آوینا_استیکی 2
adexo3
۴۸۷۱۴
۱۶۰ نظر
۵۰۹۰
۱۶۰ نظر
۵۰۹۰
پ

پدرعلم زلزله شناسی ایران:

تهران در انتظار زلزله‌ ای بزرگ

زلزله‌ای «مهیب» برای پایتخت در راه است. این هشداری ست که سال هاست توسط کارشناسان داخلی و خارجی علم زلزله شناسی به مردم و مسئولان داده شده و گرچه شاید در عمل چندان جدی گرفته نشده اما به واقع جدی است و بنا بر مطالعات زمین شناسی، ۳۰ سال نیز از زمان وقوع مجدد آن گذشته.

پایگاه خبری قانون: زلزله‌ای «مهیب» برای پایتخت در راه است. این هشداری ست که سال هاست توسط کارشناسان داخلی و خارجی علم زلزله شناسی به مردم و مسئولان داده شده و گرچه شاید در عمل چندان جدی گرفته نشده اما به واقع جدی است و بنا بر مطالعات زمین شناسی، ۳۰ سال نیز از زمان وقوع مجدد آن گذشته.

گسل‌های فعال تهران، پنهان از نگاه آسوده مردم اما جایی درست زیر پای آن ها، در حال ذخیره انرژی و خشم از حرکت گام‌های بی‌شماری هستند که تهران را انباشته و روز به روز بر آن افزوده می‌شود.

«من ایمان دارم که زلزله بزرگی در انتظار تهران است.» این را «بهرام عکاشه» پدر علم زلزله شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در گفت و گو با «قانون» برای چندمین بار هشدار می‌دهد و می‌گوید که در صورت وقوع این زمین لرزه، از تهران جز جنازه‌های بی صاحب، جز زخمی‌های بی‌شمار و جز تلی از آوار که تا سال‌ها غیر قابل سکونت خواهد بود، چیزی باقی نخواهد ماند.

هراس از زلزله اخیر استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان، این روزها بار دیگر توجه پایتخت نشینان را متوجه هشدارهایی کرده که کارشناسان سال‌هاست نسبت به زمین لرزه قریب‌الوقوع تهران می‌دهند. مردم این روزها از تاریخ آخرین زمین لرزه در تهران صحبت می‌کنند و این که سال‌ها از موعد وقوع آن گذشته است. این شنیده‌ها تا چه حد منطبق بر واقعیت است، و آیا تهران از لحاظ تاریخی همواره مستعد زمین لرزه بوده است ؟

به جرئت می‌توانم بگویم که زلزله در تهران سابقه‌ای بیش از ۲هزار سال دارد و به قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.در تاریخ آمده که شهر ری به عنوان پایتخت کشور، بارها بر اثر وقوع زلزله نابود شد. پس تهران همواره مستعد وقوع زلزله بوده و هست. اما تاریخ آخرین زمین لرزه بزرگ که باز هم مربوط به شرق تهران یعنی شهر ری بوده به ماه مارس سال ۱۸۳۰ میلادی یعنی ۱۸۳ سال قبل برمی گردد که طی آن تقریبا تمام خانه‌ها و بازار تهران ویران شد و تلفات در آن زمان بیش از ۴۵ هزار نفر بود. اگر به زلزله‌های تاریخی منطقه البرز مرکزی مراجعه کنیم می‌بینیم که در این منطقه حداقل ۱۰ بار زلزله هایی تا مرز ۷/۷ ریشتر به وقوع پیوسته است.

دوره بازگشت زلزله برای پهنه تهران چه قدر است؟

طبق محاسبات شخصی من، این دوره برای تهران ۱۵۰ سال است در حالی که از وقوع آخرین زمین لرزه بزرگ آن ۱۸۰ سال گذشته. این تاخیر ۳۰ ساله به این معنی است که زمین‌لرزه بعدی، به مراتب شدت و بزرگی بیشتری خواهد داشت.انرژی زمین در حال جمع شدن در گسل هاست و زلزله بعدی تهران که در حالت عادی قابلیت وقوع تا ۷ ریشتر را دارد، در این شرایط به طور حتم بیش از ۷ ریشتر خواهد بود.

گفته شده که مطالعات زلزله شناسی ژاپن نیز امکان وقوع زلزله بالغ بر ۷ ریشتر را برای تهران پیش بینی کرده. پس این مدعا صحت دارد؟

همین طور است. در سال ۱۳۸۰ آژانس بین‌المللی مطالعات زلزله ژاپن - جایکا - برمبنای مطالعه وضعیت زمین، خاک، عرض خیابان ها، تعداد طبقات ساختمان ها، جمعیت تهران، شیب تهران و موارد بسیاری از این دست، دو گزارش ارائه داد که بر اساس آن گسل شمال تهران توانمندی وقوع زلزله تا ۲/۷ ریشتر و گسل جنوبی قدرت زلزله تا ۷ ریشتر را دارد. این گزارش هم چنین تعداد تلفات را محاسبه کرده بود و پیش بینی می‌کرد که زلزله تهران با چندصد هزار کشته و دوبرابر آن زخمی همراه باشد، و به مردم نشان می‌داد که زلزله تهران جدی است و گسل‌هایی که از آن نام می‌بریم درست زیر پایمان هستند، نه در آسمان.

گسل‌های خطرناک تهران چه تعداد هستند و در کدام نواحی پراکنده اند؟

به عنوان گسل‌های خطرناک، گسل شمال تهران را داریم که از کرج تا لواسانات را در برگرفته.گسل جنوب تهران یا همان ری شمالی و جنوبی که بین ۷/۶ تا ۷ ریشتر قابلیت وقوع زلزله را دارد. گسل مشافشم که از سمت فیروزکوه و دماوند تا محدوده کندوان امتداد یافته و طول آن حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است و توانمندی‌اش برای زلزله بیش از ۷ ریشتر است. گسل شمال تهران در لواسانات و لشکرک از همین گسل انشعاب یافته و ثابت شده که در طول تاریخ ۱۰هزار ساله گذشته، این گسل بارها فعال بوده. با این حال سال‌هاست که انرژی از خود آزاد نکرده است.

با این که سال هاست زلزله بزرگی در پایتخت به وقوع نپیوسته، اما گفته می‌شود که روزانه ۵ زلزله نامحسوس در تهران به ثبت می‌رسد. آیا وقوع این مدعا صحت دارد و در صورت تایید، آیا می‌تواند نقشی در کاهش انرژی ذخیره شده در گسل‌ها داشته باشد؟

وقوع زلزله‌های نامحسوس تهران صحت دارد، اما بنا به نظر شخصی من، نه تنها انرژی گسل‌ها را تخلیه نمی کند بلکه در حکم هشداری است برای وقوع یک زلزله مهیب. مثل کوهی که سنگ ریزه‌های کوچک به طور دائم از آن سرازیر هستند. این سنگ ریزه‌ها خبر از وقوع ریزشی بزرگ می‌دهند.

با این حساب، میزان آسیب‌پذیری تهران و آمار تلفات، همان خواهد بود که ژاپن پیش بینی کرده است؟

آسیب پذیری زلزله را با درجه‌ای به اسم «مرکالی» اندازه گیری می‌کنند که بالاترین درجه آن، ۱۲ است. مطالعات ژاپن و ستاد بحران پیش بینی می‌کند که اگر تنها گسل جنوب یا گسل مشافشم فعال شوند، تهران با ۸ تا ۹ درجه مرکالی تخریب خواهد شد. این آمار‌ها پنهان کردن ندارد و مردم باید از آن مطلع باشند.

تصویر تهران تخریب شده پس از وقوع زلزله ، چه تصویری خواهد بود؟

کشته‌ها و زخمی‌های میلیونی، همه شهر را که آن زمان به خرابه تبدیل شده پر خواهد کرد. برق و آب و گاز حداقل تا ۲ سال قطع خواهد بود. جاده و راهی باقی نمی‌ماند و گروه‌های امداد و نجات، عملا امکان تردد زمینی ندارند. مسئولان معتقدند آن زمان امداد هوایی از طریق فرود هلیکوپترهای امداد‌رسان در پارک‌ها صورت خواهد گرفت و استان‌های امدادی به کمک خواهند شتافت، مثلا قم به جنوب شهر کمک می‌کند، قزوین به غرب تهران، سمنان به شرق و به همین ترتیب، که البته این‌ها راهکارهای روی کاغذ است که در روزهای عادی هرگز تمرینی برای آزمایش کم و کیف آن انجام نشده.

بیمارستان‌ها که در ردیف ۶ هزار بافت فرسوده تهران قرار دارند آن زمان کاملا تخریب شده است که وزارت بهداشت همواره نسبت به این موضوع هشدار داده. تهران تا مدت‌های طولانی تعطیل و با خاک یکسان خواهد بود. سودجویان برای غارت بقایای شهر هجوم می‌آورند، و فکر کنید که در این شهر از هم پاشیده از دست نیروی انتظامی برای مهار این افراد یا حفظ امنیت زنده ماندگان چه بر می‌آید؟ افرادی که خود را برای خرید خانه در مناطق شمالی شهر که بارها نسبت به گسل‌های آن هشدار داده‌ایم به زحمت انداخته‌اند، در صورت زنده ماندن و فرونریختن خانه، امکان استفاده از آن را ندارند چرا که تا سال‌ها آب و برق و گاز نخواهند داشت.

به همه این‌ها اضافه کنید، نبود هماهنگی همیشگی سازمان‌ها را. با توجه به نوع گسل های تهران، مناطق ۱، ۲ و ۳ بیشترین آسیب را از فعال شدن احتمالی گسل های شمال شهر می بینند و در دیگر سو مناطقی چون ۱۷، ۹، هفت و ۱۱ نیز به دلیل داشتن بافت فشرده مسکونی، از آسیب جدی در زلزله تهران برخوردار می شوند.

اما گفته می‌شود که ژاپن برای فراهم سازی تکنولوژی اطلاع از لحظه وقوع زلزله در حال همکاری با تهران است. پیش از این نیز در زلزله فوکوشیما ژاپن این حادثه را ۲۰ ثانیه قبل از وقوع اطلاع رسانی کرده بود. به نقش این اطلاع رسانی در کاهش آسیب پذیری تهران تا چه حد امیدوار هستید؟

امیدی ندارم، چون سیستم اطلاع رسانی در ایران همواره ضعیف بوده وهست. پیش‌بینی و اطلاع رسانی ژاپن بین موج «پی و اس» اتفاق افتاده. به این صورت که به محض وقوع زلزله بر حسب فاصله کانون زلزله از پایگاه، ابتدا موج «پی» با سرعت زیاد می‌آید و بعد با نصف این سرعت، موج «اس» یا موج تخریب کننده از راه می‌رسد. فاصله بین این دو موج از ۱۰ تا ۲۰ ثانیه است که در این مدت و با احتساب فاصله کانونی، تمام رآکتورهای اتمی باید به صورت اتوماتیک خاموش شوند و تمام چراغ‌های راهنمایی شهر ، روی قرمز قرار بگیرند. ایا این کار برای ما در عرض ۱۰ ثانیه ممکن است؟

حتی اگر ژاپن راهنمای ایران باشد؟

حتی اگر پای ژاپن در میان باشد. ۱۰ ثانیه زمانی است به اندازه خوردن یک لیوان آب و این در حالی است که سیستم اطلاع رسانی ما همیشه مشکل دارد. من امید چندانی به این موضوع ندارم.

چرا ژاپن می‌تواند و ما نمی‌توانیم. اشکال از چیست؟

صحیح نیست که من بگویم اشکال از چیست اما همه می‌دانیم چرا. اگر دانشکده‌ای را به من محقق بدهند می‌دانم چطور آن را اداره کنم اما اگر تخصصی در این زمینه نداشته باشم، چند نفر معاون استخدام می‌کنم و کارها را می‌سپارم به آن‌ها. مشکل این جاست. زلزله بم ۴/۶ ریشتر بود و ۳۰ هزار کشته داد. بر اساس نقشه‌های زمین شناسی «گسل بم» که گسلی ۶۰ کیلومتری است در این نقشه‌ها ترسیم شده و قابل مشاهده بود. چرا بم را روی این گسل ساختند؟ چرا تهران را روی گسل ساختند؟ آقا محمد خان خبر نداشت که گسل چیست، ما که می‌دانیم. پایتخت را جا به جا کنیم یا سعی کنیم جمعیت آن را کاهش دهیم.

مشکل این است که کار و زندگی بسیاری از ما به پایتخت گره خورده. حتی در صورت تمایل هم نمی توانیم تهران را ترک کنیم.

موضوع همین است. چرا تمام سرمایه باید در تهران متمرکز باشند؟ خارج از ایران این‌طور نیست. کارخانه‌ها و شرکت‌ها همه در یک جا متمرکز نیستند و صنایع در شهرهای مختلف پخش است. در ایران مردم حتی برای یک جراحی ساده هم باید راه تهران در پیش بگیرند. درست نیست، شهرهای دیگر هم باید همان قدر آباد باشند که تهران است. جمعیت تهران رسیده به ۱۴ میلیون نفر که بسیار خطرناک است. هرچه جمعیت بیشتر، تعداد تلفات زیادتر.

چه در تهران و چه شهرستان‌ها ، مردم آرزو دارند که روزی در شمالی ترین مناطق تهران صاحب خانه باشند. این گرایش که در تضاد کامل با هشدار وجود گسل‌های خطرناک در این مناطق است را چطور می‌توان توجیه کرد؟

توجیهی جز اعتقاد به قضا و قدر و سرنوشت ندارد. جز این که ما همیشه باید در چاله بیفتیم تا چشممان به روی خطر باز شود. من تعجب می‌کنم اما برخی اعتقاد دارند که زلزله در ارتباط با مسائل اخلاقی و معنوی است و اگر دعای خاصی را بخوانند از خطر زلزله در امان خواهند ماند. خداوند به انسان شعور بخشیده و تنها استفاده از آن است که دفع خطر خواهد کرد. باید از تاریخ زلزله خیزی کشور درس بگیریم. به مردم و مسئولان می‌گویم: من ایمان دارم که زلزله بزرگی درانتظار تهران است و به وقوع می‌پیوندد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sahar

      وای خدای من ، رحم کن ، چه وحشتناک ....

    • بدون نام

      TAXI TAXI...دربست کرج!!!!!!!!!

    • babak

      اینها هشدارهای واقعیه که چند سال هست که می شنویم اما بازهم شاهد ساخت آپارتمان ها وخانه های بسازو بفروشی هستیم که با کوچکترین ضربه ای فرومی ریزن برسرمردم بیگناه، ازطرفی هم شهرداری نظارت کمترو کمتری برساخت اونها داره، اینکه از ساختمان سازجریمه اخذبشه که فایده ای نداره بایستی درساخت وایمنی نظارت بشه واگرخلافی صورت گرفت نه با جریمه بلکه با رفع عیب ساختمان ، آن خلاف جبران بشه

    • حدیث

      خدای من.....
      اینطوری ک خیلی وحشتناکه....

    • پری

      خدایا رحم کن تمام خانوادم خواهرامو برادرام تهرانن کمکون کن مردم بیگناه پایتخت چه چکار کنن

    • سرور

      من می ترسم

      پاسخ ها

      • مامان لیلا

        عزیزم تا خدارو داریم نباید ازچیزی بترسیم توکلت به خدا باشه قربونت بشم خدا خیلی مهربونه مواظب بنده هاش هست ازچیزی نترس فدای تو بشم.

    • بدون نام

      پدر جان !!
      زلزله بم 6/8 ریشتر بود و بیش از 80 هزار کشته داد .
      چرا واقعیت رو نمیگید .
      کسی طلبکار شما نمیشه !!!

      پاسخ ها

      • مینو

        6 و هشت دهم بود اما 80 هزار کشته نداد حدود چهل هزار نفر بودن اما تو تهران غوغایی میشه

      • بدون نام

        من خودم به عنوان یک شهروند بمی 80 هزار رو تائید می کنم ( شاید بیشتر بود ) خدا برای هیچ بنده ای این روز رو نیاره .

      • کاربر

        عزیزم بافت بم خشت وگل بود .توی زلزله عمق زلزله خیلی مهمه.اگه عمیق باشه خسارت کمتر میشه چون نیروی زلزله مستهلک میشه

    • بدون نام

      زلزله نزديك است ديروز بوشهر 6 امروز سراوان 7 و فردا....خدا نكنه فردايي زلزله بياد ولي اگر تهران تبريز شيراز اصفهان مشهد...ديگر ايران ناي بلند شدن نخواهد داشت.يا علي

    • zzzz

      من که باور نمیکنم اینا همش دروغه

      پاسخ ها

      • milad026

        710 تا منفی بدون مثبت بستته یا بیتر میخوای تا باور کنی ؟؟؟؟

      • کاربر

        من رندش کردم شد 1000 تا

      • مریم

        به نیت سال 1392 - شما باورکنی یا نکنی مهم نیست اگرم تاالان نیومده شانس آوردیم

      • بدون نام

        1400مین _ از طرف من تقدیم به شما zzzzعزیز
        خخخخخخخخخخخخخخ

      • Nata

        شد 2609
        :))

      • امیر

        ابنم یه منفی گنده شدی 2617
        ا

      • فرشته مهربون

        منم منفی
        عددش شد
        2626
        بروحالشو ببر

      • کاربر

        بچه ها خیلی باحالین

      • tabasom

        شد 2630 تا .........

      • نیوشا

        بچه هاواقعا باحالین - خوشم اومد

      • پاسخ

        مثبتا شد ده تا هههههههههه

      • Mohamad

        2643مین هم من زدم...هنوز باور نکردی؟

      • من

        منم 2644 آقا منفیا کمه ها
        بیشتر
        بیشتر
        هو هو

    • محمد

      خدابهتون رحم کنه تهرانی ها.

    • مری

      سلام
      این که تمام گرونی ها و بدبختی ها کار پایتخت نشین ها است درش هیچ شکی ندارم و نیست!...خدای ناکرده زلزله رخ داد همسایه های ایران به ویژه ترکیه خیانت هایش علیه ما شروع میشه و چه سوء استفاده ها که نمیشود!...

      پاسخ ها

      • نیوشا

        مری جان به خدا ماپایتخت نشینیم وکارمند دیگه چی بگم؟؟؟؟؟ حرفت عاقلانه نیست ماهاکه توی خرجمون موندیم واسه چی بایدگرون کنیم؟؟؟؟؟دعاکنین توی تهران این اتفاق نیفته به خاطر امکانات وچیزای دیگه که توشه کل کشورآسیب میبینه

      • مامان لیلا

        سلام به روی ماهت عزیزدلم .
        بهتر نیست که باهمدیگه مهربانتر باشیم همگی زیر بارگرونی کمرمون شکسته عزیزدلم تقصیر هیچکدوم ازمردممون نیست قربونت بشم .

      • استار

        مري خيلي بي‌انصافي، ما خودمون اينجا داريم له مي‌شيم اونوقت تو مي‌گي كار پايتخت نشين‌هاست؟

      • کاربر

        اخه چه ربطی به ما داره؟شما شهرستانیا محصولاتتون رو به دلال ها می فروشین

    • بهاره

      البته نظر پدر زمین شناسی محترم اما ما از دوران مدرسه به ما میگفتن که یه گسل غیرفعال که امکان فعال شدنشم هست وجود داره...اما قابل توجه عزیزان که همونطور که به قول نطریه پردازان 30 سال به تاخیر افتاده میتونه 300 سال دیگه به تاخیر بیفتده یا اینکه نه در یه زمان مشخص بلکه همین حالا اتفاق بیفته... اینم مثل خیلی از نظریه های دیگه برای تشویش اذهان مردمه....یادتونه گفتن شب یلدا آخرین روز دنیاست؟؟؟؟!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف شما کاملا درسته ولی از لحاظ علمی وقتی تو یه نقطه به تناوب تو تاریخ زمین لرزه اتفاق افتاده الان وقتی زمانش به تاخیر افتاده داره انرژی ذخیره میکنه و پتانسیل تخریبش به مرور افزایش پیدا میکنه چه سی سال چه سیصد سال هر چه بیشتر بشه انرژی اون هم بیشتر میشه.

      • نوید

        خانوم بهاره اخه نظره نوستراداموس چه ربطی به این داره؟!!! این یک موضوع علمیه لابد این زلزله های اخیر هم الکی بوده!!! طرز فکر ادمهایی مثل شما باعث میشه کسی به فکر جون خودش نباشه

    • صدرا

      هر چی خدا بخواد،همه چی دست همونه

    • پدرام

      قصد ایجاد وحشت ندارم ولی من با آقای زندی یکی از همکاران آقای عکاشه صحبت کردم ایشون گفتن حتی چند ساله نزدیک دریاچه نمک نزدیک 2تا3 میلیون قبر برای زلزله تهران کنده شده و بیمارستان هی صحرایی و جود دارد که هر 6 ماه کنترل میشه. نمیدونم چی بگم فقط خدا به هممون رحم کنه.

    • لاله

      وای خدا به مردم تهران رحم کنه.

    • بهنام

      اخه ی عقل گرونی چه ربطی به تهران داره

    • نازی

      دوست دارم بدونم خود شما که این مطالب رو نوشتین کجا زندگی می کنید ؟

    • رويا

      مرگ حقه بايد تسليم خواست خدا بود.مرگ يه سري هم ممكنه اينطوري رقم بخوره ترس واظطراب فايده اي نداره تقدير كار خودشو ميكنه

      پاسخ ها

      • کامران

        دو کلمه هم از مادر عروس؟؟؟!!!!!!!!!

      • آرمین

        والا خدا عقل داده علم داده که زندگی کنیم. چطور همون زلزله ای که توبم اومد و اون همه کشته داد تو ژاپن میاد و فقط یک نفر اونم بخاطر حمله قلبی میمیره؟

    • كيوان

      سلام
      همگي متوجه شديم كه زلزله بالاخره تهران هم مي آيد ولي كجا ايران امن است ؟ آيا كسي مي داند با اطلاعات علمي بگوييد
      با تشكر

      پاسخ ها

      • ARAMIS

        بیش از 80 درصد وسعت کشور روی خط زلزله و مستعد زلزه هست روجوع کنید به نقشه گسل های ایران. نه فقط تهران هر جای دیگه هم ممکنه زلزله بیاد دقت کنید همونطور که خودتون گفتید (ممکنه) پس همین جا قطعیت رد میشه. زلزله قابل پیش بینی نیست ولی اخیرا دانشمندان ژاپنی توانسته اند فقط چند ثانیه قبل از وقوع زلزله متوجه وقوع آن شوند که آنهم کارایی چندانی برای اطلاع رسانی عمومی ندارد.

    • Mojgan

      yademon bash eke ag ekhoda bekhad mitone in zelzele to omghe ziadi az sathe zaminbashe va 7 rishter ham bashe, dar on sorat takhribe ziadi nakhahad kard. omidvram!!

    • بدون نام

      زرت

    • dalton

      زلزله اصلي خونه من روي ميده فك فاميلا قرار لشكر كشي دارن خدايا به من بيچاره كمك كن! فك فاميل ما داريم!

      پاسخ ها

      • مامان لیلا

        کی فک وفامیلا میان خونتون قربونت بشم بگو من بیام کمکت خسته نشی دردت به جونم.

    • استار

      الان ديگه بايد بگم:
      تشيدم!

      پاسخ ها

      • مامان لیلا

        سلام استار جونم خوبی دخترگلم؟عزیزمی.

    • ماریا

      اگه زلزله بیاد و بمیرم شخصا ناراحت نیستم هیچ خوشحالم چون هیچ دلخوشی تو این دنیا ندارم ولی اگه زنده بمونم و دور از جون مرگ عزیزان و هم وطنام و ببینم برام از هزار بار مردن بدتره. نمیشه زمانش رو پیش بینی کرد الان خیلی ساله دارن می گن زلزله میاد زلزله میاد.پس کو؟بی خود استرس وارد نکنین.

    • مری

      دیر و زود داره اما سوخت و سوز...!!هاهاها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشالا واسه شما هم پیش بیاد خخخخخخخخخخخخخخخخخخ

    • مری

      اینم نوشتم که ناراحت نباشید:

      به این فکر کن که هر روزت
      می تونه روز آخرشه
      بدون هیچ فردایی
      می تونه عمرمون سرشه
      بگو حالا تو این روزی
      که واست زندگی بخشه
      دلت مغرور می مونه یا هرچی هست و
      می بخشه
      تموم لحظه های تــو
      تا وقتی دست تقدیره
      همین حالا همین لحظه ام
      واسه تصمیم تو دیره

      اگه همین امروز آخرین روزه
      دیگه نزار بازم دلت بسوزه
      همین فرداهای روشن
      از دست تو دوره
      چرا روز و شبت باشه
      پر تردید ووووو
      پر تردید و دلشوره

    • قلی

      عزیزان اتفاقی نمیفته ازاین دنیای کثیف راحت میشیم.

    • مرضیه

      شکی نیست که روکمربندزلزله خیزآلپ هیمالیا هستیم.من ترم آخرزمین شناسیم.فقط میتونم بگم نمیشه پیش بینی کردوباید خونه هامونو درست بسازیم مثل ژاپن که خونه هاشونو رو ریل می سازند

    • جابر

      امسال سال ماره یا زهر مار؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • مریم

        100% 100% 100% باجابرموافقم - امسال ازاولش که همش بداومده خدابه دادبرسه

    • بدون نام

      اگه از وحشت خود اون چند لحظه ای که زلزله اتفاق میوفته بگذریم و اینطور فکر کنیم که ما زنده بمونیم، درد از دست دادن عزیزان و ویرانی قلب ایرانه که اونوقت کشورایی که دارن الان ایرانو آزار میدن میریزن سر کشورمون و چیزی از ایران باقی نمیذارن کوچیکترین این کشورا همون ترکیه ی به اصلاح دوست ایران و اماراته! ایناست که درد زلزله رو چندین برابر میکنه!
      اگه همه ی خانواده با هم بمیرن مرگ تلخ که هیچی ، فوق العاده هم شیرینه!

    • hamed

      اونيكه شيشه رو بغل سنگ نگه ميداره فرمول رياضي نميشناسه دوستان. تا همين چند وقت پيش اساتيد فن ميگفتن دنيا رو به پايانه....زندگيتونو بكنين...بگردين دنبال يه لقمه نون عزيزان

    • فرامرز

      من تهران زندگی نمی کنم اما تمام هموطنام رو دوست دارم و دلم نمی خواد حتی یه چیکه خون از دماغ کسی بیاد ولی زلزله یه عمر طبیعی هستش ولی با نظر یکی از دوستان موافق هستم که اگه تهران زلزله بزرگی بیاد تغریبا ایران فلج میشه و اون وقته که همین ترکیه و روسیه چهره واقعی خودشون رو نشون میدن

    • بدون نام

      تهرانی های پر مدعا حقشون

      پاسخ ها

      • کاربر2

        تهران بیاد یه فاجعه واسه کل کشوره - کل کشورفلج میشه اولین ضررشم تمتم شهرستانیامیبینن -

      • کاربر3

        متاسفم برات با این فقر شعور
        آدم حتی واسه دشمنشم دلش نمیاد آرزوی مرگ بکنه چه برسه به......

      • مینا

        این حرف واقعا خجالت داره...

      • Mohamad

        واقعا که
        آدم تو جواب هرفای بعضیا فقط باید سکوت کنه..............

      • من

        خیلی ببخشیدا
        ابله

      • ملیکا

        تهران اگه زلزله بیاد با خاک یکسان میشه ولی یادت نره که این معضل بخش اعظمش به خاطر مهاجرت شهرستانی ها به تهران است که باعث افزایش جمعیت شده ودرنهایت نابودی تهران

    • محمد

      800 تامنفی خوردیییییییییییی - منظورو متوجه شدی

    • ناشناس

      کاربر من پر مدعا بودن تهرانیها رو قبول دارم ، ولی حتی برای لحظه ای آرزوی مرگ براشون نمی کنم . امیدوارم یه کم فقط از دماف فیل بیان پایین و فقط خودشون رو آدم حساب نکنن و بدونن که کلاس وفرهنگ و انسانیت به پایتخت نشین بودن نیست .

    • بدون نام

      هوای تهران اونقد کثیفه که زلزله هم تحمل اومدن به تهرانو نداره !
      نگران نباشید !

    • big bang

      بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند / چه عضوی بدرد آورد روزگار / نماند دگر عضوها را قرار / تو کز محنت دیگران بی غمی / نشاید که نامت نهند آدمی

      پاسخ ها

      • Mohammad

        واقعا بجا بود.ممنون

    • Melody

      ميگن شمال تهران داغون ميشه حلالم كنين ...
      از ترس شبها بيدارم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باشه فهمیدیم بچه شمال تهرانی آفرین

      • پاسخ

        خب حالا ........

    • ناشناس

      اهای مردم ایران زمین برید دعا کنید تا الان هیچ زلزله ای نیومده! وگرنه ماها تا الان زنده نبودیم! فقط باید مواظب خودتون خانواده هاتون و بچه هاتون باشید!

    • نوید

      اولا که از نظره ادعا که فکر نکنم پر مدعاتر از شهرستانیها کسی باشه بعدم چه ربطی داره به بحث فقط بدونین بعد از زلزله از خود زلزله بدتره خدا نکنه که تو خانواده ای فقط یکیشون زنده بمونه اگه قراره بریم همه بریم

    • ماهرخ

      سلام دوستان من اهل تبریزم همتون میدونین که چند ماهی هست همش اینورا زلزله میاد حس وحشتناکه که بدونی زیر پات امن نیست ولی همه ی ما تبریزیها عادت کردیم یا بهتر بگم تسلیم قدرت خدا شدیم
      یادمه وقتی اولین زلزله اومد 1مرد که اهل اسکو بود خواسته بود فرار کنه تو خیابون بهش ماشین زد به رحمت خدا رفت یعنی قسمتش تا اون لحظه بود از تقدیر خدا نمیشه فرار کرد توکلتون به خدا باشه انشا... که اتفاقی نمیافته و ختم به خیر میشه

    • مینا

      سلام

      اگه خطر اینقد جدی چرا هیچ اقامی برای کم کردن جمعیت تهران نمی شه
      وچرا این اقایون کارشناس خودشون دودستی چسبیدن به تهران؟؟؟؟

    • ايراني

      انشالله كه نه تنها ايران بلكه تموم دنيا از اين اتفاقات در امان باشن ، تو ايران متاسفانه به زيرساخت توجهي نميشه مثلا شهر ما ( دهلران ) پارسال همين موقع طي 5 روز 163 بار لرزيد كه خوشبختانه به خير گذشت بعد از اون خب انتظار مي رفت با حداقل امكانات مقاوم سازي كنند ولي مقاوم سازي كه هيچ كلا خبرش رو هم منعكس نكردند

    • ناشناس

      آقا نوید به بحث ربطی هم نداشته باشه همه می دونن که تهرانی ها خیلی پر مدعا هستند و همیشه شهرستانها مظلوم واقع شدن و شما تهرونیها حقشون رو خوردید اون موقع که توی مدارس تهران دانش آموزان کار با تبلت رو شروع می کردن تو یکی از مدارس آذربایجان دانش آموزان مظلوم با بخاری نفتی سر می کردن که اون فاجعه به بار اومد. فقط این نیست خیلی خیلی بوده و هست . همیشه همه امکانات و بهترین چیزها مال تهرانیها بوده . ولی من بازم میگم نه دلم می خواد زلزله ای بیاد نه چیزی چون من معتفدم که همه جای ایران سرای من است . مثل تهرانیها انقد مدعی و بی انصاف نیستم . تهرانیها که به شهرستانیها همیشه به چشم پایین تر از خودشون نگاه می کنن ، این رو من خیلی جاها دیدم و از خیلی ها شنیدم که این رو می گن و این تبعیض های بیخود و بی انصافانه همیشه وجود داشته .ان شاالله که تهران و آذربایجان (اردبیل و غربی و شرقی ) و شمال وجنوب و غرب و شرق و مرکز و همه و همه جای ایران همیشه آباد باشه.

      پاسخ ها

      • کاربر

        جناب ناشناس واسه چی اونورقضیه رونیگانمیکنی
        دراینکه امکانات توی تهرانه شکی نیست ولی هزینه زندگی توی تهران درخیلی زمینه ها ازبقیه جاهابالاتره - باکاربر2موافقم اگه یه عده فیس و افاده این به بقیه چه مربوطه؟؟؟

    • کاربر2

      آقا من خودم تهران زندگی میکنم خیرسرم شمال شهرم هستیم سال88 از مدرسه غیرانتفاعی که4 میلیون شهریه اشو دادم دیپلم گرفتم بخاری که یه روزدرمیون خراب بود - درکلاسمونم بسته میشددیگه بازنمیشد یه بارداشتیم توی زمستون خفه میشدیم - اطلاعاتی که بهت دادن غلطه تهران اونجوریم که فکرمیکنی نیست - من خودم اهل رشتم و عاشق اردبیل و ترکام چون جندتادوستام ترکن میشناسم چه ادمای نازنینی هستن - همه روبایه چشم نبینین - مثلاقرن21 هستیم

    • بیام

      روزگاری در این دنیای اعجاب انگیز و زیبا زندگی کردیم< خدایا از ما با تمامه گناهان بیشمار راضی باش ما به شدت ضعیفیم شکر

    • Melody

      ناشناس محترم سلام
      ما تهرانى هام مشكلاتى داريم كه شما ندارين مثلا اينقدر هواى تهران تو پاييز و زمستون آلوده ميشه كه بچه هاى كوچولويى رو ميشناسم كه آسم گرفتن ما اينقدر تو تهران مشكلات داريم كه بماند ...
      به خدا ما نه با شهرستانياى عزيز مشكل داريم و نه با هاشون دعوا
      من كه اينجوريم اگه تو شهرستانام امكاناته
      تهران رو بزارنا اول از همه خوده من ميام به خدا من نميخواستم بگم شمال تهرانيم فقط ميخوام بگم ما از شما بيشتر در معرض مردنيم چون شمال تهران رو گسله...
      مااصالتا تبريزى هستيم اما خانوادمون همگى تهران به دنيااومدن و بزرگ شدن من همه هموطن هامو دوست دارم و ميخواستم بگم مدرسه هامونم داغون بودن به خدا ما يه شوفاژ درستو حسابى نداشتيم ...

      پاسخ ها

      • کاربر2

        ملودی ممنون - هرچیم که ماهامیگیم ایناباورنمیکنن
        من خودم اقوامم که ازشمال میان 2-3 روزمیمونن ازاین همه ترافیک و گرونی زودی برمیگردن میگن شماچه جوری دوام آوردین مخصوصاوقتی قیمتارومیبینن مجبورن برن وسط شهرکه مثلامثلا ارزونتره خریدکنن توی ترافیک کلافه هم میشن - یه چیزی که توی شهرشون میتونن بانصف قیمت بخرن میان تهران2برابرپول میدن بعدشم میبینن کیفیت نداره تعجب میکنن - آوازدهل شنیدن از دورخوش استتتتتتتتتتتتتتتت

    • پرند

      بجای اینکه هی بگید زلزله یه چندین سالی در راه تهرانه ، آموزش در مدارس و مقاوم سازی کنید گر چه وجدان کاری این ساختمون سازا رو زلزله 10 ریشتری خیلی وقته زده نابود کرده.

    • زهرا

      ماشالله چقدر زود باورید.چین با این همه تشکیلات پیشرفته فقط 5 ثانیه قبل از زلزله میتونه خبر بده .بعد شما برای آخر هفته پیش بینی میکنید....

      پاسخ ها

      • آرمین

        چین و تشکیلات پیشرفته؟ دوست عزیزم...ژاپن هست که در این زمینه بسیار پیشرفته هست و الان 20 ثانیه قبل میتونن تشخیص بدن و برهمین اساس رآکنورهای هسته ای خاموش میشه و گاز قطع میشه و البته همونطور هم که میدونید انقدر در ساختن سازه پیشرفت کردن که لزله معادل بم فقط یک کشته داد توژاپن که اونهم بخاطر حمله قلبی بوده.

    • zahra seven

      خیلی ناراحت شدم واقعا اینقد از ما تهرانیا بدتون میاد ک آرزوی زلزله واسمون میکنید پس به شماها میگن هموطن آدم بمیره هموطنایی مثه شما آدمای بی رحمو نداشته باشه بهتره،تهران داغون شه فاتحه شماهاهم خونده اس!!!!!!

    • کیانا

      واقعا ما ایرانی ها کی می خواهیم درست بشیم! حرف از زلزله و هشداره، اونوقت یکی میگه تهرانی های پرمدعا! حقشونه-گرونی از تهرانی هاست-به شهرستانی ها فخر می فروشند...!!به نوعی همه بهم وابسته اند.نیمی از ساکنین الان تهران از همین مهاجرین شهرستانی هستند . پس این حرفها چیه؟؟

    • علی

      چقد خوب بلدیم بهم دل گرمی بدیم
      تازه اینجوری انتظارم داریم که کشورای بیگانه ایی مثل روسیه و ترکیه بهمون رحمم کنن
      عالیه!
      واقعا اگه شعور خریدنی بود من حاضر بودم تو اوج این گرونی از جیبم برا بعضیا مایه بذارم
      ولی الان فقط میتونم بگم متاسفم
      -----
      به هر حال زندگی ریسکه و ما هر چی داریمو باید یه روز بدیم و بریم
      زنده موندن و از دست دادن عزیزان سخته و گرنه اونایی که میرن راحت شدن

    • شهرستاني

      انگار ويبره كشور روشن شده خدا به خير كنه_خدا نكنه حتي خون از دماغ يك نفر بياد_آخه چرا اينقدر با هم بحث الكي ميكنيد من نمي دونم زندگي تو تهران چه مزيتي داره كه بخوان به ما فخر بفروشن؟دس بردارين تورو خدا_فقط همينو ميگم كه خدا نكنه هيچ كدوم از هموطناي عزيزم يه مو از سرشون كم بشه

    • ناشناس

      دعا میکنم خدابراهمه خوب بسازه من یکی که ناراحت میشم کسی ناراحتی داشته باشد

    • بهاره

      خدا سایش را از سر هیچ بندهای کم نکند انشا الله

    • کارن کریمی

      هر چه سریع تر باید پایتختو تغیر بدن . کس خولا روز به روز دارن جمعیت زیاد میکنند . جمهوری اسلامی دیگه چی کار کنیم

    • پارسا

      با این که این مطلب خیلی قدیمیه ولی من یک پیشنهادی دارم.اول اینکه تمام سلاح های نظامی را در اطاف تهران کارگذاری کنید تا به محض زلزله کشوری قصد حمله نکند.(نیرو های نظامی را اطراف تهران آموزش دهید)
      به جای مصخره بازی و رسیدن به قیافتون به فکر اختراع دستگاهی باشید تا انزی پلیت ها رو آزاد کند و تا حد امکان از کشور پیشرفته ژاپن برای ساختمان سازی کمک بگیرد .خودتون هم دیدید که در زلزله ای در ژاپن فقط 1 نفر کشته شد.
      تورو خدا قسمتون می دهم کاری کنید.من خودم ساکن مشهدم ولی تمام اقوام و اصلیت تهرانی هستند.(به فکر باشید)

    • بدون نام

      انشالا که زود تر بیاد همه راحت میشن اول اخر همه مین تازه اینجوری بهتره متوجه نمیشی چجوری مردیمیر

    • رسام

      کارن منظوت چیه؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

    • یکی

      سلام همش دارن میگن زلزله میاد امروزم گفتم می خواد زلزله بیا البته نه زلزله زمین لرزه

    • علي رحيمي

      سلام اينا همش شايعه هست زلزله مياد چند سال پيش هم ميگفتند پايتخت زلزله مياد اومد؟توكلتون به خدا باشه هرچي اون بخواد همون ميشه

    • نظر شهلا جون

      اگه تهرانیا پرمدعان پس شهرستانیام عقده دارن.........ازطرزکامنتای شهرستانی های عزیزکه گفتن تهرانی هاپرمدعان وایشالازودترزلزله بیادوگرونی هاازتهران........عقده داره ازکامنتشون دادمیزنه.........تهران هم وضعیتش خوب نیست فک نکنیدالان تهران بهشته.....درضمن فردی که میای میگی تهران زلزله بشه اگه شهریاروستای خودتونم همچین اتفاقی میخواست بیفته همچین حرفیومیزدی واقعابرات متاسفم......

    • فاطمه

      خدایا خودت رحم کن من خیلی میترسم نه از مرگ خودم بلکه از مرگ خانوادم خدایا تورو هر کی دوست داری منو ببر ولی خانوادمو نبب چون من نمیتونم ببینم خودم هستم اونا ن ...

    • پانته آ

      شما خودتون از حرفی که زدید خجالت نمیکشد؟ما تهرانی ها مگه با شما چیکار کردیم؟مگه با هم پدر کشتگی داریم؟

    • ندا

      باید استغفار کرد تاخداوند رحم کند

    • فرزاد

      بهتر 5 میلیون کم نه ترافیکی نه آلودگی نه سرو صدای والا

    • بدون نام

      خدايا خودت رحم كن

    • امیر

      واییییییییی من که رفتم مسافرت

    • سینا

      تهرانی ها انقدر از خدا دور شدن مجازات میشن
      فساد و فحشا تهران بیداد میکنه
      صفحه حوادث روزنامه ها پر جنایت های توی تهرانه
      خدا بهشون رحم کنه

    • رضا

      اگه بیاد که کل تهران از بین میره
      همه گفتن خدا کنه نیاد ولی من میگم خدا کنه بیاد چون اگه نیاد قدرت 100 برابر میشه اونوقت یدتر میشه
      فیلم san andress رو حتما نگاه کنید دقیقا پیش بینی هایی که کردین تو اون فیلم رخ میده :(
      دوستان واقعیتو بپذیرید

    • علی

      به نام خدا
      زلزله حتمی است

    • station

      من که عاشق زلزله هستم هی شبهاهم بافکرزلزله میخوابم اصلا دوست دارم کاش به جای تهران اون زلزله به اردبیل بیاد.من همیشه هم درحالت آماده باش هستم چه شب چه روزباکوچکترین صدایاپس لرزه بلندمیشم.من درکل زلزله رودوست دارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو دوست داری لطفا این دعا رو نکن چون بقیه جان و زندگی و خانوادشون رو دوست دارن و هیکس دلش نمیخواد بمیره

    • بدون نام

      زلزله بوئین زهرا :1356
      زلزله رودبار:1369
      زلزله بم:1382
      فاصله زمانی این زلزله های مخرب با هم :13 سال
      زلزله بعدی:1395
      امیدوارم ساکنین تهران در سال 95 با توبه به سمت خدا برگردند .مرگ نزدیک است به همه زلزله یکی از بهانه های رفتن است.خدا از همه ما به خاطر گناهانمان بگذرد.
      آمین

    • فهیمه

      دوستان این اخبار به هیچ وجه دروغ نیست. کاملا جدی بگیرید

    • شروین

      تو همین روزها ماها یا سال های باقی مونده فقط با لزت زندگی کنیم ،کارای خوب کنیم و به زلزله فک نکنید اصلا

    • بدون نام

      سلام . من میترسم چون مازندران به تهران وصله و من مزنران زندگی میکنم ! اگه مردم بگن شاید باور نکنم ولی این دیگه جدیه انگار چون پدر علم زلزله شناسی تو تاریخ ایران اینو گفته ! خدا نگهدار همگی چون امسال یا سال بعد قراره تهران بلرزه ! مثلا اگه زلزله ی 5 ریشتر تو تهران بیاد 4 ریشترش تو شهر ما حش میشه !

    • مهدی

      تهران ساف می شود وراست مخصوصا با زمین تهران اولین جایی که نابود می شود برج میلاد زیرا روی گسل

    • کتایون

      با سلام .میخوام بگم عوض اینکه دست وپاتونو گم کنید وبه هم بد بیراه بگید،فکراتونو درست بکار بیاندازید.
      اگه ژاپن بیست ثانیه قبل هشدار میده و وقوع زلزله رو اعلام می کنه،سیستم اونا با ما فرق می کنه.
      وانگهی هیچ فکر کرده اید حیوانات نظیر اسب یا سن میتونند چند ساعت قبل متوجه لرزه های زمین بشنوند.؟

    • کتایون

      به دلیل اشتباه تایپی سگ،سن نوشته شد.پوزش میخواهم.برای انعکاس پیامی هم از شما متشکرم.

    • بدون نام

      ما زمین اطراف تهران زیاد داریم مطمئن هستم آگه زلزله بیاد زمینها قیمت زیادی پیدا میکنه .
      تورو خدا دعا کنید زلزله بیاد من که خسته شدم از بس انتظار کشیدم. هم ما پولدار میشیم هم یه هیجان حسابی. ...

    • محمود

      کشور زلزله خیز و اینهمه بی تفاوتی .معنی ندارد.ژابن از زلزله نمی ترسد از ساختمانهای خود می ترسد درست بر عکس ما ما از زلزله می ترسیم ولی از ساختمان های خود که استحکام 4/5نیشتر هم ندارد نمی ترسیم وتمهیدات جدی فراهم نکرده ایم.خدا دلاری مگر میگدارد همه چیز فدای دلار

    • مهبان

      یکی از استادان اخلاق گفته بود دور شهر تهران هالۀ سبز وجود داره که اتفاقات بد رو به خودش جذب می کنه . شما اگر روزی حتی یک آیت الکرسی هم بخونید خودتون و خونوادتون رو بیمه می کنید . عمر دست خداست

    • بدون نام

      اگر مشکلی هم پیش بیاد از بی عرضه بودن مسولان هست که کارهایی از قبیل استحکام بافت های فرسوده تغییر پایتخت ندادن جواز برا کارخانه و خلوت کردن تهران انجام بدن چرا بعد حادثه ما همدیگه رو باید نگاه کنیم وپند ونصیحت کنیم

    • Erfan

      اقا اینو قبلا معلم دینی مون گفته بود پیشگویی شده یهو یادم اومد زدم.ما تو اردبیل زندگی میکنیم و قراره یکی دوماه دیگه بریم تهران.اینو خوندم واقعا تنو بدنم لرزید!!
      ایشالله خدا خودش به هممون کمک کنه تا زلزله نیاد،اگرم اومد همه خانواده ها باهم بمیرن چون اگه یکی تنها بمونه خیلی بد میشه.خداوند بنده هاشو دوس داره ایشالله همه مردم ایران از هر درد و مشکلی به دور باشن به امید خدا ماهم همچنین.آمیــــن

    • بدون نام

      خدا كمكمون يمكنه

    • بدون نام

      خدا كمكمون يمكنه

    • بدون نام

      دوستان بزرگوار تهرانی حیوانات یکی دوروز قبل از زلزله وقوع زلزله وپیش لرزه ها رو حس میکنند ورفتارشون غیرعادی میشه شده خودش یک هشداردهندست لطفا کمی وقت بزارید وتحقیق کنید.

    • بدون نام

      احتمال وقوع زلزله در‌همه جا هست
      این مطلب از سال ۹۲ گذاشتید اما تاکنون خبری نشده
      لطفا با قطعیت نگید
      بله ممکنه زلزله در راه باشه اما ۱ روز بعد یا ۱ سال بعد یا ۱۰۰ سال بعد کسی نمیدونه این زلزله هم ممکنه هرجا اتفاق بیوفته
      پس شایعه پراکنی نکنید

    • ناشناس

      همه چی دست خداس اگه اون بخواد حتی مردم از زیر آوار هم جون سالم به در میبرند

    • محسن

      خوب دیگه. بر اساس مدیریت اشتباه تهران قلب ايرانه. وقتی کل بودجه مملکت میره خزانه تهرون جمع میشه دیگه با ویرانی کل کشور نابوده و دست اهریمن به راحتی بازه. چرا نباید هر استان و مرکز استان پایتخت مجازی خودش باشه ولی زیر نظر تهران؟؟؟ اینطوری حتی خدای نکرده چنین فاجعه ای هم رخ بده باز دست مسئولین در جای جای ایران بازه... ولی افسوس که نجومی خورهای تهران به چنین حقانیتی راي نمیدن و فقط به فکر منافع خودشونن و از واقعیت گریزانند

    • بدون نام

      خدا بزرگه امیدمان به خدا باشد ........ مرگم حقه دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره

    • بدون نام

      خداوند به ما بندگانش رحم کند با این وجود مرگ اطراف تهران پرسه میزنه

    • فاطی

      کمک خدا

    • ناشناس

      شاید زلزله دیشب یعنی تاریخ ۲۹ / ۹ / ۱۳۹۶ که در ساعت ۲۷ : ۲۳ دقیقه رخ داد یه هشدار باشه ....

    • مهرناز آذری نور

      اگه قرار بود بیاد خیلی وقت پیش میومد ...... چهار ساله دارن میگن زلزله میاد نیومده از این به بعدشم خواست خداست ...

    • فاطمه

      قطعا خواهد امد ..درتوصیف اخرالزمان هم هست ک زلزله ی مهیبی در ری اتفاق خواهدافتاد.دی همین تهرون امروز...حضرت نوح هم سالها کشتی ساخت و خبروقوع سیل بزرگ رو داد همه مسخره ش کردن..

    • بدون نام

      جان مولا این قدر مردم را عزیت نکنین خدا نابود هر چی شایه پردازه بکنه هیچ کشوری نمی تواند پیشبینی زلزله بکنه وگرنه اونجایی که زلزله میاد هیچ ساخت وسازی انجام نمیدن که حتا ۱ درصد امکان تخریب پاشته باشه زندگی هرکس یه تاریخ مصرفی داره که وقتی تمام بشه یا زلزله یا هرچیزه دیگری هیچ کس نمی توانه جلو مرگش را بگیره پس زندگی کن شاید فردایی نباشد یا به امید فرداهای قشنگ

    • بدون نام

      انشالله ک اتفاقای خوب تو راه باشه...آمین

    • محمد

      ای خدا...
      آخه چررررررااا......
      حالا که ما اومدیم تهران و دانشجو شدیم قراره زلزله بیاد ای خدا این زلزله رو تو واشنگتن بیار نه تهران واسه اون مرفه های بی درد آمریکایی نه ما بدبختای ایرانی
      خدایا خودت زلزله رو مهار کن و جون همه ی هموطنان رو نجات بده امیدوارم که هیچ جای ایران هیچ وقت زلزله نیاد

    • محمد

      دوست عزیزی که بدون نام بودی و نوشته ی تاکسی تاکسی دربست کرج اصلا نمیفهمم حرفتو اگه تمام گسل های تهرون و اطراف تهرون فعال بشه و زلزله ی بالای 8/5 ریشتر بیاد کل کرجم تخریب میشه و دیگه اونجا هم نمیشه زندگی کرد خدا به کرجم رحم کنه

    • مجتبی

      امیدمابخداست انشاالله که رحم خدابشه وهيچ زلزله نیاید هیچ وقت ازدرگاه خدابزرگ ناامیدنیشیم دوستان خداوندنگهدارهمه ماوشماهست

    • نگین

      ماالان اطراف تهران زندگی میکنیم.واقعا استرس تو وجودمونه همیشه...اما خودمونو آماده میکنیم برا همه چی..اگرم بمیریم که مردیم و مرگم حقه

    • رحیم

      هخههههه

    • بدون نام

      خیلی وحشتناکه
      دعا کنید شدتش با لرزه های کوچک ۲ یا ۳ ریشتری کم بشه

    • مهسا

      سلام عرض میکنم به همه دوستان خوشگلم .
      آقا آخه این چه حرفایی میزنید ؟
      خدایی من باشم خجالت میکشم
      بذارید براتون روشن کنم
      زلزله دست زمین شناسان زلزله شناسان عکاشه .......نیست زلزله دسته خدا هست شما باورتون نمیشه انقدر خدا مهروبونه که دوست نداره این اتفاق بیافته میدونم الان میگید این دختره نمیدونه اینچیزارو چرتو پرت میگه.....
      تو تهران زلزله اگرم بیاد فقط ۵ ریشتری میاد چون به اندارذه کافی انرژی نداره خونه های جدید وقدیم هم با بتون ساخته شده چیزی نمیشه میدونم الان که دارین متن منو میخونید پشت سرم حرف میزنید اینو دیگه میذارم به اختیار خودتون چرا الکی زندگی مردمو خراب میکنید وقعا چرا برید حالشو ببرید از زندگی نشستید اینجا که کی زلزله میاد کی نمیاد اصلا بیاد گورهبابابش والا انقدر که به اومدن زلزله هم فکر میکنید آیا به زندگیتون هم فکر میکنید دیگه ول کنید دیگه شورشو معذرت میخوام آقای عکاشه شما که با این سنو سال نه به باره نه به داره الکی دارید مردومو میترسونید بله شما که تو کاخای زدزلزله تون نشستید حوصلتون سر میر میاین دوتا حرف میزنید به فکر ایناهم باشد
      گود بای .

      پاسخ ها

      • هلنا صالحی

        خانوم مهسا درست میگه

    • مهسا

      نمیگم زلزله هیچوقت نمیاد ولی زلزله دست خدا هست هیشکی هم نمیدونه زلزله کی میاد تهران اگه زلزله هم بیاد فقط ۵ ریشتری میاد چون به اندازه کافی تخیلیه شده به جای اینکه انقدر به فکر زلزله باشید برید زندگیتونو کنید شماهم بیکاریدا نشستید زلزله کی میاد کی نمیاد برید حالشوووو ببرید مگه زندگی چندروزه اصلا گوره بابای زلزله عه تمومش کنید دیگه جمع کنید بابا

    • مریم

      مهسا باهات موافقم

    • یه دخی خاص ♡

      شماهم بیکاریدا نشستین کی زلزله میاد کی نمیاد بنده بساططتون رو جمع کنید

    • صالحی

      این خبر ها جدی هس باید همه هوشیار باشیم و برای زلزله بعدی همه باید اماده باشیم

    • هلنا صالحی

      باسلام این هشدار ها خیلی جدی است باید همه هوشیار باشیم و برای زلزله بعدی همه باید اماده باشیم

    • مهسا

      صالحی برو زندگیتو کن بابا انگار الان زلزله اومد اینو خورد

    • ♡عسل♡

      زلزله یه اتفاق طبیعی هست و نیازی به این همه ترس نداره و بیشتر خونه هایه الانم با بتون ساخته شده ترس نداره که

    • ♡AsAl♡

      من همون مهسا هستم که نوشتم من نمیگم زلزله هیچوقت نمیاد....

      پاسخ ها

      • نام

        خداوند به تمام تهران های عزیز کمک کن تا زلزله نیاد چون خانه ها خرابمی شود

    • نام

      من خیلی می ترسم

    • امیر حسین

      مسئولین نباید کاری بکنن ؟؟فقط بلدن حرف بزنن.!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج