۵۱۳۴۷۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پیام نشست سه جانبه مسکو چه بود؟

نشست یک روزه وزیران امور خارجه ایران، روسیه و سوریه در مسکو بازتاب گسترده ای در رسانه های غربی داشت. عمده گزارش ها از این نشست بر هشدار کشورهای شرکت کننده به آمریکا برای جلوگیری از تکرار تهاجم نظامی متمرکز بود.

خبرآنلاین: نشست یک روزه وزیران امور خارجه ایران، روسیه و سوریه در مسکو بازتاب گسترده ای در رسانه های غربی داشت. عمده گزارش ها از این نشست بر هشدار کشورهای شرکت کننده به آمریکا برای جلوگیری از تکرار تهاجم نظامی متمرکز بود.

موضوع جنگ در سوریه پس از حمله موشکی دولت ایالات متحده به پایگاه نظامی در سوریه ابعاد تازه ای پیدا کرد. این تهاجم موشکی به بهانه حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون صورت گرفت؛ حمله شیمیایی که غرب و حامیان آن اعتقاد دارند به وسیله دولت بشار اسد علیه شهروندان سوری صورت گرفته است. در مقابل دولت سوریه به شدت ادعای کشورهای غربی را تکذیب می کند.

ایران و روسیه نیز از رویکرد دمشق حمایت کرده و بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب مستقل زیر نظر شورای امنیت تاکید دارند و این اقدام را تنها راه برای حل مسالمت آمیز بحران می دانند.

تهران و مسکو تاکید دارند باید عامل و پشت پرده حمله شیمیایی به خان شیخون و سپس حمله موشکی کاخ سفید مشخص شود و به همین دلیل این دو کشور به شدت در مقابل اقدام موشکی «دونالد ترامپ» موضع گرفتند. واکنش روسیه به این اتفاق کاهش همکاری های امنیتی و نظامی با واشنگتن بود و جمهوری اسلامی ایران نیز بر پشتیبانی خود از دولت بشار اسد تاکید کرد.

مسکو و تهران اعتقاد دارند اگر به اقدام خودسرانه کاخ سفید پاسخ مناسب و درخور توجهی داده نشود با هر بهانه خود ساخته یا با تحریک کشورهای منطقه و تروریست ها اتفاقات مشابهی صورت گیرد و دوباره شاهد اقدامات نسنجیده آمریکا خواهیم بود. یقینا تنش بیشتر در نهایت منطقه و جهان را با بحرانی روبرو می کند که حل و فصل آن به سادگی قابل انجام نیست.

جمعه (۲۵ فروردین جاری ) وزیران امورخارجه ایران، روسیه و سوریه طی نشستی در مسکو بار دیگر بر مواضع خود در محکومیت حمله شیمیایی و موشکی تاکید کردند. بسیاری از رسانه های غربی علاوه بر بیان محکومیت اقدام آمریکا از سوی سه کشور اعلام کردند که «محمدجواد ظریف»، «سرگئی لاوروف» و «ولید معلم» وزیران امور خارجه ایران، روسیه و سوریه نسبت به تکرار این گونه تهاجم ها به ایالات متحده هشدار دادند.

هشدار جدی به آمریکا

محکومیت اقدام آمریکا در حمله موشکی به سوریه برای یک اتهام اثبات نشده اقدامی بود که همه کارشناسان انتظار داشتند در مسکو صورت گیرد. اما نکته قابل توجه اعلام هشدار جدی به آمریکا برای جلوگیری از تکرار چنین اقدام هایی در آینده بود.

بخش انگلیسی تارنمای «دویچه وله» در گزارشی نوشت: یک هفته پس از حمله موشکی ناو آمریکایی به سوریه، وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه به شدت به کاخ سفید نسبت به اقدامات نظامی بعدی در سوریه هشدار دادند. مقامات این سه کشور اعلام کردند تکرار چنین اقداماتی می تواند نتایج عمیقی نه تنها بر امنیت منطقه بلکه جهان داشته باشد.

بر این اساس لاوروف به وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که روسیه و ایالات متحده دیدگاه مشترکی در مورد تکرار نشدن چنین حمله هایی دارند. وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که آینده سوریه باید تنها با خواست مردم این کشور تعیین شود.
با این وجود این خبرگزاری آلمانی عنوان کرد که وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن، احتمال تکرار تهاجم بیشتر آمریکا را رد نکرده است .

تارنمای روزنامه «وال استریت ژورنال» در مورد این نشست سه جانبه نوشت: ایران و روسیه نشان دادند که در حمایت از بشار اسد متحد و هماهنگ هستند.

در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: وزیران خارجه سه کشور در مسکو نشان دادند جبهه متحدی را در حمایت از رئیس جمهوری سوریه تشکیل می دهند. آن ها تاکید می کنند که اتهام ایالات متحده و برخی کشورها علیه دولت سوریه در مورد حمله شیمیایی، ساختگی است.

تارنمای روزنامه «واشنگتن پست» نیز در مورد این گفت وگوی سه جانبه از هشدار شدید سه کشور به آمریکا خبر داد و نوشت: با وجود اتهامات ایالات متحده علیه دولت اسد ، ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه از بازرسان بین المللی دعوت کرد تا از پایگاهی که واشنگتن می گوید از آن محل حمله شیمیایی صورت گرفته است بازدید کنند.

تاکید بر تشکیل دو کمیته حقیقت یاب مستقل

نکته ای که سه کشور در مسکو برآن تاکید داشتند تعیین مقصر این بحران از طریق یک کمیته حقیقت یاب بین المللی بود. این همان موضوعی است که کشورهای غربی با آن مخالف هستند.

سازمان ملل روسیه را از سه سال پیش به عنوان مسئول نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه تعیین کرد. به نظر می رسد مسکو اکنون نسبت به نتیجه تحقیقات این کمیته مطمئن است و به همین دلیل بر تشکیل آن تاکید می کند.
تارنمای شبکه تلویزیونی «ای.بی.سی نیوز» آمریکا اعلام کرد سه کشور در مسکو به شدت به آمریکا در مورد تکرار اقداماتش هشدار دادند و تحقیقات بین المللی در مورد حمله شیمیایی هفته را خواستار پیش شدند.

وزیر امور خارجه روسیه اقدام آمریکا را نقض فاحش قوانین بین المللی عنوان کرد و نسبت به نتایج تکرار این حرکت برای جامعه جهانی هشدار داد. وی همچنین آمریکا را متهم کرد که با حمله موشکی تلاش می کند تا مانع تشکیل کمیته حقیقت یاب شود. روسیه تاکید می کند که کارشناسان فعال در این کمیته باید از ملیت های گوناگون باشند و این کمیسیون نباید تنها متشکل از ملیت های اروپایی و ایالات متحده باشد.

به نوشته این شبکه خبری، لاوروف تصریح کرد: اگر همکاران آمریکایی و اروپایی مطمئن هستند که دیدگاه آن ها در مورد حمله شیمیایی درست است نباید دلیلی برای مخالفت با تشکیل چنین هیات مستقلی داشته باشند. چنین تحقیقی باید شفاف باشد و هیچ جای تردیدی را باقی نگذارد. وزرای خارجه سه کشور همچنین در مورد حضور نیروهای نظامی آمریکا در مرزهای اردن و سوریه نیز گفت وگو کردند.

تارنمای شبکه خبری «الجزیره» علاوه بر بازتاب هشدار کشورهای شرکت کننده دراین نشست به آمریکا چنین نگاشت: روسیه اعتقاد دارد گازهای شیمیایی که منجر به کشته شدن ۸۷ نفر شد، از طریق حملات هوایی نبوده بلکه توسط شورشیان در خان شیخون منتشر شده و به همین دلیل تحقیقات بین المللی را خواستار شده است.
گزارش الجزیره نوشت: لاوروف اقدام آمریکا برای حمله به سوریه را محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین المللی و منشور ملل متحد دانست. لاوروف از آمریکا و متحدانش خواست تا حاکمیت سوریه را محترم بشمارند و از تکرار این اقدام ها خودداری کنند زیرا پیامدهای جدی را برای منطقه و جهان خواهد داشت.

همچنین سه کشور دو تحقیق در مورد حمله شیمیایی و اقدام موشکی آمریکا علیه سوریه را خواستارشدند.

تارنمای «یورونیوز» نیز در گزارشی نوشت: لاوروف ضمن محکومیت اقدام آمریکا از «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» (OPCW) به علت ناتوانی در انجام تحقیقات در خان شیخون انتقاد کرد. وی درخواست کرد که کارشناسان آمریکایی و روسی به این تحقیقات ملحق شوند و تاکید کرد این غیر قابل قبول است که این سازمان تجزیه و تحلیل مدارک و شواهد را در همان محل حادثه انجام نمی دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج