۴۹۴۱۹۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

بیشترین دعواهای حقوقی و کیفری ایرانیان

نوع و نحوه مراجعه عموم مردم به محاکم قضایی شاخصه ای مهم برای ارزیابی جوامع عنوان می شود. هنگامی که آمار پرونده های قضایی از جهت کیفیت و کمیت مورد واکاوی قرار می گیرد اطلاعات مهم و قابل ارزشی را در اختیار محققان قرار می دهد.

تابناک: نوع و نحوه مراجعه عموم مردم به محاکم قضایی شاخصه ای مهم برای ارزیابی جوامع عنوان می شود. هنگامی که آمار پرونده های قضایی از جهت کیفیت و کمیت مورد واکاوی قرار می گیرد اطلاعات مهم و قابل ارزشی را در اختیار محققان قرار می دهد.

روز گذشته نشست با عنوان کمیته ملی پیشگیری از طلاق در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار شد. در این نشست علی محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در میان سخنان خود آمارهای با اهمیت و قابل توجهی از کمیت و کیفیت مراجعه به قوه قضاییه ارائه داد.

علی محمد زنگانه در نشست کمیته ملی پیشگیری از طلاق گفت: اگرچه طلاق توافقی در ۹ ماهه سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ افزایش نیافته است اما همچنان درصدر دعاوی خانوادگی کشور قرار دارد.

وی سرقت مستوجب تعزیر، ‌ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی و تهدید را ۵ عنوان نخست اتهامات در کشور در ۹ ماهه سال ۹۵ عنوان کرد و گفت: این عناوین اتهامی نشان می دهد که هنوز نداشتن صبر یکی از مشکلات مشهود کشور است و آستانه تحمل مردم پایین می باشد.

زنگانه خشونت راعامل اصلی چند اتهام نخست کشور برشمرد و درباره تاثیرطلاق برکودکان گفت: بیش از ۶۸ درصد کودکان کانون اصلاح و تربیت از خانواده های ازهم پاشیده هستند.

مدیرکل پیشیگیری فرهنگی و اجتماعی قوه قضاییه درباره ۲۰ خواسته اول کشور در دادگاه ها در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ اظهارکرد: طلاق توافقی، مطالبه مهریه، الزام به تمکین، طلب درخواست طلاق زوجه، مطالبه نفقه و پرداخت اجرت المثل، به ترتیب درخواسته های رده های هشتم، نهم ، ‌یازدهم، دوازدهم، هجدهم و بیستم قرار دارند.

البته اگر این آمار را در کنار آمار چندماه پیش یکی دیگر از مقامات قوه قضاییه قرار دهیم به نتایج مهمتری خواهیم رسید.

حجت الاسلام شهریاری معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری قوه در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه در تیر ماه سال جاری برگزار شده بود به ۱۰ خواسته اول کشور اشاره کرده و گفته بود: مطالبه وجه بابت امور مختلف حدود ۲۹۰ هزار وارده بوده است که ۸ درصد کل پرونده‌های مدنی را تشکیل می‌دهد. دومین خواسته مطالبه وجه چک است که ۲۵۰ هزار پرونده بوده که هفت درصد وارده را نشان می‌دهد. سومین خواسته مطالبه خسارت تاخیر تادیه با ۲۱۹ هزار وارده بوده است.

شهریاری تصریح کرد: طلاق توافقی ۱۶۴ هزار وارده بوده که ۴.۵ درصد خواسته‌های کشور را با میانگین زمان رسیدگی ۲۶ روز تشکیل می‌دهد، مطالبه مهریه ۱۳۰ هزار وارد که ۳.۵ درصد از خواسته‌ها را تشکیل می‌دهد، اعسار از پرداخت ۲۷ هزار وارده، مطالبه خسارت ۱۱۵ هزار وارده، مطالبه نفقه ۸۶ هزار وارده، الزام به تکمین ۸۵ هزار وارده، طلاق به درخواست زودجه ۷۲ هزار وارده و سایر عناوین نیز ۲ میلیون و ۶۲ هزار بوده که بالغ بر ۵۷ درصد است.

معاون رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: طلاق توافقی، مطالبه مهریه و نفقه و .... مربوط به دادگاه خانواده می‌شود و به همین دلیل دادگاه خانواده یکی از پرفشارترین دادگاه‌هایی است که در قوه قضائیه شاهد آن هستیم و به منظور پیشگیری از آسیب در این حوزه امیدواریم جوانان با دقت و مشورت به سمت ازدواج بروند.

شهریاری با بیان اینکه ۱۰ اتهام اول کشور در دادسراها ۵۵ درصد وارده را تشکیل می‌دهد، گفت: در حوزه کیفری بالاترین آمار را سرقت مستوجب تعزیر با ۶۹۶ هزار وارده و میانگین زمان رسیدگی ۶۲ روز داشته است، ضرب و چرح عمدی با ۹۴ هزار وارده میانگین زمان رسیدگی ۶۳ روز را داشته است.

همانگونه که در آمار مقامات قضایی در میان پرونده های کیفری سرقت تعزیری و در میان پرونده های حقوقی مطالبه چک و دعواهای خانوادگی آمار قابل توجهی از تشکیل پرونده در محاکم قضایی را به خود اختصاص داده اند. که البته این آمار ها خود بیانگر بسیاری از کم کاری ها و بی توجهی ها در حوزه اجتماعی است . البته در این مطلب قصد این نداریم که علل این مباحث را مورد بررسی قرار دهیم ولی باید به عنوان تذکر بیان کرد نباید به سادگی از کنار این موضوع که از ۲۰ مورد اول شکایات و خواسته های مطروحه در محاکم قضایی سرقت و دعواهای خانوادگی در رتبه های برتر قرار دارند به سادگی گذشت.

سرقت تعزيري :

سرقت عبارت است از اینکه انسان مال دیگری به طور پنهانی برباید . قانون مجازات اسلامی سرقت را اعم از سرقت مستلزم حدّ و سرقت مستلزم تعزیر تعریف و مقرر می دارد.« سرقت عبارت است از ربودن مال دیگری به طور پنهانی . سرقت تعزیزی گاهی به دلیل فقدان شرایط اجرای حد است که سارق را تعزیز نمایند و گاهی خود عمل مجرمانه سرقت، تعزیزی است.

اگر سرقت مشمول حد نباشد به استناد ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات چنانچه سرقت دارای تمام پنج شرط زیر باشد، مجازات سارق یا سارقین پنج تا بیست سال حبس و تا ۷۴ چهار ضربه شلاق و رد مال مسروقه به صاحب آن است:

۱- اگر سرقت در شب باشد
2- سارقین 2 نفر باشند
۳- یکی از سارقین سلاح (گرم یا سرد) داشته باشد
4- سارق از دیوار بالا رفته یا حرز را شکسته یا کلید بسازد یا لباس مأمور دولتی بپوشد یا محل سرقت مهیا سکونت باشد
۵- در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشند.

طلاق توافقی:

اگر زن و شوهر قصد جدایی از یکدیگر را داشته باشند و در خصوص همه موارد اعم از مهریه، نفقه، حضانت و سایر امور مربوط به زوجیت هم توافق کرده باشند، در این صورت، دادگاه با لحاظ توافقات صورت‌گرفته و بدون رسیدگی ماهوی به این موضوعات، گواهی عدم سازش را صادر می‌کند که به این نوع از طلاق، در بین عموم طلاق توافقی می‌گویند.

اما اگر زن و شوهر در اصل طلاق توافق نداشته باشند یا وجود توافق برای طلاق، در سایر موارد اختلاف نظر داشته باشند، در این صورت، دادگاه باید هم به دعوای طلاق رسیدگی کند و هم اختلافات را حل و فصل کند.

طلاق غیرتوافقی نوعی از طلاق است که در آن، در ارتباط با مهریه، شروط ضمن عقد، تعداد فرزندان مشترک و صلاحیت رسیدگی به این موارد و نیز اینکه اولویت حق حضانت با چه کسی است، باید بررسی‌هایی صورت گیرد زیرا ممکن است درباره این موارد اختلافی میان زوجین ایجاد شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج