱۹۷۵ در آمریکا و همچنین کشورهای مختلف اروپایی به روی صحنه رفتند و طعم شیرین محبوبیتی روزافزون را چشیدند.

اجرای زنده‌ی ترانه "نه، زن، گریه نکن" که قطعه‌ای عاشقانه است، به یکی از مشهورترین ترانه‌های موسیقی رگی در سراسر جهان بدل شد.

در دسامبر سال ۱۹۷۶ بود که باب مارلی چندی پس از بازگشت از تور کنسرت‌های خود در آمریکا و اروپا در جریان سوءقصدی که انگیزه‌های سیاسی داشت، مجروح شد.
او با وجود این دو روز پس از این رویداد در پارک ملی هروس در پایتخت جامائیکا کنسرتی عظیم برگزار کرد تا پیام‌آور صلح در دورانی باشد که در آن تبعیض نژادی و اختلاف طبقاتی حاکم بود.

باب مارلی و گروه وایلرز در همان سال آلبوم Rastaman Vibration را منتشر کردند؛ آلبومی که تب موسیقی رگی در آمریکا را بیش از پیش داغ کرد.

قربانی سرطان در اوج جوانی

باب مارلی در بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰ در اوج شهرت، محبوبیت و موفقیت به سر می‌برد که دست سرنوشت پایانی ناخوشایند را برای او رقم زد. در اواخر سال ۱۹۸۰ پزشکان پی بردند که باب مارلی تومور مغزی دارد.
باب مارلی، اسطوره موسیقی رِگِی
او روز ۱۱ ماه مه سال ۱۹۸۱ در حین توقف پرواز در فرودگاه میامی چشم از جهان فرو بست.

باب مارلی نه تنها یکی از چهره‌های پرنفوذ عالم موسیقی بود، بلکه نام او با بشردوستی، عدالت، برابری، صلح و دوستی و همچنین مبارزه با تبعیض نژادی پیونده خورده است.
او بود که به مردم جامائیکا امید و هویتی تازه بخشید. یکی از ترانه‌های معروف او "بلند شو، بایست!" نام دارد.

باب مارلی در این ترانه می‌خواند: «برخیز و برای حق‌ات مبارزه کن!» این شعاری است که در ذهن بسیاری‌، به ویژه سیاه‌پوستانی که قربانی تبعیض و بی‌عدالتی بوده‌اند، حک شده است.

باب مارلی به یکی از ستون‌های بنیادین فرهنگ جامائیکا بدل شده است. خانه او در پایتخت این کشور امروزه موزه‌ای است که هواداران او از سراسر جهان برای دیدن از آن راهی جامائیکا می‌شوند.

ناگفته نماند که مجله معتبر رولینگ استون باب مارلی را در رده‌ی یازدهم یکصد خواننده برتر همه‌ی دوران‌های موسیقی پاپ و راک قرار داده است. او مجموعا ۹ آلبوم استودیویی و ۴ آلبوم از اجراهای زنده‌ی خود به انتشار رساند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دختر باران

      کاشف ماریجوانا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه دیدگاه منفی وتلخی دادی برخلاف اسمت

    • بدون نام

      کجاش منفی و تلخ بود..حقیقته دیگه...

    • دختر باران

      کجاش تلخ و منفیه..حقیقته..این که کاشف بوده چیز بدی نیست..شما دیدگات نسبت به ماری جوانا منفیه..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج