جاباما
۵۲۴۵۹۱
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

منشور حقوق شهروندی شعاری و انتزاعی نیست

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با تاکید بر اینکه منشور حقوق شهروندی در فضای فکری، انتزاعی و شعاری قرار ندارد، اظهار کرد: امروز منشور حقوق شهروندی واقعا در کف جامعه اجرا می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با تاکید بر اینکه منشور حقوق شهروندی در فضای فکری، انتزاعی و شعاری قرار ندارد، اظهار کرد: امروز منشور حقوق شهروندی واقعا در کف جامعه اجرا می‌شود.

الهام امین‌زاده با اشاره به ویژگی‌های لایحه حقوق شهروندی اظهار کرد: لایحه حقوق شهروندی دولت تدبیر و امید لایحه‌ای منحصر به فرد است؛ چراکه گرچه در اسناد دیگری از حقوق شهروندی به نگارش درآمده شده هر کدام یک بعد را مورد نظر قرار دادند و در بخش حقوق ملل فصل ۳ قانون اساسی به صورت کامل و جامع به موضوع حقوق شهروندی پرداخت شده اما نیازمند تبیین این حقوق به صورت ملموس و اجرای آن برای مردم بودیم.

وی گفت: به همین جهت هدف ما آن بود که در حوزه حقوق شهروندی با تبلیغ، اجرا و تبیین برای مردم اقدام کنیم.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه در زمان تهیه منشور حقوق شهروندی اجرای آن نیز انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته همراه و همگام با تهیه سند حقوق شهروندی، اجرای آن نیز آغاز شد.

امین‌زاده با اشاره به نتایج حاصل از اجرای منشور حقوق شهروندی از سوی دولت اظهار کرد: یکی از نتایج حاصل از اجرای منشور حقوق شهروندی، ابلاغ وزیر علوم درباره قرار گرفتن دو واحد درسی برای دوره کارشناسی با عنوان حقوق شهروندی و مهارت‌های زندگی است. این واحدهای درسی قرار است از ترم آینده به دانشجویان ارائه شود.

وی همچنین با بیان اینکه تشکیل اتاق‌های فکر حقوق شهروندی از جمله دیگر اقدامات انجام‌شده از سوی دولت است، عنوان کرد: اتاق‌های فکری با حضور جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، حقوقدانان، هنرمندان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان برای بررسی و یافتن راهکارهایی جدید در زمینه اجرای حقوق شهروندی در سطح کلان کشور تشکیل شده است.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی افزود: همچنین کارگروه‌های استانی و شهرستانی برای بررسی نحوه اجرا و چالش‌های پیش‌روی منشور حقوق شهروندی تشکیل شدند و به طور منظم گزارش‌هایی برای من ارسال می‌کنند.

امین‌زاده با بیان اینکه برای اجرای منشور حقوق شهروندی هفت کارگروه تشکیل شده است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع حقوق اقتصادی در منشور حقوق شهروندی چندین بار جلسات در این زمینه برگزار شد و طی آن مشکلات مالیاتی مردم مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه جلسات بررسی مشکلات مالیاتی مردم با حضور بخش خصوصی برگزار شد، افزود: یکی از دغدغه‌های مردم در زمینه پرداخت مالیات این است که عامل انسانی میان مودی و ممیز حذف شود و مالیات آنها براساس داده‌های واقعی تعیین گردد. همچنین از جمله دیگر خواسته‌های مردم در این زمینه آن است که مالیاتی که تعیین می‌شود را همه پرداخت کنند و اینگونه نباشد که عده‌ای از پرداخت مالیات معاف گردند و فشار مالیات بر روی طبقات متوسط جامعه وارد شود.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های انجام شده در زمینه خواسته‌های مردم در موضوع پرداخت مالیات، سازمان امور مالیاتی سامانه‌ای را در این زمینه پیش‌بینی کرد. همچنین تعداد هیات‌های رسیدگی به شکایت‌های مردمی از سه شعبه به پنج شعبه افزایش یافت.

امین‌زاده همچنین درباره فعالیت‌های استان‌ها در رابطه با تبلیغ حقوق شهروندی و افزایش آگاهی مردم در این زمینه گفت: استان‌های مختلف در رابطه با آموزش و رسیدگی به حقوق شهروندان و آگاهی آنها در این زمینه و همچنین تبدیل مجازات حبس به سایر مجازات‌ها و به کارگیری سمن‌ها در زمینه‌های آموزش کودکان، بی‌سرپرست و بدسرپرست و همچنین اجرای طرح سلامت، ایده‌ها و ابتکارات خوبی را عملیاتی کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه منشور حقوق شهروندی صرفاً در یک فضای فکری، انتظاری و شعاری قرار ندارد بلکه در واقعیت و در کف جامعه اجرا می‌شود، اظهار کرد: در زمینه اطلاع‌رسانی و ترویج آگاهی‌های مردم نسبت به حقوق شهروندی مذاکراتی با صداوسیما انجام شده تا ۲۲ شبکه استانی در این زمینه اقدام به برنامه‌سازی کنند.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ادامه داد: همچنین در راستای حمایت از اقدامات ترویجی برای افزایش آگاهی‌های مردم نسبت به حقوق شهروندی دو داور برای مشاهده ۴۴ فیلم در جشنواره فیلم‌های دهه فجر انتخاب شدند تا فیلم‌های برتر درخصوص حقوق شهروندی و ترویج این حقوق را شناسایی کنند.

امین‌زاده با بیان اینکه متاسفانه در جشنواره فیلم اخیر هیچ فیلمی انتخاب نشد، افزود: ملاک انتخاب فیلم برتر این است که زمانی که مخاطب از سالن سینما خارج می‌شود بداند که به عنوان شهروند چه حقوق و چه تکالیفی را برعهده دارد و همچنین باید به دنبال مطالبه و اجرای چه حقوقی باشد.

وی با اشاره به همکاری نهادهای علمی با دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در زمینه اجرای منشور حقوق شهروندی گفت: براساس همکاری‌هایی که با پردیس فنی دانشگاه تهران داریم، مطالعات علمی برای طراحی و ایجاد نرم‌افزارهای موبایلی در زمینه افزایش آگاهی‌های مردم نسبت به حقوق شهروندی خود با توجه به ویژگی‌های شخصیتی جایگاه و مشکلات در حال انجام است. در همین زمینه دانشگاه تهران ۱۶ طرح ارائه کرد که پس از انجام بررسی‌های لازم سه پروژه مورد تایید قرار گرفت و بنابر این است تا با همکاری بخش فناوری ریاست‌جمهوری زیرساخت‌های لازم تهیه و این پروژه‌ها اجرا شود.

دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در پایان با بیان اینکه به دنبال اطلاع‌رسانی به مردم در راستای افزایش آگاهی نسبت به حقوق شهروندی خود و همچنین آموزش در این زمینه هستیم، خاطرنشان کرد: در زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم کتاب‌های مختلفی در استان‌های کشور تهیه شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای روحانی حقوق شهروندی مطلومان وکارگران را به خوبی رعایت کردن و باید مورد تشویق قرار گیرد دولت بعدی هم از این روش استفاده کند خخخخخخخ روحانی اصلا نمیدونه حقوق شهروندی چی هست حقوق شهروندی توسط اقا امام زمان اجرا خواهد شد

    • بدون نام

      روحانی اول خودش حقوق مردم در انجام وظایفش و تعهد به وعدهاش و صداقت و راست گویی رعایت بکنه مردم وظایفشون رو بلدند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج