جاباما
۴۹۷۱۹۴
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

نوبت برخورد با سفرفروش‌های بی‌مجوز

کمتر از دو هفته به آغاز سفرهای نوروزی مانده و هشدار‌ها درباره فعالیت دفاتر متخلف خدمات سفر از همیشه بیشتر شده است. دفتر نظارت بر امور فرودگاه‌ها اما این بار تنها به هشدار اکتفا نکرده و توانسته در طول‌ سال ٩٥، مجوز ١٣٤ آژانس مسافرت هوایی را لغو و مجوز ٢٠٩ دفتر دیگر را هم تعلیق کند.

روزنامه شهروند: کمتر از دو هفته به آغاز سفرهای نوروزی مانده و هشدار‌ها درباره فعالیت دفاتر متخلف خدمات سفر از همیشه بیشتر شده است. دفتر نظارت بر امور فرودگاه‌ها اما این بار تنها به هشدار اکتفا نکرده و توانسته در طول‌ سال ٩٥، مجوز ١٣٤ آژانس مسافرت هوایی را لغو و مجوز ٢٠٩ دفتر دیگر را هم تعلیق کند.
این اتفاق شاید در نگاه نخست با توجه به نزدیک‌شدن فصل سفر، ایجاد محدودیت به نظر برسد اما کارشناسان گردشگری معتقدند كه نتیجه این لغوها و تعلیق‌ها، کاهش آمار شکایت از آژانس‌های مسافرتی است؛ چرا که بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری این دفاتر به جز گرانفروشی به مسافران و صدور بلیت بدون اختصاص صندلی، بدون تأیید سازمان هواپیمایی کشوری تغییر مکان داده‌اند و مدیران‌شان در دفاتر خدماتی حضور نداشته‌اند.

اینطور که «رضا جعفرزاده»، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری خبر داده، از میان این آمار لغو مجوز ٦٧ دفتر خدمات مسافرت هوایی و همچنین تعلیق ٩٥ دفتر دیگر در تهران اتفاق افتاده و مابقی لغوها و تعلیق‌ها متعلق به دیگر شهرهاست. او با اعلام این خبر گفته است که «وظایف و نوع عملکرد دفاتر خدمات مسافرت هوایی به دلیل ارتباط مستقیم با مردم بسیار حساس و خدمات شایسته این بخش بویژه در دوره اوج سفرهای پروازی ویژه است و سرویس‌دهی به مردم از نگاه این سازمان پوشیده نیست.»

براساس توضیح جعفرزاده در بازرسی‌های مستمر و موردی کارشناسان دفتر نظارت بر امور فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی از دفاتر خدمات مسافرت هوایی تهران و شهرستان‌ها مواردی ازجمله تمدید نشدن ضمانتنامه، بی‌توجهی به اخطارهای سازمان هواپیمایی کشوری و نداشتن شرایط راه‌اندازی پس از تعلیق در مدت تعیین شده محرز و به لغو مجوز ١٣٦ دفتر خدمات مسافرت هوایی منجر شد. در این مورد نیز حضور نداشتن مدیرعامل و مدیرفنی، تغییر مکان بدون تأیید سازمان هواپیمایی کشوری، گرانفروشی به مسافران و صدور بلیتNo record (بدون اختصاص صندلی) ازجمله عوامل تعیین‌کننده در لغو و تعلیق این دفاتر از ابتدای‌ سال ٩٥ تاکنون است.

امیر‌هاتفی، رئيس هيأت مديره انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران در گفت‌وگو با «شهروند» در این‌باره می‌گوید: «این اتفاق را برای صنعت گردشگری مفید می‌بینم، چون آمار و ارقام نشان می‌دهد که اغلب شکایت‌ها از دفاتری است که مدیران فنی و مدیران عامل ثابتی ندارد و در نتیجه عملکردشان هم درست نیست.» به گفته او پیش از این سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای بررسی عملکرد دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گرفتن آمار آنها مشکل داشت؛ اما امسال عملکرد سازمان در این‌باره مثبت بود: «بازدید‌های پیاپی، بازرسی و بررسی دفاتر خدماتی که تخلف می‌کنند و میزان شکایت از آنها بالاست، سبب شد از فعالیت متخلفان جلوگیری شود. حضور و فعالیت این گونه مراکز جز اینکه باعث می‌شود آمار شکایت از آژانس‌های مسافرتی بالا برود، هیچ عایدی ندارد پس باید جلوی آنها را گرفت.»

رئيس هيأت مديره انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران که در انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگري استان تهران و شورای حل اختلاف به این شکایات رسیدگی می‌کند، ادامه می‌دهد: «بعد از این لغوها و تعلیق‌ها آمار شکایت بسیار پایین‌تر آمده است. به نزدیک ٣٧٠ پرونده شکایت در شورای حل اختلاف رسیدگی شده و نزدیک به ١٥٥ پرونده هم در واحد رسیدگی به شکایات انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگري وجود دارد و همچنین تعدادی پرونده هم در کمیسیون فنی سازمان میراث فرهنگی رسیدگی شد و اینها همه توقف فعالیت متخلفان را به‌دنبال داشت.»

هاتفی درباره این لغوها و تعلیق‌ها، دلیل شکایت‌ها را اینطور توضیح می‌دهد: «مهم‌ترین دلیل نبود مدیر فنی دايم، نبود مدیرعامل به صورت حضوری است و همچنین تغییر مکان آژانس‌ها بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که اینها همگی تخلف محسوب می‌شوند. به‌طورکلی اینکه فعالیت دفاتر خدمات با قوانین و مقررات تطبیق نداشته و شکایت بالای مسافران و گردشگران صدور این احکام را به دنبال داشته است.»

او همچنین درباره آمار گردشگران داخلی نیز می‌گوید: «در حالی که آمار خروج گردشگران بالا بود اما آمار سالیانه نشان می‌دهد که خوشبختانه در ‌سال ١٣٩٥ با تغییر قیمت پروازهای خارجی نصف شده است. بر اساس این آمار تعداد گردشگران خارجی نسبت به‌ سال ٩٤ تا ٥٠‌درصد ریزش داشته، این باعث شده که آمار گردشگر داخلی تا ٧٠‌درصد افزایش پیدا کند.»
از سوی دیگر در کنار دفاتر خدمات مسافرت هوایی، صبح دیروز، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر هم با انتشار اطلاعیه‌ای از برخورد قاطع با تورهای مسافرتی متخلف خبر داد.

در متن این اطلاعیه آمده که ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در راستای احقاق حقوق هموطنان و آن دسته از مسافران و گردشگرانی که برای سفر از خدمات دفاتر مسافرتی و گردشگری استفاده می‌کنند و با خرید تورهای داخلی و خارجی سفر می‌کنند «علاوه بر نظارت‌های معمول» کنترل‌ها را در قالب اعزام تیم‌های نظارتی محسوس و نامحسوس تشدید کرده است.

در همین راستا اکیپ‌های بازرسی در قالب تیم‌هایی به ستادهای اجرایی خدمات سفر استان‌ها برای نظارت بر نحوه عرضه خدمات به‌ویژه تورهای مسافرتی و کنترل و کیفیت خدمات و قیمت‌هاي آنها اعزام شده که با مشاهده تخلفات احتمالی، برخورد قاطع و قانونی معمول خواهند داشت. ستاد مرکزی از مردم تقاضا کرده است که با بررسی مقاصد سفر و تنوع قیمت‌ها و خدمات تور، فقط از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری مجاز و معتبر که از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز دارند تور خریداری کرده و دقت داشته باشند که جزییات خدمات مورد توافق حتماً در قرارداد ذکر شده باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج