جاباما
۴۸۹۰۶۰
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

تعدد نامزدها نشانه قدرت اصول‌گرایان است

روزنامه همدلی در گفت و گو با حسن قدیری ابیانه به بررسی فضای انتخاباتی در میان اصولگرایان پرداخت و به نقل از وی نوشت: تکثر نامزدهای اصول‌گرا در مرحله فعلی نشانه مثبتی است؛ این اتفاق نشان‌دهنده این است که افراد زیادی در بین اصول‌گرایان وجود دارند که هم خودشان را برای ریاست جمهوری آماده کنند و توانایی مدیریت اداره کشور را دارند یا اینکه حداقل چنین تصوری در مورد خودشان دارند.

روزنامه همدلی در گفت و گو با حسن قدیری ابیانه به بررسی فضای انتخاباتی در میان اصولگرایان پرداخت و به نقل از وی نوشت: تکثر نامزدهای اصول‌گرا در مرحله فعلی نشانه مثبتی است؛ این اتفاق نشان‌دهنده این است که افراد زیادی در بین اصول‌گرایان وجود دارند که هم خودشان را برای ریاست جمهوری آماده کنند و توانایی مدیریت اداره کشور را دارند یا اینکه حداقل چنین تصوری در مورد خودشان دارند.

در ادامه در این گفت و گو می خوانیم: اصول‌گرایان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده روی دو فضای محتمل سرمایه‌گذاری سیاسی دارند؛ طبیعی است که چنانچه تنور انتخابات گرم و رقابتی باشد، میزان مشارکت با ورود طیف‌های خاکستری جامعه بالا می‌رود و در این شرایط تحول‌خواهان که روحانی را در پیشانی خود دارند، پیروز انتخابات خواهند بود. رای سلبی مشخص‌ترین مسئله چنین وضعیتی است که در انتخابات گذشته تجربه آن را داشتیم که چه بلایی سر اصول‌گرایان آورد. بنابراین، ورود به انتخاباتی که حجم رقابت در آن بسیار جدی باشد، برای اصول‌گرایان سم خواهد بود و از همین‌رو آنها تمایلی به تشدید فضای رقابتی در انتخابات ندارند و خواستار فضای نه چندان رقابتی و یک انتخابات نسبتاً سرد هستند.

ورود بسیاری از نامزدهای اصول‌گرا عملا به معنای بی‌رمق جلوه دادن انتخابات است. امری که در صورت به منزله برد ـ برد برای اصول‌گرایان خواهد بود. مطرح کردن نام رئیسی حتی در محافل خبری از سوی این جریان به معنای گرم کردن فضای سیاسی کشور در استانه انتخابات نیست و نخواهد بود. در گفت‌وگو با حسن قدیری ابیانه بیشتر به توضیح این فضا پرداخته‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

**در وضعیت کنونی در اردوگاه اصول‌گرایان افراد زیادی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند، نظر شما در مورد تکثر وجود افراد شرکت کننده چیست؟

تکثر نامزدهای اصول‌گرا در مرحله فعلی نشانه مثبتی است؛ این اتفاق نشان‌دهنده این است که افراد زیادی در بین اصول‌گرایان وجود دارند که هم خودشان را برای ریاست جمهوری آماده کنند و توانایی مدیریت اداره کشور را دارند یا اینکه حداقل چنین تصوری در مورد خودشان دارند. البته فراموش نکنیم که این مرحله مقدماتی کار است. به گونه‌ای که افراد مورد نظر نخست نامزد می‌شوند و بعد در جریان تایید صلاحیت‌ها و با استناد به نظرسنجی‌ها تعدادشان کاهش پیدا می‌کند. ما امیدوار هستیم که در نهایت به نتیجه دلخواه و مثبتی در انتخاب برسیم.

**آیا می‌توان به این دریافت رسید که تکثر وجود افراد به میدان آمده در میان اصول‌گرایان برای انتخابات سال آینده را نشانه‌ای برای عدم اجماع در میان این جناح سیاسی ارزیابی کرد؟

تکثر و تعداد زیاد نامزدها در میان اصول‌گرایان به معنی عدم اجماع نیست. اگر در ادامه به انتخاب گزینه نهایی نرسند، عدم اجماع رخ داده است. در وضعیت کنونی ما تعداد زیاد نامزدها را علامت مثبتی می‌دانیم. این شیوه به این معنی است که افراد می‌توانند ارزیابی درستی از اوضاع سیاسی روز داشته باشند تا در این چارچوب بتوانند گزینه اصلح را تشخیص دهند.

**ورود شخص آقای بقایی و اعلام آمادگی وی را چگونه تحلیل می‌کنید و نسبت این جریان با کلیت جریان اصول‌گرایی را چگونه می‌بینید؟ آیا می‌توان آقای بقایی را به عنوان سرمایه سیاسی دکتر احمدی‌نژاد در انتخابات آینده تلقی کرد؟

آقای بقایی را نمی‌توان به عنوان گزینه اصول‌گرایان در نظر گرفت. بقایی خودش می‌داند که توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت نخواهد شد. نه او تایید صلاحیت می‌شود و نه اگر آقای احمدی‌نژاد می‌آمد تایید می‌شد. لذا ما معتقدیم که ورود بقایی به عرصه انتخابات نمی‌تواند اثرگذار باشد یا معادلات را به هم بزند.

**در میان گروه‌های سیاسی موجود در اردوگاه اصول‌گرایی نقش «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» را چگونه تحلیل می‌کنید؟ آیا می‌توان این جبهه را زعیم و خط‌دهنده اصلی در میان اصول‌گرایان دانست؟

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با برگزاری نشست مجمع عمومی که با حضور بیش از ۳۰۰۰ نفر ـ که از سراسر کشور شرکت کرده بودند ـ ظرفیت و توان خود را به نمایش گذاشت. البته گروه‌هایی هستند که اصول‌گرا هستند و آنها هنوز به جمع جمنا نپیوسته‌اند. راه پیوستن به این جبهه مسدود نیست. ما امیدوار هستیم که هر چه به زمان انتخابات سال۹۶ نزدیک می‌شویم، جریان، گروه‌ها و احزاب دیگر اصول‌گرا نیز به این جمع اضافه شوند تا شاهد همسویی و همگرایی سیاسی بین اردوگاه اصول‌گرایی باشیم.

**فکر می‌کنید جریان اصول‌گرا می‌تواند برای انتخابات آینده بر سر شخصی واحد به اجماع برسند؛ اگر جواب آری است با چه متغیرهایی این امکان وجود دارد و اگر پاسخ نه است، انسداد سیاسی و اجماعی را در کجا می‌بینید؟

اصول‌گرایان چه با یک نامزد وارد انتخابات شوند و چه با چند نامزد، به این شرط که همدیگر را تخریب نکنند و یکدیگر را مورد حمایت خودشان قرار دهند، می‌توانند موفق شوند. این حمایت باید در دو مرحله صورت گیرد؛ چنانچه انتخابات در همان مرحله اول تمام شود باید حمایت صورت گیرد و اگر انتخابات به مرحله دوم نیز کشیده شود، این حمایت‌ها باید انجام شود. حمایت نامزدهای اصول‌گرا از همدیگر لازمه این مسئله است که آنها مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند. فرد پیروز چنانچه از میان نامزدهای اصول‌گرا باشد باید از نیروهای این جریان در جهت پیشبرد منافع کشور بهره ببرد. در هر صورت اصول‌گرایان به دنبال یک گزینه رای‌آور و ولایت‌مدار هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گفته چنین تصوری در بین خودشان دارند. البته تصور نیست توهمه

    • بدون نام

      البته اگه همه این نامزدها را جمع کنند یک نامزدی که مورد قبول اکثریت باشد از توشون بیرون در نمی آد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج