جاباما
۴۷۷۴۳۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مسکن با لیزینگ ۲۱ درصدی رونق نمی‌یابد

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: راه اندازی لیزینگ مسکن با توجه به بهره بانکی بیش از ۲۰ درصد در کنار هزینه های جنبی آن به دلیل بهره سنگین کمک چندانی به رونق بازار مسکن نمی کند.

خبرآنلاین: عضو کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: راه اندازی لیزینگ مسکن با توجه به بهره بانکی بیش از ۲۰ درصد در کنار هزینه های جنبی آن به دلیل بهره سنگین کمک چندانی به رونق بازار مسکن نمی کند.

ایرج رهبر پیش بینی وضعیت بازار مسکن و صنعت ساخت و ساز در روزهای آینده را دشوار دانست و گفت: تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده اما می توان انتظار داشت که بازار در سال آینده اندکی از رکود خارج شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از مردم قدرت خرید بالایی ندارند، گفت: اگر هزینه های تامین مالی را کاهش دهیم می توان به خروج این صنعت از رکود در سال آینده امیدوار بود.

رهبر با اشاره به موافقت شورای پول و اعتبار با ورود لیزینگ‌ها به تأمین مالی مسکن افزود: کمک به تامین مالی مسکن که موتور محرکه بسیاری از صنایع دیگر است، کاملاً امری مثبت است؛ اما باید توجه داشت بهره بانکی بیش از ۲۰ درصد که مطمئنا در کنار هزینه های جنبی همچون ثبت و محضر، بیشتر هم خواهد شد، کمک چندانی به رونق بازار مسکن نمی کند؛ چرا که بازگشت این پول با این بهره سنگین دشوار خواهد بود.

وی با بیان اینکه دو عامل باعث رکود در بخش مسکن شده است، گفت: از این عوامل یکی معطوف به قدرت پایین خرید مردم و دیگری هزینه های بالای خرید مسکن است که باید این دو عامل به طریقی پوشانده شود در غیر این صورت نیاز انباشته فعلی مسکن، جهش قیمتی در آینده ایجاد خواهد کرد.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: پیش از این هر چهار - پنج سال شاهد یک رکود در بخش مسکن بوده ایم که این رکود یک تا حداکثر دو سال تداوم داشته است؛ اما در دوره اخیر ، زمان رکود مسکن طولانی شده است.

رهبر با بیان اینکه طولانی شدن رکود، انباشت تقاضا را به وجود می آورد، گفت: در این حالت بدون اینکه معامله ای انجام شود، تقاضا کنتور خود را انداخته است. برای مثال ما سالانه ۷۵۰ هزار تقاضای جدید مسکن را به علت ازدواج های جدید داریم؛ یا مثلا طبق طرح جامع، سالانه یک تا یک و نیم میلیون مسکن جدید باید ایجاد شود. البته عقیده وزیر مسکن وشهرسازی این نیست و طبق گفته ایشان، نه تنها کمبود مسکن نداریم بلکه واحد مازاد هم داریم که البته این آمارها هر کدام نیاز به بررسی دارد و نمی توان بر اساس این آمار شرایط بازار را تحلیل کرد.

وی سپس با اشاره به اینکه در طرح‌های اخیر، آمایش سرزمینی مورد توجه جدی نبوده خاطر نشان کرد: باید دید اگر مازاد عرضه داریم آیا این در بخش مرفه و لوکس نشین است یا در بخش کم درآمد و اقشار ضعیف؛ یا اینکه طبق آمایش سرزمینی این واحدهای اضافه، مربوط به تهران است یا کل کشور را در برمی گیرد.

رهبر تصریح کرد: به نظر من در این سال های رکود که تولید چندانی در بخش ساخت و ساز جز همان طرح مسکن مهر نداشته ایم، اتفاق خاصی در این بخش رخ نداده است؛ ضمن اینکه وام های صندوق یکم هم آن طور که باید و شاید تاثیری بر خروج مسکن از رکود نداشته است.

به گفته رهبر، اگر سالانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد پروانه ساخت داده شود و همگی به سرانجام برسد و این تعداد به آمار قبلی اضافه شود، باز آمار طرح جامع را پوشش نمی دهد. بنابراین همواره نسبت به پیش‌بینی‌های صورت گرفته عقب ماندگی وجود دارد.

رهبر اظهار داشت: هم اکنون در مقطعی هستیم که انتخابات ریاست جمهوری نیز در پیش است؛ لذا مهم است که متولیان و برنامه ریزان آتی مسکن چه کسانی باشند.

گفتنی است به تازگی با موافقت شورای پول و اعتبار و پــس از بـازنـگـری دستورالعمل مربوط به فعالیت لیزینگ‌ها، مجوز ورود لیزینگ‌ها به تأمین مالی مسکن صادر شد.

بر این ‌اساس، لیزینگ‌ها می‌توانند تا سقف ٧٠درصد از قیمت کارشناسی‌شده مسکن را تسهیلات با سود ٢١درصد و دوره بازپرداخت ۵‌ساله ارائه دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج