۵۲۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

توصيه‌هاي ساده و عملي براي اينكه در عيد ديدني‌ها زيبا باشيم

چگونه براي نوروز بهترين پوسـت را داشته باشيم؟

مهماني‌هاي زياد و آرايش‌هايي كه ساعت‌‌ها روي صورت باقي مي‌مانند. كم‌خوابي، خوردن آجيل، شيريني‌ و شكلات همه از كم‌لطفي‌هايي است كه در تعطيلات نوروز خانم‌ها و دختر خانم‌هاي جوان نسبت به پوست‌شان دارند. اگر پاي سفره‌هاي نوروزي هم در ميان باشد كه اين كم‌توجهي‌ها بيشتر هم مي‌شود.

در نتيجه در پايان تعطيلات، پوست كه در معرض آفتاب شديد بهاري هم قرار گرفته، آسيب‌هاي زيادي مي‌بيند! دكتر بهروز باريك‌بين، متخصص پوست و مو و عضو هيئت‌علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به شما مي‌گويد چطور از اين فرصت به‌دست آمده براي شادابي و سلامت بيشتر پوست‌تان استفاده كنيد و اين‌كه چطور حتي در سفر مراقب آسيب‌هاي احتمالي وارده به پوست‌تان باشيد.


سالي سلامت را براي‌ شما آرزو مي‌كنيم

در آستانه سال نو هستيم، پايان دهه هشتاد و آغاز دهه نود، حالا به سال 1380 فكر مي‌كنيم. احتمالا چيز زيادي به‌خاطر نمي‌آوريم و حداكثر تصاويري گنگ در ذهن ماست، اما در اين 10 سال چه بر سر سلامت شما آمده است؟ آيا پوست و مو و دستگاه گوارش و غدد شما مثل 5 سال پيش هستند؟ شايد 10 سال قبل كودك بوده‌ايد و حالا نوجوان هستيد، شايد نوجوان بوده‌ايد و حالا در ميانه جواني هستيد، شايد به دهه 30 يا 40 رسيده‌ايد. به هرحال هرچه باشد نسبت به 10 سال پيش خيلي تغيير كرده‌ايد، قطعا هم به مسئله «پيري» فكر كرده‌ايد، در واقع تلاش همه انسان‌ها اين است كه عمري طولاني‌تر و سالم‌تر داشته باشند و براي زنان اين دغدغه مهم‌تر است. در آستانه سال و دهه نو، در ويژه‌نامه سال نو، اصلي‌ترين مطالب اين بخش را به موضوع چگونگي داشتن پوست و بدني سالم در ايام تعطيلات نوروز اختصاص داده‌ايم. در اين مطلب شما مي‌توانيد توصيه‌هاي دكتر بهروز باريك‌بين در مورد اين‌كه چه كارهايي را براي شادابي و سلامت پوست‌تان انجام دهيد و چه كارهايي را انجام ندهيد را بخوانيد.
دو مطلب كه توصيه مي‌كنم حتما آن‌ها را هم مطالعه كنيد يكي پاسخ‌هاي دكتر ري‌سامليان، پزشك متخصص تغذيه ايراني ساكن آمريكا به بسياري از سوالات مهم در حيطه رژيم غذايي و كاهش وزن است و ديگري مطلبي در مورد اين‌كه چگونه لوازم‌ آرايش را طوري به كار بگيريم تا كمتر به پوست‌مان آسيب برسانيم. اين دو مطلب پر از توصيه‌هاي كوچك اما بسيار كليدي هستند كه توصيه مي‌كنم حتما آن‌ها را بخوانيد و به كار بگيريد.
اميدوارم سال 1390 براي تك‌تك شما عزيزان سالي پر از خوشبختي و بهروزي و موفقيت و البته سلامت باشد.


۱ - براي پوشاندن ضايعات احتمالي پوست از جمله لك‌ها يا جاي جوش‌ها، استفاده از ضد‌آفتاب‌هاي رنگي را جايگزين كرم‌پودرهاي معمول كنيد.

۲ - اگر اصرار داريد، در مهماني‌ها از كرم‌پودر استفاده كنيد، حتما كرم‌پودرهاي فاقد چربي را جايگزين كرم‌هاي معمولي كنيد. در زمان كوتاهي تاثيرش را روي پوست‌تان مي‌بينيد.

۳ - پاك‌كردن پوست صورت يك اصل است. يادتان باشد، بعد از هر مهماني، پوست‌تان را با پاك‌كننده‌اي كه پزشك متخصص تجويز كرده يا شير‌پاكن حتما كاملا پاك كنيد.


كرم‌پودر بزنيم يا نزنيم؟

وقتي آكنه‌ و جوش‌ها روي صورت ظاهر مي‌شوند همه سعي مي‌كنند، حداقل تا زمان درمان قطعي به نوعي آن‌ها را بپوشانند. اين حساسيت وقتي پاي مهماني ‌و ديدوبازديدهاي نوروزي هم درميان باشد بيشتر مي‌شود. حال آن‌كه مشكل اصلي استفاده از مواد آرايش هم همين مواد پوشاننده است كه گاهي خودشان بنا به دلايلي، عامل ايجاد لك‌ها و جوش‌هاي پوستي مي‌شوند. به هر حال استفاده از اين پوشاننده‌ها به‌عنوان ساده‌ترين روش و به‌منظور بهبود ظاهري جاي آكنه و جوش‌هاي صورت يك چرخه معيوب است، چون هرچه غلظت اين مواد روي پوست بيشتر مي‌شود، آسيب‌هاي پوستي هم به موازات آن بيشتر مي‌شوند. در حقيقت مشكل پوست تا زماني كه تحت درمان مناسب قرار نگيريد، برطرف نمي‌شود. توصيه من به همه خانم‌ها و دخترخانم‌هاي جوان اين است كه به جاي پناه بردن به پوشاننده‌هاي آرايشي، با مراجعه به پزشك متخصص حتما تحت درمان مناسب قرار گيرند و براي محو لك و آثار آكنه‌ها از داروهايي كه پزشك تجويز مي‌كند چه موضعي و چه خوراكي استفاده كنند.


آجيل بخوريم يا نخوريم؟

خوردن آجيل در همه پوست‌ها منجر‌به آكنه، جوش و مشكلات پوستي نمي‌شود، اما پوست برخي افراد نسبت به اين مغزهاي خوراكي حساس است، به‌طوري كه با خوردن آن‌ها دچار آلرژي‌هاي پوستي و حتي كهير مي‌شوند. البته اين حساسيت‌ها معمولا در افرادي كه اگزماي مادرزادي دارند بسيار شديدتر است، بنابراين طبيعي است افرادي كه با خوردن آجيل پوست‌شان بدتر مي‌شود بايد در خوردن اين مغزها به‌خصوص در ديدوبازديدهاي نوروزي اعتدال را رعايت كنند. اما هيچ قانون كلي در مورد رابطه خوردن آجيل با مشكلات و حتي آكنه‌هاي پوستي وجود ندارد، چون در خيلي از موارد اين جوش‌ها ارتباطي با خوردن مغزهاي آجيلي ندارند. بيشتر از آجيل‌ها مواد‌غذايي شيرين مثل شكلات و شيريني‌ها هستند كه به دليل «انديس‌گلايسميك» بالايي كه دارند، موجب ظاهر شدن جوش در سطح پوست مي‌شوند. بنابراين رعايت اعتدال در مصرف شيريني‌ و شكلات براي حفظ سلامت پوست بسيار مهم‌تر از خوردن يا نخوردن آجيل است. با اين حال از آنجا كه آجيل‌ها هم مي‌توانند حساسيت‌هاي پوستي به‌دنبال داشته باشند، بهترين راه مقابله اين است كه همه به‌خصوص افرادي كه پوست‌هاي حساسي دارند در خوردن آن‌ها صرفه‌جويي كنند. اگر شما هم جزو افرادي هستيد كه پوست‌تان به آجيل‌ها حساس است، ۲ راه بيشتر در پيش نداريد؛ اول اين‌كه از خوردن آن‌ها پرهيز كنيد و راه ديگر البته اگر به خوردن آجيل اصرار داريد هم اين‌كه قبل از نوروز به متخصص پوست مراجعه كنيد و با درميان گذاشتن حساسيت پوستي خود با داروهاي خوراكي و ترجيحا موضعي كه پزشك براي شما تجويز مي‌كند، مشكلات احتمالي را در تعطيلات درمان كنيد.


ضد‌آفتاب، پيش از آرايش يا پس از آرايش؟

در مورد استفاده از ضد‌آفتاب‌ها هميشه، به‌خصوص زماني كه قرار است انواع رنگي آن‌ها را جايگزين كرم‌پودرها كنيد، يك سوال كلي وجود دارد و آن اين است كه ضدآفتاب‌ها بايد مستقيما روي پوست استعمال شوند يا روي آرايش. پاسخ به اين سوال چندان سخت نيست، فقط كافي است به نوع ضد‌آفتابي كه استفاده مي‌كنيد دقت كنيد. به‌طور كلي 2 نوع ضد‌آفتاب وجود دارد؛ ضد‌آفتاب‌هاي شيميايي و ضدآفتاب‌هاي فيزيكي. از ضد‌آفتاب‌هاي شيميايي بايد حتما روي پوست بدون آرايش استفاده كنيد. اين مواد براي اين‌كه مانع نفوذ اشعه فرا‌بنفش خورشيد شوند حتما بايد مستقما روي پوست قرار گيرند. اين نوع ضد‌آفتاب‌ها اگر روي مواد آرايشي استفاده شوند كارآيي خودشان را از دست مي‌دهند، اما ضد‌آفتاب‌هاي فيزيكي مثل يك مانع در مقابل اشعه فرابنفش عمل مي‌كنند. اين نوع ضد‌آفتاب‌ها از نظر تركيبات شيميايي مثل اكسيد‌دو‌زنگ هستند، بنابراين مي‌‌توان از آن‌ها روي پوست آرايش‌دار و آغشته به كرم‌هاي مرطوب كننده‌ هم استفاده كرد. توصيه من به خانم‌هايي كه در دوران بارداري هستند و افرادي كه پوست حساسي دارند، اين است كه از ضد‌آفتاب‌هاي فيزيكي استفاده كنند.


براي خواب‌تان وقت بگذاريد

خواب كامل به شادابي پوست شما كمك مي‌كند. بنابراين اگر مي‌خواهيد پوست سلامت داشته باشيد بايد در ميان برنامه‌هاي نورزوي‌تان وقت كافي را هم به خواب اختصاص دهيد. تا جايي كه مي‌توانيد برنامه مهماني‌هاي‌تان را طوري تنظيم كنيد كه زماني هم براي خواب كامل داشته باشيد. چون ۶ تا ۷ ساعت خواب براي سلامت و شادابي پوست شما لازم است. كمبود خواب اثرات منفي روي پوست مي‌گذارد. تغيير رنگ پوست و گودي زير چشم‌ها بارزترين نشانه‌هاي كم‌خوابي روي پوست ‌هستند. تاثير خواب روي شادابي پوست از اين‌روست كه هنگام خواب دماي پوست بالا مي‌رود و همين افزايش دما كمك مي‌كند پوست، مواد سازنده فعال و مواد‌غذايي را بيشتر جذب كند. بنابراين اگر مي‌خواهيد پوست‌تان شاداب‌تر شود در تعطيلات نوروز از فرصت به‌دست آمده استفاده كنيد و براي خواب كافي وقت بگذاريد.


چگونه در سفر از پوست‌تان مراقبت كنيد؟

  • اگر به سواحل سفر مي‌كنيد بايد از پوست‌تان در برابر آفتاب بهاري مراقبت كرده و حتما از آفتاب سوختگي جلوگيري كنيد. آفتاب سوختگي به‌خصوص در كودكان مي‌تواند زمينه‌ساز ابتلا به ملانوم پوستي در بزرگسالي شود. اهميت اين مراقبت هم از اين روست كه ملانوم پوستي يكي از كشنده‌ترين انواع سرطان‌هاي پوستي است.
  • در طول سفر از آنجا كه به هر ترتيب زمان بيشتري را در مواجهه با نور آفتاب سپري مي‌كنيد بايد در استفاده از ضد‌آفتاب‌ها حساسيت و دقت بيشتري به خرج بدهيد. هر 20 دقيقه قبل از خروج از منزل پوست صورت و دست‌تان را كاملا با ضد‌آفتاب بپوشانيد و دقت كنيد در طول روزحتما ضد‌آفتاب همراه‌تان باشد تا هر 2 يا نهايتا 3 ساعت آن را تمديد كنيد.
  • براي مراقبت بيشتر از پوست‌تان هم البته بسته به‌شدت آفتاب، بهتر است از كلاه‌هاي لبه‌داري استفاده كنيد كه نقش يك سايه‌بان را براي شما ايفا مي‌كنند.


اگر به مناطق بياباني سفر مي‌كنيد

اگر به دشت، صحرا و مناطق بياباني سفر مي‌كنيد اين احتمال وجود دارد كه دچار گزيدگي ناشي از نيش حشرات شويد. در اين شرايط به يكسري مراقبت‌هاي معمولي نياز داريد. اول اينكه تا جايي كه امكان دارد از توري و پشه‌بند استفاده كنيد تا مورد گزش قرار نگيريد‌ اما از آنجا كه احتمال گزيدگي توسط حشرات در اين مناطق وجود دارد بهتر است براي كاهش خارش و مشكلات احتمالي يكسري از داروها را همراه داشته باشيد؛ داروهاي ساده‌اي مثل الكل كامفور كه مي‌توانيد از داروخانه‌ها تهيه كنيد. اين الكل خنك‌كننده و ضد‌خارش است و براي استفاده از آن هم كافي است كه الكل را روي قسمت‌هايي از پوست‌تان كه دچار گزيدگي شده بماليد. كرم پالامين هم داروي ديگري است كه مي‌تواند به تخفيف خارش كمك كند. بتامتازون هم كرم ديگري است كه البته به‌طور موقت مي‌توانيد از آن استفاده كنيد، روزي 2 بار استعمال آن روي محل گزيدگي تا حد زيادي به تخفيف التهاب و خارش پوست شما كمك مي‌كند.


هر دو ساعت ضد‌آفتاب‌تان را تمديد كنيد

با شدت پيدا كردن ميزان تابش آفتاب در شروع بهار بالطبع مراقبت‌هاي پوستي هم اهميت بيشتري پيدا مي‌كنند. در اين زمان نگراني بيشتر خانم‌ها تغيير رنگ پوست صورت و دست‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب است. اما در حقيقت آسيب‌هاي پوستي تنها به اين آفتاب سوختگي‌ها خلاصه نمي‌شود. برخي آثار قرار گرفتن در معرض نور خورشيد كه اتفاقا با شروع فصل بهار شدت بيشتري هم پيدا مي‌كند، در طولاني مدت ظاهر شده و يكسري عوارض هم در كوتاه‌مدت گريبان‌گير افراد مي‌شود. پيري زودرس پوست، لك‌هاي پوستي و شدت پيدا كردن لك‌هاي بارداري از عوارض بلندمدت قرار گرفتن در برابر نور آفتاب است و از عوارض كوتاه مدت مي‌توان به آفتاب سوختگي‌ها، كهير، خارش و تورم در سطح پوست اشاره كرد. براي پيشگيري از اين عوارض بايد كاملا مجهز در برابر نور آفتاب ظاهر شويد. استفاده از ضد‌آفتاب‌ها با شروع فصل بهار اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. براي تاثير مناسب ضد‌آفتاب‌ها بايد ۲۰ دقيقه قبل از خروج از منزل سطح پوست‌تان را كاملا با آنها بپوشانيد و دقت كنيد اگر در تمام طول روز در معرض آفتاب قرار داريد هر ۲ ساعت ضد‌آفتاب‌تان را تمديد كنيد. معمولا نور خورشيد بين ساعت‌هاي ۹ صبح تا ۳ بعداز ظهر به دليل شدت تابش اشعه ماورا بنفش بيشترين آثار سوء را روي پوست مي‌گذارد. بنابراين اگر در اين ساعت‌ها بيرون از منزل هستيد بايد نسبت به مراقبت از پوست‌تان خيلي حساس باشيد. در اين شرايط حتي در كنار ضد‌آفتاب‌ها استفاده از كلاه‌هاي لبه‌دار با لبه ۷/۵ سانتي‌متري قابل توصيه است چون اين نوع كلاه‌ها مانع تابش مستقيم نور خورشيد به سطح پوست صورت شما مي‌شوند اما توصيه كلي‌تر اينكه بين ساعات ۹ صبح تا ۳ بعد از ظهر تا جايي كه مي‌توانيد در معرض نور آفتاب قرار نگيريد.


با ماسك عسل پوست‌ را تقويت كنيد

خيلي از خانم‌ها و دخترخانم‌هاي جوان از فرصت تعطيلات پيش آمده براي تقويت پوست‌شان با انواع ماسك‌ها استفاده مي‌كنند. استفاده از اين ماسك‌ها به شرطي كه از مواد طبيعي تهيه شده باشند مي‌تواند به سلامت پوست شما كمك كند. ماسك‌هاي طبيعي تهيه شده از ماست، خيار، عسل و ميوه‌هايي مثل كيوي و توت‌فرنگي مي‌توانند براي پوست شما مناسب باشند و آن را تقويت كنند اما دقت كنيد اگر قرار است از ميوه‌ها براي استفاده از ماسك‌هاي طبيعي استفاده كنيد به آلرژي‌زا بودن آنها هم فكر كنيد چون معمولا ميوه‌هايي مثل كيوي و توت‌فرنگي در برخي پوست‌ها ايجاد حساسيت‌هاي پوستي مي‌كنند بنابراين اگر مصرف آنها پوست‌تان را دچار قرمزي يا خارش كرد مي‌توانيد استفاده از ماسك‌هاي طبيعي كه از عسل يا ماست تهيه مي‌شوند را جايگزين آنها كنيد.


ميوه و سبز‌ي ‌تازه بخوريد!

استراحت كافي و تغذيه مناسب در تعطيلات نوروز بهترين داروها براي مراقبت از پوست هستند. اگر مي‌خواهيد پوست خوبي داشته باشيد بايد مراقب تغذيه‌تان باشيد. خوردن ميوه ‌و سبزي‌هاي تازه همراه با وعده‌هاي غذايي و خوردن موادي كه اسيدهاي چرب ‌دارند، مي‌تواند به سلامت و زيبايي بيشتر پوست شما كمك كند. عادت به خوردن ميوه و سبزيجات از پيري زودهنگام پوست جلوگيري مي‌كند چون اين مواد داراي مقاديرگسترده‌اي از آنتي اكسيدان‌ها هستند. بسياري از رنگدانه‌ها كه عامل ايجاد رنگ ميوه‌ها و سبزيجات هستند، داراي خاصيت آنتي اكسيداني هستند. اين آنتي اكسيدان‌ها از تخريب پوست با راديكال‌هاي آزاد كه به‌خصوص به دليل آلودگي‌هاي محيطي در پوست ايجاد مي‌شوند، جلو‌گيري مي‌كنند و بالاخره اينكه اگر مي‌خواهيد از اين تعطيلات به‌عنوان فرصتي براي داشتن پوستي بهتر استفاده كنيد، بد نيست خودتان را عادت بدهيد تا ماهي را به‌عنوان منبع تامين پروتئين در برنامه غذايي‌تان جاي دهيد و حتي آن راجايگزين مصرف گوشت قرمز كنيد.


مزاياي لوازم آرايش بدون چربي

با نزديك شدن تعطيلات نوروز و ديدوبازديدها خواه‌ناخواه اصرار همه خانم‌ها براي داشتن پوستي سالم بيشتر مي‌شود، بنابراين در اين مدت ميزان استفاده ازمواد آرايشي هم بيشتر مي‌شود. توصيه من به همه خانم‌ها و دخترخانم‌هاي جوان:
  • براي پوشاندن ضايعات احتمالي پوست ‌به جاي استفاده از كرم‌پودرها به ضد‌آفتاب‌هاي رنگي و البته فاقد چربي اكتفا كنيد و چنانچه به نتيجه دلخواه نرسيديد، مي‌توانيد از پنكيك‌ها هم استفاده كنيد.
  • اگر اصرار داريد در مهماني‌ها از كرم‌پودر استفاده كنيد، حتما كرم‌پودرهاي فاقد چربي را جايگزين كرم‌هاي معمول كنيد. البته به اين نكته هم دقت كنيد، زمان باقي ماندن اين مواد روي صورت‌تان نبايد خيلي طولاني باشد.
  • به اين نكته دقت كنيد، چه در مورد ضد‌آفتاب‌ها و چه در مورد كرم‌پودرها منظور از فاقد چربي اين نيست كه اين مواد كاملا بدون چربي هستند بلكه فقط مقدار چربي آ‌ن‌ها نسبت به نمونه‌هاي مشابه كنترل شده است. به همين دليل تا جايي كه مي‌توانيد، مواد آرايشي كمتري استفاده كنيد آن هم در مدت زمان خيلي كوتاه.
  • پاك كردن پوست يك اصل است. يادتان باشد بعد از هر مهماني پوست‌تان را با پاك‌كننده‌اي كه پزشك متخصص تجويز كرده يا لوسيون‌هايي مثل شير‌پاكن حتما پاك كنيد. دقت كنيد هر چقدر هم كه خسته باشيد از پاك‌كردن صورت‌تان غافل نشويد، چون باقي ماندن آرايش روي صورت به معناي تلاش بيشتر شما براي آسيب وارد كردن به پوست است! بدترين اتفاق اين است كه اين مواد آرايشي از شب تا صبح روي پوست‌تان بمانند.
  • در تهيه وسايل آرايشي استاندارد دقت كنيد، به‌خصوص اگر در سفريد داروخانه‌ها مي‌توانند قابل اعتمادترين فرصت‌هاي خريد باشند، چون حداقل از استاندارد بودن محصولات آن‌ها مطمئن مي‌شويد. مواد آرايشي غيراستاندارد مواد مضري مثل فلزات سنگين و حتي سرب دارند كه احتمال دارد جذب پوست شوند و براي پوست شما مشكل ايجاد كنند. اين دقت در مورد انتخاب رژلب‌ها هم مطرح است، چون در انواع غيراستاندارد معمولا مقدار سرب بالاست و همين اتفاق در طولاني‌مدت مي‌تواند براي شما مشكل مسموميت با سرب ايجاد ‌كند.
منبع : مجله سیب سبز

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج