جاباما
۴۸۷۱۱۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

طنین خطر « شیشه» روی خط ملی اعتیاد

کارشناسان حوزه اعتیاد، مصرف روزانه یک معتاد به شیشه را حداقل نیم گرم در روز تخمین می‌زنند. طبق آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیش از یک چهارم مصرف‌کنندگان مواد مخدر شیشه مصرف می‌کنند.

روزنامه ایران: کارشناسان حوزه اعتیاد، مصرف روزانه یک معتاد به شیشه را حداقل نیم گرم در روز تخمین می‌زنند. طبق آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیش از یک چهارم مصرف‌کنندگان مواد مخدر شیشه مصرف می‌کنند.
آخرین گزارش‌های ارائه شده از سوی مرکز توسعه و پیشگیری درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور که با بررسی سامانه تلفنی خط ملی اعتیاد در ده ماهه سال ۹۵ صورت گرفته نشان می‌دهد، تماس‌های مرتبط با مصرف محرک «شیشه» با حدود ۴۵ درصد همچنان در صدر تماس‌های برقرار شده با این سامانه بوده و سپس «تریاک» و «هروئین» در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. در این میان حدود ۲۰ درصد تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد مردان هستند که ۹۵ درصدشان خود مصرف کننده‌اند اما زنان و گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ ساله‌ها بیشترین سهم تماس گیرندگان با خط اعتیاد را تشکیل می‌دهند.

به گفته رئیس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اینکه شیشه در صدر تماس‌های خط ملی اعتیاد قرار دارد به معنای افزایش مصرف شیشه نیست بلکه به معنای نگرانی خانواده‌ها از گرایش فرزندانشان به این مواد و یا سایر نگرانی‌های موجود است.

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در ده ماهه سال جاری به طور میانگین زنان بیش از 80 درصد تماس‌ها را به خود اختصاص دادند؛ این در حالی است که در میان زنان تماس گیرنده با این سامانه تنها حدود 5 درصد آنها خود مصرف کننده بودند و سایر آنها در رتبه اول همسران (حدود 33 درصد تماس‌ها) و در رتبه دوم مادران (حدود 29 درصد تماس‌ها) مصرف‌کنندگان بودند.
رضازاده در ادامه افزود: سامانه خط ملی اعتیاد سامانه درمان و پیشگیری از اعتیاد است و به این ترتیب افراد سالم بیش از مصرف‌کنندگان با آن تماس می‌گیرند. خدمات درمانی، درخواست ارجاع به مراکز اقامتی میان مدت، تماس جهت دستگیری افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل ایجاد مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد مخدر و یا محرک توسط خانواده و یا آشنایان آنان و همچنین آگاهی‌رسانی در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی و راضی کردن فرد مصرف کننده برای مراجعه به درمان از بیشترین مسائل مطرح شده با خط ملی اعتیاد بوده‌اند.
او به این نکته هم اشاره کرد که سؤال درباره آثار و پیامدهای مصرف ترامادول، علائم ظاهری، رنگ، بو و... مواد مخدر و محرک گوناگون نیز از دیگر علل تماس با این سامانه تلفنی بوده است. با این حال اهداف اصلی خط ملی اعتیاد ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی به مصرف‌کنندگان و خانواده‌های آنان، رصد چگونگی و زمان شروع و شیوع هر یک از مواد مخدر و محرک مصرفی در کشور و سرانجام سیاستگذاری‌های صحیح مبتنی بر شواهد عینی است.
رئیس مرکز توسعه، پیشگیری ودرمان اعتیاد بهزیستی گفت: هر چند این سامانه قابلیت پیگیری تماس‌ها را ندارد و افراد به علت بی‌اعتمادی‌های موجود از در اختیار گذاشتن اطلاعات خود پرهیز می‌کنند اما به طور معمول بسیاری از آنها مجدداً با سامانه تماس می‌گیرند از این جهت حدود 40 درصد تماس‌های برقرار شده با خط ملی اعتیاد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.
به گفته رضازاده، تهران در صدر تماس با این سامانه است. پس از تهران به طور میانگین استان‌های چهارمحال و بختیاری، مازندران، مرکزی و خراسان شمالی بیشترین تماس‌ها را با این سامانه داشته‌اند. استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و یزد نیز کمترین تماس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند اما نمی‌توان چنین استنباط کرد که استانی که بیشترین تماس را دارد اعتیاد در آن شیوع بیشتری دارد.

خط ملی اعتیاد با شماره تماس 09628 هم اکنون همه روزه از ساعت 8 تا 20 پاسخگوی تماس گیرندگان در سراسر کشور است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج