جاباما
۴۶۹۷۰۹
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

پایان خشکسالی در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۱۸ سال خشکسالی سایه سنگینی بر استان انداخته بود، گفت: امروز برای مردم روز شکرگزاری است و هرچند بخش قابل توجهی از استان خسارت دیده اما با خسارت خشکسالی قابل مقایسه نیست.

خبرگزاری ایسنا: استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۱۸ سال خشکسالی سایه سنگینی بر استان انداخته بود، گفت: امروز برای مردم روز شکرگزاری است و هرچند بخش قابل توجهی از استان خسارت دیده اما با خسارت خشکسالی قابل مقایسه نیست.

علی اوسط هاشمی با بیان اینکه ۱۸ سال خشکسالی سایه سنگینی بر استان انداخته بود به طوری که جابه‌جایی جمعیت و مهاجرت مردم شده بود، گفت: خشکسالی‌های اخیر حاشیه‌نشینی ۵۲۰ هزار نفر را در ۵ شهرستان در پی داشت.

وی افزود: اکثر منابع و سفره‌های آب زیرزمینی در حال خشک شدن بود. از ۱۹۰۰ قنات موجود، ۴۰۰ مورد به طور مطلق خشک شده بودند و آب سدها نیز به حداقل خود رسیده بود. همچنین نخلستان‌ها که عمده فعالیت مردم بر محوریت آن استوار است، در مسیر سوختن بودند. همچنین ۵۱ درصد مردم این استان برخلاف میانگین کشوری که ۲۶ درصد است، روستا نشین هستند.

اوسط هاشمی در ادامه عنوان کرد: حدود ۱۰ روز پیش از بارندگی در شورای آب اعلام کردم که اگر این روال خشکسالی ادامه پیدا کند، به هیچ وجه نمی‌توانیم آب برای کشاورزی اختصاص دهیم و ۱۱۰ میلیون متر مکعب در ۱۷ سد تنها کفاف شرب مردم را می‌دهد و مجبور به اعمال جیره‌بندی هستیم. بسیاری از ائمه جمعه می‌گفتند ما از سوی مردم تحت فشار هستیم که نماز باران اقامه کنیم اما امروز برای مردم روز شکرگزاری است و هرچند بخش قابل توجهی از استان خسارت دیده اما با خسارت خشکسالی قابل مقایسه نیست.

به گفته استاندار سیستاو بلوچستان، بارندگی در استان ۱۰۵ میلیمتر در سال بود که این میزان در بعضی مناطق در مدت سه روز به ۱۵۰ میلیمتر رسید. بیش از ۸۰ میلیون متر مکعب آب‌گیری کردیم و هنوز هم جریان آب‌گیری به سدها باقی است. بین ۷۰ تا ۱۵۰ متر مکعب در هر ثانیه آب وارد بعضی از سدها می‌شود که این برای ما نویدبخش و برای مردم پربرکت است.

وی ادامه داد: در سطح استان تلاش کردیم که آب در مسیر درستی هدایت شود. در حال حاضر بالغ بر ۸۰ میلیون متر مکعب آب وارد سدها شده و هنوز نیز ادامه دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان در عین حال ضمن اشاره به اعزام دو گروه از وزارت راه و شهرسازی و هلال‌احمر در مورد برآورد خسارت‌های این سیل افزود: تاکنون ۱۶۷۵ واحد منزل مسکونی در ۵۰۰ روستا از ۷۰ درصد به پایین و گاهی صددرصد خسارت دیده است. همچنین قنات‌ها، ابنیه و راه‌ها، بخش کشاورزی و تاسیسات روستایی نیز دچار آسیب شده‌اند.

اوسط هاشمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ مسیر آسیب دیده‌ای در سیل بسته نیست، اظهار کرد: برق مناطق سیل دیده نیز برقرار شده و تا روز یکشنبه اکیپ‌هایی برآورد دقیقی از میزان خسارت انجام می‌دهند.

وی این خسارت‌ها را مقطعی دانست و گفت: در سرگان، کهیر و کنارک مردم شکرگزاری می‌کنند و خوشحال هستند.

اوسط هاشمی در پایان با اشاره به اینکه به فرمانداری ها اعلام کردیم که درب مساجد و اماکن عمومی را باز نگه دارند تا محدودیتی نباشند و سلامت کسی به خطر نیفتد، افزود: امکان پرداخت وام به روستاییان و افرادی که وضعیت مالی خوبی نداشتند با سود مشارکت ۴ درصد وجود دارد، ۳ میلیون تومان وام بلاعوض نیز به آنها پرداخت خواهد شد. همچنین از دولت نیز در این روزها تقاضاهایی داشتیم که بتوانیم مساعدت‌هایی دریافت کنیم تا مشکلاتی که مردم با آن روبرو هستند جبران شود. هرچند این آب و بارش‌ها مشکل سالیانه را از استان حل کرد و در مدت سه روز برابر یک سال بارندگی داشتیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      با سلام.به اقای استاندار بگید خوشکسالی در سیستان هستش نه در بلوچستان.که میگه خوشکسالی تمام شد.بالای ۱۵ساله که مردم بدبخت زابل(سیستان) با خشکسالی روبرو هستند

    • بدون نام

      یعنی میفرمایید استاندار فرق بین سیستان با بلوچستان
      رو میفهمه؟ من که چشمم آب نمیخوره!!!

    • بدون نام

      خب خداراشکرحداقل خشکسالی تموم شده اونجا حالاخسارات سیل رامیشه دوباره درستش کرد

    • بدون نام

      زابل خوشکسالییش بدتر نیست داداش. افغانا آب رو بستن وگرنه به یه اندازه بارون میاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج