جاباما
۴۸۳۰۷۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

«پدر معنوی تروریسم» درگذشت

مسئولان آمریکایی اعلام کردند، "عمر عبدالرحمن" که از وی به عنوان "پدر تروریسم افراط‌گرایانه" یاد می‌شود در سن ۷۸ سالگی و در زندانی در ایالت کارولینای شمالی درگذشت.

خبرگزاری ایسنا: مسئولان آمریکایی اعلام کردند، "عمر عبدالرحمن" که از وی به عنوان "پدر تروریسم افراط‌گرایانه" یاد می‌شود در سن ۷۸ سالگی و در زندانی در ایالت کارولینای شمالی درگذشت.

زندگی عمر عبدالرحمن روز شنبه در زندان پایان یافت. او که سال‌ها به عنوان پیر و مراد جریان‌های تروریستی شناخته شده یکی از اولین رهبران دینی بود که از مبارزات مسلحانه دفاع کرد و به نوعی پایه‌گذار اقدامات افراط گرایانه مسلحانه با انگیزه دینی و مذهبی بود.

فتواها و سخنرانی‌های عمر عبدالرحمن مصری الاصل که نابینا بود و در سال‌های متمادی بر صندلی چرخدار می‌نشست، در دهه ۹۰ قرن گذشته به ایجاد یک سلسله گروه‌های مسلح افراط‌گرا علیه دولت مصر شد که دست به ترور ده‌ها تن در مصر و خارج آن زدند. او همچنین تاریخی طولانی در دشمنی و مخالفت با دولت‌های محتلف این کشور داشت.
«پدر معنوی تروریسم» درگذشت

او در زمان جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور اسبق مصر به مدت ۸ ماه در زندان بود و بعد از ترور انور سادات در سال ۱۹۸۱ نیز به مدت سه سال زندانی شد که در نهایت از دست داشتن در ترور سادات تبرئه و آزاد شد.

عمر عبدالرحمن که مدتی در عربستان سعودی نیز درس دین می‌داد، پس از تنگ شدن عرصه بر او در مصر راهی سودان شد و در تمام این دوران خانه و محل سکونت وی محفلی برای افراط گرایانی بود که استفاده از سلاح برای رسیدن به خواسته‌های خود را به راحتی توجیه می‌کردند.

آنگونه که دولت آمریکا اعلام کرده عمر عبدالرحمن از دیابت و بیماری شریان کرونری رنج می‌برده و بعد از تحمل ۱۰ سال از حبس ابد خود در ایالت کارولینای شمالی، روز جمعه در زندان فدرال این ایالت درگذشت.

عمر عبدالرحمن در سال ۱۹۹۰ و در حالی که نام او در فهرست "افراد مرتبط با تروریسم" وزارت خارجه آمریکا بود توانست ویزای ورود به ایالات متحده را بگیرد و یکسال بعد از آن نیز توانست با دریافت گرین کارت اقامت کامل آمریکا را نیز به دست بیاورد.

عمر عبدالرحمن در آمریکا نیز توانسته بود افراط گرایان را به دور خود جمع کند و حضور او در آمریکا همزمان شد با ترور چند تن از شخصیت‌های مخالف افراط گرایی در آمریکا و خاورمیانه. پیروان او در خاورمیانه نیز همچنان به خطبه‌ها و سخنانش به عنوان راه گشای خود برای انجام اقدامات افراط گرایانه استفاده می‌کردند.

دولت ایالات متحده در سال ۱۹۹۲ گرین کارت عمر عبدالرحمن را باطل کرد و پس از انفجار یک کامیون بمب‌گذاری شده در مقابل مرکز تجارت جهانی در ۱۹۹۳ آمریکایی دریافتند که آنها نیز از اندیشه‌های افراط گرایانه دور نیستند و بعد از گذشت چهار ماه از این حادثه او را بازداشت کردند و همراه با چند تن از پیروانش در ۱۹۹۵ به اتهام دست داشتن در انفجار مقابل ساختمان تجارت جهانی و چند مورد ترور و نیز داشتن برنامه برای انفجار در مقابل دفتر سازمان ملل و برخی دیگر از ساختمان‌های حساس در آمریکا متهم شد.

وی همچنین به تلاش برای کشتن حسنی مبارک، رئیس‌جمهور اسبق مصر و چند چهره یهودی سرشناس در آمریکا متهم بود که بعد از ۹ ماه او و ۹ تن از همراهنش در ۴۸ اتهام از ۵۰ اتهامی که علیه‌شان مطرح بود، گناهکار شناخته شدند و برای اولین بار در آمریکا راهی زندان شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج