جاباما
۴۷۷۹۰۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

وام مسکن مطابق توان مردم نیست

عضو هیات مدیره شرکت های ساختمانی گفت: به جای یارانه نقدی، به افراد متناسب با درآمدشان وام‌های قطعی خرید مسکن پرداخت شود.

اقتصاد آنلاین: عضو هیات مدیره شرکت های ساختمانی گفت: به جای یارانه نقدی، به افراد متناسب با درآمدشان وام‌های قطعی خرید مسکن پرداخت شود.
با وجود ۱.۷ میلیون خانه خالی در کشور هنوز تعداد متقاضیان مسکن در کشور بالاست و گره مسکن چندسالی است که کاملا کور شده به نظر می رسد اما در این خصوص می توان با برنامه ریزی شرایطی را فراهم کرد تا افراد متناسب با توان خود وام دریافت کنند و توان خرید خانه در افراد جامعه افزایش یابد.
محمدعلی پورشیرازی عضو هیات مدیره شرکت های ساختمانی در خصوص بهبود وضعیت بازار مسکن گفت: بازار مسکن در طی سالهای اخیر بیش از آنکه مردمی باشد سیاسی بوده است. به این معنی که طرح های عمرانی و تسهیلات پرداختی از سوی دولت ها جنبه تبلیغاتی داشته است و توان مردم در این طرح ها و نیازهای آنها در نظر گرفته نشده است.
وی افزود: نبود نگاه درست به مسکن باعث شد که این بازار که در طی دهه ۸۰ وضعیت بهتری داشت با ورود به دهه ۹۰ به رکود برود. به طوری که در این سالها تعداد پروانه های ساختمانی کاهش چشم گیری یافته است.
عضو هیات مدیره شرکت های ساختمانی با بیان اینکه نیاز مردم در تامین مسکن یک عامل اساسی است، اظهار داشت: اگر در این چند سال به مسکن مهر به عنوان یک پروژه انبوه نگاه کنیم، می بینیم این پروژه بیشترین تطابق را با نیاز مردم داشت اما به لحاظ مکان یابی و قیمت مورد سوء استفاده قرار گرفت. همین موضوع هم به حل نشدن موضوع مسکن برای اقشار ضعیف جامعه منجر شد.
پورشیرازی با بیان اینکه طرح دولت یازدهم برای پرداخت وام ۸۰ میلیون تومانی که امروز توسط بانک مسکن پرداخت می شود با توانایی اقشار مختلف جامعه همخوانی ندارد، این طور گفت: پرداخت این وام هرچند برای خرید خانه مناسب است اما بازپرداخت آن از عهده متقاضیانی که حقوق های پایینی دارند خارج است.
وی یکی از ضرورت های فعالیت شرکت های سازنده مسکن را گردش سرمایه سازندگان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: سرمایه گذارن زیادی در این چند سال به فکر خروج سرمایه خود از این بازار افتاده اند. چرا که سرمایه گذاری در بانک برای آنها مقرون به صرفه تر شده است. بخشی از سرمایه گذاران هم خانه های خود را به فروش نمی رسانند تا با قیمت جدیدی که متناسب با هزینه هایی که کرده اند ملک خود را به فروش برسانند. در این میان اگر برنامه ریزی به گونه ای باشد که طرح های جدی برای وام مسکن انجام شود بازار مسکن به تحرک واقعی می رسد و از تعداد خانه های خالی کاسته می شود.
پورشیرازی در بخش دیگری از صحبت خود پیشنهاد کرد: دولت می تواند بار اصلی پرداخت یارانه نقدی را با وام های مسکن قطعی از دوش خود بردارد. به این شکل که دولت متناسب با درآمد اعتباراتی را به افراد اختصاص دهد تا مردم بتوانند از این محل خانه تهیه کنند.
وام تولید مسکن؛ ضرورت امروز بازار
فرهاد بیضایی کارشناس مسکن هم در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص شرایط مورد نیاز در بازار مسکن برای خروج از رکود، گفت: بازار مسکن در طی این دو سال بخش زیادی از قدرت خود را از دست داده است. به طوری که سرمایه گذاری های ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در این بخش به نصف کاهش یافته است. این وضعیت با ورود به سال ۹۲ شدت بیشتری پیدا کرد.
وی افزود: نقش بانک ها در سرمایه گذاری های مسکن اهمیت زیادی دارد. با تعریف شرایط تسهیلاتی ناکارآمد بانکی در بخش مسکن شاهد هستیم که سرمایه گذاری ها در بخش مسکن کاهش یافته است.
این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه انتظار از دولت بر این است که حجم تسهیلات در بخش مسکن افزایش پیدا کند، اظهار داشت: تسهیلات در بخش مسکن باید به گونه ای تعریف شود که منجر به تولید بیشتر شود. بخشی از وام باید به صورت پیش خرید به متقاضی پرداخت شود. اما این پرداخت وام برای خانه های نوساز تعلق گیرد تا حضور واسطه ها از بازار کم شود.
بیضایی برنامه های ایجاد تحرک در بازار مسکن را در شهرهای بزرگ و کوچک متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ برنامه ساخت مسکن می تواند کمک کننده باشد، اما در شهرهای کوچک با اعطای زمین و توسعه شهرها می توان مشکل مسکن را حل کرد. در این شهرها می توان با تخصیص زمین مناسب به افراد و کمک به متقاضیان مسکن، تولید هدفمند مسکن را انجام داد و مشوق های ضروری برای تحرک بازار مسکن را ایجاد کرد.

به نظر می رسد با وجود نیاز سالانه به ۹۰۰هزار واحد مسکونی در کشور نیاز به مساعدت بیشتر بانک مسکن را در این برهه زمانی بیشتر کرده است. در حال حاضر طی دوسال گذشته تنها ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در هر سال ساخته شده است که این موضوع در صورت ادامه یافتن به تقاضای انباشته بیشتری در سالهای بعد منجر خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج