جاباما
۵۲۸۹۶۷
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

خواندنی ها با برترین ها، ویژه نمایشگاه کتاب

در این شماره از خواندنی ها با سرگذشت مجله توفیق از زبان یکی از بنیانگذارانش، رمانی از نویسنده فرانسوی برنده نوبل، لوکلزیو، نطق¬های علی مطهری در مجلس هشتم و نهم و... آشنا شوید.

برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با سرگذشت مجله توفیق از زبان یکی از بنیانگذارانش، رمانی از نویسنده فرانسوی برنده نوبل، لوکلزیو، نطق های علی مطهری در مجلس هشتم و نهم و... آشنا شوید.

توفیق چگونه توقیف شد

  • عباس توفیق
  • انتشارات هرمس
  • چاپ اول: 96
خواندنی ها با برترین ها، ویژه نمایشگاه کتاب
روزنامه‌ی توفیق یکی از جالب‌ترین پدیده‌های احتماعی ایران بود که در یکی از پر تلاطم‌ترین دوره‌های تاریخ ایران طی حدود نیم قرن- با همه‌ی سانسورها و توقیف‌ها- ناگفتنی را گفت، حقایق را نوشت، در دل شب روشنگری کرد، زبان مردم شد و از درد و غم مردم سخن راند. توفیق نه تنها در تاریخ مطبوعات ایران که در تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورمان نقشی غیر قابل انکار داشت.

این کتاب شرح مستند سوابق، ریشه‌ها، علت واقعی توقیف و اقدامات وسیع پشت پرده‌ی دولت برای خریدن توفیق و یا نابود کردن کهنسال‌ترین و پر نفوذ‌ترین روزنامه‌ی طنزآمیز تاریخ مطبوعات ایران است، به همراه صدها سند رمز و محرمانه و سری دولت وقت ایت کتاب همچنین شرح مبارزه‌ی طولانی، شرافتمندانه و شجاعانه‌ی توفیق علیه توقیف غیر قانونی آن است.

در این کتاب تند‌ترین و شیرین ترین کاریکاتورها، اشعار و مقالات طنزآمیز سانسور شده و سانسور نشده‌ی توفیق را خواهید دید و فوت وفن انتقاد در زیر تیغ سانسور را خواهید آموخت.
نویسنده‌ی این کتاب دکتر عباس توفیق، روزنامه‌نگار و کاریکاتوریست و طنزپرداز، یکی از ناشران روزنامه‌ی توفیق و رئیس هیات تحریریه‌ی آن است.


جوینده ی طلا

  • ژان ماری گوستاو لوکلزیو
  • ترجمه ی پرویز شهدی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 96
خواندنی ها با برترین ها، ویژه نمایشگاه کتاب
رمان‌های ژان ماری گوستاو لوکلزیو بسیار خاص و متفاوت‏اند. این فرانسوی برنده‌ی نوبلِ ادبی سالِ ۲۰۰۸ در زندگی پُرماجرا و رازآلودش همیشه به طبیعت بازگشته است. رمانِ جوینده‌ی طلا از مشهورترین رمان‌های اوست که در سالِ ۱۹۸۵ منتشر شد. رمانی درباره‌ی یکی ‌شدنِ انسانِ تنهای او با طبیعتی بکر در میانه‌ی تاریخی پُرفرازونشیب و مملو از خطر. رمان داستانِ پسری ا‌ست که در ملکِ مستعمراتی‌شان روزگارِ خوشی دارد تا این‌که پدرش ورشکست می‏شود.
او در گفت‌و‌گو با پدر به نقشه‌ای دست می‏یابد که نشان دارد از گنجی عظیم، گنجی از دزد دریایی مشهور که مدفون است در جزیره‌ای دوردست و او سفرش را آغاز می‌کند در طلبِ این گنج... لوکلزیو زبانی شاعرانه و بسیط دارد و فضایی مملو از استعاره و راز. دلبستگی همیشگی‌اش به رمان‌هایی چون جزیره‌ی گنج لویی استیونسن که از کتاب‌های محبوب کودکی‌اش بوده و همین‌طور رابینسون کروزوئه‏ی دانیل دِفو و موبی دیکِ ملویل تأثیرشان را بر این رمان گذاشته‌اند.
شاید بتوان رمان‌های او را اجرایی دانست امپرسیونیستی در روایت. مشاهده‌ای محض و نزدیک شدن به بافتِ طبیعت و تنهایی عمیق و البته پُرخیالی که انسانش را سرشار می‌کند. جوینده‌ی طلا رمانی‌ است که در آن رازها لحظه‌ای رخ می‌نمایند و ناپدید می‌شوند. مثلِ درخشش ستاره‌ای در آسمانِ منطقه‌ای استوایی... ترکیب دریا و مردی پی گنج.


نطق ها و نامه های علی مطهری (در مجلس هشتم و نهم)

  • علی مطهری
  • نشر نی
  • چاپ اول: ۹۶
خواندنی ها با برترین ها، ویژه نمایشگاه کتاب
کتاب حاضر مشتمل بر برخی نطق‌ها و مصاحبه‌های اینجانب در طول نمایندگی دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی است. نظر به این که احساس کردم جهت‌گیری اکثر آن‌ها مسائل ملی و در ارتباط با اصول و مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی است‌‌ و انتشار این مطالب می‌تواند مفید واقع شود، اقدام به چاپ و انتشار آن گردید؛ ضمن این که چون این نطق‌ها و نامه‌ها و مصاحبه‌ها به ترتیب تاریخ قرار گرفته‌اند، این کتاب می‌تواند سیری در حوادث اجتماعی و سیاسی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ ایران نیز باشد؛ علاوه بر این که موجب ثبت برخی وقایع اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی در تاریخ نیز می‌شود‌.


در جستجوی معنا (چگونه زندگی کنیم)

  • اسوالد هنفلينگ
  • ترجمه ی اميرحسين خداپرست و غزاله حجتي
  • نشر کرگدن
  • چاپ اول: 95
خواندنی ها با برترین ها، ویژه نمایشگاه کتاب
«معناي زندگي چيست؟» پرسشي است كه مدت‌ها نزد فيلسوفان غربي مهجور افتاده بود، اگر چه عموما آن را بيانگر دغدغه‌هايي مي‌شمرند كه بسياري از افراد درباره زندگي، عموما، و زندگي خود، خصوصا، احساس مي‌كنند. كتاب در جستجوي معنا به دو موضوع عمده مي‌پردازد: نخست، واقعيت‌هايي درباره زندگي، مانند مرگ و فقدان هدف نهايي و شيوع رنج، كه ممكن است به نظر برسد زندگي را بي‌معنا مي‌كنند. دوم، خودشكوفايي و اينكه چگونه و به چه معنا مي‌تواند آرماني رضايت‌بخش يا سازوار باشد.
اسوالد هنفلينگ پاسخ‌ها و رويكردهاي مختلفي را به اين مسائل و موضوعات برمي‌رسد. آيا دين مي‌تواند پاسخي به دست دهد؟ آيا اصلي بنيادين وجود دارد كه بر طبق آن بتوان ادعا كرد زندگي مقدس است؟ آيا زندگي ما بايد بر طبق اميال و در پي خوشبختي باشد؟ آيا چيستي ما را جايگاه‌مان در جامعه تعيين مي‌كند؟ آيا تمسك به ماهيت انساني را بايد «دروغ‌باوري» شمرد و رد كرد؟


دکابریست ها (نمایش نامه)

  • لئانید زورین
  • ترجمه ی آبتین گلکار
  • نشر ماهی
  • چاپ اول:۹۶
خواندنی ها با برترین ها، ویژه نمایشگاه کتاب
«دكابريست‌ها» روايت تاريخي و مستند نخستين قيام روشنفكرانه ملت روس عليه حكومت استبدادي تزار است كه در دسامبر 1825 ميلادي رخ داد و اگر چه يك روزه سركوب شد، تاثيري شگرف بر رشد خودآگاهي سياسي - اجتماعي ملت روس نهاد. لئانيد زورين در اين نمايش‌نامه به خوبي نشان مي‌دهد اشراف‌زادگان تحصيل كرده و شرافتمندي كه قلبشان براي ميهنشان مي‌تپد و از استبداد تزار به تنگ آمده بودند، براي آن كه تغييري در اوضاع و شرايط كشور به وجود آورند، با چه موانع عملي و ترديد و تزلزل‌هاي فكري - عقيدتي دست و پنجه نرم مي‌كردند.


جانورنامه

  • لایوش لاگ
  • ترجمه ی کمال ظاهری
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 96
خواندنی ها با برترین ها، ویژه نمایشگاه کتاب
کتاب حاضر از نمونه‏های کلاسیک طنزِ اروپای مرکزی و شرقی است. نویسنده پس از شکست انقلاب‏های ۱۹۱۹ _ ۱۹۱۸ مجارستان، در سرخوردگی و تلخ‏کامی عمیق خود، تنها به نوشتن طرح‏ها و قطعات کوتاهی پرداخت که با طنزی بکر و تیره، از جمله در قالب پرتره‏های بدیع و با روح حیوانات، نابه‏هنجاری مناسبات اجتماعی و رفتار و کردار نه‏ کمتر عجیبِ انسان‏هایی را هم که در میان آن‏ها می‏زیست بیان می‏کند.
بیشتر این طرح‏ها و قطعات که با لحنی به‏ظاهر جدی و علمی، بر پایه‏ی بازی‏های زبانی، «مهمل‏گویی»‏های بکر، طنز و طعن و تمسخر نوشته شده، در‏عین‏حال که دیدگاه‏ها و پیش‏داوری‏های مأنوس و تنگ‏نظرانه‏ی کتاب‏های درسی زیست‏شناسی را به سخره می‏گیرد، در چارچوب امکانات و «سوراخ‏سنبه‏»هایی که هنوز بسته نشده بود، تئوری‏های گذشته‏گرا و بی‏پروپایی را هم که پایه‏های سیاسی رژیم نیمه‏فاشیستی آن روزگار را تشکیل می‏داد، به چالش می‏کشد...


شماره ی صفرم

  • امبرتو اکو
  • ترجمه ی سیروس شاملو
  • انتشارات نگاه
  • چاپ اول:۹۶
خواندنی ها با برترین ها، ویژه نمایشگاه کتاب
شماره‌ی‌ صفرم، هفتمین و آخرین رمان اومبرتو اکو، نویسنده‌ی ایتالیایی‌ست. این رمان به‌مرور، با قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های شهر میلان سال 1992، خواننده را با موقعیت کنونی این کشور آشنا می‌کند. موضوع داستان درباره‌ی روزنامه‌ای‌ست که اصلن قرار نیست چاپ شود و در شماره‌ی صفرم باقی می‌ماند؛ ولی در این میان، خبرِ آماده‌سازی برخی مقاله‌ها، به گوش مجرمانی می‌رسد که برای جلوگیری از انتشار آن، بایستی سر کیسه را شل کنند…
این اثر به روشنی سیستم مافیا، P2، ماسونری، کامورا، کوزانوسترا، ساختار بسته‌ی کلیسا و اعمال نفوذ واتیکان را نشان می‌دهد و مشکلات سیستم بخشوده‌گی پس از جنگ را که در تار و پود نظام دموکراتیک لانه کرده، برملا می‌سازد. شیوه‌ی نگارش آن، به نویسنده‌گان جوان می‌آموزد چگونه باید پیش از شروع به نوشتن یک رمان، داده‌های گوناگون را فراهم و پوشه‌بندی کرد.
طرح خوش‌ساخت این رمان که خود تجربه‌ای فرامتن است به‌خوبی طراحیِ پیش‌ساخته را به نمایش می‌گذارد. اطلاعات تاریخی، ادبی، تحلیل وقایع و سرک کشیدن در روزنامه‌های پس از جنگ جهانی دوم؛ حتا انفورماتیک درباره ی اتومبیل‌ها یا اشرافیت کِبِک و دربار سلطنتی هم به کار می‌آید. هرچند، در طرح کلی، نویسنده، اطلاعات آخرالزمانی و پارانوئیک و نیهلیستی را در اثر برجسته می‌کند: «دولت همه‌چیز است و تو هیچ نیستی».


از اینجا تا بی نهایت (دورنمایی از آینده علم)

  • مارتین ریس
  • ترجمه ی محمد ابراهیم محجوب
  • نشر نی
  • چاپ اول: 96
خواندنی ها با برترین ها، ویژه نمایشگاه کتاب
ما بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر علم هستیم: کاربرد علم زندگی ما را دگرگون می‌کند و یافته‌های علمی به درک ما از جهان و آن‌چه ورای آن است عمق می‌بخشند. این دگرگونی‌ها عمدتاً سودمند هستند اما غالباً با تهدیداتی همراه‌اند و از نظر اخلاقی ما را به چالش می‌کشند. در چهل‌وپنج میلیون قرن تاریخ زمین، این نخستین قرنی است که در آن، نوعی از انواع، یعنی نوع بشر،‌ این قدرت را دارد که سرنوشت سرتاسر زیست‌کره را رقم بزند. در بخش اعظم تاریخ، تهدیدات از سوی طبیعت می‌آمده‌اند، از جمله بیماری، زلزله، سیل، و مانند این‌ها. اما اینک این خود ما هستیم که تهدید به‌شمار می‌آییم.

این مسئله مضمون سلسله سخنرانی‌هایی است که دکتر مارتین ریس، یکی از رهبران فکری جهان معاصر و رئیس پیشین انجمن سلطنتی علم انگلستان، در سال ۲۰۱۰ در بی‌بی‌سی ایراده کرده و اینک این کتاب کوچک بر پایه‌ی آن‌ها شکل گرفته است. دکتر ریس معتقد است پرسش‌هایی درباره‌ی منشأ انسان، حیات در فضا، سرنوشت دوردست ما، و قوانین طبیعت، و پرسش‌هایی که هنوز پاسخی برای آن‌ها نیافته‌ایم و پاسخ برخی از آن‌ها را شاید هرگز نتوانیم پیدا کنیم، برای بسیاری از مردم جذاب‌اند.
اما گذشته از این جذابیت، دلیلی متفاوت داریم برای این‌که چرا مفاهیم کلیدی علمی چنین انتشار گسترده‌ای دارند و آن این است که اگر حسی نسبت به علم نداشته باشیم (و بلد نباشیم چگونه ریسک و عدم قطعیت را ارزیابی کنیم) نمی‌توانیم به‌عنوان شهروند در زنجیره‌ی فزاینده‌ی مسائل مهم سیاسی (مانند انرژی، بهداشت، محیط زیست، و از این دست) که وجه علمی دارند مشارکت کنیم.


ماه و ماهی (مجموعه غزل)

  • علیرضا بدیع
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 96
خواندنی ها با برترین ها، ویژه نمایشگاه کتاب
«ماه و ماهی روایت تمام آدم هایی است که به نحوی از خودشان یا علایق شان و یا محبوب شان دور افتاده اند. این غزل روایت دل داده ای ست که از محبوبش دور افتاده است و تنها نصیبش از این عشق هلال نقره ای شکلی است که گاهی بر برکه تنهایی اش می تابد. هماهنگی هلال نقره ای آسمان و ماهی سرخ رنگ برکه واز طرفی دل بستگی من به «آرایه ی جناس» از بین آرایه های ادبی یکی دیگر از دلایل خلق این ترکیب است که به مذاق شنونده خوش آمده است. شنونده به شدت رنگ و تصویر را در شعر درک می کند و به رنگ ها واکنش مثبت نشان می دهد.»


سرمایه در سده بیست و یکم

  • توماس پیکتی
  • ترجمه ی ناصر زرافشان
  • انتشارات نگاه
  • چاپ اول: ۹۶
خواندنی ها با برترین ها، ویژه نمایشگاه کتاب
توزیع ثروت یکى از موضوعاتى است که امروز گسترده‌ترین بحث‌ها و مجادلات پیرامون آن جریان دارد. ما واقعآ درباره تحول تدریجى آن در درازمدّت چه مى‌دانیم؟ آیا پویایى انباشت سرمایه خصوصى، همانگونه که کارل مارکس در سده نوزدهم معتقد بود، به‌طور ناگزیر به تراکم ثروت در دست افراد هر روز کمترى منجر مى‌شود؟
یا نیروهاى تعادل بخش رشد، رقابت و پیشرفت فنّى، آنگونه که سیمون کوزنتس در سده بیستم فکر مى‌کرد، آن را در مراحل بعدى توسعه، به کاهش نابرابرى و هماهنگى بیشتر در میان طبقات سوق خواهد داد؟ ما در این باره که ثروت و درآمد از سده هژدهم تاکنون چگونه و در چه جهتى تحول یافته‌اند واقعآ چه مى‌دانیم و از این دانش و آگاهى براى قرنى که اکنون جریان دارد، چه درس‌هایى مى‌توانیم استخراج کنیم؟

اینها پرسش‌هایى است که من در این کتاب مى‌کوشم به آنها پاسخ دهم. بگذارید فورآ بگویم پاسخ‌هایى که در این کتاب آمده است ناقص و ناکامل است. اما این پاسخ‌ها بریافته‌ها و اطلاعات تاریخى و تطبیقى مبتنى است که بسیار گسترده‌تر از آن چیزى است که در دسترس پژوهشگران پیشین قرار داشته است، یافته‌ها و اطلاعاتى که سه سده و بیش از بیست کشور را در بر مى‌گیرد و افزون بر این بر چهارچوب نظرى جدیدى مبتنى است که درک عمیق‌ترى از سازوکارهایى به دست مى‌دهد که اساس این یافته‌ها را تشکیل مى‌دهند، اما همیشه به نظر نمى‌آیند.
رشد اقتصادى جدید و پخش دانش و شناخت، توانسته است گریز از آن فروپاشى را که مارکسیسم پیش‌بینى کرده بود ممکن سازد؛ اما نتوانسته است ساختارهاى عمیق سرمایه و نابرابرى را، تغییر دهد - یا به هر حال آنها را آنقدر تغییر نداده است که در دهه‌هاى خوش‌بینانه پس از جنگ جهانى دوم تصوّر آن مى‌رفت.
هنگامى که نرخ بازده سرمایه به طور مداوم از نرخ رشد تولید و درآمد بیشتر باشد، همانگونه که در سده نوزدهم اتفاق افتاد و کاملا محتمل به نظر مى‌آید که در سده بیست و یکم هم دوباره همین امر روى دهد، سرمایه‌دارى به‌طور خودبه‌خود نابرابرى‌هاى بى‌ضابطه و غیر قابل دفاعى را ایجاد مى‌کند که ارزش‌هاى مبتنى بر شایسته سالارى را که جوامع دموکراتیک بر آن مبتنى هستند، از بنیاد تباه مى‌سازد و از میان مى‌برد.
با این حال راه‌هایى وجود دارد که دموکراسى مى‌تواند از آن راه‌ها کنترل بر نظام سرمایه‌دارى را دوباره به‌دست آورد و این اطمینان را حاصل کند که در همان حال که آزادى اقتصادى حفظ و از واکنش‌هاى حمایت‌گرانه و ملّى پرهیز مى‌شود، منفعت عمومى هم بر منافع خصوصى اولویت و تقدم داشته باشد. توصیه‌هایى که ما در زمینه سیاست اتخاذى در بخش‌هاى بعدى این کتاب پیشنهاد کنیم؛ در این جهت است. این توصیه‌ها بر درس‌هایى مبتنى است که از تجربه تاریخى استخراج شده‌اند، تجاربى که آنچه در این کتاب پس از این مى‌آید، اساسآ روایتى از آنها است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالی بود، سپاس از شما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج