۵۲۳۵۸۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

میثمی:

حقوق شهروندی در ذهن مسئولان نهادینه نشده

مدیر مسئول نشریه چشم انداز ایران با بیان اینکه تنها چیزی که می تواند وحدت ما را حفظ کند، حقوق شهروندی است، اظهار کرد: متاسفانه حقوق شهروندی در ذهن برخی از مسئولان نهادینه نشده است .

خبرگزاری ایلنا: لطف الله میثمی عصر امروز در نخستین نشست ستاد دانشجویان اصلاح طلبان تهران با عنوان «فریاد امید» گفت: قانون اساسی و قانون‌گرایی که بلافاصله پس از انقلاب اسلامی به وجود آمد، دارای پشتوانه‌های قوی در نهضت ملی شدن صنعت نفت و انقلاب مشروطیت دارد و می‌توان سند وفاق ملی باشد.

او ادامه داد: قانون اساسی دارای رای و پشتوانه مردمی است و تنها سندی است که دارای رای ملی است و سیاست داخلی و خارجی ما را تنظیم می‌کند و براساس آن بیش از ۳۰ انتخابات برگزار شد.

این فعال ملی و مذهبی با بیان اینکه در خرداد ۷۶ یک زلزله سیاسی در کشور رخ داد، اظهار داشت: یک طرف حدود۷۰ درصد و طرف دیگر حدود ۱۸ درصد رای داشتند. این یکی از شفاف‌ترین انتخابات‌ها از نظر راهبردی در دنیا بود. پس از آن اولین انتخابات شوراها برگزار شد که همین مدل رای را به همراه داشت و در انتخابات مجلس ششم همین آرا تکرار شد. در سال ۸۰ با وجود آنکه اقای خاتمی ۹ رقیب داشت و طرف مقابل سعی می‌کرد خاتمی ۸ میلیون رای نداشته باشد، رییس دولت اصلاحات ۲۲ میلیون رای آورد.

میثمی با اشاره به اظهارات خاتمی در مراسم روز دانشجو سال ۸۳ تصریح کرد: خاتمی به دنبال آن بود که انتخابات دموکراتیک را با همین قانون اساسی نهادینه کند. او گفت با همین قانون ۵ انتخابات رفراندوم گونه را برگزار کردم. او گفت آن انتخابات براساس همین قانون اساسی برگزار شده که دارای پشتوانه تاریخی بوده و رای مردمی را دارد.

او افزود: برخی از اصولگرایان می گویند قانون اساسی فصل الخطاب است و برخی می گویند نظر رهبری فصل الخطاب است. براین اساس خاتمی می گوید می توان در همین روند می توان اثرگذار بود و کسی نمی تواند به نتایج تکمین نکند. در واقع خاتمی تلاش کرد نشان دهد که با همین امکانات و ظرفیت‌های قانون اساسی اصلاحات بن بستی ندارد. او گفت اصلاحات بن بست ندارد و من حاضرم جام شوکران آن را بنوشم. او انقدر به اصلاحات اعتقاد داشت که حاضر بود جانش را هم بدهد.

مدیر مسئول نشریه چشم انداز ایران با بیان اینکه از سال ۷۴ در انتخابات اصلاح‌طلبان همیشه رای اول را می‌آورند، خاطرنشان کرد: در دور اول انتخابات سال ۸۴ نیز رای اصلاح طلبان از اصولگرایان بیشتر بود هرچند که در مرحله دوم یک دو قطبی علیه آقای هاشمی ایجاد شد.

میثمی با بیان اینکه مردم ایران به عقلانیت رسیده اند، ابراز داشت: مردم وقتی منطقه خاورمیانه را مشاهده می کنند به این نتیجه رسیده‌اند هیچ راهی جز تکیه به رای مردم و اتکای قانون وجود ندارد. بر این اساس در سال ۹۲، وقتی اعلام شد که روحانی پیروز انتخابات شده است مردم در سراسر ایران به شادی پرداختند و حتی آن ۱۴ میلیونی که در انتخابات شرکت نکردند، پایکوبی کردند و به کسی توهین نکردند.

او با بیان اینکه مردم ایران را باید عقلانی شناخت، عنوان کرد: در انتخابات ۹۴ نیز شاهد پیروزی ۳۰ بر هیچ بودیم. اگر از انتخابات ۷۴ تا ۹۴ یک استقرایی کنیم مشاهده خواهیم کرد که رای اصلاح طلبان نسبت به رقیب ۷۰ بر ۳۰ است.

این فعال ملی و مذهبی با بیان اینکه اگر شورای نگهبان بر قانون اساسی تکیه کند، حتما در نوع نظارت خود تجدید نظر خواهند کرد، یادآور شد: نوع نظارت شورای نگهبان با روح قانون اساسی و حتی قوانین مصوب مجمع در تضاد است. این نظر مخالفان و معاندان نیست. حتی فردی مانند نجات الله ابراهیمیان که یکی از اعضای شورای نگهبان است نسبت به روند ردصلاحیت های شورای نگهبان اعتراض داشت.

میثمی با اشاره تنوع‌های مختلف در ایران بیان کرد: جامعه ایران جامعه مرکبی از اقوام و مذاهب مختلف است و تنها چیزی که می تواند وحدت ما را حفظ کند، حقوق شهروندی است. با این حال، متاسفانه حقوق شهروندی در ذهن برخی از مسئولان نهادینه نشده است و به همین خاطر لازم است در این باره کار کرد.

مدیرمسئول نشریه چشم انداز ایران با بیان اینکه ما باید به دنبال تقویت حق شهروندی باشیم، گفت: وقتی امام می‌گوید میزان رای ملت است این جمله حق شهروندی را عینیت می‌کند. وقتی رهبری می‌گوید رای مردم حق الناس است، این مسئله اجرای قانون اساسی را آسان‌تر می کند.

میثمی با تشکر از زحمات دولت کنونی گفت: وقتی این دولت مسئولیت امور را برعهده کرفت که رکود جامعه منفی شش و هشتم درصد بود ولی الان رشد کشور مثبت شش است. ما وارد کننده بنزین بود ولی اکنون در مرز خودکفایی هستیم. قبل از دولت احمدی نژاد ۱۱۰ هزار نفر در پارس جنوبی کار می کردند که در دولت نهم و دهم به هشت هزار نفر رسید که هم اینک این تعداد به ۹۰ هزار نفر رسیده است. در عرصه تولید گندم خودکفا شده ایم و درآمد کشاورزان افزایش یافته است. تولید نفت و گاز ما سه برابر شده است.

او با بیان اینکه پس از برجام هرساله ۲۰ میلیارد هزینه واردات مان کاهش یافته است، اظهار داشت: میزان قاچاق قبل از دولت یازدهم ۲۵ میلیارد بود که هم اکنون به ۱۵ میلیارد کاهش یافته است. ما با شاهد افزایش دریافت روبرو بودیم. در ابتدای دولت نهم ۱۰ درصد مردم مالیات می دادند ولی در سال های پایانی دولت دهم این نرخ به ۵ درصد کاهش یافت. درامدهای گمرکی ما افزایش یافته است.

این فعال ملی و مذهبی تاکید کرد: امیدوارم همه دست به دست هم بدهیم و در یک انتخابات شکوهمند این دولت را کمک کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج