۵۲۳۰۵۷
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

معیشت؛ مطالبات اصلی کارگران

روز جهانی کارگر همه ساله در بسیاری از کشورهای جهان با هدف تجلیل از مقام کارگر و گرامیداشت یاد کارگرانی که در دفاع از حقوق کارگران جان خود را از دست داده‌اند توسط کارگران و تشکل‌های کارگری با برپایی و اجرای برنامه های متنوع گرامی داشته می شود.

روزنامه ایران: روز جهانی کارگر همه ساله در بسیاری از کشورهای جهان با هدف تجلیل از مقام کارگر و گرامیداشت یاد کارگرانی که در دفاع از حقوق کارگران جان خود را از دست داده‌اند توسط کارگران و تشکل‌های کارگری با برپایی و اجرای برنامه های متنوع گرامی داشته می شود.
این امر مهم از دیرباز نیز در ایران رایج است. شکوه و عظمت برگزاری این مراسم در هر کشور نشان دهنده پویایی و سرزندگی تشکل‌های کارگری و کارگران آن کشور است؛ با مشاهده نحوه برگزاری این مراسم‌ در رسانه‌ها کاملاً مشخص است که در کشورهای صنعتی که وضعیت زندگی، تأمین اجتماعی و امنیت شغلی کارگران در سطح خوبی است راهپیمایی و مراسم روزجهانی کارگر با شکوه خاصی برگزار می‌شود اما در کشورما برگزاری این مراسم به شکل و شیوه دیگری است. در ایران کارگران انتظار دارند با برپایی روز کارگر بتوانند مطالبات و خواسته‌های قانونی و صنفی خود را در چارچوب قانون بیان کنند، مطالباتی که در آن به رسمیت شناختن حقوق، تأمین معیشت و امنیت شغلی کارگران بیشتر نمود دارد.
بی خبری کارگران از روزی به نام روز کارگر
اکبر شوکت، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در گفت‌و‌گو با «ایران» دراین باره می‌گوید: در کشور ما سالیان طولانی است که روز جهانی کارگر پرشوری را شاهد نیستیم و تنها در یکی دو سال گذشته مراسمی به مناسبت این روز برپا شده است. متأسفانه در بسیاری از نقاط کشور حتی کارگران نمی‌دانند که در تقویم‌های دنیا چنین روزی ثبت شده است.
لذا کارگری که به حقوق خود آشنا نیست نتیجه‌اش اجحاف در حق کارگر و به استثمار کشیدن این قشر زحمتکش است. وی می افزاید: آگاه کردن اقشار پایین دست به حقوقشان چنانچه همراه با ارائه خدمات و بالا بردن سطح زندگی آنها و توجه به امنیت شغلی و معیشت آنها باشد تبدیل به یک آگاهی پایدار و مثمر می‌شود که نتیجه‌اش افزایش بهره‌وری و رشد فرهنگ و رفاه در تمامی سطوح جامعه است.
او با بیان این که با رشد سطح کیفی کارگران سایر ابعاد زندگی کارگری نیز با این آگاهی رشد می کند اظهار می دارد این مسأله موجب می شود تا رضایت و رفاه و نشاط در جامعه به وجود آید ولی چنانچه بدون در نظر گرفتن مؤلفه‌های برقراری عدالت اجتماعی که ذکر شد صرفاً بخواهیم از طریق تبلیغات و رسانه‌ها این آگاهی را افزایش دهیم این آگاهی بسیار کم اثر و موقتی بوده و در برخی موارد به دلیل سردرگمی افراد نتیجه عکس داده و حتی باعث هرج و مرج در جوامعی است که در آن عدالت اجتماعی وجود ندارد؛ به همین دلیل است که همیشه در کشورهایی که حاکمیت آن توان برقراری عدالت اجتماعی در جامعه ندارند به دلیل وجود رانت‌ها و فساد‌ها توان ایجاد امنیت شغلی، افزایش رفاه و تأمین خواسته‌های منطقی و صحیح تشکل‌های کارفرمایی و کارگری را ندارند. همیشه سعی در منزوی کردن تشکل‌ها و جامعه هدف آنها از طریق بی‌توجهی و کنار گذاشتن آنها از مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی و اجتماعی کشور دارند و همیشه مانع ایجاد آگاهی در این اقشار هستند.
شوکت می‌گوید: در کشور ما یک حالت بینابین وجود دارد؛ ظرفیت‌های موجود در کشور ما و استعدادهای بالقوه‌ای که به راحتی و فقط با یک مدیریت صحیح بالفعل خواهد شد می‌تواند کارگران، کارفرمایان و کشور را در مسیرکشورهای صنعتی و پیشرفته قرار دهد به نحوی که مردم آن کشور در تمامی ابعاد زندگی احساس نشاط و رضایت داشته باشند.
شوکت تأکید می کند در شرایط فعلی از دیدگاه بنده به عنوان یک فعال کارگری با چند پیشنهادی که نتیجه سال‌ها تجربه حضوری و مطالعه مشکلات بخش اشتغال کشور می‌باشد می‌توان حداقل ۵۰ درصد مشکلات کشور را حل و فصل کرد.عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های وابسته اظهار می‌دارد، راه‌اندازی سامانه جامع کار ایران به نحوی که تمام اطلاعات کارگران و مراکز تولیدی و صنعتی و خدماتی و... در این سامانه ثبت شود این سامانه این امکان را به ما می‌دهد تا همه قراردادها، پرداختی‌ها و تسویه حساب‌های کارگری را رصد کرده و به این طریق قراردادهای موقت و دائم را ساماندهی، قرارداد و تسویه حساب سفید امضا را حذف و علاوه بر آن میزان کاهش و افزایش اشتغال در هر بخش را به تفکیک متوجه شده و برای رفع مشکلات آن بخش چاره‌جویی کنیم و با شناسایی بخش‌های روبه رشد از طریق این سامانه ظرفیت‌های موجود را به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید، تشکیل تعاونی‌های کارگری، جایگزین پیمانکاران در تمامی شرکت‌ها و مراکز تولیدی، صنعتی، معادن، خدماتی متعلق به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی همانند شهرداری‌ها، پتروشیمی‌ها و بنگاه‌های اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی، معادن و... به جای واگذار کردن امور به پیمانکاران، تمامی امور اقتصادی در قالب تعاونی کارگری به کارگران واگذار گردد؛ با این کار شاهد افزایش حقوق کارگران و در نتیجه افزایش بهره‌وری در سطح کشور و عدالت اجتماعی و افزایش رفاه در جامعه خواهیم بود.
وی ادامه می‌دهد کنترل قاچاق کالا در کشور و جلوگیری از ورود کالاهایی که در کشور توان تولید آن توسط کارفرمایان و کارگران داخلی وجود دارد با این کار و بدون صرف هیچ‌گونه هزینه و بودجه‌ای شاهد رشد اشتغال در کشور خواهیم بود و اشتغال موجود نیز حفظ و افزایش پیدا خواهد کرد.
شناسایی صنایع اشتغالزا
شوکت می‌گوید: برای مثال در صنعت نساجی با وارد کردن پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها از تولید نخ با کیفیت تا تولید منسوجات با کیفیت می‌بایست سرمایه‌گذاری کرده و مجدد این صنعت را احیا نمود. همین روال در مابقی صنایع نیز باید صورت گیرد. پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کارفرمایان جهت نوسازی تجهیزات تولیدی که این امر علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید کالای با کیفیت باعث افزایش ایمنی و کاهش مشــــــــــاغل زیان آور در کشور می‌شود.
وی می‌افزاید: مهم‌ترین عامل در پایدار کردن شرایط فوق تقویت و حضور جدی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی و اجتماعی کشور می‌باشد تا از این طریق تمامی امور توسط این تشکل‌ها رصد شده و امکان ایجاد رانت و فساد، باحضور متولیان اصلی ایجاد اشتغال و پیشرفت کشور در تمامی ابعاد به کمترین حد خود برسد.
۸۵ درصد از کارگران قرارداد موقت دارند
ناصر چمنی عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران می گوید، یازدهم اردیبهشت روز جهانی کارگر روزی است که تمام کارگران جهان با بر پایی راهپیمایی خواستارتوجه به مطالبات صنفی خود هستند ولی در کشور ما به جای روز کارگر هفته کارگر نامگذاری شده و در طول این هفته مراسم‌ مختلفی از طرف ادارات و وزارت کار برگزار می‌شود، اما متأسفانه اجازه راهپیمایی به کارگران داده نمی‌شود تا کارگران بتوانند خواسته‌های صنفی خود را مطرح کنند. یکی از این خواسته‌ها اجرای بند دوم ماده هفت قانون کار است که نزدیک به سه دهه است وزیر کار هیچ دولتی وظیفه‌ای که قانون برایش تعیین شده را انجام نمی‌دهد.
همانا مشخص کردن کارهای مستمر و دائم و غیردائم که باید در هیأت دولت تصویب شود تا دیگر شاهد قرارداد موقت در بازار کار نباشیم متأسفانه به خاطر اینکه بند دو ماده هفت اجرا نشده در حال حاضربیش از ۸۵ درصد کارگران در کارهای مستمر قرارداد یک، سه و یا شش ماهه دارند. چمنی درادامه در خصوص معیشت کارگران می‌افزاید: اجرای کامل ماده ۴۱ قانون کار با تبصره هایش که تأکید جدی بر معیشت کارگران دارد به درستی اجرا نمی‌شود و هر سال به دلایلی با این قانون سلیقه‌ای برخورد می‌شود. وی با اشاره به دیگر مسائل و مشکلات کارگران می‌گوید درمان از مهم‌ترین مسائل کارگران است و با توجه به اینکه آنها ماهانه ۳۰ درصد حق بیمه کارگر و کارفرما به سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کنند اما متأسفانه به خاطر کمبود بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین اجتماعی استفاده بهینه‌ای از دفترچه‌ها نمی‌شود. عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اظهار می‌دارد امیدواریم که دولتمردان اجازه راهپیمایی و اعتراضات صنفی را به رسمیت بشناسند تا زمانی که حقی از کارگری تضییع شد بتواند صدای خود را به گوش مسئولان برساند.

وی در پایان می‌افزاید: یکی از مطالبات مهم کارگران آن است که دولت لایحه معیوب تغییر قانون کار را که به مجلس ارسال کرده بازگرداند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط بلدید شعار بدید و حرف بزنید.خدا حقمون رو ازتو بگیره.شماها کی بفکر کارگر بودید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج