۴۷۴۶۷۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چالش های زراعت برنج در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تغییر کاربری زمین های شالیزاری به خونه باغ ها ، کمبود آب کشاورزی ،فرسودگی شالیکوبی ها و بالا بودن ضایعات کشت و کار سنتی از چالش های جدی برنجکاری در استان است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تغییر کاربری زمین های شالیزاری به خونه باغ ها ، کمبود آب کشاورزی ،فرسودگی شالیکوبی ها و بالا بودن ضایعات کشت و کار سنتی از چالش های جدی برنجکاری در استان است.
دلاور حیدر پور روز یکشنبه در همایش ملی برنج در محل دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: تغییر کاربری زمین های زراعی به خونه باغ ها با نگاه تفنن و رفاهی صورت می گیرد که این مقوله تهدید جدی برای کشاورزی مازندران است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین تغییر کاربری زمین های کشاورزی را یک تهدید بالقوه دانست و گفت: البته در سه سال گذشته با حمایت و جدیت قوای مقننه ،قضائیه و مجریه ،شدت تغییر کاربری غیر قانونی در استان به حد صفر رسیده و تغییر کاربری قانونی نیز با حساسیت بیشتری صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه گردش مالی سالانه برنج مازندران ۵هزار میلیارد تومان است ، تصریح کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم با منطق استفاده بهینه از منابع آب حمایت از برنجکاری در مازندران و گیلان است .
حیدر پور توضیح داد: از آنجاییکه آب تعیین کننده در کشاورزی به ویژه برنجکاری است ، ضرورت سرمایه گذاری در مهار آب های سطحی که در فصل پائیز و زمستان به صورت هرز به دریا می ریزد، دوچندان می شود.
وی خاطر نشان کرد: در مازندران بحران آب نداریم ولی عدم توجه به بهره وری، استحصال به موقع و مهار آب سطحی ، همواره کمی آب جدی است.
فرسودگی دو سوم شالیکوبی های مازندران
وی به وجود ۹۰۰واحد شالیکوبی در استان مازندران اشاره کرد و ادامه داد: امروز فقط ۳۰۰واحد نوسازی و پیشرفته است.
حیدر پور گفت: امروز به دلیل فرسودگی کارخانه های تبدیل شالی به برنج سفید ، ضایعات برنج در این فرایند بالا است.
وی از نبود محدودیت پرداخت تسهیلات برای نوسازی شالیکوبی ها خبر داد و گفت: محصول برنج که با مشقت و هزینه بالا تولید می شود نباید در فرایند تبدیل ،به ضایعات تبدیل شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هزینه تولید برنج را به دلیل سنتی بودن بالا دانست و گفت: با همت دولت یازدهم، 200میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون در اختیار متقاضیان قرار گرفت.
وی با بیان اینکه 80 درصد برداشت برنج به صورت مکانیزه انجام می شود ، گفت: 2هزار دستگاه نشاء کار و سه هزار دستگاه کمباین مخصوص برداشت شالی در سه سال اخیر وارد برنجکاری استان مازندران شده است.
اختلاط برنج بداخلاقی جدی در برنج بومی مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی دیگر از چالش های جدی تولید برنج را اختلاط برنج بومی با برنج های وارداتی و دیگر ارقام دانست و گفت: اختلاط کیفیت برنج بومی مازندران را تهدید می کند.
حیدر پور بر لزوم افزایش تولید بذور گواهی شده برنج تاکید کرد و گفت: در حالی که نیاز بذور گواهی شده برنج استان 12هزارو 500تن است ، اکنون کمتر از یکهزار تن بذر گواهی شده تولید و توزیع می شود.
وی ادامه داد: خالص سازی ارقام بومی برنج در دستور کار محققان برنج استان مازندران است.
هفدهمین همایش ملی برنج امروز یکشنبه با حضور استادان دانشگاه کشاورزی ،مدیران و کارشناسان کشاورزی استان های برنج خیر کشور در محل دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز شده است.
در این همایش یکروزه موضوع آب و محدودیت های کشت برنج، محیط زیست و توسعه پایدار ، مکانیزاسیون کشاورزی و بازرگانی و اقتصاد مقاومتی در قالب پانل مورد بررسی قرار گرفته است.
مازندران حدود ۲۳۰هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه با تولید بیش از ۹۵۰ هزار تن برنج سفید ۴۲درصد برنج کشور را تامین می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج