۵۲۷۹۵۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

۹ سال زمان برای ترجمه شاهنامه به اسپانیایی

نشست «آسیب‌شناسی ترجمه‌ی مشترکات فرهنگی و ادبی با محوریت موضوع ترجمه‌ی شاهنامه به زبان اسپانیایی» روز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت) در سرای اهل قلم ناشران خارجی نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: نشست «آسیب‌شناسی ترجمه‌ی مشترکات فرهنگی و ادبی با محوریت موضوع ترجمه‌ی شاهنامه به زبان اسپانیایی» روز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت) در سرای اهل قلم ناشران خارجی نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

بر اساس خبر رسیده، دکتر بئاتریس سالاس در ابتدای این نشست، با اشاره به اینکه ترجمه‌ی این اثر ۹ سال به طول انجامیده گفت: یک مترجم باید بداند اثری را که ترجمه می‌کند دوست دارد یا نه.

سالاس افزود: من ادبیات و فرهنگ ایرانی را خیلی دوست دارم و زمانی که پیشنهاد ترجمه‌ی شاهنامه توسط سازمان ملل به من شد، با نگرانی از سنگینی این امر، در نهایت پذیرفتم که ترجمه‌ی این اثر را قبول کنم.

او در رابطه با مشکلات ترجمه‌ی شاهنامه با ذکر چند نمونه از ترجمه‌ی فرانسوی ژول مول بیان کرد: مترجم باید ترجمه‌ی خود را نزدیک به متن اصلی انجام دهد.

این مترجم شاهنامه در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: با وجود طولانی بودن اثر، از صفحه‌ی اول عاشق شاهنامه شدم.

دکتر سالاس با اشاره به اینکه شاهنامه مانند یک اطلس است که انواع داستان‌های تاریخی، عاشقانه و حماسی در آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: مهم نیست که شاهنامه اثری حماسی است؛ من آن را بسیار نزدیک به خود دیدم.

در ادامه دکتر موسوی‌فر با اشاره به سابقه‌ی دکتر سالاس در امر آموزش زبان اسپانیایی، وی را به نوعی شناسنامه‌ی زبان اسپانیایی در ایران دانست و گفت: ایشان از اولین استادانی هستند که در ایران به آموزش زبان اسپانیایی پرداختند.

او با تاکید بر این نکته که زبان اسپانیایی در ایران زبان جدیدی است، افزود: تمام استادانی که بعدها در حیطه‌ی آموزش زبان اسپانیایی مشغول به کار شدند به اعتباری از شاگردان دکتر سالاس هستند.

موسوی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر انواع ترجمه شفاهی و کتبی به برخی از سختی‌های این نوع ترجمه اشاره کرد و گفت: مترجم به مانند یک نقاش باید بتواند صحنه را برای مخاطب خود نقاشی کند تا مفهوم به خوبی منتقل شود.

براساس این گزارش در بخش دیگری از نشست، دکتر اکبری در رابطه با طرح تاپ(TOP) به معرفی مختصر مرکز ساماندهی ترجمه و نشر پرداخت و با اشاره به اینکه این مرکز برای ساماندهی حوزه‌ی نشر خارج از کشور تشکیل شده تصریح کرد: مرکز ساماندهی ترجمه و نشر وظیفه کلی خود را زمینه‌سازی نگارش بین‌المللی کتاب‌ها تا زمان چاپ و نشر و همچنین رعایت استانداردهای بین‌المللی در حیطه‌ی ترجمه می‌داند.

اکبری افزود: در راستای برقراری تعامل مناسب با مخاطبان خارجی، یکی از این طرح‌ها طرح حمایت از نشر و ترجمه‌ی آثار ایرانی و اسلامی به زبان‌های مختلف است که به عنوان طرح تاپ معرفی شده است.

او در ادامه بیان کرد: به دلیل اینکه ارتباط بین ناشران داخلی و مخاطبان خارجی هنوز به خوبی شکل نگرفته ما با حمایت مالی و معنوی خود تلاش می‌کنیم این تعامل با تسهیلات بهتری اتفاق بیفتد.

وی افزود: دوستانی که در حیطه ی زبان اسپانیایی در ایران فعالیت دارند می‌توانند آثار خود را برای حمایت به سازمان ساماندهی ترجمه و نشر معرفی کنند.

در پایان، دکتر ایوب دهقان‌کار با ذکر اینکه ما به هیچ وجه بین طرح گرند و تاپ جدایی و تفاوتی قائل نیستیم یادآور شد: دغدغه‌ی ما حضور پررنگ و هرچه بیشتر آثار ایران در بازارهای خارجی است.

او افزود: از آنجا که یکی از اولویت‌های طرح گرند، ادبیات ایران است ما با کمال میل آمادگی این را داریم که حمایت خود را حتی در شروع کار از ترجمه‌ی شاهنامه‌ی دکتر سالاس انجام دهیم.

سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت در مجموعه‌ی نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه‌ی شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه‌روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج