۴۸۳۵۸۰
۲۸ نظر
۵۰۰۲
۲۸ نظر
۵۰۰۲
پ

معاون وزیر نیرو: ارزان ترین برق دنیا را داریم

در حال حاضر برقی که در اختیار مشتری قرار می‌دهیم ارزان‌ترین نوع برق در دنیاست. شاید بتوان گفت که در ۲۰۰ کشور دنیا برقی ارزان‌تر از برق ایران وجود ندارد.

خلاصه ای از گفت و گوی هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با روزنامه ایران:

صنعت برق توانست هدف اصلی برجام را در همان سال ابتدایی محقق کند. فقط در بخش برق ، وزارت نیرو توانست ۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی را جذب کند. در این یک سال هزاران ساعت مذاکره شد و در نتیجه این مذاکرات پسابرجامی، موافقتنامه‌هایی با شرکت‌های متعدد از کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، چین و روسیه امضا کرده‌ایم.

در حال حاضر برقی که در اختیار مشتری قرار می‌دهیم ارزان‌ترین نوع برق در دنیاست. شاید بتوان گفت که در ۲۰۰ کشور دنیا برقی ارزان‌تر از برق ایران وجود ندارد. امسال قیمت تمام شده برق بدون احتساب هزینه سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها عددی در حدود ۱۰۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است و این در شرایطی است که متوسط قیمت فروش برق ۶۶ تومان است. به عبارت دیگر حدود ۴۰ تومان در هر کیلووات ساعت ضرر می‌کنیم.
به همین دلیل است که فعالیت‌هایی که انجام می‌دادیم تا رفتار مصرف‌کنندگان را در حوزه آب و برق تغییر دهیم همواره موفق نبوده و مردم به صورت بهینه از آب و برق استفاده نمی‌کنند.

در بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای توسعه یافته صنعتی رشد منفی مصرف هم مشاهده می‌شود. به جای آنکه نیروگاه جدید احداث کنند در حوزه بهینه‌سازی تقاضا و مصرف سرمایه‌گذاری می‌کنند. با بهینه شدن مصرف، برقی که قبلاً تلف می‌شده پاسخگوی تقاضای جدی خواهد شد و تولید افزایش نمی‌یابد. ولی ما هر سال بویژه در فصل تابستان با این مشکل مواجه هستیم که مصرف رشد می‌کند و باید با ساخت نیروگاه جدید این نیاز را پاسخ دهیم.
در حالی که بیشترین استفاده از ظرفیت نیروگاه‌هایی کشور در فصل تابستان اتفاق می‌افتد و در بقیه فصل‌های سال این ظرفیت بی‌استفاده می‌ماند و ضرر زیادی از این بابت متوجه کشور و اقتصاد برق است.
میزان مصرف برق در کشورهای مختلف بستگی به صنعتی بودن آنها دارد. هر چه یک کشور به سمت صنعتی شدن پیش برود، یعنی مصرف برق در صنعت بیشتر شود بهره‌وری و استفاده بهینه از نیروگاه‌ها میسر می‌شود و اقتصاد برق سروسامان پیدا می کند. همین‌طور در مجموع میزان مصرف برق نسبت به درآمد کشور و تولید ناخالص داخلی معنا دار می‌شود. اما امان از روزی که بگوییم از نظر اقتصادی در شرایط رکود قرار داریم اما بازهم هر سال مصرف برق بالا رود. کشورهایی هستند که 10 برابر ایران برق مصرف می‌کنند اما صنعتی هستند و صادراتشان صدها برابر ماست.
از نظر وزارت نیرو ما باید هم صادرات برق و هم صادرات گاز داشته باشیم. چراکه هر کدام مزیت‌های خاص خودشان را دارند. ما اگر بتوانیم برق صادر کنیم شرایط به گونه‌ای پیش می رود که وابستگی کشورهای پیرامون به انرژی و در نهایت به تعامل و رابطه با ایران افزایش پیدا می‌کند. این موضوع امنیت ما را در میان کشورهای همسایه تقویت می‌کند.
بنابراین منافاتی میان صادرات برق و گاز وجود ندارد و احساسمان این است که اگر اقتصاد ما را با صادرات همزمان برق و گاز متنوع کنیم می‌توانیم هم ارزش افزوده در صنعت گاز ایجاد کنیم و هم به اقتصاد صنعت برق کمک کنیم.
کاری که در این دولت کلید خورد مدیریت طرف تقاضا و مصرف بود. یعنی از آخرین روش‌هایی که در کشورهای مختلف برای مدیریت بار استفاده می‌شود تا بدون خاموشی از پیک بار سال عبور کنند، بهره بردیم. خوشبختانه امسال توانستیم از این طریق پیک بار را 3 هزار مگاوات کاهش دهیم. به این ترتیب که با صنایع بزرگ قرارداد دوجانبه بستیم تا در پیک بار که در تابستان اتفاق می‌افتد 30 درصد مصرف برقشان را کاهش دهند. در عوض به آنها اجازه می‌دهیم که به همین مقدار در سایر اوقات و با تعرفه‌های پایین مصرف کنند.
مثل سال‌های گذشته فعالیت‌های خودمان را در مدیریت بار ادامه خواهیم داد و انتظارمان از مردم این است که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در طول ماه‌های تیر و مرداد حداقل 10 درصد مصرف خود را مدیریت کنند. کاهش 10 درصدی مصرف برق برای صنعتگران، کشاورزان و بخش خانگی کار دشواری نیست اما اندکی توجه به آن می‌تواند کشور را براحتی از پیک سال عبور دهد.
در عین حال شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع در سراسر کشور پیگیر آن هستند که قراردادهایی با مشترکین پرمصرف مبادله کنند که در قالب میثاق نامه یا قرارداد بنا بر درخواست شبکه سراسری برق در تابستان مصرفشان را 30 درصد کاهش دهند و ما هم در خارج از ساعات پیک برق را با قیمت‌های مخفف به آنها تحویل دهیم. قطعاً این موضوع در اقتصاد کارخانجات اثر دارد و هزینه هایشان را کاهش می‌دهد.
تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که رشد مصرف برق در طول سال‌های گذشته به طور متوسط 6 درصد بوده و ما هر 12 سال یک بار تقریباً تأسیسات صنعت برق را باید دو برابر کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز جامعه در بخش‌های مختلف صنعت، تجارت، مسکن، کشاورزی باشیم.
چراکه دولت همواره با موضوع اصلاح تعرفه برق محتاطانه برخورد کرده و تلاشش این است که در فضای رکودی برق ارزان تری را به صنعت، کشاورزی و بخش خانگی تحویل دهد. اما این موضوع وزارت نیرو را با چالش‌های جدی روبه رو کرده است البته قانونگذار در طول برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده که قیمت حامل‌های انرژی را به قیمت تمام شده آن برساند. برای رفع مشکلات صنعت برق کشور همزمان مشترکان صنعتی، کشاورزی و خانگی باید مصرفشان را بهینه کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اشغال ترین و گرانترین خودروی دنیا

    • بدون نام

      خدا خودش بخیر بگردونه باز چه خوابی برای گرون کردن برق دیدین ؟

    • م ب

      لطفا قیمت برق را با دستمزد پایین قشر کم درامد مقایسه کنید نه با حقوق ودرامد نجومی خودتان با هفتصدهزار تومان حقوق یکصد هزار تومان قبض کمه

    • بدون نام

      اگر شما رخصت مي‌دهيد برق را هم باز گران كنيد در طول سال 10 مرتبه برق را گران مي‌كنيد در صورتي كه فقط يكبار حقوق‌ها افزايش پيدا مي‌كنند از عملكرد اين دولت هم خسته شده‌ايم.

    • بدون نام

      بهترین و صبورترین مردم دنیا را دارید.

    • بدون نام

      خب گرانش کنید دیگه، اگه چیزی دیگه هم دارید که
      ارزونه رودر بایستی نکنیدا

    • بدون نام

      چون بیکیفیت ترین برق دنیا را داریم. .

    • بدون نام

      دروغ است ، قیمت برق در ایران در حال حاضر با ترکیه برابری می کنه

    • بدون نام

      اخه ادم حسابی چرا نمیگی کمترین ارزش پول دنیا را داریم جنابعالی با دلار حقوق میگیری برق به نظرت ارزونه با ریال حقوق بگیر انهم از نوع حداقلش تا بهت بگم گرونه یا ارزون دیگه بس کنید مردم را به ستوه اوردین شرم برشما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی منم میخواست همینو بگم
        کشورای دیگه حقوقشون به دلاره نه ریال

    • بدون نام

      کمترین حقوق و درآمد دنیا رو هم مردم ایران دارن.

    • قاضی

      پیران کابینه دست ازسرمردم بردارید برای شماارزانه باحقوق نجومی

    • امید

      بیخود می کنید این حرفو میزنید..مردم خر فرض نکنید...تو همه چیز گرانترین کشور جهان هستیم ...

    • بدون نام

      دولت از این گرانیها خسته شدم . بی کفایت بودی مثه دولت قبل

    • علی 110

      وقتی مدیران شما درست کار نمی کنند یا بیشتر بلد نیستند باید جور آنرا مردمی بپردازند، که روی معادن طلا و نفت، گاز، آهن،،،،،، ،،،،،،،، نشسته اند، و باید مثل کشورهای درجه چند آفریقایی زندگی کنند، هر روز هم منت بکشیم که فلان چیز از سطح جهان ارزان تر است، بابا گوشت شده کیلویی پنجاه هزارتومان برنج پانزده هزار تومان روغن بیست پنج هزارتومان، کفش،،، لباس،،،گاز،،برق،،،،،آب،،،،هزینه ،بیماری،،،،دست بر دارید، اگر مدیریت کردن سخت است چرا برای بدست آوردنش خود کشی می کنند، بسه ديگه

    • ورژ اواکئان

      به وزیر محترم یاد اور شوید که ارزان ترین حقوق را هم داریم ها چرا وقت به سمت خودشان قش میکنن

    • بدون نام

      بابا حالا یه چیزی گفت ..

    • بدون نام

      و همچنین کمترین میزان حقوق نسبت ب حوزه خلیج فارس و اروپا ( با همون جاهایی ک قیمت برق و مقایسه میکنید) و کمترین اشتغالزایی و... .

    • بدون نام

      معاون وزیر نیرو اونایی که میبینی خیلی برقشون گرون تر از کشور ماست درآمد بالایی هم دارند کم به فکر خودتون باشید ما ملت ایران دیگه به ستوه آمدیم چرا با احساسات مردم بازی میکنید شماها جیره خور مردمید ما برای آقای رئیس جمهور متاسفیم برای این اداره کردن کشور آقای عزیز نمیتونی چرا فشار رو ملته مردمو الاغ فرض نکنید تو رو به خدا به آقای روحانی رای ندید ای ملت عزیز ایران ایشان اصلا مدیر خوبی تو این چند سال نبودند

    • بدون نام

      عقب مانده ترین و بیکارترین کشور دنیا براساس جمعیت هستیم..این هم بگو کدام کشور بیکاری سرسام اور با گرانی سرسام اور و بدون درامد..مثل ...تو باتلاق داریم جون میدیم..هم گرانی هم بیگاری

    • اسد

      ارزان ترین نیروی کار و ارزان ترین سوخت مورد نیاز خود راهم از بیت المال می گیرید تو راخدا این جوری محاسبه نفرمایید چون تو دنیا حقوق مردم ش خیلی بالاست ولی حقوق مردم ایران چه کارگران و چه کارمندان فوب خلیج فارس نیست وخیلی شاخصه های دیگر و....

    • مریم

      گرونش کن اقا گرون کن خب کی جلوتونو میگیره

    • shohrehandy

      .............. هر قدمی که در راستای افزایش قیمت در هر مورد میزنید یک متر بیشتر تو لجنزار نفرت مردم از خودتون و عملکردتون فرو میرید بترس از روزی که ...

    • بدون نام

      خوب خدا خیرت بده، چرا نمیگی که کمترین درآمد و دستمزد دنیا رو هم داریم، چرا مردم رو گول میزنید.

    • بدون نام

      ... خودتون نفری صد میلیون تو یک ماه حقوق دارید سه هزار میلیارد دلارهم روش پول برق نیاد براتون .... من یک سال صد هزار دارم اون هم با بت برقتون پول گاز وبقيه از پول نفت که به مردم بدبخت دادن پرداخت کنم ولا بخدا خرج دو خا نه گردنه من بدبخته؟ یک سال بیکارم

    • بدون نام

      بعله وقتی حوقوقهای نجومی میگیرید مردم حساب.... هم نمیکنید ای لعنت خدا بر شما باد

    • مهيار

      چيز هاي ديگه عوضش بسيار گران مي باشد دست مزد ها كم فشار مالي بر مردم زياد است

    • رضا

      بوی گرونی میاد!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج