۴۸۹۷۱۱
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

علیرضا محجوب: برخی نمی توانند نامزد نشوند

روزنامه همدلی در گفت وگو با علیرضا محجوب نماینده تهران، نوشت: معتقدم باید شور انتخابات را در بین مردم به وجود آورد، نامزدها و کاندیداهای انتخاباتی نمی‌توانند با حضور بیش از اندازه در میدان رقابت شور انتخاباتی ایجاد کنند.

روزنامه همدلی در گفت وگو با علیرضا محجوب نماینده تهران، نوشت: معتقدم باید شور انتخابات را در بین مردم به وجود آورد، نامزدها و کاندیداهای انتخاباتی نمی‌توانند با حضور بیش از اندازه در میدان رقابت شور انتخاباتی ایجاد کنند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: علیرضا محجوب، نماینده اصلاح‌ طلب تهران در چهار دوره مجلس که عضو فراکسیون امید است و دبیر کلی خانه کارگر را نیز برعهده دارد، در گفت ‌وگو با همدلی به تحلیل انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت. او با انتقاد از اعلام کاندیداتوری بیش از اندازه و خارج از عرف جریان اصول‌ گرا برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری گفت که نباید تصور کنیم در بین نامزدهای انتخاباتی باید شور انتخاباتی ایجاد کنیم، بلکه باید این شور را در بین مردم ایجاد کرد. محجوب بر این باور است که در انتخابات ریاست جمهوری دور قبل شانس شخصی روحانی تاثیری در رای‌آوری او نداشته و حمایت آیت‌الله‌هاشمی در این نتیجه کمک کننده بوده است، در حالی که این دوره، شانس شخصی او برای رای ‌آوری چندین برابر نسبت به قبل است.

همچنین تاکید کرد که نامزد نهایی اصلاح‌ طلبان در انتخابات ۹۶ شخص روحانی است و گزینه دیگری ندارند. این نماینده اصلاح‌ طلب با کنایه به افرادی که هربار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌ شوند گفت که انتخابات ریاست جمهوری مثل موسم حج است و برخی تصور می ‌کنند هربار باید در این مراسم شرکت کنند و اصرار دارند که حتما در این وادی حاجی شوند! آنچه در زیر می‌ خوانید حاصل این گفت وگو است.

** با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری افراد زیادی اعلام نامزدی کرده ‌اند به نحوی که در جریان اصول‌ گرا و جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ۵۰ نفر اعلام کاندیداتوری کرده ‌اند. برخی دیگر نیز مثل بقایی که از نزدیکان احمدی ‌نژاد است و مدتی را به دلیل مشکلات مالی در زندان بوده، به طور فردی آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام کرده است و گفته که قصد دارد راه احمدی ‌نژاد را در پیش بگیرد. تحلیل شما از این شرایط چیست؟

این‌همه اقبال برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نشان ‌دهنده این است که این افراد احساس قدرت کرده ‌اند یا در مقطعی از کشور سطح ریاست جمهوری تا حدی تنزل پیدا کرده که هر کسی تصور می ‌کند «می ‌تواند» رئیس جمهور شود. در هر صورت «می ‌توانند» عبارت شایسته ‌ای است و هر کسی که این توانمندی و شایستگی را دارد، می‌تواند به میدان بیاید و خودش را بیازماید. اما واقعیت این است که انتخابات ریاست جمهوری، ظرفیت رقابت ۵۰ یا ۱۰۰ نفر یا حتی ۱۰ نفر نامزد انتخاباتی را ندارد و به تعداد انگشتان یک دست، فضا برای رقابت نامزدها وجود دارد. نه تنها در ایران روال این است، بلکه در همه دنیا عرف و روش به همین صورت است. بنابراین بهتر است جریانات سیاسی خودشان را فشرده کرده و با هم متحد شوند و نامزد نهایی خود را به میدان بیاورند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

** پس در این صورت خانه کارگر مثل برخی احزاب اصول ‌گرا، برای ریاست جمهوری نامزد مستقلی معرفی نمی ‌کند؟

از ابتدا اعلام کرده بودیم که نامزد نهایی و قطعی ما آقای روحانی است و این نظر و تصمیم جریان اصلاحات است. نامزد دیگری نداریم و قصد معرفی کسی غیر از آقای روحانی را هم نداشته و نداریم. به دوستان دیگر هم توصیه می ‌کنیم که روی یک گزینه به اجماع نظر برسند و با یک نامزد مشخص وارد عرصه انتخابات شوند. جلسات اخیر که تشکیل شد باعث تشویق برخی برای حضور در میدان رقابت شد، در حالی که حداقل انتظار از اصول‌ گرایان این بود که بعد از این نشست ‌ها و جلسات به نامزد واحد یا نامزد نزدیک به وحدت برسند. این عملکردشان به ضرر و زیان استحکام جریانات و گروه‌ها در کشور است.

معتقدم باید شور انتخابات را در بین مردم به وجود آورد، نامزدها و کاندیداهای انتخاباتی نمی‌توانند با حضور بیش از اندازه در میدان رقابت شور انتخاباتی ایجاد کنند. عرصه انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس و شوراها متفاوت است و نامزدها نمی‌توانند شور انتخاباتی ایجاد کنند. شور انتخاباتی ریاست جمهوری را با کار و رقابت در برنامه‌ ها می‌توان ایجاد کرد و به بهترین وجه هیجان مردم را برای انتخابات برانگیخت و بهترین نتیجه را از انتخابات به دست آورد.

** علاوه بر حضور پرتعداد اصول ‌گرایان برای نامزدی در انتخابات ۹۶ شاهدیم که از جریان اصلاح ‌طلب نیز کواکبیان در کنگره مردم ‌سالاری اعلام کرد که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می ‌شود. نظر شما دراین باره چیست؟

همان ‌طور که آقای کواکبیان و حزب مردم‌ سالاری در گذشته از اولین احزاب و افرادی بودند که آقای روحانی را مطرح و از او حمایت کردند، بهتر است که در این دور از انتخابات نیز همچنان راه گذشته را در پیش بگیرند و بر شعارهای سابق ‌شان تکیه کنند و بایستند. ولی هرکسی که توانمندی حضور در عرصه رقابت را دارد می ‌تواند در انتخابات پیش ‌رو به میدان بیاید. آقای کواکبیان هم تحصیل ‌کرده علوم سیاسی است و دکترای این رشته را دارد و استاد دانشگاه است. شاید احساس تکلیف سیاسی کرده که به میدان آمده است.

** برخی افراد مثل محسن رضایی هستند که در انتخابات دوره‌ های مختلف احساس تکلیف کرده و نامزد انتخاباتی می ‌شوند و با وجود رای نیاوردن باز هم در دوره بعدی کاندیدا می ‌شوند. آقای رضایی برای این انتخابات اعلام کرده بود که نامزد انتخاباتی نمی ‌شود، ولی اخیرا باز هم گفت اگربه او تکلیف کنند در انتخابات حضور خواهد یافت. نظر شما درباره این ‌گونه رفتار چیست؟

انتخابات ریاست جمهوری مثل موسم حج است و برخی در ابتدا می ‌گویند که به حج نمی‌روند ولی زمان حج که می‌رسد باز هم به حج می ‌روند. این افراد اصرار دارند که به هر شکل ممکن در این میدان حاجی شوند. ما هم این حضورشان را باز خوشامد می‌ گوییم. البته به نظرم شاید این افراد برای انتخابات احساس دلتنگی می ‌کنند، به این معنی که «بدون انتخابات زندگی هرگز!»

**رئیس جمهور هم طی چند روز گذشته فعالیت انتخاباتی خود را شروع کرده است و حرف از برجام و نشاط اجتماعی می ‌زند. به نظرتان با توجه به شرایط موجود، وضعیت روحانی نسبت به دور قبل بهتر است یا تجربه ریاست جمهوری شرایط او را برای رای ‌آوری سخت ‌تر کرده است؟

فعلا سخت است درباره نامزد خودمان و کسی که معتقدیم برای رای ‌آوری او باید تلاش کنیم، حدس بزنیم. ولی قطعا در انتخابات گذشته موضوع شانس شخصی آقای روحانی مطرح نبود و شانس جریانات و تاثیر شخصیت‌ های بزرگی مثل مرحوم آیت ‌الله‌ هاشمی رفسنجانی و حمایت بزرگانی مثل ایشان از روحانی و ائتلاف اصلاح‌ طلبان زمینه رای ‌آوری او را فراهم کرد. در حالی که امروز حتما شانس شخصی آقای روحانی در نتیجه انتخابات چندین بار بیشتر از انتخابات قبل است. مابقی هم بستگی به تلاشی که ما به عنوان حامیان او برای رای ‌آوری روحانی انجام می‌ دهیم، دارد. همچنین تقویت این باورها که آقای روحانی در سخنرانی‌ های خود روی آنها تاکید می ‌کند، به نتیجه انتخابات کمک خواهد کرد. خصوصا توجه به رویکردی که روحانی از اول دولت یازدهم تا امروز در پیش گرفته و به دنبال صیانت از قلمرو و آزادی مردم بوده، در نتیجه انتخابات موثر است.

** به نظر شما تاکید به برجام و نتایج آن که در صحبت ‌های روحانی مطرح می ‌‌شود، می ‌تواند به رای‌ آوری روحانی کمک کند یا با توجه به تخریب ‌هایی که از سوی رقبای او در زمینه برجام صورت گرفته تاثیر منفی بر نتیجه انتخابات خواهد داشت؟

هر موفقیتی خصوصا موفقیت در برجام می ‌تواند کمک بزرگی برای رای‌آوری نامزد مورد نظر باشد. نباید فراموش کنیم که مذاکره کننده اصلی ما در مذاکرات قبلی و مذاکرات نهایی برجام، شخص آقای روحانی بوده است و شخصیت ‌های مذاکره‌کننده نمایندگان آقای روحانی بوده ‌اند. بنابراین اگر کسی بخواهد به برجام و دستاوردهای آن نمره بدهد، باید به روحانی نمره بدهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مثل خودت!!؟

    • hamed

      خودش اشکال نداره هر بار بیاد انگار از دماغ فیل افتاده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج