۵۱۵۵۰۳
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

وعده های دروغ اقتصادی در کارزار انتخابات

بازار وعده هاي اقتصادی در کارزار انتخاباتي به شدت داغ شده است . در حالی که برنامه ستاد انتخابات اعلام نشده نامزدهاي رسمي و غير رسمي، مسابقه عوام فريبي را شروع كرده اند و از وعده‌هایی سخن می گویند که تحقق آنها در شرایط اقتصادی امروز امری محال و غیر ممکن به نظر می‌رسد .

هادی حق شناس در شهروند نوشت: بازار وعده هاي اقتصادی در کارزار انتخاباتي به شدت داغ شده است . در حالی که برنامه ستاد انتخابات اعلام نشده نامزدهاي رسمي و غير رسمي، مسابقه عوام فريبي را شروع كرده اند و از وعده‌هایی سخن می گویند که تحقق آنها در شرایط اقتصادی امروز امری محال و غیر ممکن به نظر می‌رسد .
در این کارزار برخی دم از افزایش یارانه نقدی به ٢٥٠ هزار تومان می‌زنند. هرچند که قانون اساسی کشور دولت‌ها مکلف به تامین معیشت و بهبود سطح رفاه در ابعاد مختلف کرده است ، طرح چنین وعده‌ای در شرایطی که اقتصاد ایران همچون کشتی طوفان زده ای به ترمیم نیاز دارد از چند جهت مورد انتقاد است:
الف: نگاهی به بودجه سنواتی کشور نشان می‌دهد که حدود یک سوم درآمد کشور از محل پول نفت ، یک سوم دیگر از محل مالیات و یک سوم دیگر از بخش‌های دیگر است. هدف‌گذاری بودجه‌ای ٩٦ نشان می‌دهد که ١١٣ هزار میلیارد تومان از درآمد کشور از طریق فروش نفت و ١١٥ هزار میلیارد تومان هم از محل مالیات است . اما با نگاهی دقیق تر به این آمارها این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود در شرایطی که پول حاصل شده از دو منبع اصلی درآمدی کشور کمتر از ٢٣٠ هزار میلیارد تومان است چگونه می‌توان ٢٠٠ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی هزینه کرد .
ب: مفهوم ساده این وعده این است که کلیه ساخت و سازها در کشور تعطیل و ٢,٥ میلیون کارمند و بازنشسته حقوقی دریافت نکنند تا دولت بتواند منابع خود را صرف پرداخت یارانه کند . بی‌تردید وعده‌هایی از این دست قابلیت اجرایی شدن را نخواهند داشت اما مطرح شدن آن توقعات بی‌جایی را برای دولت آینده ایجاد خواهد کرد. مسکن مهر، سهام عدالت و پرداخت یارانه نقدی نمونه‌ای از این توقعات بود که در دولت قبل ایجاد شد و هزینه آن را دولت یازدهم پرداخت کرد . در حالی از سال ٨٩ تا کنون بیش از ٣٠٠ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی شده که میزان بودجه عمرانی که در این مدت اختصاص یافت کمتر از نصف این رقم بوده است . عدم تحقق بودجه عمرانی در شرایطی است که این بودجه مبنای توسعه ، اشتغال و آبادانی کشورها به شمار می‌آید.
ج: مردم بايد بدانند بخش عمده‌اي از مشكلات كشور، ساختاري است و هيچ سياستمداري نمي‌تواند در كوتاه مدت آنها را حل كند.مشكلاتي نظير بيكاري، مشكلات نظام بانكي، خشكسالي، فقر، نابرابري، بحران‌هاي زيست‌محيطي،صندوق‌هاي بازنشستگي، سرمايه‌گذاري و ده‌ها مشكل و معضل بزرگ ديگر، امروز به وجود نيامده‌اند كه فردا حل و فصل شوند. سياستمداران نيز نبايد از اين مشكلات گروگان‌گيري كرده و با طرح وعده‌هاي غيركارشناسي و هزينه زا، در صدد جلب آراي مردم برآيند و مشكلي بر مشكلات كشور بيفزايند.
واقعيت این است دولت مکلف به حمایت از دهک‌های پایین جامعه است اما ساده‌سازي مشكلات ريشه‌اي و چند لايه و ارایه راهكارهاي پشت تريبوني توسط هر سياستمداري، چيزي جز عوام‌فريبي نيست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زمان عوام فریبی تمام شده. زمانی که مردم با آپارات فیلم تماشا میکردند. وبا رادیو دو موج اخبار را پی گیری میکردند. اعوام فریبی جواب می داد. در این روزگار که با یک به چشم زدن و دورزدن در فظای مجازی یک نوجوان پانزده ساله خوب و بدو زشت را تشخیص می دهد عوام فریبی مسخره وخنده دار است. فقط کسانی که از فقر مردم سو استفاده می کنند و در شعارهای انتخاباتییشان وعده های پولی به مردم می دهند شاید جواب بگیرند. ولی خیلی زود دستشان برای مردم رو میشود با عمل کردشان.گناه عوام فریبی هزار برابر کلاه برداری است. عوام فریبی فرقی با کلاه برداری ندارد. فرقش این است یک کلاه بردار شاید حد اکثر سر یک سری از مردم ساده لوح وبی تجربه را کلاه برداری کند. ولی یک عوام فریب سر یک ملت کشور کلاه می گذارد تا به اهدافش که قدرت وثروت است برسد.

    • بدون نام

      چطوریارانه راکشورهای اروپایی اجراش میکنندومشکلی پیش نمیادولی برای کشوره ما بار اضافی میاره نه جانم ... خدالعنت کنه کسی وکیسانی راکه ب کشورصدمه واردمیکنند.ماقدراحمدی نژادرانمیدونستیم یه عده بی خرد همه ی کارشون این بود سنگ اندازی کنن ونزارن طرح های بزرگ نتیجه بدن.حالا ک کشور داره طرح های اروپایی رااجرامیکنه یه عده مخالف اینن ک کشور پیشرفت وترقی بکنه.مرد فقط وفقط احمدی نژاد

    • سعید

      هر چی میکشیم از دست احمدی نژاد و دارودستشه ..خدا ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج