جاباما
۴۷۱۸۹۲
۵ نظر
۵۲۱۲
۵ نظر
۵۲۱۲
پ

ترلان پروانه، ستاره ماندنی یا رفتنی سینما؟!

ترلان پروانه، بازیگر نقش اصلی فیلم علیرضا داودنژاد است، او می تواند ستاره نسل چهارم سینما باشد؟

هفته نامه همشهری جوان: ترلان پروانه، بازیگر نقش اصلی فیلم علیرضا داودنژاد است، او می تواند ستاره نسل چهارم سینما باشد؟

بین بچه هایی که از سه چهار سالگی وارد حرفه بازیگری شدند، تعداد کمی از آن ها عمر حضورشان در این عرصه دورقمی شد و اکثرا در همان سال های کودکی و نوجوانی از دور خارج شدند. ترلان پروانه یکی از آن هایی است که از کودکی وارد حرفه بازیگری شد و حالا در آستانه ورود به دهه سوم زندگی اش، به بازی در نقش های اصلی در فیلم های سینمایی مهم هم رسیده است. او با بازی در نقش کودکان در سریال های تلویزیونی کارش را استارت زد و پله پله بالا آمد و کم کم سر و کله اش در فیلم های سینمایی هم پیدا شد.

سال 90 و زمانی که او برای بازی در فیلم «آهوی پیشونی سفید» (سید جواد هاشمی) پروانه زرین کودک و نوجوان را گرفت، نشان داد حالا دیگر از مرز بازی کردن در نقش کودکان عبور کرده و می تواند در نقش های متفاوت هم حضور داشته باشد.

امسال او با دو کارگردان مطرح یعنی علیرضا داودنژاد و سعید سهیلی در جشنواره فجر حضور دارد. اگرچه نقشی که در فیلم داودنژاد بازی کرده نقش به مراتب بهتر و مهم تری است.
ترلان پروانه، ستاره ماندنی یا رفتنی سینما؟!

کار با علیرضا داودنژاد برای هر بازیگری یک اتفاق مهم است. مهم از این جهت که او استاد بازی گرفتن و معمولا همه کسانی که جلوی دوربینش قرار می گیرند، می درخشند. مصاف شما با این اتفاق و این تجربه خاص چطور بود؟

کار با آقای داودنژاد برای هر بازیگری اتفاقی مهم و فراموش نشدنی است. من هم این احساس را داشته و دارم. ایشان علاوه بر این که استاد بازی گرفتن از بازیگر هستند، تعامل بسیار خوبی هم با بازیگران دارند که همین مسئله باعث درخشش کارهایشان می شود.

حالا که از نزدیک با داودنژاد همکاری کردید، می توانید براساس تجربیاتتان بگویید این کارگردان تعاملش با بازیگرها چطور است که معمولا جلوی دوربین او شاهد درخشش بازیگران هستیم؟
آقای داودنژاد درعین حالی که بسیار سختگیر و جدی هستند، تعامل بسیار خوب و مثبتی با بازیگرها دارند. از هیچ پلانی به سادگی نگذشتند. محدودیت هایی که برخی مواقع مانع می شود کارگردان بهترین صحنه را به تصویر بکشد، برای آقای داودنژاد معنا نداشت.

کمی هم راجع به خودت در این فیلم صحبت کنیم، با «فِراری» باید منتظر اتفاقی خارق العاده از طرف ترلان پروانه باشیم و یک بازی ویژه ببینیم؟

نهایت تلاش خود را برای این که یک اتفاق خوب رقم بزنم به کار بردم و قضاوت را به بیننده های کار می سپارم. البته نه تنها من بلکه کل گروه تمام توان و تلاش خود را برای درخشان شدن این اثر را به کار بردند.

محسن تنابنده در چند سال اخیر به یکی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون ما تبدیل شده است، بازی در کنار او چطور بود. از نظر تعامل و همراهی و این که چقدر در انتقال حس بازی به تو به عنوان پارتنرش کمک می کرد؟

بازی در کنار بازیگران حرفه ای بهترین شانس هر بازیگری است. در کودکی و نوجوانی این افتخار را داشتم در کنار بزرگان سینما بازی کنم. در «فراری» هم بازی در کنار آقای تنابنده برای من افتخار بود. آقای تنابنده همراه بسیار خوبی بودند و با توجه به این که کار از نظر زمانی طولانی تر از سایر پروژه ها بود، این همراهی از طرف ایشان کمک کننده بود.
ترلان پروانه، ستاره ماندنی یا رفتنی سینما؟!

گویا قبل از انتخابت به عنوان نقش اصلی فیلم «فراری» آقای داودنژاد برای این نقش از تعدادی نابازیگر تست گرفته بود اما در نهایت تصمیم گرفت این نقش را به یک بازیگر حرفه ای که با قاب دوربین آشنایی دارد بسپارد. در جریان این ماجرا هستید و اصلا آقای داودنژاد به شما گفت که چطور شد به انتخاب شما رسید؟

آقای داودنژاد از تعداد زیادی نابازیگر تست گرفته بودند. وقتی من را به دفترشان دعوت کردند فقط یک جمله گفتند که همین جمله در طول کار و لحظات سخت ملکه ذهن من بود. گفتند: «ترلان، گلنار قصه «فراری» تو هستی، مگر این که بهتر از تو پیدا کنم.»

گلنار، نقشی که در «فراری» بازی می کنی برایت کاراکتر آشنایی نبود؟ یعنی با توجه به سن و سالت با چنین دخترهایی از نزدیک رو به رو شده بودی تا بتوانی از آن ها برای ایفای این نقش الهام بگیری؟

گلنار دختر ساده ای با رویاهای بزرگ است. چندان از نزدیک آشنا نبودم اما وقتی برای این نقش انتخاب شدم پس از آنالیزکردن نقش حس کردم به دخترهایی شبیه گلنار نزدیک شوم. حتی قبل از شروع کار سفری به شمال داشتم تا از نزدیک به فضای زندگی گلنار برسم.

با توجه به حضور این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، چقدر به موفقیت آن در این دوره و مرحله بعد در ارتباط با بازخوردهای مخاطبان امیدواری؟

همیشه کارهای آقای داودنژاد خاص بوده و مخاطب از دیدن آن لذت می برد. البته نه این که چون در فیلم سینمایی «فراری» بازی کردم این را بگویم. این جمله را به عنوان یک مخاطب کارهای ایشان گفتم.

فکر می کنی قصه این فیلم می تواند مخاطبان سخت پسند سینما را با خودش همراهی کند؟

قصه «فراری» متفاوت تر از بقیه کارهای آقای داودنژاد است و به نظر من قصه آن می تواند نظر مخاطب را جلب کند به طوری که تماشاگر تا انتها با آن همراهی کند.
ترلان پروانه، ستاره ماندنی یا رفتنی سینما؟!

اگر بخواهی قیاس کنی، «فراری» به کدام یک از کارهای قبلی آقای داودنژاد نزدیک تر است. خیلی ها اعتقاد دارند حال و هوای آن نزدیک به فیلم «بچه های بد» است؟

به نظر من «فراری»، «فراری» است و آن را مقایسه نمی کنم.

کمی از این فیلم فاصله بگیریم. بر امسال علاوه بر «فراری» فیلم «گشت ارشاد 2» را هم در بخش مسابقه داری. چطور برای بازی در این فیلم انتخاب شدی؟

از دفتر آقای سهیلی تماس گرفتند و پس از مذاکرات اولیه حضورم در آن قطعی شد. فیلم سینمایی «گشت ارشاد» فیلمی است که نقش های اصلی آن به دوش آقایان است اما بازیگران زن هم در بطن ماجرا هستند.

قسمت اول «گشت ارشاد» را در زمان اکرانش دیده بودی؟

بله دیده بودم.

قسمت دوم آن به اندازه قسمت اولش جذاب هست؟ همان طور که خودت گفتی کاراکترهای اصل آقایان هستند. اصلا کاراکترهای زن در متن ماجراهای آن هستند؟

بله همین طور است ضمن اینکه این فصل جذابیت های خاص خودش را دارد.

امسال که دو تا فیلم در جشنواره داری و در یکی از آن ها هم نقش اصلی بازی می کنی، به گرفتن سیمرغ هم فکر می کنی؟

فکرکردن به سیمرغ برای هر بازیگری شیرین است اما هدف نیست. من هیچ وقت هنگام پذیرفتن نقش به سیمرغ فکر نمی کنم. برای من ایفای درست نقش مهم است. این که توانسته باشم نقشی را درست به تصویر بکشم. هرچند سیمرغ جشنواره بال های زیبایی دارد و داشتن آن برای هر بازیگری مایه افتخار است و قطعا برای من هم داشتن سیمرغ اهمیت زیادی دارد. سوال شما من را یاد روزی انداخت که پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان را از جشنواره بین المللی کودک و نوجوان گرفتم. هر چند هنگام بازی در فیلم سینمایی «پیشونی سفید» به پروانه زرین فکر نمی کردم اما لحظه دریافت آن یکی از معدود لحظات شیرین و پرخاطره زندگی ام بود.

• داودنژاد بعد از کلاس هنرپیشگی که آن را به سبک و سیاق خودش و با حضور اقوام و نزدیکانش ساخت، در فراری دوباره به سمت بازیگران حرفه ای آمده و نقش های اصلی اش را به محسن تنابنده و ترلان پروانه سپرده است.
ترلان پروانه، ستاره ماندنی یا رفتنی سینما؟!

• فراری یکی از فیلم های مهم جشنواره امسال است. این فیلم سال پیش همین موقع در مرحله فیلمبرداری بود و به جشنواره سال گذشته نرسید.

• فراری قصه دختری است که از شمال به تهران می آید و در این مسیر با یک راننده تاکسی همسفر می شود.

• یکی از ویژگی های بارز فیلم های داودنژاد، بازی بازیگرانش است. او از مادر و مادربزرگش هم بازی های خوب گرفته. از همین رو خیلی ها معتقدند که دو بازیگر اصلی فیلم یعنی محسن تنابنده که البته همیشه خوب است و ترلان پروانه بازی های شگفت انگیزی در این فیلم داشته اند.

• داودنژاد ابتدا قصد داشت نقش نگار را که قهرمان زن فیلم فراری است، به یک نابازیگر بسپارد و به خاطر همین از کلی بازیگر تست گرفت اما در نهایت به این تصمیم رسید که این نقش سخت را به ترلان پروانه بسپارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لطفا بره مرسی اه

    • علی

      این اصلا بدرد بازیگری نمیخوره !!!

    • بدون نام

      من چشم می ذارم ت فقط برو ...

    • بدون نام

      بابا بس کنید این بچه چیکار کرده که رسانه ها الکی الکی میخوان بزرگش کنن کجا این ستاره س بر چه مغیاسی اخه..

    • بدون نام

      ماندنی
      همه دوسش دارن جز حسودا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج